En dan heb je misschien Asperger...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

En dan heb je misschien Asperger...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 10:59

Hallo iedereen!

Ik heb waarschijnlijk het Asperger Syndroom. Ik ben nu au-pair ergens en die vrouw heeft Asperger. Ze zei dat ze het vermoeden had dat ik het ook wel eens Asperger kon hebben. Mijn moeder en ikzelf hadden op de een of andere manier ook wel een vermoeden dat ik toch wel een beetje autistisch kon zijn. Ik heb gister even gegoogeld en op (betrouwbare!) site's rondgekeken. Daar zag ik toch wel een paar hele duidelijke overeenkomsten inderdaad:

Zo kan ik heel erg opgaan in bepaalde interesses, zoals Geschiedenis en Paarden. Vind ik het heel moeilijk om een gesprek aan de gang te houden en praat ik niet graag over emotionele en persoonlijke dingen, weet ik vaak niet hoe ik moet reageren op gebeurtenissen, heb ik behoefte aan een bepaalde structuur (hoewel ik wel kan tegen een verandering vooraf), houd ik niet van drukke omgevingen, heb ik een normale taalontwikkeling (maar ik kan dus wel tussen de regeltjes lezen en bijvoorbeeld sarcasme begrijpen) en nog wat dingen. Wel kan ik bijvoorbeeld goed lichaamstaal lezen en mensen in de ogen kijken als ik met ze praat.

Als ik het heb (wat ik dus denk) dan heb ik waarschijnlijk niet een hele zware vorm, maar er zijn toch wel dingen die het voor mij lastiger maken om "mij" te zijn. Als iets mislukt, waarvan een deel waarschijnlijk ligt aan het moeilijk vinden om zonder lijstje te werken, wordt ik heel erg onzeker en ga ik nog meer fouten maken etc. Ook kan ik gewoon hele onhandige dingen zeggen zonder dat ik het zo bedoel.

Ik zit hier gewoon te huilen, omdat ik opgelucht ben dat ik waarschijnlijk een (deel van de) oorzaak heb gevonden waarom ik soms op een domme of rare manier handel, terwijl ik echt niet dom ben, want zo'nt gevoel had ik soms wel als iets heel erg simpels mislukte.

Als ik weer terug ben in Nederland ga ik me erop laten testen. Het is dus niet bewezen dat ik het heb, maar het is in bepaalde opzichten toch best wel heel duidelijk. Daarbij ben ik niet bang dat het niets meer met me kan worden. Grote mannen als George Washington, Tom Hanks (mijn favoriete acteur!) en William Shakespeare. En die hebben toch erg succesvolle carrière's (gehad)!

Zijn er meer mensen die Asperger hebben en mij misschien tips kunnen geven hoe ermee om te gaan?

cupido2

Re: En dan heb je misschien Asperger...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:06

Lijkt me voor jou heel dubbel!

Moeilijk dat er nu een naam aan gekoppeld wordt, maar ook een soort opluchting.

Zelf heb ik verder geen tips, maar ik wil je veel sterkte wensen in dit hele proces (als ik het zo mag noemen). Ik vind het heel dapper van je dat je het wilt laten onderzoeken in Nederland!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:06

Meis, zolang je de officiele diagnose nog niet hebt gewoon rustig aan doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:11

Tja diagnoses via websites, ik ben er niet van hoor. Wanneer jij het vermoeden hebt een ASS te hebben en jij hebt daar last van in jouw dagelijks functioneren of werk dan is het verstandig eens een gesprek met jouw HA aan te gaan. Deze kan jou eventueel doorverwijzen naar een psycholoog en dan kun je officieel getest worden.

Maar heel eerlijk, als ik zoek op eender welke psychische aandoening dan herken ik overal ook wel enkele symptomen in. Dat wil niet zeggen dat ik die aandoening ook daadwerkelijk heb. Dus niet te snel af gaan op wat je via google allemaal leest.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:14

Ik heb ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk Asperger. Ik slaap er geen nacht minder om en ga ook zeker niet voor een officiële diagnose naar een arts. Die sticker die je opgeplakt krijgt verandert imo niks aan wie je bent en hoe je functioneert. Lekker doorgaan met je leven en maken wat je er van maken kunt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:15

Idd, zolang je de officiele diagnose nog niet hebt zou ik me niet teveel druk maken. Al weet ik niet of ze tegenwoordig nog op Asperger een diagnose doen? Naar mijn weten is het hele ASS veranderd en heb je tegenwoordig licht, matig of zwaar autistisch. Ik ben ook door de hele medische molen geweest op dat gebied, ik dacht doordat ik veel autistische trekjes had dat ik het zou zijn maar er kwam een hele andere diagnose uit. Zo betrouwbaar is internet niet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:16

Websites moet je niet zo geloven. Laat je gewoon testen en zie wat eruit komt. Ik heb me ook laten testen op autisme (heb het niet) en daar is mij ook verteld dat iedereen wel iets autistisch heeft. Maak je er niet druk over en geniet vooral van je tijd in het buitenland :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:17

Onze oudste is momenteel net zo oud als jij en heeft ook Asperger.
De echte diagnose is pas gekomen op 15 jarige leeftijd omdat we toen echt wilden weten wat er aan de hand was en hem lieten testen.

Kon heel goed studeren, want dat lag hem echt.
Waar anderen dachten dat het te moeilijk zou zijn, wandelde hij gewoon door heel die schooljaren met Latijn en Economie/Wiskunde.
Ook met pc werken ging allemaal super, ongelofelijk wat hij daar allemaal mee kon.
Zelf spellen bedenken en programma's schrijven, allemaal geen probleem.

Maar op praktisch en op sociaal gebied lagen zijn kaarten heel anders.
Als moeder viel me dat al op toen hij nog erg jong was.
Zo kon hij bv heel goed met volwassenen praten en met kinderen die ruim ouder waren, maar niet met kinderen van eigen leeftijd wegens niet dezelfde interesses.
Was ook heel onhandig met dingen doen, liet vaak dingen vallen of wist bv niet dat je curver boxen op mekaar kon zetten ipv in elkaar te laten zakken door ze om te draaien. (was toen al 17)
Had gewoon het inzicht niet om dat even te proberen.

Sommige grappen snapte hij ook gewoon niet, terwijl ze erg voor de hand liggend waren. Veel dingen nam hij letterlijk, waardoor het raar overkwam voor hem. Ging een gesprek over iets wat hem lag, dan kon hij daar uren over doorgaan. Schakelde iemand over in het gesprek op een ander onderwerp, dan merkten wij dat hij na verloop van tijd (onbewust) probeerde het gesprek weer richting zijn interesse te sturen.

Wat betreft vrienden en vriendinnen : die had hij wel.
Maar hij wist de vriendschap niet uit eigen initiatief te onderhouden, moet nl van twee kanten komen.
Dus tijdens het schooljaar ging het allemaal prachtig.
Maar onder de 2 maanden zomervakantie een heel stuk minder.
Viel me op dat hij nooit zijn vrienden opbelde of ernaar toe ging uit eigen beweging.
Als iemand hem belde en iets voorstelde was hij wel altijd heel blij en ging ook meteen mee.
Dus met tijd en stond zeiden wij als ouders dan : zou je die of die niet eens bellen en eens naar de film gaan of iets gaan drinken.
Dan ging het wel.

In het begin was het ook moeilijk om met bus en trein te reizen.
Zo lang alles volgens schema ging, was het ok, maar als er een bus of trein niet op tijd was liep alles in het honderd.
Toch heeft hij altijd zijn plan getrokken en werkte ook altijd met lijstjes die hij kon afvinken.
Ook ivm reizen schreef hij lijstjes met vertrekuren en bus/treinnummers en daarbij de vervangende bussen/treinen moest er eentje te laat zijn.

Ondertussen heeft hij iedereen verwonderd door naar het buitenland te gaan en zich daar te vestigen.
Helemaal in zijn uppie.
Moet wel regelmatig zelf polsen hoe het ginder gaat, want dat is weer dat initiatief nemen ... een berichtje van ginder komt enkel als er iets belangrijks te melden is. Niet zo even tussendoor om wat nieuws te brengen, dus dan vraag ik zelf even hoe het gaat.

Dus in principe denk ik niet dat Asperger een echte hindernis zal zijn om een normaal leven te leiden.
Je zal voor jezelf de nodige aanpassingen voorzien (lijstjes, agenda, vooraf iets gaan verkennen enz...) zodat je er makkelijker mee om kan gaan.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:17

Ik heb op http://www.aspergersyndroom.nl/ gekeken. Dus niet zomaar wikipedia oid. En het is dat een ander (van buitenaf) het zei, anders had ik het ook niet eens opgezocht. Ik heb gewoon enkele duidelijke overeenkomsten met het syndroom.

En dankjewel cupido2. Het is inderdaad heel dubbel. Ik wil helemaal geen label opgeplakt krijgen, maar ik hoop toch dat ik dan weet waar bepaald gedrag van mij vandaan kan komen. Dan kan ik andere mensen dat vertellen en wordt er een hoop duidelijk. Ik ga alle dingen eens op een rijtje zetten en kijken hoe ik mezelf kan helpen, ookal heb ik het niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:18

Ik heb zelf ook combinatie ADHD /Aspergers maar sinds die diagnose slaap ik er niet minder om.
Het is lastig in veel situaties op school maar daar wordt in mee gedacht.

Als je er eerst niet extreem last van had, zou ik het zo laten. Met een labeltje ben je niet opeens 'genezen'.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:19

Ik zou me niet zo druk maken totdat je getest bent... Als ik de 'symptomen' zo lees zie ik niet veel bijzonders. Dat heeft iedereen toch in meer of mindere mate?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:21

Ik denk dat je je gek laat maken. Iedereen heeft wel autistische trekjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:22

heidy_wilco schreef:
Ik heb op http://www.aspergersyndroom.nl/ gekeken. Dus niet zomaar wikipedia oid. En het is dat een ander (van buitenaf) het zei, anders had ik het ook niet eens opgezocht. Ik heb gewoon enkele duidelijke overeenkomsten met het syndroom.

En dankjewel cupido2. Het is inderdaad heel dubbel. Ik wil helemaal geen label opgeplakt krijgen, maar ik hoop toch dat ik dan weet waar bepaald gedrag van mij vandaan kan komen. Dan kan ik andere mensen dat vertellen en wordt er een hoop duidelijk. Ik ga alle dingen eens op een rijtje zetten en kijken hoe ik mezelf kan helpen, ookal heb ik het niet.

Disclaimer van die site;
De maakster van deze website heeft geen enkele medische of wetenschappelijke kennis van het Syndroom van Asperger. Alle informatie op deze website die niet uit persoonlijke belevenissen voortkomt, is overgenomen van Wikipedia en andere niet-geverifieerde bronnen.

Wat zou voor jou de meerwaarde zijn om je te laten onderzoeken?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-11-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:22

Ik vraag me sowieso af wat je gaat doen met een diagnose? Lekker laten waaien joh :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:23

Dankjullie wel voor jullie reacties. Het is voor mij denk ik toch meer opluchting. En inderdaad, als ik er eerst niet zoveel last van had, zal het omdat ik het vermoed echt niet erger worden. Ik weet nu wel dat ik gewoon handige dingen moet verzinnen.

Ewona, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik herken ook wat van je zoon in mijzelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:24

Ik heb net de test gedaan en ik scoorde 35... en dat terwijl ik toch echt geen asperger heb. Meis ik heb nu het idee dat je je gek hebt laten maken, je hebt nog niet eens een officiele diagnose gekregen...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:24

vuurneon schreef:
heidy_wilco schreef:

Disclaimer van die site;
De maakster van deze website heeft geen enkele medische of wetenschappelijke kennis van het Syndroom van Asperger. Alle informatie op deze website die niet uit persoonlijke belevenissen voortkomt, is overgenomen van Wikipedia en andere niet-geverifieerde bronnen.

Wat zou voor jou de meerwaarde zijn om je te laten onderzoeken?

Dat had ik niet eens gelezen. Dankjewel.

Ik denk dat de meerwaarde zou zijn dat ik zekerheid heb en dat ik mijzelf beter kan helpen dan.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:25

ik zou je geen zorgen er om maken zelf als er uit de test blijkt dat het wel zo is.
mensen zouden er rekening mee houden en je bent zekker niet anders dan anderen je kunt net zo succes volle carriere krijgen als anderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:25

Ts, iedereen moet tegenwoordig wat hebben, veel aan autisme verwante "stoornissen" vormen geen enkele belemmering om heel goed te kunnen functioneren. Plak jezelf dus geen etiket op maar kijk gewoon hoe jij voor jezelf het beste kunt leven. Het is misschien niet altijd gemakkelijk maar dat is het in de huidige maatschappij voor niemand.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:25

purny schreef:
Ik heb net de test gedaan en ik scoorde 35... en dat terwijl ik toch echt geen asperger heb. Meis ik heb nu het idee dat je je gek hebt laten maken, je hebt nog niet eens een officiele diagnose gekregen...

Die test heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon gelezen over bepaalde "symptomen". Ik ging ook meer uit vanaf mijn eigen gevoel, en wat mijn gastouder zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:26

Joh het is geen syndroom, dan klinkt het gelijk als een of andere enge ziekte. Het is gewoon hoe jij werkt en in elkaar zit. Iedereen zit anders in elkaar maar wil zich graag voordoen als iets 'wat hoort'. De normale mens lijkt normaal maar daar moeten ze over het algemeen flink voor werken omdat masker ook echt op te houden.
Ontdekken hoe jij in elkaar zit en wellicht afwijkt van het perfecte plaatje is goed, maar feitelijk wijkt iedereen daar in bepaalde mate vanaf. Lekker los laten, komt goed. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:28

Maar daar heb je toch geen etiketje voor nodig? Je functioneert prima, je bent nu volledig aan het werk in een compleet onbekende omgeving, je zit gewoon in het buitenland! Iedereen heeft nu eenmaal minpunten en daar kun je zelf aan werken, heb je geen diagnose voor nodig.

Eigenlijk ga je pas je laten onderzoeken als je belemmert wordt in je dagelijkse leven; je kan bv niet werken of verzuipt op school of durft absoluut geen vreemden aan te kijken of te spreken en je tics of repetitief gedrag belemmeren je in het uiten of kan alleen maar over treinen praten etc.

Ook mijn advies is; laat het los en accepteer gewoon dat je net als iedereen niet perfect bent en je bepaalde dingen lastiger vind dan andere dingen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:43

Wat een superlieve antwoorden allemaal, dankjulliewel! Hoe sommigen het zeggen... Inderdaad, het beperkt me niet/nauwelijks en ik kan aan de meeste dingen werken en de andere dingen moet ik gewoon even vermelden dat ik daar soms moeite voor heb... Jullie hebben een goed punt. Misschien inderdaad beter dan een label opgeplakt krijgen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:50

Ik heb asperger, diagnose gekregen op mijn 13e... maar wat maakt het uit? Er veranderd helemaal niks, je blijft gewoon jezelf, zo'n naam maakt je niet ineens een ander mens je bent gewoon altijd al zo geweest alleen dan zonder naam. Ik zou persoonlijk als ik de keuze zou hebben niet laten testen aangezien je afgerekend wordt op je 'labeltje'..

Het enige wat zo'n test geeft is bevestiging, maar waarvoor zou je dat willen? Op de basisschool is het nog 'handig' voor rugzakjes etc. maar daarna zit het alleen maar in de weg.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 01-11-14 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:52

Als ik daar ga lezen ben ik ook een autist.
Je hebt niets aan etiketten, je bent wie je bent.
Asperger was zelfs vorig jaar toch afgeschaft als officiele diagnose toch?
Volgens mij kunnen artsen het dan niet meer diagnostiseren omdat het niet meer erkend wordt. Of heb ik dat verkeerd onthouden?