Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zoolgangster schreef:Welke vingers voelen er lam? Als het je ringvinger en pink zijn komt het vermoedelijk vanuit je elleboogzenuw (nervus ulnarus).
Van de elleboogzenuw krijg je last als je op je elleboog leunt, en dat moet je dus niet meer doen, voor je het weet blijft die zenuw maandenlang geïrriteerd. Ik heb er ervaring mee.![]()
Zijn het je andere vingers dan kàn het aan... de middelste zenuw (nervus medianus heet ie in dokterstaal) liggen, die ook een rol speelt bij het carpale tunnelsyndroom, of je bent in slaap gevallen terwijl je je bovenarm afknelt door erop te liggen en dan kan het de nervus radialis afknellen (die loopt aan de kant van je duim en is naar het spaakbeen genoemd) en dan heb je last van een lamme bovenkant van je duim, wijsvinger en middelvinger. Ook kun je je pols raar voelen doen als je ertegen tikt, net als bij het carpale tunnelsyndroom, daarom kan het best lastig zijn uit te vlooien welke zenuw het precies is.
Gaat meestal vanzelf over, en als dat niet het geval is, go and see the doctor.
) maar er kwam toch geen CTS uit. Uiteindelijk blijk ik letterlijk stijf van de stress te staan, waardoor mijn spieren blijkbaar verkrampen. Cayenne schreef:Dit klinkt bekend. Ik had ook een dof/tintelend gevoel dat eerst een paar maanden alleen in mijn pols zat. Daarna ging het zich uitbreiden naar mijn vingers, onderarm, elleboog etc. Zowel links als rechts trouwens.
De dokter dacht ook aan CTS, heb het onderzoek ook ondergaan (verschrikkelijk vond ik het. Leuk die stroomstootjes door je armen) maar er kwam toch geen CTS uit. Uiteindelijk blijk ik letterlijk stijf van de stress te staan, waardoor mijn spieren blijkbaar verkrampen.
Probeer leunen op je ellebogen te vermijden, dat doe je vaak veel meer dan dat je in de gaten hebt.