ervaringen ruggenwervel vast zetten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shet_Jack

ervaringen ruggenwervel vast zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 14:29

hallo allemaal

ik ben een stille mee lezer op dit forum maar ik ben toch wel benieuwd of er "paarden mensen" zijn die me advies kunnen geven

even een verhaal voor we aan het onderwerp beginnen.

ik ben geboren met een dubbele scoliose (42 graden en 36 graden)
ik heb 2 zenuwen klem zitten (opde L3 en L5)
ik heb een hernia (net iets boven de L5)
mijn bekken staan scheef en ik heb een beenlengte verschil van 2,5 cm

ik ben vorig jaar augustus van een paard afgevallen en naar het ziekenhuis gebracht.
daar zeiden ze dat alles oke was en ik ben 3 dagen later in het vliegtuig op vakantie gegaan met bergen pijnstillers.
omdat de pijn aanhield en ik leefde op pijnstillers ben ik naar een ander ziekenhuis gegaan waar ze een MRI maakte van me rug (wat het andere ziekenhuis niet deed ook niet op aandringen van mij door al me andere klachten)

daar kwamen ze er achter dat mijn ruggenwervel bij de L5 doorgebroken was en omdat het een oude breuk was ze daar niets meer aan konden doen als "leer er mee leven"
maar doordat de pijn niet minder werd... en het verschillende bijwerkingen kreeg (uitvallen van me been en pijnscheuten in me bil en rug) ben ik terug gegaan.

we hebben toen besloten spuiten rond de gebroken wervel te zetten die de pijn tijdelijk moest uitschakelen.
dit is ook enkele maanden (5 ongeveer) goed gegaan. nu is het weer helemaal terug.
toen we dat bespraken werd ook vast zetten besproken maar ik vind het zelf een beetje een eng idee.

ik ben ook bang dat ik niet meer op mijn lieve paard kan rijden.

zijn er mensen die ervaring hebben op dit gebied die ze kunnen delen met mij?
ik moet volgende week dinsdag terug naar het ziekenhuis en wil het dan bespreekbaar maken.

alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal!

marleen_88

Re: ervaringen ruggenwervel vast zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:33

Het is nu alweer 3 jaar geleden dat er bij mijn moeder 3 wervels aan elkaar zijn gemaakt met schroeven.
Bij mijn moeder zijn de tussenwervelschijven totaal versleten en weg, waardoor zij altijd met pijn leefde.

Ze is nu stijver in haar rug, maar de pijn is volledig weg en dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Ik kan jou niks adviseren, alleen dat het mijn moeder wel heeft geholpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:05

....jouw verhaal lijkt een beetje op dat van Sally Swift.
Een kwieke dame die vorig jaar na een lang en plezierig leven is gestorven.
In de paardenwereld is ze bekend als de vrouw die startte met centered riding.
Zij is ook geboren met "een moeilijke rug" (het woord scoliose viel af en toe) en toen ik haar ontmoette zo'n tien jaar terug was die ook wel te zien.
Ze heeft de 'wervels vastzetten' operatie aangeboden gekregen maar prees zichzelf gelukkig dat het niet door is gegaan.
Paardrijden deed ze in een uitwendig corset, plus ondersteuning van spierversterkende oefeningen en de beroemde beelden.
Niet te snel vast laten zetten dus!

Maar zouden opties als: corset, pijnstilling,
ondersteuning voor de gebroken wervel (....botgroei kan langzaam gaan, maar onder de 70 jaar 'moet het kunnen'...)
plus oefeningen van een cesartherapeut die verstand van paardrijden heeft -
dan is er ook nog de optie 'amerikaanse driepuntszit'. (Een variant op de verlichte zit van Caprilli, beschreven in boek 2 van centered riding - een beetje CR instructeur moet jou daar mee kunnen helpen.)

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:11

Mijn moeder is 5 maanden geleden geopereerd aan een hernia waarbij 2 wervels (L4 en L5) zijn vastgezet. Dit hebben ze uiteindelijk gedaan nadat ze jaren met pijn heeft gelopen en niks meer hielp. Ze is er erg blij mee nu, ze kan gewoon alles maar moet wel opletten dat ze niet overbelast. Het herstel duurt lang, maar als je je rust neemt en alleen de dingen doet die je mag doen, kun je op een gegeven moment alles weer. Ik denk dat je ook wel weer kunt gaan paardrijden, maar dat je wel naar je lichaam moet luisteren hoe ver je kunt gaan.

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:24

Hoi,

Ik weet niet of het iets is, dat moet je voorleggen aan je arts; maar ik heb ivm failed back surgery syndrome (na hernia OK) drie jaar lang pijn gehad die met geen enkele behandeling beter of minder werd. Die injecties heb ik ook gehad maar hielp totaal niet. Omdat ik nog erg jong ben heeft mijn pijnarts mij doorverwezen naar een ziekenhuis waar ze neurostimulators plaatsen. En ik ben nu al drie maanden de trotse eigenaar van mijn eigen Spinal Cord Stimulator! Deze blokkeert alle pijn en ik heb serieus sinds de eerste (vd twee) operaties gewoon geen pijn meer! Het is een heftige procedure!
En ik weet niet of t icm jouw problematiek wel toegepast kan worden; maar kijk er eens naar en leg het voor aan je arts :-) voor meer info mag je pb-en!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:46

Ik heb 3 hernias in de onderste rugwervels en heel vaak last van jicht. Bij mij is ook geopperd om het vast te zetten, maar de artsen willen dat pas doen als ik veel ouder ben, want ze zeggen dat de mobiliteit ernstig minder word.
Moeilijk zoiets te beslissen of raad te geven, het is zoiets heel persoonlijks...

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:07

Dank jullie wel voor jullie reacties

Uiteraard is het persoonlijk en afhankelijk of het al kan
Want ik krijg ook meestal te horen dat ik te jong ben...
Maar goed het is kiezen over delen denk ik dan altijd pijn is ook wat

Alleen als ik Google naar wat ze dan doen word ik al bang bij het idee zeg maar dus ik was erg benieuwd naar ervaringen

Ik moet ook zeggen dat ik wat vergeten ben in de openings post

En misschien niet geheel onbelangrijk is dat is hyper mobiel ben
Nu is dat soms in me voordeel in me rug dat ik heel lenig ben maar voor me heupen en schouders ook een drama
Dit voel ik ook in me rug uitetaard dus mijn idee was als ik dan een klein beetje pijn weg kan nemen kan ik weer een stukje verder door met het leven.

Ik vind het best moeilijk en natuurlijk moet ik afwachten tot dinsdag