Tussen de oren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Tussen de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 12:58

Ik weet niet waar te beginnen, dus ik begin maar gewoon.

Begin september heb ik een fikse keelontsteking gehad. Bij de dokter kwam ik weg met iets zwaardere pijnstillers. Prima, de pijn was immers waar ik het meest last van had. Na 2 weken was het zo goed als over, behalve dan dat ik nauwelijks 5 minuten kon lopen zonder vreselijk benauwd te worden en vervolgens maar naar de wc rennen, omdat het beklemmende gevoel om mijn nek niet weg ging. Eenmaal op stage en na het legen van mijn maag ging het goed. De hele dag geen last en prima in staat mijn werkzaamheden te doen (waarbij ik toch wel de hele dag loop).

De 5 minuten die ik terug moet lopen naar het station waren meestal geen probleem, maar vervolgens die 5 minuten naar huis fietsen was het enkel maar denken, niet overgeven, niet overgeven. Mijn hals ging voor mijn gevoel namelijk weer dicht zitten. Een beetje zo'n gevoel wanneer je een sjaal te strak trek (die ik overigens ook niet kan verdragen). Dus, weer naar de dokter, hele verhaal uitgelegd. Maar, het moest vanzelf over gaan (nou mag ik deze man sowieso al niet en ga ik liever na zijn collega). Nouja, een dokter heeft er voor geleerd, dus weer naar huis gegaan.

Een week later toch maar weer heen gegaan want, hoewel er iets verbetering in zat ging het niet weg, dat 'beklemmende' gevoel in mijn keel na inspanning. Trouwens nog nooit zo vaak de wc omhelsd. Gelukkig mijn 'eigen' dokter gezien en hij heeft verder gekeken dan zijn neus lang is. Overlegd en hij wilde me wel doorsturen naar een KNO arts, maar wilde eerst een pufje proberen gedurende een maand (Mometasonfuroaat). 2x daags een pufje. Prima, maar we zijn nu dik een maand verder. Moet eerlijk zeggen, ik kan gewoon hardlopen e.d. En kan eigenlijk mijn normale activiteiten doen. Toch heb ik af en toe, circa 1 keer per dag, dat ik een verkeerde beweging of inspanning maak/doe waarbij dat gevoel weer op mijn hals slaat en als ik dan niet rustig aan doe, ik met een rotgang naar de wc loop.

Nu wil ik graag weer naar de dokter toe, maar ik vraag me af, zit het misschien tussen mijn oren, of zou ik me toch door laten verwijzen naar de KNO arts?

Daarbij komt, ik ben op moment van spreken voor de zoveelste keer verkouden dit jaar en ik heb mijn amandelen nog. Kan dit allemaal invloed op elkaar hebben?

Hoop dat het verhaal duidelijk genoeg is, ben heel slecht in uitleggen. Bedankt voor het lezen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:00

Als je vertrouwen hebt in je huisarts, zou ik daar weer een afspraak maken.
Sommige huisartsen houden ook een telefonisch consult.

Art_Ificious

Re: Tussen de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:06

Al eens aan een bloedonderzoek gedacht? Dat kan vaak virale infecties of andere zaken verhelderen. Een collega van mij had ook keelpijn en is nu een week thuis met klierkoorts (kusziekte). Ook ontdekt na een bloedtest.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:10

Ik denk zomaar dat je met de pijnstillers alleen aan symptoombestrijding hebt gedaan. Hierdoor voelde je immers geen pijn meer, maar kan de kwaal op zich zijn verergerd. Kan best zijn dat je amandelen nog vreselijk druk zijn met de antistoffen aan te maken om tegen je ontsteking te vechten.
Het kan ook lager zitten. Iets dat met een beetje inspanning opzwelt, waardoor je dat beklemmende gevoel krijgt.

Als je overgeeft, komt er dan ook daadwerkelijk wat uit? Als het geen maaltijd is, zo ranzig als het is, kijk even naar de kleur. Het kan ook zijn dat wanneer je je inspant, pus uit een ontsteking in je keel naar beneden loopt, en daar is je maag ook niet heel erg blij mee. Ik weet dat nog wel van mijn hele stevige bijholte ontsteking. Dat kon ik op een gegeven moment niet anders meer dan doorslikken en dat kwam er ook net zo hard weer uit.

Ik zou eens stevig met de vuist op tafel slaan, en geen enkel medicijn meer aannemen, tot ze je met zekerheid kunnen zeggen en laten zien waar het hem in zit.

Sterkte in elk geval!

MaricoGraphy schreef:
Al eens aan een bloedonderzoek gedacht? Dat kan vaak virale infecties of andere zaken verhelderen. Een collega van mij had ook keelpijn en is nu een week thuis met klierkoorts (kusziekte). Ook ontdekt na een bloedtest.

De 'kusziekte' wordt hier in NL Pfeiffer genoemd. Weet je zeker dat dit hetzelfde is als klierkoorts?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:17

Afhankelijk van wat en wanneer ik heb gegeten komt er altijd wat uit, eerder stopt mijn maag niet met 'pompen'. Heb hier nooit iets raars bij gezien. Vreemd genoeg is dat gevoel dan ook altijd direct weg. Misselijk ben ik er nooit bij, dus ik gok ook niet dat er bijv. pus naar mijn maag loopt. Maar ik kan dus niet naar binnen kijken.

Ik wilde volgende week sowieso even naar de dokter gaan over hoe en wat en een bloedonderzoek is sowieso wel een goed idee.

Daarnaast zei mijn dokter dat mijn amandelen wel groot waren, maar volgens de anamnese zijn ze dat altijd wel geweest. Met de keelontsteking dus extra.

Maar wil graag 'uitsluiten' of het niet tussen mijn oren kan zitten haha. Vandaar mijn vraag.

En wat betreft de 'kusziekte' of pfeiffer, ik ben hier al meerdere malen op getest maar daar komt steeds niks uit. Kan nou ook niet zeggen dat ik altijd maar extreem moe ben. Wel minder energie dan een normale 23jarige zou moeten hebben ben ik van mening, maargoed zit ook in mijn examenjaar met een intensieve, maar extreem leuke stage, dus zo heel gek vind ik het ook niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:24

Nuja ik heb al 3 jaar last van hoofdpijn. 3x getest voor migraine, niks. Onder de scanner ook niets te zien. Mijn hoofdpijn krijgt van 3 dokters een andere benaming. Dus ja, wat is het?

Tussen de oren zou ik niet snel zeggen als je echt pijn voelt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:30

Ja maar pijn is het nu niet meer. Die was met een paar dagen en met pijnstilling wel weg. Pijn is het probleem niet. Het is echt een drukkend gevoel. Zo kan ik bijv. elk jaar mezelf weer aanleren dat een sjaal er niet is om mij te wurgen, maar om mij warm te houden. Dát zit tussen mijn oren. Maar nu is het soms bij de minste inspanning of aanraking (dat laatste niet zo vaak) dat mijn keel het gevoel geeft dicht te gaan zitten en pas weer open gaat als ik een hele tijd niets doe of naar de wc ben geweest.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:33

Heb je toevallig last van veel stress/spanning? Ik heb ook vaak last van het gevoel dat m'n keel dicht geknepen wordt, maar bij mij gebeurd dat wanneer ik teveel spanning ervaar.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:44

Heb je al een hartfilmpje (ECG) laten maken?
Dat zou ik ook doen om dingen uit te laten sluiten.

Ik wil je niet op de kast jagen, maar de symptomen van vrouwen bij een hartprobleem zijn anders dan bij mannen en daar kijken artsen ook nog wel eens overheen
Afbeelding

Tweede waar je aan kan denken is een voedselintolerantie die zich op deze manier uit, ben je anders gaan eten sinds je ziek bent geweest.

Derde waar ik ook nog aan denk is de vraag welke pijnstillers je hebt gebruikt tijdens je keelontsteking, sommige pijnstillers kunnen het maagslijmvlies aantasten.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:51

Geen poliep ergens? Hebben ze al in je keel gekeken en verder naar beneden? Dat zou toch m'n volgende stap zijn even met de camera naar binnen en als er niks te zien valt dan kun je dat ook weer uitsluiten toch? Is er niks aan het lichaam te vinden dan zou ik verder gaan kijken naar angst/paniek aanvallen...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 15:20

Boompje1985 schreef:
Geen poliep ergens? Hebben ze al in je keel gekeken en verder naar beneden? Dat zou toch m'n volgende stap zijn even met de camera naar binnen en als er niks te zien valt dan kun je dat ook weer uitsluiten toch? Is er niks aan het lichaam te vinden dan zou ik verder gaan kijken naar angst/paniek aanvallen...

Dat was inderdaad ook het voorstel van de dokter en wellicht dat dat de eerst volgende stap gaat worden.

LiVetime schreef:
Heb je toevallig last van veel stress/spanning? Ik heb ook vaak last van het gevoel dat m'n keel dicht geknepen wordt, maar bij mij gebeurd dat wanneer ik teveel spanning ervaar.

Ja, op zich wel, maar nou niet dat ik zeg, woow. En meestal uit zich dat bij mij in migraine.

En verder, hartproblemen zijn allemaal al een keer onderzocht. Ben van t voorjaar voor het eerst in mn leven flauwgevallen vanwege de hitte in de klas en kwam niet meer bij. Ambulance heeft toen een uitgebreid onderzoek gedaan inclusief een hartfilmpje. Iets verhoogde hartslag, maar dat is redelijk normaal en een paniek-aanval, maar verder nooit last van gehad en ben doorgestuurd naar de huisarts voor een check-up de volgende dag. Daarna niks meer aan de hand geweest. Mijn hart doet het verder naar behoren en afgaande van de symptomen van bovenstaand plaatje denk ik niet dat het aan mijn hart ligt ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 10:56

Net bij de dokter geweest en die heeft me nu doorgestuurd naar de KNO arts. 'Misschien wordt het nu toch wel tijd dat je neus en keelamandelen eruit worden gehaald', gezien ze al 2 jaar extreem vergroot zijn. Hij vond in het begin nog wel bij mij passen want ja, zo zagen ze er immers altijd uit bij mij. Maar nu kreeg ik toch wel meer last en waren het misschien toch mijn amandelen die opzwellen bij bepaalde dingen. Duss...

Ook een bultje in mijn hals. Hij dacht mijn schildklier en dat bultje zou na de operatie ook moeten verdwijnen! :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:55

TS fijn dat ze stappen gaan onder nemen! Wanneer mag je onder het mes?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:01

Fijn dat ze stappen ondernemen! Ik zou het sowieso medisch altijd eerst uitsluiten, voordat je aan jezelf gaat twijfelen. Jij kent je lichaam het allerbeste!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:04

Even nog een vraag terug naar het begin: je had keelontsteking, maar had je ook koorts?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 13:36

Geen idee Janneke. Ongetwijfeld koorts maar heb geen apparatuur om dat te meten (toen).

Operatiedatum weet ik nog niet, maar werd dezelfde dag nog gebeld dat ze dinsdag een gaatje vrij hadden voor een intakegesprek. Dus ben benieuwd. Hoop een beetje in de kerstvakantie, dan hoef ik ook geen stage te missen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:52

.....ik snap nooit zo goed dat een arts pijnstillers geeft bij ontsteking plus koorts. Ik geloof grif dat het zeer deed, maar je immuunsysteem heeft wel een optater gehad.

En over "amandelen knippen" wordt ook verschillend gedacht. In principe zijn het onderdelen van je immuunsysteem, die amandelen. Natuurlijk kun je ze er uit laten slopen als ze ontstoken zijn, maar daar wordt je immuniteit niet sterker van. (Okee, van rond blijven lopen met een probleem dat niet wordt opgelost word je ook niet beter, maar laten we de beestjes wel bij de naam noemen.)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 21:23

Tja, er wordt ook gezegd dat, wanneer je je amandelen er uit laat halen, je je een stuk beter voelt. Ik ben nu al zo'n 2 jaar af en aan ziek. Ik snap wel, alles zit er met een reden, maar als ik me beter ga voelen zonder die dingen dan is het wel het overwegen waard. Mijn immuunsysteem werkt nu immers ook niet hahahaha. Hij wilde me toen geen antibiotica geven en ik grijp zelf ook niet direct naar zoiets. Het belangrijkste voor mij was gewoon de pijn kwijtraken want ik kon echt niks meer. Deze dokter vertrouw ik wel en het is nou niet direct iets levensbedreigends ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:37

Op zichzelf genomen is er niets mis met de pijn kwijt willen, of willen dat je amandelen niet langer ontstoken zijn.
Maar zeker als je al 2 jaar (!) af en aan ziek bent, is een goede boost van je immuunsysteem toch wel aan de orde.
En mogelijk krijg je dat eerder door met je darmflora aan de gang te gaan of extra vitaminen te slikken (liefst niet lukraak maar met goede begeleiding van een natuurgeneeskundig arts) dan met nieuwe symptoombestrijding.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 19:50

Eerst maar even kijken wat de arts zegt dinsdag. Voor een paar weken terug heb ik namelijk voor mijn blaasontsteking wel een kuur gehad en dat veranderde niks aan mijn amandelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:42

Lastig is dat hoor: op allerlei plekken in je lijf ontstekingen en de antibiotica bestrijdt alleen maar een deel van de symptomen.
De meeste artsen kijken ook niet 'breed': een consult is tien minuten, een blaasontsteking is een blaasontsteking en dat is dan het onderwerp, punt.
Een blaasontsteking als onderdeel van laten we zeggen een grote gevoeligheid voor ontstekingen - en de vraag hoe dat aan te pakken is, daar is zelden tijd voor.
Terwijl grote gevoeligheid voor ontstekingen goed aan te pakken is...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:41

Maar het 'rare' is, is dat ik verder geen klachten heb, dan de klachten die ik nu heb. Ja, een blaasontsteking (toen), maar die was te verklaren :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:01

Eh, eerder schreef je over 'al twee jaar af en aan ziek' en extreem vergrote amandelen. Net niet hetzelfde als 'geen klachten, goed gezond', lijkt me...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:02

Nee, maar buiten deze klachten heb ik geen andere klachten bedoel ik ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 18:38

Nou, mijn amandelen hoeven er in ieder geval niet uit! *\o/* wel zijn mijn neusschelpen (?) 5 keer zo groot als ze zijn moeten en blokkeren hierdoor een groot gedeelte van mijn luchtweg. Daardoor adem ik door mijn mond, droogt mijn keel wat uit en heb ik volgens hem die kokhals neigingen. Die neusschelpen wil hij wegbranden en daarvoor ga ik binnenkort onder het mes. Volgende week afspraak met de anesthesist en dan datum voor de ingreep. Hoef maar 5 minuten onder narcose, dus weer een meevaller *\o/* en dezelfde dag weer naar huis :D