Reisziekte: 's Middags misselijk in de bus (OV)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Reisziekte: 's Middags misselijk in de bus (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 12:31

Sinds kort heb ik een nieuwe baan en ga ik met het OV naar mijn werk. Nou merkte ik vorige week al dat als ik 's middags naar huis ga, ik misselijk thuis kom. De ene keer erger dan de andere keer. Het gekke is dat ik 's ochtends, dus op de heen weg, nergens last van heb. Ik probeer een verband te zoeken en te kijken waar het aan ligt.

Ik heb al enigsinds gekeken of het kan liggen aan mijn voeding of drinken, maar ik kan hier niets spannends aan ontdekken. 's Ochtends ontbijt ik voor vertrek en ik eet eigenlijk de rest van de dag maaltijden (brood) en tussendoortjes (diverse stuks fruit, koekjes (Vitalu) en soms een stroopwafel). Ik drink tot 4 koppen koffie en 2 koppen thee, verspreid over de werkdag. Tussendoor wat water, zeg maximaal een glas per dag.

Verder dacht ik dat het misschien aan stress of vermoeidheid kan liggen. Mijn nieuwe werk is niet echt stressvol, maar wel intensief omdat ik veel nieuwe informatie tot mij neem. 's Middags ben ik wel moe, maar ik van 's ochtends al zelden in slaap in de bus, en 's middags is dat nog geen enkel keer gebeurd.

Zowel als ik sta of zit wordt ik misselijk. Ook drukte, waar ik heen kijk, hoe ik zit tov de rijrichting, lijkt allemaal niet uit te maken. Met mijn telefoon bezig zijn of lezen doe ik nagenoeg niet, want dan word ik sneller en erger misselijk. Als ik niet zelf rij, heb ik dat in de auto overigens ook als ik wat anders doe dan meekijken op de weg.

Heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Mocht iemand toevallig goede ervaringen hebben met van die armbanden tegen wagenziekte uit de reform winkel, hoor ik het graag!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:37

Heb je wel enigszins honger als je naar huis gaat?
Ik ben namelijk ook vaak wagenziek en dus ook busziek. Dit is bij mij erger als ik trek heb.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:37

Ik ga gewoon niet meer met de bus, ik heb daar ook erg last van...ik kan je er helaas niet meer helpen...

Ik weet wel van mezelf dat als ik moe ben, hoofdpijn heb of iets dergelijks, dan ben ik wel sneller wagenziek. Ik heb dat ook in de auto namelijk als ik niet zelf rij..

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:39

Hier goede ervaringen met armbanden! Wel die waar zo'n bolletje onder je pols, op je ader drukt zeg maar. Ik toen ik klein was ook veel last van wagenziekte en nu bijna niet meer. Als ik het wel heb ligt het vooral aan de rijstijl van de bestuurder en hoe ik in de auto/bus zit. Ik hoef echt niet voorin te zitten en dan om te draaien om met de persoon achter me te praten. Gister bijvoorbeeld een buschauffeur die pas erg laat (en daardoor dus erg hard) remde voor drempels, dat is voor mijn niet fijn. Armbandjes zijn een aanrader en anders door je neus in ademen en door je mond uit :)

edit: of je honger hebt kan inderdaad ook van invloed zijn, ik wordt dan ook sneller misselijk!
Laatst bijgewerkt door Franciee op 12-11-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:39

hier hele goede ervaringen met de Seabands (ofzoiets)
vorig jaar rondreis gemaakt door Engeland, dus met mijn wagenziekte op zoek gegaan. Enkel mocht ik de pillen niet hebben ivm medicijnen. Dus hebben we die bandjes geprobeerd. Voor hele erge momenten werkt het niet zo, maar waar ik normaal al lang misselijk was geworden was er nu nog geen sprake van.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:42

Kijk eens naar Sea Bands, zijn accupressuur armbanden (lijken kwa uiterlijk op zweetbandjes) die super helpen voor reisziekte (en alle andere soorten misselijkheid)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:43

Ik had vroeger als kind ook heel erg last van wagenziekte. Die armbandjes hebben bij mij ook enorm geholpen des tijds! Ik had al vanalles geprobeerd, o.a. pilletjes waar ik alleen maar zieker van werd :+ En die armbandjes waren toen de oplossing voor mij!

Kinke

Re: Reisziekte: 's Middags misselijk in de bus (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:58

maakt ook verschil waar je gaat zitten, achterin is geen goed idee. Misschien is je evenwichtsorgaan nog niet helemaal wakker 's ochtends? :D

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 14:06

Dank jullie wel voor de reacties!

@Kinke haha klopt 's ochtends is mijn evenwichtsorgaan nog niet genoeg wakker geschud :D De rest ook niet overigens.

Ik let erg goed op wáár ik ga zitten. Ik zoek altijd een plek dat ik door de voorruit kan zien waar de chauffeur mee bezig is, en ik tijdig kan anticiperen op een hobbel, rotonde, etc.

Het kan misschien wel aan honger of volheid liggen. Maar helemaal leeg ben ik niet. Ik zorg nl altijd dat ik voor later op de middag nog een broodje heb omdat tussen vertrek en eten op tafel nogal een tijdje zit. Anders wordt ik wel heel erg flauw. Zal eens kijken of meer eten helpt.

Ik ga even onderzoek doen naar die Sea bands. Meer varianten en (verwijzingen naar) reviews zijn nog steeds welkom!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:27

Een vriendin van mij is ook altijd erg misselijk in de bus(als in moet altijd een zakje mee hebben) die zegt dat ze boven een as moet zitten. Dan zou het minder zijn ivm trillingen, geen idee of het voor jou ook werkt, maar het kan het proberen waard zijn.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:38

Ik heb daar ook altijd last van, maar dat komt dan echt omdat ik 's middags vermoeider ben. Bij mij helpt primatour wel, maar om dit echt elke dag te nemen?
Het is erg smerig. Maar het zijn kleine pilletjes die je bij elke drogist wel kan halen denk ik.

Wat ik vroeger in de auto altijd deed is met mijn voeten op de grond tikken (klinkt wat stom) dat hielp een beetje omdat je dan je lichaam doet denken dat je ook beweegt. Dus echt een beetje alsof je loopt in een ritme je voeten op de grond tikken. (ja het klinkt best wel debiel zo xD )

En veder ben ik weleens zo misselijk dat ik uit de bus stap, al ben ik er dan nog lang niet (moet altijd meer dan een uur in de bus) en het is mij ook weleens gebeurt dat ik dan buiten moest overgeven....

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:39

oef ik ga gewoon pertinent niet meer met het OV, ik fiets nog liever 100 kilometer dan dat ik in een bus stap :+

Wat voor mij redelijk hielp is evenwichtsoefeningen zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=PH-lBTpL7A0

maar ik ben er echt voor bij de fysio geweest :j

Nu heb ik wel meer problemen met mijn evenwicht dus ik weet niet of dit ook echt voor jou helpt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:22

Ik heb zelf sneller last van wagenziekte als ik koffie gedronken heb. Weet niet of je die s morgens al drinkt voor je weg gaat?

En wat die armbandjes betreft. Mijn neefje is snel wagenziek, daarvoor hebben ze pas die bandjes bij de anwb gekocht voor maar 6 euro geloof ik, en bij hem helpt het hartstikke goed! Lijkt me voor dat geld dus zeker het proberen waard.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:35

Is het donker als je weggaat? In het donker kan het zijn dat je er beter tegen kunt omdat je niet de hele omgeving ziet bewegen. Tenminste, ik heb last van reisziekte en als het donker is, gaat het prima.