Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Seltje schreef:Aangezien dit al een aantal maanden door mijn hoofd spookt ga ik het maar eens neerschrijven.
Ik ben 24 en al mijn vrienden/vriendinnen zijn aan het trouwen, zwanger geworden en ondertussen lopen de eerste kleintjes al rond.
Mijn vriend is daar enorm van onder de indruk, is heel goed met die kleintjes, maar ik, ik voel me er super ongemakkelijk bij.
Ik heb namelijk een stofwisselingsziekte: OTC- deficiëntie. En al zolang dat ik mij kan herinneren zeiden de dokters tegen mij: Seline, als je ooit kinderen wilt, dan heb je de helft kans dat ze ook jou ziekte hebben. Waarop mijn antwoord als 4-jarige al was: dan komen er gaan kinderen. Die houding heb ik heel lang gehad, en zelfs nu is dat het geen ik tegen mijn omgeving zeg.
Maar als ik dan zie hoe mijn vriend daar van geniet, dan begin ik te twijfelen. Maar heb niet het idee dat ik er met hem op een normale manier mee kan babbelen, hij is een wetenschapper, en zegt dat met alle IVF technieken er wel snel een techniek ontwikkeld zal worden die ervoor kan zorgen dat we gezonde kinderen kunnen krijgen. Maar ik wil dat risico niet nemen, ik wil geen enkel kind aandoen wat ikzelf heb meegemaakt. En al helemaal geen zin in een aantal maanden zwangerschap, dan slecht nieuws krijgen en moeten aborteren. Dat wilt toch geen enkele vrouw zichzelf bewust aandoen?
In zijn ogen is adoptie ook niks, hij wilt ofwel kinderen van hem, ofwel geen kinderen.
Wat mij vooral tegensteekt is dat ik mij daar nu al zorgen om moet maken, ik ben 24, heb nog jaren tijd om over kindjes na te denken, maar moet ik daar echt nu al mee door slapeloze nachten?
Hoe staat bokt hier tegenover?
Kennis van mij heeft het ook op deze manier gedaan. Ook vanwege een vervelende erfelijke ziekte. Je kunt iig eens contact opnemen en informatie vragen. Ook kan een afspraak met een klinisch geneticus misschien wat duidelijkheid verschaffen (als je daar nog niet bent geweest)roosje78 schreef:Wat vervelend voor je dat deze ziekte hebt. Ik heb even gegoogled, maar zoals ik het lees is het een vrij zeldzame ziekte wat ook nog eens voornamelijk voorkomt bij jongentjes. Je hebt zogezegd echt pech.
Wat je kunt doen is contact opnemen met je zorgverzekeraar. Er is nl een ziekenhuis (het AZ Maastricht) waar ze op embryo's al een selectie kunnen maken en de 'zieke' embryo's verwijderen en alleen de gezonde terug plaatsen. Dit gebeurt dan tijdens een zogenaamd vruchtbaarheidstraject. Natuurlijk kun je ook je foetus laten onderzoeken, alleen dan is de kans dus wel aanwezig dat je kindje de ziekte krijgt.
Deze manier (embryoselectie) wordt in Nederland alleen toegestaan in uitzonderlijke gevallen en alleen in Maastricht.
Ook even gegoogled: http://www.mumc.nl/actueel/mumc-tv/spec ... yoselectie Misschien heb je hier wat aan?
Succes in je zoektocht!
roosje78 schreef:Wat vervelend voor je dat deze ziekte hebt. Ik heb even gegoogled, maar zoals ik het lees is het een vrij zeldzame ziekte wat ook nog eens voornamelijk voorkomt bij jongentjes. Je hebt zogezegd echt pech.
Wat je kunt doen is contact opnemen met je zorgverzekeraar. Er is nl een ziekenhuis (het AZ Maastricht) waar ze op embryo's al een selectie kunnen maken en de 'zieke' embryo's verwijderen en alleen de gezonde terug plaatsen. Dit gebeurt dan tijdens een zogenaamd vruchtbaarheidstraject. Natuurlijk kun je ook je foetus laten onderzoeken, alleen dan is de kans dus wel aanwezig dat je kindje de ziekte krijgt.
Deze manier (embryoselectie) wordt in Nederland alleen toegestaan in uitzonderlijke gevallen en alleen in Maastricht.
Ook even gegoogled: http://www.mumc.nl/actueel/mumc-tv/spec ... yoselectie Misschien heb je hier wat aan?
Succes in je zoektocht!
Maar geloof me, als je dit wilt en je resultaat ligt gezond in je armen, dan is het het allemaal waard geweest. roosje78 schreef:Ja, het klopt dat ivf zwaar is, maar dit doe je alleen maar als je echt meer dan 1000% zeker weet dat je een kindje wilt. Dan doe je dit met z'n tweeen en ga je er voor. Daarnaast kom je hier ook door en ik spreek uit ervaring. Bij ons, helaas, niet met het gewenste resultaat, maar als je me dit 6 jaar geleden had gezegd dat ik dit allemaal zou doen, had ik je voor gek verklaard. Maar achteraf gezien is het me allemaal waard geweest. Ik heb het tenminste geprobeerd en we hebben er alles aangedaan om een kindje te krijgen.
Jeetje, wat klinkt dit zwaar en dat op een dinsdagmorgen, zonder borrelMaar geloof me, als je dit wilt en je resultaat ligt gezond in je armen, dan is het het allemaal waard geweest.
Maar ben je hier wel aan toe? Wil je dit echt? Kan je lichaam het wel aan?
Straks ben je niet meer alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor zo'n hummeltje.
Seltje schreef:Embryoselectie... Ondertussen bestaat het dus. Ik woon in België, dus ga hier eens op onderzoek moeten. Al heb ik nog steeds geen idee of ik mezelf dat wil aandoen, vrees dat dat emotioneel een even zware weg is als bijvoorbeeld IVF vaak is. Mijn behandelende arts is een klinish geneticus en pediater, ben al 24 jaar bij hem in behandeling dus wordt op dat gebied goed opgevolgd.
Bespreekbaar maken, pff, waarom zie ik dat precies nu niet zitten, hij sleurt me direct naar Maastricht als ik dat van die Embryoselectie zeg. Wij hebben een goede relatie, samen net een leuk huisje gekocht, ik denk dat ik dat gesprek ga aangaan als we goed en wel verhuist zijn, nu is het met de verhuis wat teveel chaos.