Partner met depressie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stagediver

Partner met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:25

Hoi Hoi,

Ik ben wel eens benieuwd wie hier een partner heeft met depressie en hoe jullie ermee omgaan.

Hier mijn verhaaltje.

Ik woon samen met mijn vriend, maar hij heeft dus touret, helemaal niet erg natuurlijk. Een paar maanden geleden heeft hij een duikongeval gekregen, waardoor hij dus paniek aanvallen kreeg, snachts wakker worden zeiknat van het zweet e.d.. Daarbij kwam dus dat hij nog depressief werd, omdat hij het zich zo aantrekt (Touret gevallen hebben de neiging om dwangmatige gedachtes te hebben en alles veel erger op te pakken en niet loslaten)
Continu shagerijnig, geen aandacht meer voor mij, geen begrip voor mij. Lelijke woorden zeggen en woedeaanvallen.. Het was helemaal niet de vriend die ik had leren kennen.
Die was lief, grappig,zorgzaam, gewoon super leuk!
Nu heeft die medicatie sinds 2 weken om het even "rustig" te laten worden.. Soms heb die nog van die dagen maar nu zit hij helemaal in zijn eigen wereldje, wil niets meer doen, slaapt alleen maar.. Nog steeds stront shagerijnig..

Ik vind het zo moeilijk, want dan vraag ik iets kom we gaan even daar en daar heen, mja geen zin...
Ik voel gewoon alleen maar negativiteit in huis, sta overal alleen voor..
Als ik zeg hoe ik me voel kan die dus zichzelf totaal niet in mijn situatie verplaatsen. en heeft totaal geen aandacht ervoor wat het bij mij voor gevolgen heeft.

Hoe ga ik hier nou mee om, en wat kan ik nou het beste doen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:28

tja wat is goed ik kan je niet helpen laat jullie goed begeleiden dat is mijn advies

Stagediver

Re: Partner met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:30

Volgende week heeft hij een afspraak met de psycholoog, ik kan hem ook niet helpen helaas. Door de pillen is hij ook zo loom als wat en echt al zijn emoties zijn uitgeschakeld, behalve de negatieve lijkt het wel..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:33

Zit hij hiervoor bij een psycholoog/therapeut? Dan is dat in ieder geval wel aan te raden, mocht dit niet het geval zijn.

Hoe jij er mee om moet gaan, wat ik vind, laten gaan en niet er op door blijven gaan. Als je iets leuks wilt doen, ga met jezelf of vrienden iets leuks doen. Iemand met een depressie heeft nergens in dus tot hen doordringen gaat hem ook niet worden. Maar, absoluut wél laten merken dat je er voor hem bent. Iemand met een depressie voelt zich namelijk snel niet begrepen en eenzaam.
Je kunt ook samen met hem naar een psycholoog/therapeut gaan zodat jij ook leert hoe je er mee om kunt gaan.

Edit: Ik zie net dat hij al een psycholoog loopt, wellicht voor jou ook een optie?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:34

Veel sterkte.

Mijn vriend heeft Asperger en is manisch-depressief. Maar ik weet ook niet wat nu de juiste manier is. Vooral dingen voor jezelf doen denk ik, je aandacht bij vriendinnen en familie halen want op zijn steun hoef je nu even niet te rekenen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:36

Tja, hoe diep zit jullie liefde? Als dit een liefde is die minder dan een jaar bestaat, dan zou ik overwegen om ermee te stoppen. Puur omdat ik weet dat ik meegetrokken zou worden in die depressie en daar niet meer uit zou komen. Heb je ook aan mogelijke consequenties gedacht? Wil je kinderen, trouwen? Hoe groot is de kans dat dit over gaat?

Jij moet zijn vriendin, zijn liefde zijn. Niet zijn boksbal (verbaal) of zijn therapeut.

Waarschijnlijk niet het antwoord wat je hier wilt horen, maar sorry, zo zou ik het zien.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:36

Hé wat een lastige situatie !
Goed dat je vriend de stap zet om naar een psycholoog te gaan en wat aan zijn angstaanvallen gaat doen.
Nu kun je hem hier alleen maar in steunen en vooral blijven praten!
Zeg wat voor gevoel sommige woorden of situaties je oplevert en probeer ook even te accepteren dat hij minder zin heeft in leuke dingen doen. Natuurlijk mag hij jou niet alleen als pispaal gebruiken, maar zeker met zijn achtergrond heeft hij het meeste aan begrip nu.

Sterkte meis! En hopelijk komt het snel weer goed met jullie.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:39

Ik probeer ook zoveel mogelijk wel wat voor mezelf te gaan doen, ik zit zoiezo 5 dagen in de week op school, en heb mijn paard ook nog in de buurt staan e.d (ben verhuisd naar dorp ver van mijn vrienden) Ik trek alles zo op mezelf, ben qua karakter ook best wel gevoelig en vat het daarom ook veel te persoonlijk op :S

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:42

Het is ook heel moeilijk om zijn boosheid als niet-persoonlijk op te vatten. Dat is echt zo gek niet!
Waarschijnlijk is het alleen niet zo bedoeld en moet jij nu de wijze zijn en het gesprek aan gaan. Waarom doet hij dit of dat en wat bedoelt hij er mee? Wel ben ik het met bovenstaande eens, wanneer je nog maar kort een relatie hebt en je gaat er aan onder door, is het het dan wel waard?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:43

Vooral niet persoonlijk opvatten!!
In mijn vorige relatie heeft mijn ex flink wat te verduren gehad, ik was namelijk ook depressief, samen met woede- en paniekaanvallen. Omdat ik me veilig voelde bij hem en hij er altijd was, heb ik alles op hem afgereageerd. Dingen naar z'n hoofd geslingerd, geschreeuwd dat hij waardeloos was etc. Meende er geen bal van natuurlijk. Ik heb nog steeds erg veel respect dat hij me altijd gesteund heeft ondanks dat ik soms een kreng was. Ik hoop voor je dat hij er (redelijk) snel weer bovenop komt, want het is voor beide uitputtend. Sterkte !

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:44

demo_love schreef:
Tja, hoe diep zit jullie liefde? Als dit een liefde is die minder dan een jaar bestaat, dan zou ik overwegen om ermee te stoppen. Puur omdat ik weet dat ik meegetrokken zou worden in die depressie en daar niet meer uit zou komen. Heb je ook aan mogelijke consequenties gedacht? Wil je kinderen, trouwen? Hoe groot is de kans dat dit over gaat?

Jij moet zijn vriendin, zijn liefde zijn. Niet zijn boksbal (verbaal) of zijn therapeut.

Waarschijnlijk niet het antwoord wat je hier wilt horen, maar sorry, zo zou ik het zien.

Tuurlijk niet, maar er zijn ook wel dagen dat het wel gewoon goed gaat, en wij hebben ook tijden gehad waar het gewoon goed ging. Ik ben van mening zoiezo dat je voor iemand kiest ook in slechtere tijden. Moet ik hem dan maar in de kant zetten omdat hij zich al helemaal slecht voelt? Nee ik vind dat je iemand daarin moet supporten. Depressie is niet voor altijd natuurlijk he? Je zet iemand niet aan de kant omdat diegene even mentaal niet in orde is. Ik heb al een kindje, die geen vader had, en waar hij wel altijd zijn best voor doet, en haar behandeld als zijn eigen kind, ook al voelt ie zich nog zo slecht.
(Mijn kindjes vader woond in canada namelijk en ziet zij nooit.

Ik vind het koud en kil om iemand te laten vallen die altijd voor mij klaar heb gestaan, te laten vallen om zoiets. Het is niet zo dat hij zijn handen of wat dan ook naar ons zou oplichten, dat absoluut niet.En doet ook niets in bijzijn van haar.
Het is echt iets van de laatste weken dat hij zo is.

Ik heb wel gezegd als mijn kleine de dupe ervan wordt dat ik dan wel vertrek... tot dit afgelopen is
Laatst bijgewerkt door Stagediver op 15-11-14 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:47

Pff lastig zeg. Hoe diep zit de liefde inderdaad.

Zelf ben ik in mijn relatie 3 jaar lang zwaar depressief geweest en mijn vriend deed zelf leuke dingen maar liet altijd merken dat hij er voor me was. We zijn na 6,5 jaar nog steeds samen en zelfs getrouwd.
Hoe jij dat zou moeten doen zal vast heel anders zijn en je moet wel echt bij jezelf blijven. Trek niet alles op jezelf, hij zal het echt niet menen!!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:52

Slikt hij antidepressiva of kalmeringspillen? Die eerste kunnen de klachten nl verergeren in de eerste weken.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:22

Tiggs schreef:
Slikt hij antidepressiva of kalmeringspillen? Die eerste kunnen de klachten nl verergeren in de eerste weken.

hij slikt nu anti psychotica vanwege zn paniek aanvallen,die heb die nu 3 weken, aankomende week heeft ie gesprek met de psycholoog en moet ie afbouwen met deze, en krijgt ie wel anti depresiva

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:30

Ik weet nie hoe het Nl zit maar wij hebben in België bij de duiksportvereniging (Nelos) een crisisteam dat duikers helpt na een ongeval (op psychisch vlak). Dit zijn duikende artsen die weten waarover ze praten. Mss moet je eens informeren of dit in Nl ook bestaat?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:34

Wat voor anti psychotica

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:12

Hij slikt nu Olanzapine.
De duikschool waar hij nu duikt, daar moet hij van wachten om het op te pakken omdat het riskant is met deze medicatie, zodra hij weer op andere medicatie gaat en ermee kan duiken, willen ze het rustig aanpakken in het zwembad, zodat hij weer een goed gevoel erbij krijgt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:18

Dat snap ik maar ik heb het over begeleiding in de verwerking van zijn trauma. Het kan helpen om met hulpverleners te praten die zelf iets van duiken afweten.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:20

maximuss schreef:
Dat snap ik maar ik heb het over begeleiding in de verwerking van zijn trauma. Het kan helpen om met hulpverleners te praten die zelf iets van duiken afweten.

Ja dat is zeker zo, de eigenaar van de duikschool die neemt wel regelmatig contact met hem op, om even te checken en dat soort dingen maar echt een hulpverlener is hij natuurlijk niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:28

Wat heeft hij eigenlijk voorgehad?
Ik duik ook en heb ook al wat mindere ervaringen gehad ;-) , vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:44

Meneer vond het verstandig om alleen te gaan duiken zonder buddy. Al tig keren gezegd doe dat nou niet want straks gebeuren er ongelukken en niemand kan je helpen. Stront eigenwijs..
Dus hij's gaan duiken alleen, en dacht dat er iets met zijn apparatuur was, schoot naar boven, kwam boven met een bloedneus, enzo door de druk, is weer naar beneden gegaan.. en is daarna weer rustig naar boven gegaan, maar blijkbaar is hij hier zo van geschrokken..Hij ziet dit als een bijna dood ervaring..want hij zei dat zn longen konden scheuren??? Ik heb zelf de ballen verstand van het duiken alleen dat het niet verstandig is om alleen te gaan.. mijn vader ging altijd met een buddy.

Hij heeft al eerder een bijna dood ervaring gehad, is aangereden door een auto met 80 km per uur terwijl hij op de motor zat, heeft zn bekken, schaambeen verbrijzeld, en zijn rug is beschadigd en heeft in een rolstoel e.d gezeten. Zijn lichaam lag 15 meter verder op van waar de aanrijding hebt plaats gevonden..
Denk dat het daarom er zo ook inhakt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:52

Aha. Ja, je longen kunnen scheuren omdat de lucht die je op diepte (dus grotere druk) inademt uitzet tijdens het stijgen (druk verlaagt). Als je gewoon uitademt is er geen probleem. Alleen duiken is idd niet zo verstandig en al zeker niet als je nog niet zo ver bent dat je eventuele problemen met je materiaal onder water op kunt lossen.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:54

maximuss schreef:
Aha. Ja, je longen kunnen scheuren omdat de lucht die je op diepte (dus grotere druk) inademt uitzet tijdens het stijgen (druk verlaagt). Als je gewoon uitademt is er geen probleem. Alleen duiken is idd niet zo verstandig en al zeker niet als je nog niet zo ver bent dat je eventuele problemen met je materiaal onder water op kunt lossen.

Hij heb altijd wel duikklussen gedaan, heeft voor zijn ongeluk met motor veel haven werk gedaan onder water, maar dat is niet op grote dieptes natuurlijk, en deed hij met vol gelaatsmasker, wat hij dus niet heeft, is nu pas een tijdje bezig met sportduiken dus is heel wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:56

Ik heb zelf een zware depressie gehad, maar niet met agressie of chagrijnigheid. Wel veel hulpeloosheid.
Kun je met je vriend praten over hoe het met hem gaat? Of wil hij dat ook niet?

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:57

Joolien schreef:
Ik heb zelf een zware depressie gehad, maar niet met agressie of chagrijnigheid. Wel veel hulpeloosheid.
Kun je met je vriend praten over hoe het met hem gaat? Of wil hij dat ook niet?

Jawel, kan wel met hem praten. Kan zich alleen niet in "mijn"gevoel plaatsen..Weet ook niet zo goed wat hij zelf moet voelen :/ zegt dat hij geen gevoel heeft maar denk dat het ook door de medicijnen komt?

Wij zijn overigens vandaag voor het eerst wel weer weggeweest vandaag sinds weekend :D:D