Vaak overbelaste knie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maestro18

Vaak overbelaste knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:46

Hallo,

Ik doe een sportrichting op school en ik heb daar 9 uur sport per week.
Omdat ik thuis daarvoor ook nog moet gaan oefenen (gaan joggen, na school oefenen) en dan nog eens mijn eigen sport (paardrijden) heb zijn mijn knieën vaak overbelast.
Heeft er iemand tips om dit wat te verminderen? Minder sporten is voor mij geen optie :/

Murthul

Re: Vaak overbelaste knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 00:23

Als je knie overbelast is dan heb je rust nodig om dat te laten helen, er doorheen lopen levert over het algemeen alleen maar meer schade op.

Als ik jou was zou ik toch even flink gas terug nemen om je knie te ontlasten, om daarna weer langzaam op te bouwen.
Kun je niet een tijdje iets minder fysiek bezig zijn met de paarden? Longeren, spelletjes e.d. Zijn stukken minder belastend dan b.v. lange stukken draven.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:03

de vraag is: waarom zijn ze overbelast? Doe je te veel, sta je verkeerd op je voeten/benen, heb je verkeerde looptechiek, mis je spieren in je benen om bv klappen van het springen op te vangen...?

pas als je dat weet, kan je er iets mee doen! Ga voor jezelf eens na wanneer je last krijgt, bij welke soorten inspanningen (of direct daarna), waar het pijn doet in je knie, verschilt het soort en de plaats van de pijn per keer of dit altijd hetzelfde? Ga met die gegevens naar een arts die je verder kan helpen, sportarts, fysio, podoloog oid.

Succes

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:01

kijk hier kan je dus helemaal niks mee.
Je geeft aan lichamelijke klachten te hebben, waar je graag vanaf wilt.
maar minder sporten is voor jou geen optie.
Want? Dat is TE belangrijk voor je? Dat vind je te leuk om te doen?
Dan heb ik nieuws voor je, ga nog even zo door en je kunt helemaal niks meer.

Okee dit klinkt echt heel hard, maar vooral aan de knieen is schade echt funest.

Veel mensen hebben inactieve kruisbanden (of 1 van de twee banden werkt niet).
die doen simpelweg hun functie niet, hierdoor krijgen mensen last van overbelasting, of dikke kans op het scheuren van hun meniscus.

Je moet echt uitzoeken hoe het komt dat je knie overbelast is, en in die tussen tijd moet je echt stoppen met sporten.
Doe je dat niet, en trekt de overbelasting niet weg .. dan heb je echt heel veel kans op chronische beschadiging.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:10

Als ik jou was zou ik gelijk stoppen! Het is echt niet leuk, maar als je door overbelasting heen gaat kom je uiteindelijk met een veel zwaardere blessure te zitten.
Ik kan me voorstellen dat minder sporten geen makkelijke optie is, maar als je zo door gaat wordt het er zeker niet beter op. En ik weet zeker dat ze op jouw school echt wel begrip hebben voor blessures. Geef je knieën rustig de tijd om te 'helen' en begin daarna rustig met opbouwen. Je kan ook altijd nog langs een fysio / dokter gaan om uit te zoeken waarom je knieën telkens overbelast raken, scheelt een hoop ellende.
Succes en beterschap!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:25

x_anne23 schreef:
Je kan ook altijd nog langs een fysio / dokter gaan om uit te zoeken waarom je knieën telkens overbelast raken, scheelt een hoop ellende.

Het is overduidelijk waarom haar knieen steeds overlast raken; ze worden teveel belast... :+
Volgens de TS is "minder sporten geen optie".

Prima, dat is een keuze, gewoon lekker doorgaan (ik adviseer ontstekingsremmers, doet het niet zo´n pijn terwijl je de zaak naar de knoppen helpt).

Je bent vijftien (het feit dat je nog volop in de goei bent betekent dat je houdings- en bewegingsapparaat nog kwetsbaarder is), wat zou je er van vinden tegen je zeg twintigste, vijfentwintigste niet meer te kunnen rennen omdat je je knieen in de vernieling hebt geholpen?
Want dat is is een zeer realistische mogelijke consequentie van die keuze.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:28

Kuggur schreef:
x_anne23 schreef:
Je kan ook altijd nog langs een fysio / dokter gaan om uit te zoeken waarom je knieën telkens overbelast raken, scheelt een hoop ellende.

Het is overduidelijk waarom haar knieen steeds overlast raken; ze worden teveel belast... :+

ben ik met je eens, zeker als ze al overbelaste knieën heeft, maar er zijn mensen waar er lichamelijke problemen zijn of waar de techniek van sporten niet helemaal goed is, waardoor er sneller blessures ontstaan. Daar kan een fysio je wel bij helpen, en zo verdere blessures / overbelastingen voorkomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:32

Ik zou naar de fysio gaan en ernaar laten kijken waarom je knieën zo'n pijn doen.
Heb het zelf ook een tijd gehad: ben toen naar de fysio gegaan en mijn spieren rond mijn knieën waren niet sterk genoeg. Heb hiervoor een aantal oefeningen moeten doen (iedere dag, duurde zo'n 10 minuutjes) en jawel, na twee weken braaf mijn oefeningen te hebben gedaan merkte ik al verschil!
Tijdens die twee weken heb ik met [sport] en gym op school even een stapje terug gedaan (dwz: niet rennen en zomaar uitstappen) en het is inmiddels over. :D