bedrijfsarts vraagje

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

bedrijfsarts vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 13:56

Ik heb op het werk heel veel problemen.
Ik heb een rugprobleem waardoor ik niet alle werkzaamheden kan doen en dit is ook bekend op het kantoor en bij de planning.
Ik loop al maanden bij een fysio en doe mijn best om mee te kunnen komen.
Nu word ik constant bij werkzaamheden in gepland die ik met mijn rug niet kan uitvoeren waardoor ik al meerdere keren vroeger naar huis ben gegaan omdat ik amper nog kon lopen of staan (ik werk in een verwerkingshal van een tuinbouwbedrijf) en dit kost mij ontzettend veel vrije uren.
Nu ben ik gisteren (na weer ingepland te zijn geweest bij werkzaamheden die ik niet kan en die ik overigens heb geweigerd waarna ik wel wat anders kon doen) bij de huisarts geweest omdat het voor mij niet meer te doen is.
Ik loop dag in dag uit te stressen, slaap heel slecht heb een erg kort lontje en mijn man en kinderen moeten dit ontgelden.
De huisarts zegt dat ik op het randje van een burnout zit en wil dat ik met de bedrijfsarts ga praten voor verdere aanpak.
Nu ben ik vanochtend op kantoor geweest en zoals gewoonlijk moet er eerst weer (denk dat ik al 10 keer in vier maanden tijd al dan niet vaker een gesprek heb gehad) een gesprek plaatsvinden en geven zij mij nu niet de naam en telnummer van de bedrijfsarts.
Mogen zij dit zomaar doen, zijn zij verplicht om de gegevens te geven of mogen zij tijd gaan rekken om zelf dingen te gaan doen.

Even voor de duidelijkheid, dit loopt al sinds vorig jaar oktober en ze weten al minimaal vier jaar dat ik een rugprobleem heb. ze beloven van alles maar maken dit niet waar en komen dan weer met excuses.
Nu ben ik op het punt beland dat ik gewoon niet meer kan en ben daarvoor dus bij de huisarts geweest, ik doe er dus alles aan om aan het werk te blijven en het hun naar het zin te maken maar als het aan hun ligt blijf ik alle werkzaamheden doen tot ik niets meer kan doen met mijn rug.

Mijn vraag dus mogen zij weigeren jou de gegevens van de bedrijfsarts te geven of moeten zij dit jou geven om dingen te kunnen regelen zoals hulp voor mijn rug werkzaamheden of gesprekken met werk en mij.

Ik ben ondertussen al op zoek naar een andere baan maar kan niet een twee drie ontslag nemen omdat we het geld nodig hebben

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:59

Wat een belachelijke situatie zeg!!!
Als ik jou was, zou ik me geheel ziek melden en aangeven dat je sowieso niet terug komt, vóórdat je een gesprek met de bedrijfsarts gehad hebt!!
En nee, dat mogen zij jou niet weigeren!
Super dat je op zoek bent naar iets anders, want straks zit je echt opgebrand thuis!
Sterkte in het ieder geval!

NatasjavE

Re: bedrijfsarts vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:02

Jij hebt gewoon recht om naar de bedrijfsarts te gaan.

Jij bent verplicht om alles er aan te doen om het werk te hervatten,...en zij moeten net zo hard daar aan meewerken.

Eisen dus dat je naar de bedrijfsarts mag gaan.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:02

Naar mijn weten kan je zelf geen afspraak maken met een bedrijfsarts evenals een afspraak afzeggen. Dit gebeurt allemaal via personeelszaken van het betreffende bedrijf. Ik denk als jij je problemen wil voorleggen dat je opzoek moet naar een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf dit kan een persoon van het bedrijf zelf zijn of een onafhankelijke. En anders even met personeelszaken bellen die kunnen je meestal ook wel verder helpen met eventuele verdere stappen.iniedergeval succes ermee ts ik hoop dat je hier iets mee kan

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:03

Mijn advies is jezelf ziekmelden.
In ieder geval nooit vrije uren opnemen omdat je het fysiek niet meer trekt, dus als je fysiek niet meer kan werken meld je je ziek en ga je naar huis.

Je bent veel te aardig voor de werkgever, die solt met je, laat je dingen doen die je niet aan kan en vervolgens ben jij degene die vrije uren op moet nemen. Dit is echt de omgekeerde wereld.

Bijkomend voordeel van ziek thuiszitten is dat je dan vanzelf bij de bedrijfsarts terecht komt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:06

Je mag best eisen om met de bedrijfsarts te praten. Je kan uitleggen dat het zo niet gaat en je vaak klachten heb en je met de bedrijfsarts wilt praten om te zien of er wat verbeterd kan worden. Anders is je enige oplossing om je ziek te melden en eventueel als je huisarts hier aan mee wilt werken een brief te krijgen waarin staat dat jij op dit moment ziek bent ivm rugklachten of dergelijke. Ik zou ook even als ik jouw was kijken of je doorgestuurd kan worden voor je rug. Zo heb jij bewijs dat het niet gaat zo, en je kan zien of je misschien wel gewoon meer rust nodig hebt tot je volledig hersteld bent. Of mogelijk pijnstilling of fysiotherapie.

Ik zou zowiezo even kijken met je huisarts voor je rug, lijkt mij niet dat jij je rug moet verpesten omdat je baas je verkeerde werkzaamheden geeft.

Intussen zou ik me ziekmelden.

Als je werk zegt je moet langs de arbo arts dan kan je aan die uitleggen hoe het zit.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:08

Het probleem is dat ik me niet ziek mag melden van ze.
Ong vier weken geleden hadden ze me ook ergens neer gezet waar ik niet kon staan en had ze al gevraagd of het klopte.
Het antwoord van e planning was ja we willen het even aanzien.
Binnen een uur heb ik me gemeld, ik kon niet meer recht opstaan en normaal meer lopen.
Ze begon gelijk ja en je moet overal inzetbaar zijn en anders hebben we niets aan je.
Ik heb toen tegen haar gezegd sorry maar dan zie ik nog maar een optie en dat is de ziektewet dus bij deze, heb de deur dichtgeslagen en ben overstuur naar huis gegaan (woon vijf minuten ervan af) ben later teruggegaan naar kantoor omdat weglopen ook niet kan en heb ze daar alles uitgelegd.
Vervolgens de week erna een gesprek gehad waarin ze me dingen beloofden die nog niet zijn gebeurd.
Tussendoor een week vrij gehad (herfstvakantie) en een week erna werk gedaan wat ik kon en afgelopen maandag heb ik dus het werk geweigerd waarna mij werd gezegd dat ik maar eens heel serieus moest gaan nadenken over mijn toekomst in het bedrijf.
Met andere woorden ziek melden lukt me dus niet want dan nemen ze gewoon mijn vrije uren in en dat wil ik juist voorkomen omdat ze dat volgens mij ook niet mogen doen.

perooneelszaken is dus degene die eerst een gesprek wil met mij claudia85

mioux ik loop al bij de fysio en als ze me steeds dit zelfde werk blijven geven ziet hij er ook geen heil meer in omdat hij dan weer helemaal van voren af moet beginnen, de huisarts heeft mij juist gezegd dat ik met de bedrijfsarts moet praten om verder te zien.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:09

Zijn er collega's die al een keer bij de bedrijfsarts zijn geweest? Anders vraag je aan hen het nummer.
Anders lijkt het wel of je bedrijf een stiekeme kostenbesparing hanteerd en misschien helemaal niet zijn aangesloten bij een Arbo? Zit volgens mij niets anders op dan je ziek te melden. Wel mail sturen waarin je vraagt naar de gegevens van de bedrijfsarts, zodat jij je goede wil kunt aantonen. Alles schriftelijk doen. Wet poortwachter treed bij ziekmelding binnen 6 weken in werking als ik me niet vergis, waarbij werkgever en werknemer moeten kunnen aantonen dat men zijn best heeft gedaan om werk ( passend werk ) ter hervatten. Je dus ook schriftelijk en telefonisch ziek melden, zodat je het kan aantonen dat je je officieel hebt ziek gemeld, men mag dan absoluut niet zomaar aan je uren komen, tenzij het langer duurt, dan gaat er geloof ik een vermindering van vakantie uren plaatsvinden, maar naar rato.
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 30-10-14 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:11

T werk bepaald niet of jij je ziek meld of niet. Ziek is ziek en of dat nou hevige koorts is of door je rug dat bepaald jij. Als hun zeggen dat mag niet, hebben ze pech. Sturen ze je toch door naar de bedrijfsarts? :)

Inderdaad alles schriftelijk doen, zo heb jij ook bewijs van eerder aangetoonde meldingen en vragen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:12

claudia85 schreef:
Naar mijn weten kan je zelf geen afspraak maken met een bedrijfsarts evenals een afspraak afzeggen. Dit gebeurt allemaal via personeelszaken van het betreffende bedrijf. Ik denk als jij je problemen wil voorleggen dat je opzoek moet naar een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf dit kan een persoon van het bedrijf zelf zijn of een onafhankelijke. En anders even met personeelszaken bellen die kunnen je meestal ook wel verder helpen met eventuele verdere stappen.iniedergeval succes ermee ts ik hoop dat je hier iets mee kan

Ik kan prima zelf contact opnemen met de bedrijfsarts.
Sterker nog, heb ik afgelopen week ook gedaan.

Het is raar dat ze de gegevens niet geven. Staat er niet ergens iets op een intranet? Als ik je goed begrijp zal dat vast niet zo zijn...
Ik zou geen vrije uren meer opnemen omdat je het werk fysiek niet aan kan. Ook dan mag je je in mijn ogen ziek melden. Geeft vaak naar gevoel omdat je niet met koorts op bed ligt, maar het is wel ziek...
En het is raar als ze zeggen dat je je niet ziek mag melden. Ziek is ziek...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:13

In dit geval kun je je zeker ziekmelden, het liefste per telefoon en schriftelijk. De werkgever kan wel zeggen mag niet maar dan heeft 'ie toch echt een probleem in de toekomst. Heb je een tijdelijk of vast contract?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:14

Het bedrijf heeft wel een Arboarts heb die al vaker over de vloer gehad toen ik in de ziektewet zat van mijn rug (jaren geleden) kostenbesparing doen ze zeker aan want het bedrijf heeft schulden, er worden allemaal dingen gereorganiseert en de werknemers zijn daar het dupe van.
Ik wacht het gesprek morgen af en accepteer vrij nemen niet voordat ik de bedrijfsarts heb gesproken en desnoods bel ik de huisarts weer op om te zien of zij iets voor mij kan betekenen.
Ik wil namelijk niet de ziektewet in maar op deze manier gaat het ook niet werken en als het zo door gaat zit ik niet meer op het randje van een burnout maar dan zit ik er midden in en dan zit ik alsnog in de ziektewet.

Ps ik heb een 14 urig vast contract voor maandags en dinsdag van 8.00 tot 16.00 maar draai meer uren omdat de hal meestal eerder begint en of later stopt, dit word omgezet in vrije uren bij mij

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:16

En ik ben bang dat je met de bedrijfsarts ook niet veel verder komt. Ik heb zelf in een klote situatie gezeten mede omdat mijn baas een kwal eerste klas is en dit heb ik ook meerdere malen aangegeven bij de bedrijfsarts maar die kunnen alleen maar adviseren om contact te zoeken met een vertrouwenspersoon of personeelszaken om erover te praten en eventueel te bemiddelen. En anders zou je een bemiddelaar in kunnen schakelen of je er uit kunt komen met je huidige baas en anders een andere baan proberen te vinden via deze weg.ik weet maar al te goed hoe een baas kan manipuleren maar helaas liggen de banen niet voor het oprapen in deze tijd

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:19

Claudia de banen liggen inderdaad niet voor het oprapen en zeker niet voor twee dagen per week (zit met kinderen thuis) heb hier op bokmarkt ook al een oproep gedaan voor werk, wie niet waagt wie niet wint zeg ik dan maar) personeelszaken is degene die alle beloftes doet maar niet nakomt en vertouwenspersoon van het bedrijf zelf heb ik niet vertrouwen in omdat het allemaal een pot nat is.
Ken de situatie daar (ben familie) en weet dus uit ervaring hoe er aangekloot word daar

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:19

NAIWHL schreef:
claudia85 schreef:

Ik kan prima zelf contact opnemen met de bedrijfsarts.
Sterker nog, heb ik afgelopen week ook gedaan.

Het is raar dat ze de gegevens niet geven. Staat er niet ergens iets op een intranet? Als ik je goed begrijp zal dat vast niet zo zijn...
Ik zou geen vrije uren meer opnemen omdat je het werk fysiek niet aan kan. Ook dan mag je je in mijn ogen ziek melden. Geeft vaak naar gevoel omdat je niet met koorts op bed ligt, maar het is wel ziek...
En het is raar als ze zeggen dat je je niet ziek mag melden. Ziek is ziek...

Oké dat wist ik niet dat dat kon. Ik weet iniedergeval zeker dat je zelf geen afspraak mag afzeggen als je een oproep hebt gekregen. Weer wat geleerd :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:19

Echt niet accepteren dat je vrije tijd op moet nemen hoor!!!
Een bedrijf is verplicht jou aangepast werk aan te bieden als je je gewone werk niet uit kunt voeren. Als zij dit dus niet doen, en je zelfs meer laten werken, zou ik me echt helemaal ziek melden!
Als je eenmaal in een burnout zit, ben je daar niet zomaar uit!
En buiten dat, dit hoort gewoon niet!

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:21

meisje2000 schreef:
Claudia de banen liggen inderdaad niet voor het oprapen en zeker niet voor twee dagen per week (zit met kinderen thuis) heb hier op bokmarkt ook al een oproep gedaan voor werk, wie niet waagt wie niet wint zeg ik dan maar) personeelszaken is degene die alle beloftes doet maar niet nakomt en vertouwenspersoon van het bedrijf zelf heb ik niet vertrouwen in omdat het allemaal een pot nat is.
Ken de situatie daar (ben familie) en weet dus uit ervaring hoe er aangekloot word daar

Hmm dat is helemaal een klote situatie dan.kun je niet bij de vakbond aankloppen als je daar lid van bent of bij rechtsbijstand?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:26

een bedrijf is inderdaad verplicht om je aangepast werk te geven maar zij zeggen dat dat er niet is.
Ze willen geen 60+ het werk laten doen maar iemand met een rugprobleem mag het wel.
Terwijl zoals afgelopen maandag ik ergens anders geplaatst werd (ook in de hal) waar een nichtje van mij staat die kerngezond is en het werk redelijk vaak doet (wat ik moest doen dus) zet dan haar er neer en zet mij op haar plek??? probleem opgelost lijkt mij dan.
Nee dat kon niet zomaar, ik heb toen gezegd dat als ik daar kwam te staan ik waarschijnlijk binnen een uur of misschien twee weer te veel pijn zou krijgen en zij dan alsnog iemand anders moesten zoeken om daar te gaan staan dus wat een extra werk is dat dan.
Zet er dan gelijk iemand neer die het werk aan kan en zet mij dan ergens waar ik het kan.
Maar blijkbaar werkt het zo niet.

Ik heb overigens anderhalf jaar bij een bepaalde plek gestaan waar ik kon werken met mijn rug en in die tijd geen fysio of dokter gezien pas daarna (vorig jaar okt) hebben ze me op andere plekken geplaatst en is de ellende weer begonnen (heb hiervoor 12.5 jaar in de kassen gewerkt tot het niet meer wou en ben toen daar naar toe gegaan.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:28

Vakbond is bij ons ook raar bezig Claudia.
Het bedrijf heeft een grootte schuld en ze zijn dus bezig met reorganiseren wat inhoud dat iedereen is gekort op loon.
Sommige mensen zijn dik 1000 euro brutto gezakt in loon en mijn man ook bijna 600 euro (vandaar dat ik moet blijven werken anders kunnen we het niet bolwerken) de bond is daar gewoon mee accoord gegaan. Vel mensen hebben al ontslag genomen en daarom is het momenteel heel moeilijk om iets van ze gedaan te krijgen zoals ziektewet en of bedrijfsarts

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:32

-O- Wat een waardeloze situatie zeg.....
(en ziek melden hoef je niet van hun gedaan te krijgen, als je ziek bent is het gewoon je recht om je ziek te melden!)
Ik hoop zo dat je snel iets anders vind!

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:33

Pff wat een ontzettend naar bedrijf als ik dat zo lees. Ik hoop voor je dat er snel iets gebeurt of dat je een leuke nieuwe baan vind die rekening houd met je rug. Misschien alvast inschrijven bij het uwv of werkplein zoals het tegenwoordig heet volgens mij.heel veel sterkte en succes ts

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:35

Ik kan er ook wérkelijk niet over uit dat er mensen 1000,00 bruto gezakt zijn :oo Ik zie dat alleen als motivatie vanuit het bedrijf om ontslag te nemen als werknemer zijnde en dan hoeft het bedrijf ze niet af te kopen.....
Niemand kan toch zo'n bedrag missen!?!?!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:36

Ziekmelden inderdaad, en alle communicatie heel goed vastleggen - zoveel mogelijk alle afspraken steeds op papier. Als je arbeidsongeschikt raakt en de werkgever houdt zich niet aan z'n verplichtingen (en een behoorlijk plan van aanpak binnen 6 weken na ziekmelding is daar een van) kan die in flinke problemen komen.
En als ze je ziekmelding niet accepteren, dan kun je dat uiteindelijk bij het UWV neerleggen. Die gaat in elk geval niet accepteren dat ze dat doen zonder overleg met de bedrijfsarts.

Als je lid bent van de vakbond zou ik zeker contact met ze opnemen. Zij kunnen namelijk ook aangeven welke stappen je precies moet doorlopen in verband met de Wet Verbetering Poortwachter.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:40

Claudia ik moet heel erg zeggen dat ik er altijd met veel plezier heb gewerkt hoor, dit is ook pas ontstaan toen ze problemen kregen en alles omgegooid werd. (salarissen en werk ed) voor de rest heb ik nooit te klagen gehad. De situatie is nu alleen zo dusdanig veranderd dat het ten nadele is van de wernemers en weinig voor de werkgevers.

Ben op internet al aan het zoeken voor werk en ben bezig me via internet in te schrijven voor vacatures maar moet wel het goede werk vinden, ik ben namlijk niet in het bezit van diplomas dus een hoop banen kom ik niet voor in aanmerking omdat daar mbo hbo en zo voor gevraagd word en meestal ook voor meer uren in de week dan ik werken kan.
Ik zal volgende week ook langs bedrijven hier in de buurt gaan om te vragen voor werk en of vacatures misschien dat dat wat opleverd. Een stukje rijden met de auto heb ik geen problemen mee want die is in ons bezit.
Zat zelf ook te denken aan bijv pakketbezorging of iets in die richting, ben gek op autorijden dus dat zou echt iets voor mij zijn

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:43

kentaro, de vakbond is daar mee ingestemd en er zijn dus inderdaad mensen die ontslag hebben genomen hierdoor.

shadow vakbond zal ik onthouden, wil even zien wat ze morgen gaan doen (neem mijn man mee die werkt er ook) en als ze moeilijk doen dan bel ik de vakbond daarna gelijk op.
Ziekmelden is momenteel heel moeilijk bij hun ja als je op sterven ligt of niet kunt lopen dan hebben ze geen andere optie maar als ze niets aan je kunnen zien (zoals in mijn geval met mijn rug) dan denken ze dat je het werk wel kan doen en dat je je aanstelt (zo komt het voor mij nu over)