Hoofdpijn en zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Hoofdpijn en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 08:45

Aangezien er veel dames op bokt zitten.

Sinds ik zwanger ben, morgen 20 weken, lig ik nu al voor de 2e x ziek thuis door flinke continue hoofdpijn, er hangt letterlijk een waas over mijn hoofd als ik in een lichte kamer rondloop.

Herkennen andere (voorheen) zwangere dames dit, en wat helpt bij jullie?

JackenJill

Re: Hoofdpijn en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:49

Ik heb tijdens mijn zwangerschap tijdens flinke warmte ruim een week met enorme hoofdpijn rondgelopen. Verloskundige weet dat aan een te lage bloeddruk en heeft me zoethout thee aangeraden. Als ik jou was, zou ik even overleggen met je verloskundige.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:51

Oeh da's echt vervelend zeg.. :(
Hoofdpijn is wel een veelvoorkomende klacht tijdens zwangerschap.
Ik heb dit net even online gevonden; Maar als je je er niet prettig bij voelt, altijd je huisarts of verloskundige even bellen, daar zitten ze voor :)
Heb er zelf gelukkig niet zoveel last van gehad

Het voorkómen van hoofdpijn tijdens de zwangerschap
Het is niet mogelijk om hoofdpijn volledig uit te bannen tijdens de zwangerschap, maar er zijn een aantal leefregels die je in acht kunt nemen om de kans op hoofdpijn tijdens de zwangerschap te reduceren. Hieronder staan enkele tips die zwangere vrouwen kunnen helpen bij het voorkómen van hoofdpijn en om tegelijk de algehele gezondheid te verbeteren.

Drink voldoende water teneinde uitdroging te voorkómen. Drink minstens acht glazen water per dag.
Vermijd voedsel dat hoofdpijn kan triggeren, zoals chocolade, oude kaas, alcohol (mag sowieso niet tijdens de zwangerschap aangezien alcohol een giftige stof is die reeds in geringe mate schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind) en voorbewerkt vlees (zoals salami of boterhamworst).
Rook niet tijdens de zwangerschap. Roken is een belangrijke trigger van hoofdpijn. Bovendien kan roken de groei, alsook de verstandelijke ontwikkeling van een kind beïnvloeden.
Sla geen maaltijden over. Hierdoor kan je last krijgen van hoofdpijn, die wordt veroorzaakt door een te laag bloedsuikerspiegel.
Neem een goede lichaamshouding in acht. Een slechte lichaamshouding kan spanning rond de hoofd- en nekspieren creëren.
Eet gevarieerd en gezond. Vermijd het eten van junkfood en snoep tijdens de zwangerschap, want dit veroorzaakt sterke schommelingen in de bloedsuikerspiegel.
Neem voldoende (nacht)rust. Het is belangrijk om genoeg rust te krijgen tijdens de zwangerschap. Soms leidt vermoeidheid tot hoofdpijn. Een goed uitgerust lichaam kan hoofdpijn voorkómen.
Neem voldoende lichaamsbeweging.
Vermijd emotionele stress en spanning, aangezien dit kan leiden tot hoofdpijn en andere klachten.

Wat kun je zelf doen tegen hoofdpijn tijdens de zwangerschap?
De volgende maatregelen kunnen verlichting van de klachten bieden.

Lokaliseer de plaats van de pijn en druk twee tot drie minuten op deze plek om de pijn te verlichten.
Masseer de hoofdhuid door de vingertoppen op de huid te zetten en deze rond te draaien en tijdens het draaien schuiven de vingers niet over de huid.
Bij spanningshoofdpijn kan lichaamsbeweging uitkomst bieden.
Soms helpt het om een frisse neus te halen.
Drink water en eet iets (geen snack) om de bloedsuikerspiegel in balans te brengen.
Soms helpt een dutje om de hoofdpijn te laten zakken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 08:56

Daar moet ik morgen weer heen dus morgen wordt dit zeker een vraag :)

Oeh lange tekst hierboven :)

Ik probeer expres al min. 2 liter op een dag te drinken :j, in deze is mijn fout denk ik dat ik van het weekend broodjes met hagelslag heb gegeten, verder eet ik nooit chocola namelijk.

Drinken en roken doe ik sowieso al niet :)

Dat masseren wist ik nog niet, en houding ook niet, misschien anders eens naar fysio om de boel los te masseren? Thanks dit neem ik morgen even mee naar de vk....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:18

Ben al heel lang niet meer zwanger, maar had dat indertijd ook. Ben toen een vitamine-mineralensupplement voor zwangere vrouwen gaan slikken. Na ongeveer 2 weken was de hoofdpijn weg, en die is ook niet meer teruggekomen. Volgende zwangerschap: hetzelfde verhaal. Weer dat supplement genomen en dat hielp weer.

Sterkte!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 09:23

Ik slik de gewone zwanger zijn pillen van etos, weet je toevallig nog welk supplement het om ging?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:00

Dat bestond toen nog niet. Het is lang geleden, maar ik gok op Dagravit voor zwangere vrouwen. Ik heb geen idee of er verschil is qua samenstelling.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:08

Hoofdpijn altijd melden aan de verloskundige!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:11

Heb in het begin van m'n zwangerschap ook last gehad van hoofdpijn. Dat stelde niet zo veel voor. Echter kreeg ik later in m'n zwangerschap ook weer hoofdpijn (36 wkn) en bleek ik een zwangerschapsvergiftiging te hebben. Dochtertje is geboren met 38 weken. Houd het in de gaten en zeker melden aan je verloskundige!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:15

Ik zou klachten altijd melden.

Bij erge hoofdpijn denk ik aan hoge bloeddruk OF laag HB. Dat moeten ze gewoon testen, krijg je er wat voor.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:18

Morgen zie ik haar, en dan meld ik het zeker :)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:37

Ik heb ook mijn hele zwangerschap al hoofdpijn, dit is grondig onderzocht maar mijn bloeddruk, eiwitten en urine was goed.

Ik denk dat het komt door de hormonen.