Hypnose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 12:13

Via via ben ik terecht gekomen op de site hypnosecentrum.nl

Hoewel het allemaal heel mooi omschreven staat op die site, vraag ik me toch af of zoiets echt werkt.
Wie heeft er ervaring met hypnose (voor bijv. stoppen met roken, afvallen of iets anders)?
Werkt het echt?

Ik heb heel benieuwd.
Ik hoor graag zowel positieve als negatieve reacties.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:02

Zelf ben ik ooit eens onder hypnose geweest vanwege hevige angst voor ballonnen. Je bent volledig bij bewustzijn (hoort dus gewoon het verkeer op straat), maar je verkeert in een zeer diepe ontspanning. Het heeft voor mij zeker geholpen. Dat wil zeggen: bij de eerste hypnose-therapeut niet, waarschijnlijk vanwege de missende klik. Bij de tweede hielp het wel degelijk.
Mijn zoon is vorig jaar nog naar Hypno-therapie geweest en bij hem had het ook zeker baat. Hij was op aanraden van het AMC daarnaar doorverwezen. Het AMC is samen met nog een aantal ziekenhuizen in Nederland een landelijk onderzoek naar Hypno-therapie aan het doen en tot nu toe zijn de resultaten zeer positief gebleken. Maar liefst 70% van de doorverwezen patiënten hebben er baat bij gehad.
Een goede vriendin van mij kon haar draai juist weer niet vinden bij deze vorm van therapie, maar dat komt omdat zij zelf nogal moeite heeft met de "controle" uit handen geven. Ook had zij geen klik met de therapeute. Ze zou wel op zoek gaan naar een andere, omdat ze door de vele positieve reacties uit haar omgeving wel heel graag wil ondervinden hoe dat voor haar uitpakt.
Ik kan dus alleen maar hopen dat je een goede klik hebt met de behandelaar. Sommige verzekeringsmaatschappijen vergoeden deze therapie ook (deels). ;)

Zie voor meer info: www.hypnotherapie.nl

NdV74

Re: Hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 09:34

Bedankt voor je reactie.
Persoonlijk zou ik dat ook wel een vereiste vinden, een klik hebben met je therapeut.
Maar dat vind ik met alles, dus ook met huisarts, tandarts etc.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:43

Als ik heel erg gestresd ben is er een kanaal op youtube die hypnose filmpjes upload en dan pak ik daar een van. Het werkt wel want je kunt er dan die dag weer tegenaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 01:33

drawerlover schreef:
Als ik heel erg gestresd ben is er een kanaal op youtube die hypnose filmpjes upload en dan pak ik daar een van. Het werkt wel want je kunt er dan die dag weer tegenaan

Wat denk jij dat het verschil is tussen een meditatie en hypnose?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:05

Cassidy schreef:
drawerlover schreef:

Wat denk jij dat het verschil is tussen een meditatie en hypnose?

Nee het is wel echt hypnose. Dan heb je een draaiende spiraal en een stem die tegen je praat. Dat werkt dus wel echt.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 09:24

Ik zoek toch echt ervaringen van mensen die gebruik hebben gemaakt van echte hypnose/hypnotherapie, niet van YouTube-filmpjes.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:34

Hypnose is een nog niet wetenschappelijk bewezen therapie. Het kan je echt helpen maar dat ligt voor 100% aan jezelf. Als je toegankelijk bent en open staat voor de therapie zal het werken, er zit ook een groot deel placebo effect in.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 09:41

Placebo of niet, als het maar helpt.
Daar gaat het mij om.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:44

Wat is de reden dat je op zoek bent naar een hypnotiseur? Wat is het probleem waar je vanaf wilt?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 17:48

Angst met paardrijden. Ik blokkeer volledig. Verstandelijk weet ik het allemaal wel maar dat komt op zo'n moment niet meer door.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:49

Dan zou ik het even op een andere manier oplossen dan via hypnose. Door gewoon te gaan rijden op een adres met vertrouwde paarden, desnoods privelessen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:52

Ik heb er hele goede ervaring mee.
Een zeer hardnekkig in mijn systeem ingebouwd probleem waar ik zelf niets mee kon heeft hij snel kunnen verhelpen.
En placebo? Het is een kwestie van in mijn geval letterlijk een negatieve ervaring neutraliseren.
Gewoon herbeleven van het trauma, en daar ontspannen en prettig doorheen waardoor je weer verder kunt ipv daar altijd op te blokkeren.

Het is gewoon een vorm van gedragstherapie, en dat is ook heel geaccepteerd.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:15

Cassidy schreef:
Dan zou ik het even op een andere manier oplossen dan via hypnose. Door gewoon te gaan rijden op een adres met vertrouwde paarden, desnoods privelessen.

Uiteraard ben ik daar als eerste mee begonnen. Maar het helpt niet voldoende.
Vandaar dat ik het op een andere manier wil oplossen. Een mogelijkheid is hypnose/hypnotherapie. Ik wil ervaringen horen van mensen die hypnotherapie ondergaan hebben en hoe ze dat bevallen is.
Of ik daarna mijn probleem op die manier ga proberen op te lossen, is iets waar ik goed over na zal denken.

@moonfish13: bedankt voor je reactie. Het doorbreken van de blokkade is precies wat er moet gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:24

Maar wat is dan de precies situatie waarin jij blokkeert?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:37

moonfish13 schreef:
Ik heb er hele goede ervaring mee.
Een zeer hardnekkig in mijn systeem ingebouwd probleem waar ik zelf niets mee kon heeft hij snel kunnen verhelpen.
En placebo? Het is een kwestie van in mijn geval letterlijk een negatieve ervaring neutraliseren.
Gewoon herbeleven van het trauma, en daar ontspannen en prettig doorheen waardoor je weer verder kunt ipv daar altijd op te blokkeren.

Het is gewoon een vorm van gedragstherapie, en dat is ook heel geaccepteerd.

Klinkt meer als EMDR wat jij beschrijft. TS, dat zou ook een oplossing kunnen zijn. EMDR is een bewezen methode die bovenstaande problematiek aanpakt. Heeft de ernstige angstproblemen van mijn zusje ook verholpen. Natuurlijk in combinatie met psychotherapie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:08

Dat was geen EMDR maar hypnose.
Heb je kennis van hypnose? Als je niet weet hoe het werkt of zit plaats dan geen verwarrende dingen als het gaat om wat het wel of niet doet.
Ik heb me er namelijk wel over ingelezen, ik heb het handboek hier staan.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:20

Ik heb nooit gezegd dat het EMDR was? Zeg alleen dat je met EMDR het zelfde voor elkaar kan krijgen. Ik heb kennis van hypnose, ik studeer psychologie. Een handboek hoeft nog niet te zeggen dat iets wetenschappelijk bewezen is. Ik kan nu een paar honderd pagina's over hamsterfluisteren schrijven waar geen enkel gefundeerde zin in staat en het een handboek noemen. ;) De professoren waar ik mijn info vandaan heb, hebben daarentegen wel onderzoek gedaan. Hypnose kan helpen maar is nog niet bewezen. Ik zeg dus ook niet dat het niet kan helpen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:46

Anyway, ik ken de onderbouwing van het verhaal, ik snap dus waarom iets gedaan wordt.
Dat hypnose nog niet bewezen is zegt vrij weinig voor mij, als het namelijk aan de reguliere geneeskunde ligt ben ik echt de sigaar en niet zo'n beetje ook.
Dan zeggen ze vergiftig jezelf maar onnodig wat niet eens altijd werkzaam verder.

Dus bewezen of niet maakt mij niet uit, en regulier inclusief de hele psychologie heb ik al helemaal geen hoge pet van op. Die psychologie heeft mij namelijk onnodig de vernieling in laten draaien door niet te bedenken dat ik wel eens ECHT ziek kon zijn.
Zonde hoor, als je dan vervolgens een aandoening hebt die met pech nooit meer te genezen is.

Dus tot zover het stukje onderzoek, niks persoonlijk naar jou.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:53

Vervelend dat dit topic meteen moet ontaarden in een welles-nietes discussie. De TS vraagt naar ervaringen. Als je d k e niet hebt moet je hier niet reageren.

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:25

Hoi, ik ben afgelopen donderdag in dat hypnose centrum geweest voor hetzelfde probleem. Zee professionele mensen met een slagingskans van 90 %.
Ik ben hierna toegegaan omdat een kennis van mij, zeer angstig op haar paard, er ook is geweest. En met angstig bedoel ik ook ANGSTIG.
Ze had van alles geprobeerd, van een borrel tot inbeeldingen...en het hielp niet. En nu...ze stapte er zelfverzekerd op, en ging dus rijden!!!!
Ze voelde zich anders! Meer ontspannen! Zij wil nog een keer gaan, om nog "de scherpe kantjes "eraf te halen. Maar ze is enorm geholpen!

Ik ben dus geweest. Maar kan niet rijden..Mijn fries heeft een week stilgestaan doordat onze bak echt te nat was om te rijden door dat bagger weer, en ik laat eerst iemand anders een paar keer rijden., ik ga niet overmoedig worden door te denken dat ik wel even op eeen superfrisse fries van 175 ga stappen haha
Dinsdag ga ik weer rijden, en wil je dan wel vertellen hoe ik me voel en of deze hypnose ervaring geholpen heeft...Als ik nu aan paardrijden denk heb ik niet dat beklemmende gevoel, dat is dus al een stap in de goede richting!!!
En dinsdag gaan we het meemaken!!! :D

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:54

moonfish13 schreef:
Dat was geen EMDR maar hypnose.
Heb je kennis van hypnose? Als je niet weet hoe het werkt of zit plaats dan geen verwarrende dingen als het gaat om wat het wel of niet doet.
Ik heb me er namelijk wel over ingelezen, ik heb het handboek hier staan.

Doe maar even rustig :=
Het ligt echt niet aan haar of haar al dan niet gebrekkige kennis, het stukje dat jij schrijft zou ook preciés over EMDR geschreven kunnen zijn.

TS, de effectiviteit van hypnose in inderdaad (nog?) niet bewezen in controlled randomized trials (zoals het hoort) maar ik zou het gewoon proberen als jij je er goed bij voelt :j placebo-effect of niet, als het resultaat er is, ben jij geholpen :D

Poster boven mij: 90 procent?? Heb je daar een bron van, want als dat klopt is het een ware doorbraak in de wereld van angstproblematiek en davert de psychologische hulpverlening zo meteen op zijn grondvesten :')

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:05

Die vrouw van het hypnose centrum vertelde me dit. De cliënten die bij haar komen, komen, heeft 90% resultaat..Hoe en wat zou je aan die persoon zelf moeten vragen...:-)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:48

Ik ben 1x onder hypnose geweest (niet als therapie, wel om bepaalde herinneringen op te kunnen halen). Mijn ervaring was op zich wel positief. Ik was achteraf heel ontspannen en daar was ik toen heel erg blij mee want die ontspanning was al een hele tijd geleden. Het heeft me echter niet echt geholpen om meer herinneringen op te halen.
Als je onder hypnose bent, weet je nog wat er gebeurt, je bent gewoon meer ontspannen en bevindt je in een diepe bewustzijnstoestand. Wel ben je meer beïnvloedbaar. Wel moet je ervoor open staan om gehypnotiseerd te worden, anders lukt het niet.
Om van je angst met het paardrijden af te komen, zou ik eigenlijk geen hypnotherapie gebruiken... Vraag is wat jou bang maakt bij het paardrijden. Bepaalde technieken van cognitieve gedragstherapie lijken mij zinvoller. Ik heb zelf lange tijd angst gehad tijdens het paardrijden. Ik heb hier ook verschillende dingen aan proberen te doen, maar toch bleef dat aanwezig. Uiteindelijk heeft mijn lesgeefster gereflecteerd op iets dat gebeurde tijdens de les en dat heeft toen heel erg geholpen. Ik wist daarmee eindelijk waar ik bang voor was en wat maakte dat het rijden niet ging. Ditzelfde probleem bestond ook op andere vlakken, maar dat was mij eerst niet zo duidelijk. Door aan de onderliggende angst te gaan werken, ben ik er uiteindelijk vanaf gekomen.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:40

ik krijg vanaf woensdag EMDR therapie, is volgens mij ook een soort hypnose.
heb er heel veel positieve dingen over gehoort:)