rug - en blaaskatheter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

rug - en blaaskatheter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 12:59

Net/kort na nieuwjaar zal ik een rugoperatie moeten ondergaan, daarbij zal ik enkele dagen met een rug-en blaaskatheter moeten liggen in bed.
Blaaskatheter omdat ik de eerste paar dagen niet meer ga kunnen stappen(moet opnieuw leren stappen) en de rug is denk ik voor het vocht(hele rug ga open).
Nu ben ik redelijk vang voor hoe het ga voelen,het plaatsen en zo verder.

Zijn er hier mensen die de ervaring hebben met deze katheters en hoe word het geplaatst,heb je er ongemakken van gehad bij bv bewegingen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:53

Die worden vast tijdens de operatie geplaatst dus dat merk je niet ;)
Mijn ervaring, zodra je zoveel kunt bewegen dat je er last van hebt, halen ze die er ook wel weer uit.
En eruit halen voelt hooguit wat kriebelig.
Maar goed, dat is mijn ervaring met diverse katheters/drains.

Memere

Re: rug - en blaaskatheter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 15:45

Word het dan niet meerdere keren 'vervest', dus volledig nieuwe ingestoken ?
Ze worden indd tijdens de operatie geplaatst of net na, waar k nog onder narcose zal zitten.

Hoe zit dat kleine buisje bevestigd bij je blaas ?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:50

LauLauu schreef:
Ze worden indd tijdens de operatie geplaatst of net na, waar k nog onder narcose zal zitten.

Alleen als het verstopt raak zullen ze een nieuwe drain zetten, maar die kan is heeeeeel klein.

Dit is het protecol voor een blaascatheter: http://educatie-en-school.infonu.nl/stu ... tocol.html

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:23

Ik heb in mei 5 dagen een blaas catheter gehad. Ik had er totaal geen last van. Ook niet met eruit halen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:32

LauLauu schreef:

Een blaascatheter blijft op zijn plaats door een klein 'balonnetje' in de blaas. De catheter wordt ingebracht, en vervolgens word er via een 'zijkraantje' het balonnetje opgeblazen met wat vocht, zodat hij niet door de plasbuis eruit kan gaan ;)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:26

Ik heb er ook paar dagen mee gelopen. Inbrengen/uithalen gaat eigenlijk vrij snel en deed geen pijn. De eerste dag misschien wat onwennig maar dat was meer met lopen/zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:29

Drain in je rug zal hoogst waarschijnlijk geplaatst worden onder narcose.

Niet te druk om maken, ik snap heel goed dat het een heel raar idee is 'al die slangen in je lijf' maar het idee is erger dan het is. :)

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:30

Een blaas katheter kan zo'n zes weken blijven zitten en ik neem aan dat jij niet zolang een nodig hebt dus die zal niet vernieuwd worden. En hij zit inderdaad vast met een ballonnetje vast.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:41

Ik vond de blaaskatheter vervelend omdat het me beperkte in mijn bewegen, maar verder had ik er geen last van. Het eruit halen voelde apart maar was niet pijnlijk, ik kon daarna ook meteen gewoon weer zelf plassen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 20:02

Kun je het aparte gevoel wat beschrijven ?
Zal gok ik +- 4 dagen moeten blijven zitten , rugkatheter langer gezien de hoeveelheid vocht vd wonde.
Beperken in beweging weet ik zelf niet hoe of wat..ben bang dat het gaat irriteren en ik er niets aan kan doen doordat ik eerste dagen amper ga kunnen bewegen doordat al mijn spieren zich gaan moeten aanpassen na de operatie :/

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:17

Wat voor operatie krijg je?

Rugdrain voelde ik niet. Bij het eruit halen alleen een soort kriebel/jeuk maar geen pijn
catheter is ook zo gepiept. Vond het meer gênant dat ze in mn kruis bezig waren dan dat het gevoel vervelend is ;-)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:15

Scoliose operatie..heel mijn rug gaat open voor ook mijn holle en bochel weg te krijgen, alles in 1x dus. :)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:28

Dat vermoeden had ik al gezien je berichtje. Ik heb zelf ook een scoliose operatie gehad op mn 16 de. Doodeng vond ik het maar achteraf is het allemaal gezien de ernst en zwaarte van de operatie meegevallen.

Mocht je meer willen weten stuur maar een pb

Meeste last had ik van de narcose nawerking maar dat is logisch na 8,5 uur onder zeil. Ik was lekker complex geval

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:30

Zal je straks na school een Pb sturen!

Raar genoeg ben ik verre van bang ondanks het een zware ingreep is,ben alleen bang hoe mijn spieren gaan reageren gezien de korte plots uitgetrokken zullen worden en de andere weer moeten inkorten..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:47

Het eruit haalde voelde kriebelig zeg maar. :)
Een klein beetje schrijnend maar niet pijnlijk.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:58

Alleen ervaring met een blaascatheter. Ik voelde hem alleen bij het bewegen, een soort lichte druk in je blaas en wat schrijnend. Dat werd wat erger maar ik bleek er een blaasontsteking bij ontwikkeld te hebben.
Eruit halen is zo gepiept, even je adem uitblazen en weg istie.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 15:46

Dan mag ik ook een blaasontsteking verwachten denk k..ben er namelijk zeer gevoelig aan :=

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:52

Wanneer het inbrengen gebeurt zonder narcose wordt er vaak glijmiddel gebruikt wat ook verdovend werkt, zo heb ik het in elk geval geleerd. Maar ik denk dat ze hem tijdens de operatie in gaan brengen.

Drains verwijderen kan pijnlijk zijn, maar meestal is het verwijderen van het hechtinkje pijnlijker dan de drain zelf.
Hoelang je drain moet blijven zitten hangt af van de hoeveelheid vocht er geproduceerd wordt, de arts kijkt aan de hand van de hoeveelheid vocht wanneer deze er uit mag. :)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:42

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:51

Ik heb ook beiden gehad. De blaas catheter is geplaatst toen ik onder de narcose was.
De rug catheter is een week later geplaatst daar ik weer werd opgenomen ivm complicaties.
Voordat de rug catheter werd geplaatst werd ik plaatselijk verdoofd, dus verder ook niets gevoeld.
Het uithalen deed ook geen pijn, op de plek waar de drain zat moest 1 hechting gezet worden, dat hebben ze zonder verdoving gedaan en dat was wel even pijnlijk. Ik heb 5 dagen complete bedrust gehad met de rug catheter en kon zonder problemen alle kanten op draaien in het bed.

Alvast succes gewenst en een voorspoedig herstel!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:56

Blaascatether vond ik niet zo erg. Beetje branderig bij inbrengen en eruit halen maar verder is het niet zo erg. Zo gepiept.
Drain in mn rug eruit halen vond ik de hel :') hij zat heel ver en een beetje vast gegroeid al dus ik voelde hem overal in mn rug langs gaan en dingen los trekken en ja dat deed verdomde zeer :') ik heb 6 drains gehad en 4 deden echt pijn.
Maar ik heb een maand in het ziekenhuis gelegen dus bij mij was het wel wat gecompliceerder. Ik denk dat je je weinig zorgen moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:58

in April een operatie gehad, inclusief blaascatether inderdaad en dan geen rugcatheter maar wel twee drains aan de voorkant voor het wondvocht. Worden inderdaad "gewoon" onder narcose geplaatst voordat je de grote operatiekamer in gaat, dus daar merk je weinig van. Ik was sowieso binnen nog geen minuut onder zijl, wat ik best jammer vond want ik wilde wel zien hoe ze alle infusen erin prikten en heb dus maar 1 infuus 'bewust' meegemaakt :')

Het eruit halen van de drains deed bij mij wel pijn, maar ze zaten op een verdomd irritante plek (precies onder m'n ribben :+ ), de catether had ik geen last van van het eruit halen, ik vind cathethers sowieso irritante rotdingen dus ik was echt idioot blij dat 't er weer uit mocht, maar dat komt meer doordat ze de eerste keer dat ik een catether in kreeg in een ander ziekenhuis ze het een en ander verkeerd hebben gedaan := Maar het valt en staat wel bij het ziekenhuis en kundige verpleging. Het is niet de meest gemakkelijke operatie die je krijgt, dus ik denk wel dat je in een goed ziekenhuis terecht komt waar ze je het in ieder geval zo gemakkelijk mogelijk zullen maken met dit soort ingrepen, laat je maar goed in de watten leggen :j

Inderdaad alvast een spoedig herstel!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:31

LauLauu schreef:
Net/kort na nieuwjaar zal ik een rugoperatie moeten ondergaan, daarbij zal ik enkele dagen met een rug-en blaaskatheter moeten liggen in bed.
Blaaskatheter omdat ik de eerste paar dagen niet meer ga kunnen stappen(moet opnieuw leren stappen) en de rug is denk ik voor het vocht(hele rug ga open).
Nu ben ik redelijk vang voor hoe het ga voelen,het plaatsen en zo verder.

Zijn er hier mensen die de ervaring hebben met deze katheters en hoe word het geplaatst,heb je er ongemakken van gehad bij bv bewegingen?

Ik heb een blaaskatheter gehad zo'n 3 maanden geleden tijdens mijn opnamen in het ziekenhuis, hier heb ik niks van gemerkt was tever heen. Werd ermee wakker op de IC waarna ik er aan wilde trekken. hoort niet in me lijf en ik raakte in paniek, gelijk allemaal mensen om me heen om me gerust te stellen je mag er namelijk echt niet aanzitten het zit met een soort ballonnetje wat met steriel water opgeblazen is, en als je er dus aan gaat zitten trekken beschadig je de binnenkant van je lijf en heb je de kans dat je je leven lang incontinent blijft.
Hij heeft er een paar dagen ingezeten, merkte er weinig van, maar lag ook alleen maar op bed gezien ik er niet uit mocht. Het was wel enorm chil, je blaas leegt zich gewoon op het moment dat er iets in komt en ookal heb je bezoek het gaat gewoon door. :')
Na een paar dagen mocht hij eruit na elke dag weer smeken.., dit vond ik enorm eng aangegeven bij de verpleegkundige die hem eruit ging halen en eigenlijk is het een heel simpel klusje, ze laten het steriele water leeglopen en je ballonnetje word verkleind, daarna trekken ze het slangetje uit je blaas en klaar is kees. Dit doet helemaal geen pijn! +:)+

Echter na een week werd ik opgenomen op een afdeling waar ik gewoon kon lopen wanneer ik wilde al sliep ik nog veel echter lukte het me niet meer om te plassen, ze hebben mij blaas regelmatig gescand en zat dan echt vol. Nadat het slecht werd voor me lichaam en ik te verkrampt werd hebben ze besloten dat ik een verblijfskatheter moest voor een tijdje. Echter deed deze wel pijn ik voelde hem continue het brande en het slangetje.. De rede was het lopen met zo'n zak onhandig het is heel onhandig aan je been. Op een dag zat hij vol bloed, toen hebben ze hem door gespoeld met zout en daarna ging het weer goed. Echter wilde ik niet meer graag lopen en bleef het pijn doen, ik wou alleen maar liggen en t liefst de hele dag slapen maar geen een mens slaapt de hele dag natuurlijk dus dit was wel even afzien. Nadat hij na een paar dagen weer begon te lopen met bloed. (kleurt al gauw heel ernstig omdat de zakken groen zijn.) is hij eruit gehaald. Daarna kon ik weer gewoon plassen.

Echter heb ik plasproblemen door een trauma, dus hoeft niet zo te zijn dat jij het ook zo hebt.
Ik hoop voor jou dat het gaat zoals mijn eerste geschreven stukje, dan doet het geen zeer. Maar ga er echt niet aan zitten!
Hoe meer je eraan zit hoe vervelender het word.