Rugklachten, die toenemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Rugklachten, die toenemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 17:51

Sinds afgelopen week krijg ik steeds meer last van mijn rug, het is gekomen tijdens mijn militaire opleiding. We moesten mars lopen met 35 kg bepakking op je rug. Ik ben een kleine uk van 1.60 m die 50 kg weegt, ik meer dan de helft van mijn lichaamsgewicht gedragen... Mijn leeftijd, ik wordt volgend jaar 18, dus ik ben nog minderjarig.

Ik heb 1 maand heel eigenwijs tegen mezelf gezegd ''gaat wel over'' en ''het komt wel goed'', nee dus. In die maand had niet/nauwelijks last van, vandaar die nonchalante gedachte.
Nu treed die pijn opeens heviger op en maak me nu ook echt zorgen.

Het vreemde is, ik heb aan 1 kant last. Aan de rechterkant van mijn onderrug en gaat door naar mijn rechter bovenbeen en stopt bij mijn knie.
Het voelt niet als spierpijn, ik kan mijn rug kan mijn eigen lichaamsgewicht dragen. Als ik iets zwaar wil tillen bijvoorbeeld kistjes van, 25 kg of 30 kg dan voel ik het meteen in mijn onderrug aan de rechter kan en in mijn rechter bovenbeen.

Als ik zit of lig voel ik na 15 min precies het zelfde gevoel op dezelfde plekken, heel vervelend.
Ik ga morgen een afspraak maken met de huisarts, ik ben bang voor het uiterste dat is permanent blijft en mijn militaire carriere opzij moet schuiven :(
Moet ik rekening houden met beschadigde spieren of zenuwen ?

Volgende week heb ik weer 1 week intern, dat betekend dat je 1 week op een militaire basis bent en militaire opdrachten uitvoert. Zoals mars lopen met 35 kg bepakking, waar ik nu wel erg tegen op kijk... :(

Ik hoor graag jullie mening, hou het vriendelijk :)
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 13-11-14 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:54

Als jij bij het leger zit dan is het misschien beter om via de legerarts je te laten onderzoeken. Hiermee loop je wel het risico dat je er uitgegooid word, tenminste als je beroeps wil worden. Maar mocht het zo zijn dat het door de opleiding komt dan is het wel zo dat ze daar verantwoordelijk voor zijn en je dus op medewerking en een eventuele vergoeding kunt rekenen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:56

Klinkt niet als iets chronisch, waarom ben je eigenlijk niet meteen naar de fysio gegaan?
Tegenwoordig hoef je geen verwijs meer van de dokter te hebben.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:01

bigone schreef:
Als jij bij het leger zit dan is het misschien beter om via de legerarts je te laten onderzoeken. Hiermee loop je wel het risico dat je er uitgegooid word, tenminste als je beroeps wil worden. Maar mocht het zo zijn dat het door de opleiding komt dan is het wel zo dat ze daar verantwoordelijk voor zijn en je dus op medewerking en een eventuele vergoeding kunt rekenen.

Momenteel ben ik student en geen militair, dus ik mag nog niet naar een militaire arts helaas.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:01

CM_ schreef:
Klinkt niet als iets chronisch, waarom ben je eigenlijk niet meteen naar de fysio gegaan?
Tegenwoordig hoef je geen verwijs meer van de dokter te hebben.

Omdat ik in het begin niet zo heelveel last er van had, nu treden de klachten pas op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:09

Klinkt een beetje als een beknelde zenuw oftewel een (beginnende) hernia. als daar meer druk op komt door bv tillen nemen de klachten toe, gaat de druk eraf word het vaak iets minder. Tenzij de hernia echt door is dan lig je gewoon plat en kun je niks meer.
Ik heb er zelf 3 gehad en de eerste begon met precies dezelfde klachten die jij nu beschrijft ik ben er te lang mee doorgelopen.
Ik zou deze klachten wel serieus nemen (je bent nog zo jong!) en er mee langs je arts gaan. Niet meer tillen of zware dingen op je rug nemen.

Je hebt maar 1 rug! En geloof mij die is belangrijker als je baan....ook al lijkt dat nu niet zo.

Ik hoop dat het meevalt. Wellicht kun je als de klachten afnemen wat gerichte training gaan doen.
Hoe sterker hoe beter. Ik train ook 2 a 3x per week en kan daardoor nog heel veel...behalve paardrijden |(

Fu_Qi

Re: Rugklachten, die toenemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:18

Misschien nog om rekening mee te houden, ik sport minimaal per week 11 uur, exclusief paardrijden.

10 uur op de opleiding, fitsness, cross fitness, zaalsport en zwemmen.
1 uur dansen (dat gaat, geen problemen)
paard rijden minimaal 3/4 uur per week

Ik ben altijd in beweging elke week, het fitsnessen is voor mij het zwaarste met mijn rug.
Ik probeer de fitnesslessen ook te vermijden.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:19

Cowgirl schreef:
Klinkt een beetje als een beknelde zenuw oftewel een (beginnende) hernia. als daar meer druk op komt door bv tillen nemen de klachten toe, gaat de druk eraf word het vaak iets minder. Tenzij de hernia echt door is dan lig je gewoon plat en kun je niks meer.
Ik heb er zelf 3 gehad en de eerste begon met precies dezelfde klachten die jij nu beschrijft ik ben er te lang mee doorgelopen.
Ik zou deze klachten wel serieus nemen (je bent nog zo jong!) en er mee langs je arts gaan. Niet meer tillen of zware dingen op je rug nemen.

Je hebt maar 1 rug! En geloof mij die is belangrijker als je baan....ook al lijkt dat nu niet zo.

Ik hoop dat het meevalt. Wellicht kun je als de klachten afnemen wat gerichte training gaan doen.
Hoe sterker hoe beter. Ik train ook 2 a 3x per week en kan daardoor nog heel veel...behalve paardrijden |(

Ik ga het nu ook serieus nemen, ik ben ook bang voor een hernia.
Idd, je hebt maar 1 rug.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:21

Hier toevallig net hetzelfde.
Al weken wat zeurende rugpijn mar verder niet echt lastig.
'Gaat vanzelf wel over'.
Niet dus, afgelopen maandag is het bij een simpele beweging volledig vastgeschoten en ik kon niets meer. Niet stappen, niet autorijden, niets heffen etc. Sta je dan midden in een veld. Dat stappen en autorijden ging dan wel mits forceren en flink op de tanden bijten.

Ik heb het ergste weggekregen met een dag platliggen, onethische dosis pijnstillers en veel warme baden en spierontspannende zalven.
Nu zijn we terug bij de zeurende pijn en koude/vervelende benen indien ik te lang in dezelfde houding blijf.

Volgende stap is afspraak met de osteopaat. Die heeft m'n rug vorig jaar ook goed rechtgekregen (vorig jaar ben ik wel niet volledig geblokkeerd geweest).
Die kunen vaak meer doen dan een huisarts, pijnstillers en rust kan ik zelf ook wel verzinnen.

In jouw geval zou ik naar de legerarts gaan om te voorkomen dat het verergerd door stug verder te doen. Geloof me letterlijk geblokkeerd zijn is geen pretje. Die kan je eventueel ook doorsturen indien je/ze bvb hernia vrezen.

Als behandeling voor 'simpele' rugpijn zou ik dan eerder naar fysio/osteopaat od gaan.

Hebben ze bij de intake bij het leger niets gezegd over je rug?
Mijn broer kreeg opmerking daarover, is uiteindelijk ook moeten stoppen omdat z'n rug ook die tochten en bivakken niet trok.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:40

Thioro schreef:
Hier toevallig net hetzelfde.
Al weken wat zeurende rugpijn mar verder niet echt lastig.
'Gaat vanzelf wel over'.
Niet dus, afgelopen maandag is het bij een simpele beweging volledig vastgeschoten en ik kon niets meer. Niet stappen, niet autorijden, niets heffen etc. Sta je dan midden in een veld. Dat stappen en autorijden ging dan wel mits forceren en flink op de tanden bijten.

Ik heb het ergste weggekregen met een dag platliggen, onethische dosis pijnstillers en veel warme baden en spierontspannende zalven.
Nu zijn we terug bij de zeurende pijn en koude/vervelende benen indien ik te lang in dezelfde houding blijf.

Volgende stap is afspraak met de osteopaat. Die heeft m'n rug vorig jaar ook goed rechtgekregen (vorig jaar ben ik wel niet volledig geblokkeerd geweest).
Die kunen vaak meer doen dan een huisarts, pijnstillers en rust kan ik zelf ook wel verzinnen.

In jouw geval zou ik naar de legerarts gaan om te voorkomen dat het verergerd door stug verder te doen. Geloof me letterlijk geblokkeerd zijn is geen pretje. Die kan je eventueel ook doorsturen indien je/ze bvb hernia vrezen.

Als behandeling voor 'simpele' rugpijn zou ik dan eerder naar fysio/osteopaat od gaan.

Hebben ze bij de intake bij het leger niets gezegd over je rug?
Mijn broer kreeg opmerking daarover, is uiteindelijk ook moeten stoppen omdat z'n rug ook die tochten en bivakken niet trok.

Vervelend zeg !
Sterkte met je rug ! :(:)
Ik heb het tijdens mijn opleiding gekregen :(

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 12:52

Het wordt niet beter met mijn rug, had deze week interne dienst. Ben vandaag naar huis gestuurd, niet inzetbaar.
Vrijdag naar de dokter.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:58

Klinkt bekend. Mijn moeder zegt altijd tegen me dat ik erfelijk belast ben met een slechte rug :+

Bij mij helpt de fysio vaak goed. Ik heb ook al weken dat ik een zere plek op de rechterkant van mijn rug heb, laag en pijnlijk als ik bevoorbeeld met mijn rug tegen de leuning ga zitten. Als ik lang zit, sta of wandel krijg ik meer last en trekt het door tot mijn onderrug (bij de aanhechting zeg maar) en bovenbeen tot aan de knie.

Heb ook weken gewacht weer een afspraak te maken bij de fysio onder het mom dat het vanzelf wel over zou gaan. Maar dat gaat het dus niet en na mijn hardlooptraining van afgelopen zondag had ik zo'n spierpijn in mijn rug dat ik toch een afspraak gemaakt heb bij mijn fysio. Het zit me gewoon te veel in de weg. Gelukkig kan ik morgen al terecht en hoop ik dat hij me van een deel van mijn pijn af kan helpen. Ik ga naar een manueel therapeut, die ook kraakt en daar heb ik altijd veel baat bij :j