Ik krijg een Cystoscopie (inwendig onderzoek plasbuis)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Ik krijg een Cystoscopie (inwendig onderzoek plasbuis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 09:15

Omdat ik steeds blaasontsteking heb en soms nierbekkenontsteking en daarbij heel moeilijk kan plassen krijg ik een Cystoscopie.
Dan gaan ze met een slangetje met een cameraatje in mijn plasbuis.... ;(
Ik zit er echt ontzettend tegenop.
In de folder staat dat ze je blaas dan vol gaan laten lopen met vloeistof en dan kan je voelen dat de blaas té vol loopt en dan moet je dan aangeven.
Het lijkt me echt ontzettend pijnlijk als ze een cameraatje in je plasbuis inbrengen.
Heeft iemand wel is een Cystoscopie of iets dergelijks gehad?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

chocobroodje

Re: Ik krijg een Cystoscopie (inwendig onderzoek plasbuis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:22

Mijn man heeft het gehad voor ik hem leerde kennen. Het was idd geen prettig gevoel maar probeer te ontspannen. Geef aan dat je angstig bent dan kunnen ze er rekening meehouden... Bij mijn man werd niks gevonden gelukkig en heeft er daarna ook geen last meer van gehad.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 09:35

Ik las ook op een ander forum dat het erg pijnlijk is als je een vernauwde plasbuis hebt, wat ik volgens mij heb...
Want ik plas heel moeilijk.
Ik moet echt ontzetten veel druk zetten om te kunnen plassen en dat dan ook nog in meerdere etappes en dan krijg ik me blaas nog niet leeg.
Herkent iemand dit?

Ik hoorde trouwens wel dat het voor mannen een vervelender onderzoek is dan voor vrouwen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:35

Ik heb het gehad.

Mooi verhaal: Komen twee vrouwen binnen die me uitleggen wat ze gaan doen. Ik moet plaatsnemen op de tafel, benen spreiden waarna er wordt schoongemaakt downunder. Toen vroeg ik wanneer ze gaan beginnen zeiden ze dat ik moest wachten op de dokter. En foi, daar kwam me toch een heerlijke god binnenlopen. Lig je daar, met je benen in je nek. Hallooooo :')

Op een gegeven moment stonden ze met hun vieren naar mijn poes te kijken. Er werd een slangetje naar binnengebracht en ik voelde er niets van. Er werd gespoeld/gevuld en vervolgens kwam de camera naar binnen. Bizar om je blaas van binnen te zien. Het enige wat ze zagen was irritatie/roodheid. En that's it :D

Het stelt echt niets voor.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:40

Ik heb het gehad toen ik 7 was. Is niks uitgekomen, oorzaak van de ontstekingen is nooit gevonden. Het is vanzelf opgehouden bij mij.
Het enige wat ik me nog kan herinneren is dat ik volgens de artsen heel stoer was. Gaf geen kik, terwijl andere kids en soms zelfs volwassenen het niet zo grappig vonden.
Maar dat is 21 jaar geleden.

Je moet maar zo denken, het is nodig en je bent een amazone. En amazones zijn stoer. Van je paard vallen en er gewoon weer op. Dan moet dit ook lukken toch? Succes!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:43

Ik heb het onderzoek in 2009 gehad na 2 jaar chronische blaasontstekingen.

Ik vond het onderzoek niet heel prettig, maar niet overdreven pijnlijk. Wanneer je al geruime tijd met contante blaasontsteking loopt is elke oplossing fijn!

Mijn blaas was zodanig vervormd door de antibiotica dat dit 1 van de problemen was. Ik heb een kuur van 6 weken gehad en heb echt nooit meer last gehad.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:44

Niet tegenop zien! Heb denk ik wel richting de 10 keer zo'n onderzoek gehad. Je merkt het amper, voelt inderdaad beetje apart. Daarna wel standaard blaasontsteking, das dan weer minder :D

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 09:49

Mloes schreef:
Niet tegenop zien! Heb denk ik wel richting de 10 keer zo'n onderzoek gehad. Je merkt het amper, voelt inderdaad beetje apart. Daarna wel standaard blaasontsteking, das dan weer minder :D

Dat is wel apart ja...
Bij mij doen ze het juist omdat ik steeds blaasontsteking heb...

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:50

Ik heb op urologie gewerkt en talloze keren bij deze scopie gestaan.
Zolang je zo goed mogelijk ontspant is het naar wat ik van patiënten hoorde erg goed te doen.
Als je wel last hebt of iets onaangenaam voelt geef het dan gewoon aan de arts aan.
En kijk mee naar de binnenkant van je blaas, dan ben je afgeleid en het is erg leuk om te zien hoe dat er nou uitziet.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 10:01

Ik moet 2 december...
Ik zal laten weten hoe het is gegaan, alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:03

Zowel ik als mijn dochtertje hebben het allebei gehad. Ik toen ik een jaar of 8 was. Mijn dochtertje was 3 jaar. Het is niet prettig maar het valt qua pijn mee. Het is meer een naar gevoel maar echt pijn doet het niet.

Edit: Ze wilden kijken of mijn urine terugliep naar mijn nieren maar dat was niet het geval. Ook bij mijn dochtertje niet.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-11-14 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:08

Ik heb het in mijn tiener jaren ook gehad. Viel me reuze mee het inbrengen. Het meest gênante vond ik het uitplassen terwijl ze stonden te kijken. Bij mij werd er geconstateerd dat het klepje van de urinebuis niet goed afsluit en daardoor er soms dus wat lekt (van binnen uit) waardoor ik constant een blaasontsteking heb.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 10:10

Lay_D schreef:
Ik heb het in mijn tiener jaren ook gehad. Viel me reuze mee het inbrengen. Het meest gênante vond ik het uitplassen terwijl ze stonden te kijken. Bij mij werd er geconstateerd dat het klepje van de urinebuis niet goed afsluit en daardoor er soms dus wat lekt (van binnen uit) waardoor ik constant een blaasontsteking heb.

En hebben ze daar wat aan kunnen doen?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:14

De optie was om te opereren maar dat heb ik niet gedaan.

Edit, sinds ik kinderen heb gekregen zijn de blaasontstekingen ook een stuk minder geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:27

eenitraM schreef:
Ik heb het gehad.

Mooi verhaal: Komen twee vrouwen binnen die me uitleggen wat ze gaan doen. Ik moet plaatsnemen op de tafel, benen spreiden waarna er wordt schoongemaakt downunder. Toen vroeg ik wanneer ze gaan beginnen zeiden ze dat ik moest wachten op de dokter. En foi, daar kwam me toch een heerlijke god binnenlopen. Lig je daar, met je benen in je nek. Hallooooo :')

Hahahahahah :') :') :')
dit had ik toen ik een echo van mijn borst liet maken, kwam er ook zo'n god binnen lopen _O-

Ontopic: ik heb het nog nooit gehad TS maar ik wil je wel sterkte wensen! :(:)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:32

Dankjewel!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:38

Ik heb in mei en augustus 2x een operatie aan mijn nier gehad. Er is toen ook 2x een jj-katheter geplaatst die er na 4 weken weer uitgevist moest worden met de eerder genoemde ingreep.

Pijnlijk? Nee!
Ongemakkelijk? Ja het moment dat het ding er in gaat is niet fijn, maar als het eenmaal zit merk je er niks meer van. Vaak doen ze er ook verdovende gel op.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:39

Het is even gek maar echt pijnlijk vond ik het niet, heb wel al 3 keer een bronchoscopie gehad waarbij ze met een buisje je longen ingaan, die waren echt niet leuk. Ik heb verhalen gehoord van "stoere" mannen die wegliepen voor dit onderzoek :D
Ach, vind de tandarts nog altijd erger :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:39

Ik ben door dat onderzoek ook incontinent geworden ja. Aan het onderzoek zelf is niks, voel je niks van, maar als ik de consequenties had geweten had ik het niet gedaan. Het is een heel apart gevoel, en als ze de blaas dan weer leeglaten is nog gekker, maar niks aan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:41

TS het stelt echt helemaal niets voor,je voelt er niets van.Ik heb het ook gehad,het voelt alleen zwaar in je buik als ze de blaas laten vol lopen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:43

KimD schreef:
Ik ben door dat onderzoek ook incontinent geworden ja. Aan het onderzoek zelf is niks, voel je niks van, maar als ik de consequenties had geweten had ik het niet gedaan. Het is een heel apart gevoel, en als ze de blaas dan weer leeglaten is nog gekker, maar niks aan.

Ben je nu voor altijd incontinent of was dat tijdelijk?
En in welke mate?
Edit: mag ook per pb ;)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:44

Zoals iemand anders al zei, meekijken op het scherm waar je kan zien hoe je blaas zich vult.
Ik vond mijn gevulde blaas wel wat weg hebben van een Alien achtige koeienkop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:45

Ik heb ooit een dag mee gelopen met een uroloog. Stuk of 5 scopien gezien. Geen van de vrouwen vond het pijnlijk.
Uroloog gebruikte een glijmiddel met lidocaine. Dat geeft een pijnstillend effect.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:46

Arrabel schreef:
KimD schreef:

Ben je nu voor altijd incontinent of was dat tijdelijk?
En in welke mate?

Helaas voor altijd, onderzoek is ondertussen bijna 3 jaar geleden. Soms gaat het periodes heel goed, maar over het algemeen is het zo dat als ik voel dat ik moet plassen ik eigenlijk al op de wc moet zitten. Er zijn ook momenten dat het echt gewoon weg begint te lopen, dan voel je je echt verschrikkelijk. Het lijkt dan alsof je een hele plas verliest...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:47

Ik vond de bronchoscopie dan weer best te doen :D Zo zie je maar.

ts, leuk is het allemaal niet natuurlijk, maar als je je weet te ontspannen, dan vallen inwendige onderzoeken wel mee, is mijn ervaring. Ik heb er gehad op diverse plaatsen en ik ben er niet bang door geworden.

Succes!