Gezond afvallen ZONDER sport + MAKKELIJK eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Gezond afvallen ZONDER sport + MAKKELIJK eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:18

Ik weet het.

Gezond afvallen = sporten en veel tijd steken in het bereiden van je eten. :D :Y)

Maar...

Mijn schouder is naar de vaantjes (labrum gescheurd) en moet geopereerd worden, waarschijnlijk halverwege volgende maand. Normaal sport ik zeker 5/6 keer per week (olympisch gewichtheffen en crossfit, op een vrij degelijk en intensief niveau), eet ik algemeen vrij gezond, maar door hier en daar toch wat meer gaan cheaten ben ik in de laatste 6 maanden toch een kg of 4 bijgekomen. Ondanks het sporten. Ik ben vrij sterk (squat 90kg, deadlift 125kg), conditie is in orde (heb bv geen probleem met 10km hardlopen, ondanks het feit dat ik nooit hardloop :Y) ), maar heb wel vlot 8kg overgewicht die eraf moeten -O- .

Nu ga ik na de operatie minstens 3 weken volledig niks kunnen doen (arm in sling, 0,0 beweging toegestaan, dus ook niet gaan wandelen bv). Vanaf week drie hopelijk wel kunnen gaan wandelen. Vanaf week 5 heel licht terug beginnen werken op beweeglijkheid, dus nog niet sporten. Sporten waarschijnlijk (afhankelijk van het verloop) pas vanaf week 8 (en dan nog beperkt).

Met andere woorden:
- Ik heb aanleg om te snel bij te komen, zelfs met 6 keer sporten per week
- Ik wil er graag 8 kg af
- Ik ga 0.0 sport mogen doen
- Ik ben bang dat ik gigantisch ga bijkomen als ik mijn eten niet ga aanpassen
- Ik ga de eerste weken ook niet zelf mogen koken (avondeten wordt door vriendlief gedaan)

Nu eet ik meestal het volgende:

O: 250 ml magere kwark + banaan + druiven + goeie eetlepel pindakaas
M: Grote bak groenten (400gr?) + 60/70gr kikkererwten of couscous of pasta (=easy food, bedrijfsrestaurant) - in het weekend: 4 bruine boterhammen met beleg
T: 2 manderijntjes
A: 200/300gr vlees + 300gr groenten + 150gr pasta/rijst/... + saus (en kaas bij bv pasta bollognaise)
T: (2/3 per week) bol mozzerella :9

Maar dan wel met 1x per week fastfood als avondmaal, 1x per week een dessertje erbij, 1x per week zak chips, 1x per week iets van chocolade. (I know :+)

Door mijn werk en sport heb ik nu ook niet echt veel behoefte aan tussendoortjes. Als ik thuis ga zitten, ga ik dat absoluut wel hebben.

Ik ben dus op zoek naar:
- Easy gezond eten voor de middag. Ik ga zelf geen dingen kunnen bereiden...
- Gezonde(re) fastfood alternatieven (vriendlief gaat zijn fastfood willen blijven behouden, en zeker als ik hem al ga vragen om alle dagen voor mij te koken, begrijp ik wel de nood om 1/2 keer in de week gewoon iets te laten leveren).
- gezonde tussendoortjes met een beperkt aantal kcal die met 1 hand klaar te maken zijn
- tips om mijn voedingsschema aan te passen naar de beperkte behoefte.

Ik ga sowieso de komende 3 weken (nu ik nog kan!) al goed opletten naar eten toe, wat meer cardio in mijn sporten steken. Maar daarna is het game on natuurlijk....

Dus kom maar op met de tips!

Barbabientje

Re: Gezond afvallen ZONDER sport + MAKKELIJK eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:28

Kijk eens naar het Bodyboost dieet, dat heb ik een tijdje gedaan, heel makkelijk en vrij weinig tijd aan kwijt :j

Voor het niet kunnen sporten, misschien gewoon lekker veel wandelen?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:30

Heb ooit gelezen dat appels eten erg goed is, omdat dat meer kcal verbrand dan dat erin zitten :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:31

Ik had het natuurlijk al meegekregen vanuit het KT topic..

Als gezond tussendoortje: Dadels of noten. Er zijn heel veel verschillende soorten noten dus het is even uitzoeken voor jou wat bij jou past. (direct wat te doen ;) ). Daarnaast vullen dadels al vrij snel.

Verder zit je boven de aanbevolen 2 stuks fruit per dag. Fruit bevat veel suikers en suikers kunnen worden omgezet naar vet.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:34

Nu ga ik na de operatie minstens 3 weken volledig niks kunnen doen (arm in sling, 0,0 beweging toegestaan, dus ook niet gaan wandelen bv).

TS mag dit dus niet de eerste 3 weken. En in de 3 weken kan je veel aankomen!

Omdat je niets doet, heb je ook minder energie en calorieën etc nodig toch?
Ik heb geen verstand van voeding, maar het lijkt me logisch als je niet alleen het "soort" eten aanpast, maar ook de hoeveelheid?

Ipv 4 bruine boterhammen, 1 bruine boterham nemen bv?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:46

Als simpele snacks voor tussendoor: snacktomaatjes en worteltjes? En als je je vriend even lief aankijkt wil hij misschien ook wel komkommer in stukjes snijden (als je het bewaart in wat water met azijn, suiker, zout blijft het langer lekker) en paprika in stukjes.

Als ik je verhaal zo lees dan zijn die fastfood-dagen niet zo heel belangrijk maar is het meer zodat je vriend niet alle dagen hoeft te koken, klopt dat? In dat geval kan hij op de wel-kook-dagen 3 porties maken zodat 1 portie bewaard kan worden voor zijn fastfood-dag. Pasta kan bijvoorbeeld super makkelijk ingevroren worden (of 1 of 2 dagen in de koelkast worden bewaard). Ook rijstgerechten en bami zijn prima te bewaren. Ovenschotels zijn bij ons thuis ook favoriet en kan je ook makkelijk extra van maken. Misschien iets minder gezond als er kaas overheen gaat maar nog altijd beter dan friet, kebab en pizza.

Sterkte straks met de tijd uitzitten! Als ik snack-drang heb in iets zoetigs pak ik trouwens kruidenthee, helpt weer voor een uurtje ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:49

300 gram vlees bij je avondeten? Da's wel heel veel, daar zou je al in kunnen minderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:51

Ik zou nu alvast aan het koken en invriezen slaan! Lekker verse soep laat zich bijvoorbeeld prima invriezen, maar er zijn nog wel meer gezonde maaltijden die het makkelijk een tijdje overleven in de vriezer.
Snap dat je dat niet elke dag wil, maar je kan er wel makkelijk een fastfood maaltijd door vervangen :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:53

Probeer eerst eens alles wat je eet halveren, in principe eet je voldoende om te kunnen sporten en je dagelijkse dingen te doen. Sporten valt weg, dus je hebt minder kcal nodig. Door je porties te verkleinen, dus minder kcal naar binnen te werken omdat je minder nodig hebt kom je ook niet aan.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:59

Blijheid schreef:
Ik zou nu alvast aan het koken en invriezen slaan! Lekker verse soep laat zich bijvoorbeeld prima invriezen, maar er zijn nog wel meer gezonde maaltijden die het makkelijk een tijdje overleven in de vriezer.
Snap dat je dat niet elke dag wil, maar je kan er wel makkelijk een fastfood maaltijd door vervangen :)

Dat zou zeker ideaal zijn. Maar helaas hebben we geen vriezer :(. We wonen momenteel in een studio van 40/45m2, met mini-keuken (geen vriezer, geen oven, kleine koelkast, wel microgolfoven!)...

pinto_1 schreef:
300 gram vlees bij je avondeten? Da's wel heel veel, daar zou je al in kunnen minderen.

:j Ga ik zeker doen! Op dit moment moet ik nog zien dat ik voldoende eiwitten binnen krijg (sport - spieropbouw), maar vanaf de operatie is dat inderdaad zeker niet meer nodig. Ik overweeg zelfs om een aantal dagen volledig vegetarisch te gaan (3tal dagen per week).

DarkShines schreef:
Sterkte straks met de tijd uitzitten! Als ik snack-drang heb in iets zoetigs pak ik trouwens kruidenthee, helpt weer voor een uurtje ;)

Bedankt! De thee-tip schrijf ik op, is een goeie!

Barbabientje schreef:
Kijk eens naar het Bodyboost dieet, dat heb ik een tijdje gedaan, heel makkelijk en vrij weinig tijd aan kwijt :j

Voor het niet kunnen sporten, misschien gewoon lekker veel wandelen?

Wandelen gaat de eerste weken ook een no-go zijn -O-

Het prepareren van eten mag gerust veel tijd in beslag nemen (heb toch heeeele dagen), maar liefst wel met 1 hand doenbaar :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:08

denk ook dat je inde eerste plaats je porties zal moeten verkleinen (vooral de hoeveelheid vlees :oo )
Geen tot weinig saus
Pindakaas lijkt mij ook een dooddoener

voor tussendoor, wortelstaafjes, komkommer, snoeptomaatjes en/of paprika (selder kan ook als je dat lekker vindt)

zakken gesneden kool en wortel kopen met een weinig dressing of zelfs gewoon alleen wat verdunde azijn kan je een frisse "salade" maken. (had laatst maar 20g honing-mosterdressing op 220g kool/wortel mengsel en was eigenlijk meer als genoeg dressing)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:11

Ik heb verder geen tips om eten te bereiden oid. maar als je een kippetje maakt in de pan, en je wilt hem omdraaien met een hand dan is het misschien een idee om zo'n ding aan te schaffen:

Afbeelding

Dan kan je hem gewoon vastpakken!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:16

Misschien een gek idee, maar dit lijkt me nou niet het moment om met die 8kg aan de slag te gaan. Dat lijkt me meer iets om te doen als je dadelijk weer kan sporten.
Wellicht is het verstandig je de aankomende maanden te focussen op een stabiel gewicht houden en als je straks weer helemaal up and running bent die 8kg er af werken?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:19

Oke, poging 8 om dit te posten (fijn internet hier :') )

Mag je wel in het water of ook niet met je schouder?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:19

secricible schreef:
Misschien een gek idee, maar dit lijkt me nou niet het moment om met die 8kg aan de slag te gaan. Dat lijkt me meer iets om te doen als je dadelijk weer kan sporten.
Wellicht is het verstandig je de aankomende maanden te focussen op een stabiel gewicht houden en als je straks weer helemaal up and running bent die 8kg er af werken?

Dat lijkt mij ook stukken verstandiger.
En wat drink je op een dag? Dat lees ik nergens terug.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:24

secricible schreef:

Mijn idee is om NU aan die 8kg te beginnen, en door te zetten als ik plat lig (heb dan toch niets anders te doen :Y) ). Eer ik terug up en running ben, zijn we hoogstwaarschijnlijk zeker 6/7 maanden verder (minstens). Voor mij is het nu het moment om de knop om te draaien en te starten met het afvallen, anders gaat het toch enkel de omgekeerde richting uitgaan... Zeker omdat ik in die maanden serieus wat spiermassa ga verliezen. Nu is het uiterlijk nog zeker oke (ondanks het overgewicht) omdat mijn spiermassa vrij hoog zit. Zonder spiermassa ga ik richting depressie vrees ik :+

Barbabientje schreef:
Oke, poging 8 om dit te posten (fijn internet hier :') )

Mag je wel in het water of ook niet met je schouder?

Douchen mag :+. Zwemmen gaat eerste weken absoluut niet mogen (schouder mag volledig niet bewegen... zelfs snachts wordt het met sling :()

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:25

Cayenne schreef:
En wat drink je op een dag? Dat lees ik nergens terug.

Water en water :+, meestal iets van een 2 liter zonder sport, 3 liter met sport. Af en toe een light-redbull :Y)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:26

Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 14-11-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:27

Ik ben nl ook aan mijn labrum geopereerd alleen dan in mijn heup :') En ik mocht ook niet belasten (wel bewegen overigens), maar ik heb hele dagen in het zwembad gesleten, aangezien ik dan onbelast mobiliseerde en dat mocht wel. Dit zou dan na 3 weken voor jou ook een optie kunnen zijn?!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:28

Is een hometrainer geen optie? Daar heb je je schouder niet voor nodig.

Edit: Light redbull? Enig idee hoeveel daar nog in zit? :')

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:31

zoek het dieet van Wankum op. Zelf 3 weken geleden mee begonnen, eet goed en gezond (ik sport er natuurlijk wel bij, maar dat deed ik voor het dieet ook al) en ben al 7 kg kwijt.

Wat eet ik op een dag:

Ochtend: 3 sneetjes bruinbrood met 2+ kaas en tomaat/komkommer e.d. (rauwkost!)
Middag: het zelfde maar dan met 2 mandarijntjes er bij (niet meer dan 100 gr. fruit per dag)
Avond: 150 gr. aardappelen, 100 gr. vlees, onbeperkt groente. Geen toetjes, geen sausjes e.d.

Krijg je snel zin in chips? doe een beetje zout op je eten, door de grote hoeveelheid aan rauwkost drijf je veel vocht af, door het zout bij t eten te doen breng je het meer in balans en heb je minder snel zin in hartige en zoute dingen als chips.
Belangrijk is om op te letten met suikers en vetten. Niet meer dan 12 gr. suiker per 100 gr. bijvoorbeeld in een product. Het liefst minder dan 4 gr. vet per 100 gr. Dus ook opletten met alcohol, frisdrank, kant en klaar maaltijden e.d. Er zit bijna overal té veel suiker in... helaas.

1x per week permitteer ik mij gewoon dingen waar ik zin in heb :) alles verbieden kan niet, dan houdt je het niet vol.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:34

Vetten zijn nodig voor de spieren. Hetgene wat fout is, zijn verzadigde vetten.
Gewoon normaal eten en daarbij je hersens gebruiken en etiketten lezen. dan hoef je jezelf ook niets te verbieden. Geen rare dieten beginnen, want je kort jezelf altijd ergens op wat je gewoon nodig hebt en later komt het er dan net zo hard weer bij.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:38

Cayenne schreef:
Is een hometrainer geen optie? Daar heb je je schouder niet voor nodig.

Edit: Light redbull? Enig idee hoeveel daar nog in zit? :')

Thuis is dat geen optie (40 vierkante meter is redelijk krap :Y)), maar wel een goed idee! Op de sportschool waar ik normaal train (en vriendlief ook traint en les geeft) hebben ze wel iets soortgelijks staan. Zou wel ideaal zijn als ik tijdens de uren dat vriendlief les geeft, mee zou kunnen gaan op die manier...
Ik check bij de dokter! Thanks :)

en eeu, ligth redbull: heel veel vuiligheid en 8 kcal :Y)

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:43

zelf ook deze operatie gehad, wandelen kan wel in de eerste weken want de arm kan je niet bewegen door de sling. je arm wordt ge immobiliseerd door de sling, haalde er zelf de koeien mee uit de wei :o

zorg dat je bij een goede fysiotherapeut terecht komt voor de revalidatie, want dat duurt gemiddeld bijna een jaar, was bij mij zelfs langer.

zodra het mag en kan raad ik aquatherapie heb daar zelf veel baad bij gehad.

sterkte vast

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:33

Ik kan je verder geen tips geven maar ik moest wel enorm grijnzen bij je bol mozzarella als tussendoortje, ik dacht dat ik de enige was met die afwijking.
Sterkte de komende tijd!!