Waarom is de ouderenzorg zo oneerlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Waarom is de ouderenzorg zo oneerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 10:43

Hoi Bokkers,

Ik moet even mijn verhaal kwijt.

Maandag breekt de dag aan dat mijn Opa en Oma, na jaren gelukkig samen zijn, uit elkaar moeten.
Waarom?
Mijn Oma heeft Alzheimer. Ze woont nog thuis bij mijn Opa. 's ochtends hebben ze zorg zodat ze uit bed geholpen en aangekleed wordt. Daarna gaat de zorg weg en doet Opa het alleen.
Het gaat alleen zo niet langer. Opa is op. Hij kampt zelf ook met lichamelijke klachten en kan Oma niet meer overal heen begeleiden.
Er is veel hulp vanuit de familie maar dat lost helaas niet alles op.
Nou is de knoop doorgehakt en gaat Oma maandag naar een verzorgingshuis.
Nou komt het erge, Opa mag niet mee.
Ik vind het zo oneerlijk. Hij is nog te goed voor een verzorgingshuis. Het breekt echt mijn hart om dit zo allemaal te zien gebeuren.
Natuurlijk mag hij op bezoek wanneer hij wil. Maar het idee dat ze nu uit elkaar gehaald worden vind ik zo erg.
We gaan er voor Oma een prettige plek van maken en goed voor Opa zorgen.
Maar wat is dit zwaar ;(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:45

Ik vind dat inderdaad ook heel erg dat mensen van die leeftijd na al die jaren uit elkaar worden gehaald. Of het nog niet zwaar genoeg is dat ze al zoveel lichamelijke of mentale klachten hebben.

zonnebloem18

Re: Waarom is de ouderenzorg zo oneerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:52

Ik kan het me helemaal voorstellen!
Jaren geleden werkte ik bij een verzorgingstehuis en daar hadden ze aanleunwoningen voor dit soort situaties. Man en vrouw woonden er samen en de zorg die nodig was kon gegeven worden en verder konden ze hun eigen gang gaan.
Ik ben er heilig van overtuigd dat ouderen die gescheiden worden sneller achteruit gaan dan stellen die samen kunnen blijven, zo sneu dat dit steeds meer gebeurt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:55

Ik heb jaren in verpleeghuizen gewerkt en dit zien gebeuren, het is gewoonweg hartverscheurend en mensonterend. Je man of vrouw waar je 40 jaar of langer mee getrouwd bent, samen lief en leed gedeeld moet je achter laten in een verpleeghuis omdat je zelf nog te goed bent. Het is te gek voor woorden, en gezien de zorg alleen maar verder uitgekleed word zal het er ook alleen maar verder op achteruit gaan vrees ik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:56

Afschuwelijk, en wat ik geleerd heb ook niet zoals de awbz bedoeld is. Partners moeten zonder indicatie mee kunnen, zo staat in de wet. Dit staat in artikel 9 lid 3 van het besluit zorgaanspraken van de awbz.
Mijn advies is contact op te nemen met de ouderenombudsman, die helpen al jaren mensen in deze situatie en maken zich hier ook hard voor.
Sterkte!!
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-11-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:57

vind dit ook echt niet kunnen, echt vreselijk!
En inderdaad niet klakkeloos accepteren hoor!

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:03

Vreselijk vind ik het, voor mij ook herkenbaar. Bij mijn oma is kort geleden ook Alzheimer geconstateerd. Ze wonen in een hoekwoning met 3 slaapkamers boven, de wc beneden en de badkamer boven. Wel een traplift, maar het kan gewoon niet meer. Ook mijn opa kan het niet meer in zijn eentje doen. Hij is zwaar hartpatiënt en zo af en toe wordt hij afgevoerd met de ambulance met hartkloppingen etc. door stress. Wij zijn nu bezig met een aanleunwoning, een appartement vlakbij het centrum, waar ook zorg bij is. Ze krijgen dus een kleiner huis, maar ook meer zorg en een alarm voor als ze hulp nodig zijn.

Het is al moeilijk genoeg om zo iemand achteruit te zien gaan en dan worden ze ook nog uit elkaar getrokken. Verschrikkelijk, mensen die vroeger zo hard gewerkt hebben worden nu als het ware afgestraft. Ik werk al bijbaantje als huishoudelijke hulp en ben het ook wel tegen gekomen dat mevrouw nog thuis woonde en haar man in een verzorgingstehuis zat.. Zo sneu, wat een verdriet die mensen erom hebben dat ze niet meer voor hun man/vrouw kunnen zorgen..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:37

Ik werk in de thuiszorg bij ouderen en wij hebben ook een client waarvan de vrouw met alzheimer is opgenomen in een verzorgingstehuis en hij blijft achter.. Terwijl hij ook niks meer kan en zeer ernstig ziek is..

Ik sta af en toe echt met verbazing toe te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat in de zorg.. :n
Het lijkt soms helemaal nergens meer op..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:58

Ik vind het ook afschuwelijk dat er zo wordt omgegaan met ouderen.
Hoe kun je een getrouwd stel de laatste jaren van hun leven nu zo woest uiteen rukken!?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:03

Klinkt als een bekend verhaal. Mijn opa en oma zijn inmiddels 85 en 83 jaar oud en sinds enkele maanden is mijn opa ook in een verzorgingshuis geplaatst. Mijn opa heeft al 25 jaar Parkinson en het ging gewoon echt niet meer. Voor mijn oma is het ergens wel een opluchting dat ze de zorg niet alleen hoeft te doen, maar blijft heel naar dat ze nu niet meer bij elkaar kunnen wonen. Ze zijn al 60 jaar getrouwd, het is toch te triest voor woorden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:17

het is ook lastig :(:)

Maar ik ken ook veel ouderen die juist veel vrijheid terug kregen nadat hun partner in het verzorgingstehuis zat. Dat ze weer even alleen naar de supermarkt konden, omdat ze hun vrouw of man niet alleen achter durfden te laten in huis en ook de belasting thuis; er viel een last van de schouders. Ook al vonden ze het natuurlijk harstikke erg :(:) Ik hoop dat jouw opa zich een weg kan vinden in de nieuwe situatie :(:)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 06:38

Helaas herkenbaar _Patriciaa .. :(:)

Mijn ouders zijn samen naar het bejaarden tehuis gegaan , hebben daar nog hun 50 jarige huwelijk
gevierd ...
Bij mijn ouders was de situatie andersom ..paps was dement , en moeders verzorgde hem .
Mijn zus ging er dagelijks naar toe om paps te douchen .
Toen is mama gevallen , had zelf hulp nodig ,en kon paps niet meer helpen .
Dus moest mijn vader naar het verzorgingstehuis ...heel heel triest hoe dit gaat in Nederland . 8)7
Mensen die al zo lang bij elkaar zijn uit elkaar te halen ...
In januari 2010 is mijn moeder gestorven , mijn vader in maart .

En hoe mijn vader gestorven is vind ik al helemaal ongelooflijk...
Een mens bijna 2 weken laten verhongeren en ver dorsten tot het voorbij is ...
Nee ..echt mens onterend hoe het hier in Nederland gaat ...

Voor jou iig heel veel sterkte _Patriciaa :(:)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:03

secricible schreef:
Afschuwelijk, en wat ik geleerd heb ook niet zoals de awbz bedoeld is. Partners moeten zonder indicatie mee kunnen, zo staat in de wet. Dit staat in artikel 9 lid 3 van het besluit zorgaanspraken van de awbz.
Mijn advies is contact op te nemen met de ouderenombudsman, die helpen al jaren mensen in deze situatie en maken zich hier ook hard voor.
Sterkte!!

De AWBZ is er straks niet meer...
Sterkte ts, hartverscheurend om mee te maken zoiets..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:58

Miryamk schreef:
secricible schreef:
Sterkte!!

Hoe kom je daarbij? Die is er nog, en blijft zoals het er nu voorstaat ook in de toekomst gewoon...

Er worden overigens regelmatig wel echtparen samen opgenomen maar bij gevorderde Alzheimer is opname op een gesloten afdeling is opname op een gesloten opname noodzakelijk en veel gezonde partners 'trekken' dat niet. Partners krijgen over het algemeen veel vrijheid terug en veel rust als de echtgenoot opgenomen wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:06

verootjoo schreef:
Miryamk schreef:

Hoe kom je daarbij? Die is er nog, en blijft zoals het er nu voorstaat ook in de toekomst gewoon...

Nee, die wordt vervangen door een nieuwe wet, de WLZ.
Maar hoeveel dat in de praktijk echt verandert, gaan we merken vanaf 1-1-2015

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:09

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:10

LadyMadonna schreef:
Nee hoor, awbz vervalt en wordt onder gebracht bij de ZVW en WMO
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-wmo.html

Heb je de link wel goed gelezen?
"De AWBZ vervalt per 1 januari 2015."
"De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) wordt vervangen door nieuwe regelingen."

Aanvulling;
In een instelling wonen met een AWBZ-indicatie voor verblijf
Zij gaan onder de Wet langdurige zorg (Wlz) vallen en behouden hun recht op verblijf in de instelling.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-11-14 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:11

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:16

Het staat daar wel heel ingewikkeld beschreven...
Maar het verzorgingshuis wonen vervalt, het verpleeghuis wonen blijft. Het revalideren in een verpleeghuis gaat vallen onder zvw, maar hierop is al twee jaar pilot gedraaid. Tenminste; bij ons.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 06-11-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:17

verootjoo schreef:
Maar het verzorgingshuis wonen vervalt, het verpleeghuis wonen blijft.

En valt onder de overgangsregeling wlz. Maar t is er niet makkelijker op geworden nu alles zo uit elkaar getrokken gaat worden :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:18

Ik zeg toch ook niet dat rechten vervallen? Ik zeg alleen dat de awbz vervalt en ondergebracht wordt bij zvw, WMO en idd wlz. Ok, die laatste was ik dan vergeten te melden, maar waar het om gaat is dat de awbz in zijn huidige vorm vervalt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:19

vuurneon schreef:
verootjoo schreef:
Maar het verzorgingshuis wonen vervalt, het verpleeghuis wonen blijft.

En valt onder de overgangsregeling wlz

Ja idd. Maar het lijkt mij dat verpleeghuizen daarna ook wel blijven bestaan, onder WLZ. Maar het is logisch dat het een andere naam krijgt, want de geriatrische revalidatiezorg en verzorgingshuis zorg zijn uit de awbz gegaan.