Ont-sociaalprikkelen: Doei FB, Bokt en groepsgesprekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Ont-sociaalprikkelen: Doei FB, Bokt en groepsgesprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:00

Ja, hoe groot is de grap om hier een topic over te openen :') >;) .

Ik had de laatste tijd wat moeite met de tijd vinden om echt wat dingen gedaan te krijgen. Totdat ik mij dus besefte dat ik denk ik bij elkaar zomaar 3 uur per dag 'sociaal' zit te doen.

Als ik opsta, check ik eerst Facebook en helaas ken ik nogal wat mensen en helaas heb ik ook vaak de behoefte om Facebook te checken totdat ik mijn laatst gelezen bericht weer tegenkom := . Vervolgens zit ik in meerdere hele gezellige groepsgesprekken, waarvan je toch soms ook een hoop moet bijlezen( wat ik niet altijd doe trouwens) , ohja, en staat Bokt eigenlijk altijd open. Dus tussendoor, als ik op de w.c. zit, als ik pauze heb, als ik mij verveel, als ik een tv serie even niet grappig vind, als ik het gesprek waarin ik in zit even niet boeiend genoeg vind: dan ga ik internetten.

Ja eigenlijk, wanneer ik even geen andere prikkel heb: dan pak ik mijn telefoon en ga ik sociaal doen.
Ik zie het om mij heen steeds meer, als ik wat ga drinken met vriendinnen, of in een gesprek zit met iemand.

Afgelopen zaterdag was ik er ineens helemaal klaar mee, ik heb mijzelf uit alle groepsgesprekken gegooid, mezelf van Facebook afgehaald en mezelf een Bokt limiet gegeven( ik mag alleen nog bokken op mijn tablet of laptop) . En ik merk dat ik een soort 'rust' begin te krijgen.

Niet in het begin, toen ik nog 30 keer per dag mijn telefoon pakte om te bedenken dat ik er niks mee kon :roll: :roll: >;) .

Naast de rust, merk ik dat ik veel meer whatsapp met mensen persoonlijk, ik stuur nu eerder iemand een berichtje met 'hoe is het' , anders stak ik mijn tijd in groepsgesprekken.

Ik wil uiteindelijk wel weer terug naar Facebook, en ook wel weer naar groepsgesprekken( is soms best handig) . Maar ik wilde dit even een tijdje doen totdat ik het idee heb dat het allemaal niet meer zo 'belangrijk' voor mij is.

Wie herkent dit? Of ben ik de enige sociaal verslaafde hier :=

MerleSimone

Re: Ont-sociaalprikkelen: Doei FB, Bokt en groepsgesprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:02

Zo, heftige ontwikkeling!
Gaaf hoor dat je dat kan en durft. Ik zou het niet kunnen. Ben aan het werk nu ( :+ ) dus reageer later even uitgebreid.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:03

Dat 'even' checken komt mij maar al te goed bekend. Gelukkig kan ik dit prima combineren met schoolwerk etc. Maar ja, op de telefoon. Soms check ik op telefoon en laptop op het zelfde moment, in hoop dat er iets gebeurd. :=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:03

Ik herken het totaaaaaal niet O:) :=

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:06

Best goed om dit af en toe even te doen. Realiseer je je weer even welke vrienden je ook nog in het echt ziet en die dus belangrijk zijn. En degenen die je nooit ziet maar dus wel tijd in steekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:06

Ik ben inmiddels al een aantal maanden niet meer op facebook geweest én mij bevalt het prima. Ik hoef niet zo nodig meer te weten wat iedereen aan het doen is :=

Bokt lees ik wel nog graag bij. Maar ook alleen overdag, savonds zit ik lekker met mijn mannetje op de bank, een filmpje te kijken, een spelletje te spelen oid. De drang om te bokken was voorheen veel groter, tot praktisch elk moment dat ik wakker was. Nu is dat gewoon als ik even wil ontspannen, verder niet. Dus even met een bakkie koffie tussendoor op het werk. Even thuis met een bakkie koffie. En wat mij ook hielp is vaste momenten inlassen, zo heb ik einde dag een vast moment om bijvoorbeeld even door mn tems heen te lopen :)

Whatsapp lees ik ook bij wanneer het mij uitkomt, ik heb die drang niet meer. Ook dat komt vanzelf wel. :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:45

Het is inderdaad een soort teruggrijpen naar je echte sociale leven. Ik ben voor mijn gevoel zoveel bezig met kennissen/internet, dat ik vergeet om echt tijd te steken in échte vrienden?

Dat vaste momenten inlassen doe ik ook d.m.v. die latop/tablet. Anders zit ik echt de hele dag door op mijn telefoon.

In ieder geval fijn om te lezen dat er meer mensen zijn, was al bang dat ik de enige met een internetverslaving was :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:36

Jeetje... :=

Ik kijk ook mn facebook wel regelmatig bij, maar echt niet dwangmatig. Kan ook zomaar ineens een paar dagen niet op fb kijken. Groepswhatsappen zit ik ook zat in, maar eigenlijk 7 van de 10 keer wordt er onzin geluld en ik heb echt geen zin en tijd om dat allemaal bij te houden. Lees het ook nauwelijks terug, reageer wel actief als ik toevallig op dat moment met mn app open zit. Maar 300 berichten terug lezen op een dag? Neuh..

Ik was wel van de appjes beantwoorden als ik met iemand ergens zat ofzo, maar dat doe ik ook niet meer, heel soms nog weleens. Vind het zó ongezellig voor de ander! En als het écht belangrijk is, bellen ze vanzelf wel :)). Zo ook in de groepsappen: als het écht belangrijk is, komt de vraag nog wel een keer privé.

Kan me echt niet voorstellen dat mensen echt alleen maar die mediadingen hebben...
Zelfde als elke dag een vakantie update op fb geven... Je bent dan toch vakantie aan het vieren :=? Mensen zien het naderhand toch ook wel... Ga lekker genieten denk ik dan!

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:42

Klinkt me totaaaal niet bekend ik de oren O:) :x :=

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:47

Bewust een telefoon zonder internet omdat ik denk dat ik anders ook de hele dag kijk.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:47

Ik heb geen facebook, en geen Whatsapp (nooit gehad ook trouwens)....en ik vind het HEERLIJK!
met mijn verjaardag wordt ik maar door weinig mensen gefeliciteerd, en op deze manier weet ik gelijk wie mijn echte vrienden zijn. Ideaal.
Ik mis het ook (bijna) niet. Heel soms mis je leuke foto's...but who cares? Ik heb een eigen leven en heb het daar druk zat mee, ik hoef niet te lezen hoe vaak iemand naar de kapper, de wc of naar de stad gaat.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:50

Ik zou zo graag alle groepsgesprekken verwijderen. Vind het behalve handig ook een hooooooooooooop irritatie opleveren. Denk alleen dat mensen zeker wel moeilijk zouden gaan doen als ik mezelf eruit gooi.. plus dat je dan helemaal niet meer op de hoogte bent van wat er gedaan wordt.. juist omdat die gesprekken bestaan. Voorheen stuurde je gewoon iedereen apart een berichtje..

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:51

Herkenbaar, ook in mijn omgeving. Daarom heb ik bewust weinig van dit soort dingen aangeschaft/aangemaakt. Met mijn telefoon kan ik alleen bellen en sms-en, heb een zeeeer beperkt Facebook waar ik max 1x per dag op kijk. Heb zelfs nog steeds een vaste telefoonlijn want als ik thuis ben, ben ik niet mobiel (= van huis) dus staat mobiel uit. En voor wie mij dan wil bereiken en mijn nummer niet heeft: er bestaat nog steeds een telefoonboek! (zelfs op internet te vinden :D ).

Alleen bokt, tsja.... probeer mezelf toch wel te limiteren zodat ik ook naar het echte paardje toe kan ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:52

Kiwipitje schreef:
Denk alleen dat mensen zeker wel moeilijk zouden gaan doen als ik mezelf eruit gooi..
Want? Denk dat als puntje bij paaltje komt dat echt wel mee zal vallen..
En anders.. who cares?! Dan doen ze toch moelijk.. Bij het eerstvolgende berichtje zijn ze het allang weer vergeten :=. Je leeft JOUW leven, niet die van een ander..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:53

Geen idee dat moet je aan die knakkers vragen. Ze zijn heel erg gericht op de groep. Alles moet samen met de groep (het zijn de vrienden van mijn vriend) en als je een keer iets anders wil doen vergaat de wereld :=

Nou als het me niet zou interesseren had ik het gesprek wel verwijderd, maar dit zijn de enige mensen die ik in dit dorp ken. Het hoeven niet per sé m'n beste vrienden te worden maar heb ook geen zin om ze voor de schenen te stoten.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 14-11-14 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:53

Nu ik zo jouw OP lees, besef ik me ineens dat ik denk ik ook wel 3 uur per dag besteed aan sociaal doen :') (misschien wel meer, zit nu ook op mijn werk te bokken en telefoon ligt voor me :+ )
Facebook heb ik gelukkig al grotendeels achter mij gelaten, ik post bijna niks meer en lees vaak alleen van goede vrienden de posten bij :)
Maar dat whatsapp is nog wel een dingetje :') Misschien ga ik ook maar die prikkels wat minderen :D

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:59

Oh dit lijkt me heerlijk om te doen, ik wil mezelf al zo lang van fb gooien. Maar dan denk ik toch weer, he nee, het is eigenlijk ook wel weer leuk.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:13

Zo herkenbaar! Heb nu de fb app van me telefoon verwijderd en mocht van mezelf alleen nog op de iPad op fb. Maar betrap me inderdaad vaak dat ik via me browser toch even check..
Stel dingen echt uit doordat ik blijf zitten met die telefoon in me hand, zo frustrerend .. Maar echt veranderen lukt me nog niet..

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:18

Vind ik eigenlijk ook wel een goede, in ieder geval die app van mijn telefoon...
Ik heb wel heel vaak een bezem door mijn vriendenlijst gehaald.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:22

Het klinkt mij als muziek in de oren, geen SocialMedia meer. En in het weekend gaat dat prima, maar door de weeks.. het 'even' checken omdat je 'even' niks te doen hebt. Ik snap het volkomen, toch is het bijzonder moeilijk om er mee te kappen. Hoe vreemd is dat.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:23

Check, bokt doe ik wel maar niet met grote regelmaat. Groepsgesprekken alleen om iets met een groep af te spreken niet voor 'onzinpraat' en facebook heb ik sinds 2 maanden verwijderd.

Puur omdat ik altijd afgeleid en niet aanwezig was op de plek waar ik werkelijk was. Het geeft me een hoop rust, ik kijk nog steeds wel redelijk wat op mijn telefoon (persoonlijke whatsapp) maar het is niet meer zo als voorheen. Een telefoon wordt zomaar 'saai'.

Maar eigenlijk voel ik me veel socialer dan toen ik nog zoveel tijd besteedde aan 'social media'. Je hebt veel meer aandacht voor je mensen in je werkelijke omgeving. Heerlijk :).

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:26

Zou het ook zo graag willen verwijderen he, maar ben serieus bang dat ik iets mis hahaha.
Hoe is dat bij jullie gegaan? Mis je niet de grappige filmpjes, plaatjes en dingetjes als je dus even niks te doen heb?

Whats app vind ik ook erg leuk maar ben niet heel fanatiek in de groepsgesprekken. Ik heb veel 1 op 1 gesprekken en eigenlijk zou ik dat wel zo willen houden. :)
Bokt valt voor mij ook wel mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:28

Sinds ik in Frankrijk woon zijn er wel wat dingen veranderd. Zo heb ik hier geen 3G aan staan dus ontvang ik alleen dingen als ik thuis ben in het bereik van de WiFi.

Verder is Facebook voor mij een goede manier om een beetje op de hoogte te blijven van wat m'n vrienden en familie doen, en ik houd een beetje bij waar wij mee bezig zijn voor hun.

Telefoon heb ik nu vooral voor als er iets is waar ze voor moeten bellen (€10 beltegoed in de maand) of als ik moet bellen als er iets gebeurt als ik in het bos aan het werk ben ofzo.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:30

_Chendo_ schreef:
Zou het ook zo graag willen verwijderen he, maar ben serieus bang dat ik iets mis hahaha.
Hoe is dat bij jullie gegaan? Mis je niet de grappige filmpjes, plaatjes en dingetjes als je dus even niks te doen heb?

Whats app vind ik ook erg leuk maar ben niet heel fanatiek in de groepsgesprekken. Ik heb veel 1 op 1 gesprekken en eigenlijk zou ik dat wel zo willen houden. :)
Bokt valt voor mij ook wel mee.

Ik vond het eerst ook moeilijk om dingen te missen, maar nu maakt het me echt niet meer uit. zoveel interessants wordt er toch niet geplaatst en plaats zelf ook nooit wat op fb meer.. Ben gelukkig wat van me verslaving af, het is zo nutteloos eigenlijk als je er over nadenkt..

Zit nu wel weer meer op bokt merk ik

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:30

Ik heb een tijdje terug mijn boktactiviteit sterk verminderd. Whatsapp is ook veel minder actief nu bij mij, heb überhaupt maar 1 groep - waar ik niet uit wil overigens - maar die is ook een stuk minder actief dan het ooit was :P

Ik zoek nog wel naar manieren om Facebook te minderen. Helemaal weg doen wil ik niet, maar minder lijkt me wel erg fijn :)

Heeft een van jullie z'n account wel eens gedeactiveerd? (dus niet verwijderd) Wat kun je dan allemaal nog wel, is je timeline van dingen die andere mensen doen er dan nog? En kun je bijv. fb chat nog gebruiken?