2de keer depressief waarom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

2de keer depressief waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 09:53

Hallo bokkers. Ik ben eerder dit jaar depressief geweest en toen na 2 maanden is het weg gegaan ik merk gewoon dat ik de laaste tijd enorm last heb van verdriet,ik ben chagarijnig,nergens meer In, ik slaap veel, ik heb het idee dat ik weer een depressie heb. Zijn er meer mensen die dit hebben gehad en hoe zijn jullie er mee omgegaan

benangelique

Re: 2de keer depressief waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:56

Is je depressie vanzelf weggegaan? Want dat is bij een werkelijke depressie nogal een kunst

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:57

Heb je niet last van winterdepressie?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 09:57

benangelique schreef:
Is je depressie vanzelf weggegaan? Want dat is bij een werkelijke depressie nogal een kunst

Ja is vanzelf overgegaan ik ben niet naar een dokter geweest

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 09:58

Vanillia schreef:
Heb je niet last van winterdepressie?

Dat zou kunnen ik ben een zomer mens en heb een hekel aan de winter

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:58

Wanneer je echt depressief bent is dit een medische kwestie. Je bent dan echt 'ziek' en hebt een behandeling nodig. Misschien dat je je wat down voelde en dat kan wel vanzelf over gaan inderdaad.
Waarom het nu weer terug is? geen idee. Ik zou zeggen kijken naar de situatie waar je je toen in bevond en bekijk in hoeverre er gelijkenissen zijn met je situatie nu.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:59

Een eerste, milde, depressie kan inderdaad vaak vanzelf over gaan. Dat je nu echter weer dergelijke negatieve gevoelens hebt, is wel reden om hulp te zoeken bij bijvoorbeeld je huisarts

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:30

Dan denk ik dat het of nooit over is gegaan, of dat het geen depressie was. Toen ik die van mij had ben ik echt wel anderhalf jaar uit de running geweest. Daarna ging het een half jaar goed, en toen kreeg ik weer een terugslag van een half jaar. Erg niet fijn, ik heb ook daadwerkelijk hulp moeten zoeken wat ik kwam er niet uit.
Dus, mijn advies: zoek hulp. Het is sowieso een feit dat mensen die eenmaal een depressie hebben gehad daar gevoelig voor blijven...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:38

Je bent dus nooit bij een psychiater geweest? Zou het dan toch maar eens doen.
Ik ben ook een tijd depressief geweest en kan me vrij weinig bewust van die tijd herinneren. Je gaat dan op de automatische piloot. Ik had amper emoties :) Was heel mat en vlak. Deed gewoon wat er van me verwacht werd en leefde. Thats it. Na 3 jaar ofzo ben ik er gelukkig uit gekropen. Je even down voelen heeft iedereen wel, zeker rond herfst/winter en de feestdagen. Maar op het moment dat het langer dan die seizoenen duurt zou ik echt hulp zoeken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:07

Allereerst, ik zou aanraden even met je huisarts te overleggen wat er aan de hand is. Hoe zijn je eetgewoontes, drink je genoeg, eet je genoeg aan vitamines?
Ik persoonlijk denk niet direct dat het een échte depressie is. Je zit dan namelijk te piekeren en slaapt juist slecht over het algemeen. Waar ik eerder aan zat te denken is pfeiffer.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:55

Nee mensen met depressie kunnen ook juist veel slapen en eten bv.

Ik herken het wel ben ook redelijk gevoelig voor depressies en heb er ervaring mee.

Goed idee om als eerst naar je huisarts te gaan, die kan je advies geven en je eventueel testen op dingen/tekorten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:57

Zit je niet in een dip? Een depressie is best heel heftig.
Een (winter) dip hebben veel mensen.

Het lijkt mij slim om langs de HA te gaan.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:01

Als je je klachten zelf ernstig genoeg vind, of ze gaan maar niet over zou ik de huisarts bezoeken.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:29

Heb je veel stress? De klachten die je beschrijft kunnen ook uit stress voortkomen. Ga bij jezelf na waar de stress vandaan komt en probeer dit aan te pakken.

Verder raad ik je aan om als het echt niet beter wordt, naar de huisarts te gaan. Die kan je doorverwijzen naar een psycholoog en dan kan er pas een (eventuele) depressie vast gesteld worden. Dat is geen diagnose die je bij jezelf kan stellen.

@Nayomie veel slapen is zeker wel een symptoom van een depressie. Maar nogmaals, dit moet TS bij een professional laten onderzoeken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:19

Hoi,
....een van mijn slogans luidt: 'ga niet om met een depressie, er is veel leuker gezelschap'.

Een depressie is in die zin een serieuze ziekte, dat er vrij veel mensen aan overlijden.
Aan de andere kant: zoals alle ziekten kun je ups en downs hebben en kan een depressie goed vanzelf weggaan.
.....maar: als het kreng dat terug blijkt te komen, hebben maatregelen zin.

Ook bij depressie geldt, dat er uitlokkende factoren kunnen zijn, aanleidingen en oorzaken.
Daar goed bij stil staan is vaak al het halve werk.

Stress is een duidelijke uitlokker. Veel mensen worden depressief na (.....of: tijdens! ) een periode van veel stress.
De reguliere medicijnen doen helaas niets tegen deze uitputting, terwijl echte uitputting maakt dat de reguliere medicijnen niet werken.

Verdriet 'dat er niet mag zijn' werkt ongeveer hetzelfde als stress.

Een andere mogelijke oorzaak is trauma.
Zorg wat dit betreft echt goed voor jezelf! ! Niet iedere psycholoog, huisarts of psychiater is hier scherp op en je wordt echt niet jaloers op de mensen die ik gezien heb, wier trauma's konden doorwoekeren, en die keer op keer zonder al te veel succes (.....om depressief van te worden! !) werden 'behandeld' tegen depressie.

Wat ook de moeite waard zijn kan: een onderzoek bij een orthomoleculair arts. Je kunt geen serotonine aanmaken (nu ja - niet genoeg) als je te weinig vitamine B6 hebt. (Dit is de kern van de reguliere medicijnen: "meer serotonine".)
Soms is iemands serotonine gehalte uitstekend - maar mankeert het aan dopamine. En als 'diersoort mens' komen we uit Afrika: bij een winterdepressie kan een zon- licht- bak zin hebben. Plus beweging in de open lucht.

Kortom: zodra je er energie voor hebt: zoek uit wat je nodig hebt en zorg dat je het krijgt: depressie is goed te begrijpen en uitstekend te behandelen.
Succes! !