Rugpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:31

En niet een beetje ook......

Vandaag l2 proef gereden met win. Ging super en zit ook regelmatig door. Nu reed ik mijn 2de proef en kwam net uit de middendraf en ga dus terug zitten. Mijn onderrug begon flink te zeuren. Eigenlijk van die zeurende pijn die je bij een steek in je zij krijgt maar dan iets heftiger.
Ik heb deze pijn vaker maar dan is het een dag na intensief bezig geweest te zijn. Bijvoorbeeld na een 3 uur durende bosrit op een piafeerend paard.

Ik lig nu op de bank in de meest vreemde houding die geen pijn doet maar arghhh.

Mijn vraag is dus hoe verlicht ik de pijn? :evaw:

maj0

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:35

Voor nu paar pijnstillers nemen. Voor later even een afspraak maken bij de fysiotherapeut

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:35

Imbuprofen 600. Helpt heel goed.
En anders een warmtekussen, kersenpittenzak o.i.d.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:37

Het probleem bij ibi is dat het mijn bloed erg verdund en dan word ik heel licht in mijn hoofd van ook duizelig. Overdag te handelen maar s'nachts vind ik het heel eng

Fysio staat al heel even oo de planning om te doen maar t komt er niet van :')

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:40

Aha nee, dan valt die af. Paracetamol dan maar, maar dat helpt altijd maar weinig tegen rugpijn.
Geen Voltaren of Aleve is huis? Of dat andere wat ik aanraadde?

Heb zelf 2 hernia's gehad en een paar keer een gekneusde rugspier, dus weet wat je meemaakt. :(:)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:48

Helaas niet wel een kruik gevonden en die ligt fijn. Lig nu half op m'n buik en helemaal plat.
Ga nu ook slapen. Morgen is het eerst wat ik na m'n ontbijt erinknal een ibi.

Inieder geval bedankt voor de snelle reacties. Tips waarmee ik dit kan voorkomen zijn ook welkom :D evenals tips die ik morgen bijv kan doeb
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 26-10-14 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:50

Pijnstillers (anders neem je een verkeerde houding aan om het te ontlasten en maak je het erger, maar dan voornamelijk overdag), blijven bewegen en warmte. Elektrische deken, warmtekussen of warme douche maakt niet uit als die spieren maar warm worden en blijven.

Wat ik zelf ook doe is recht op een vaste stoel gaan zitten en me dan omdraaien zover als het gaat(ook te paard goed te doen als ik voel dat er iets niet goed zit). Als je geluk hebt knakt het en ben je er vanaf.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:52

amillia schreef:
Pijnstillers (anders neem je een verkeerde houding aan om het te ontlasten en maak je het erger, maar dan voornamelijk overdag), blijven bewegen en warmte. Elektrische deken, warmtekussen of warme douche maakt niet uit als die spieren maar warm worden en blijven.

Wat ik zelf ook doe is recht op een vaste stoel gaan zitten en me dan omdraaien zover als het gaat(ook te paard goed te doen als ik voel dat er iets niet goed zit). Als je geluk hebt knakt het en ben je er vanaf.

Die ga ik onthouden _/-\o_
Heb nu gewoon maar een kruik gepakt blijft denk ik lang warm

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:23

Het is lage rugpijn vermoed ik?
Wat ik altijd doe:
Op je rug liggen bet je benen in een hoek van 90 graden, bv op de grond liggen en je benen op de salontafel ofzo
voor het slapen: ik kan het voeteinde van mijn bed omhoog doen, en dan nog 1 of 2 kussens onder je knieën of voeten
Of op je zij snapen met een kussen tussen je knieën
op een bolletje gaan liggen

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:56

mocht t lage rugpijn zijn: veel lage rugklachten komen voort uit te zwakke spieren in de romp. Een hele goede oefening die je makkelijk thuis kan doen is planken (zowel recht als side plank). In t begin is 30 sec al lang zat, maar ik zit inmiddels op 2.5 minuut :O

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:14

Buikspieren zijn een corset voor de rug.Dus idd door buikspieren te kweken, kun je dit soort dingen wel iets makkelijker voorkomen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:32

ik heb kort geleden bij lidl of aldi een warmte deken voor mijn rug gehaald (eigenlijk kun je m overal om wikkelen lol, nek wil alleen niet)..

werkt voor mij beter dan kruiken, rode lampen en zalfjes bij elkaar.. binnen een minuut is hij volledig op temperatuur en vol je de warmte al door je rug trekken

ik ben overigens iemand die 1 op de paar maanden kruipend door het huis heen moet, mijn rug dan weer hol, dan weer bol trekkend (hevig last en 'rugweeen').. de rugdeken werkt echt uitstekend door de meerdere standen en hij gaat vanzelf uit na een uur, voor het geval je in slaap kukelt.

vergelijkbaar met deze (alleen dan beige)..
maar hij was 15 euro ipv 45 euro hehe.. en geen 3, maar 6 standen

enige nadeel, als je de klitteband niet goed over elkaar plaatst kan dat irriteren.. ik heb daarom altijd een shirtje eronder aan.. maar de warmte is zo snel en sterk dat dat eigenlijk niet uitmaakt

Afbeelding

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:37

C_estmoi schreef:
mocht t lage rugpijn zijn: veel lage rugklachten komen voort uit te zwakke spieren in de romp. Een hele goede oefening die je makkelijk thuis kan doen is planken (zowel recht als side plank). In t begin is 30 sec al lang zat, maar ik zit inmiddels op 2.5 minuut :O

dat is niet altijd het geval.

ik heb juist erg sterke buikspieren van kinds af aan al (lag letterlijk in de wieg voor mijn plezier mijn buikspieren te rollen lol.. heeft wel wat vraagtekens opgeroepen bij visite, mijn ouders waren inmiddels via de dokter er al achter dat ik dus blijkbaar mijn buikspieren kon rollen en dat leuk vond (niet in/uit, wat velen doen, maar ze ook echt doorrollen)..

momenteel doe ik helemaal niets met buikspieren al jaren niet.. en wilde gisteren in verband met mijn plannen om weer te gaan zwemmen even testen hoe het er mee stond.. minuutje planken was geen enkel probleem (terwijl om te beginnen 10 seconden wordt aangeraden) had wel wat langer gekund, maar wilde het ook niet te ver drijven gelijk.. en 3x30 situps was ook geen enkel issue..

toch komt het met regelmaat voor dat ik niet kan bewegen door lage rugpijn. zit hier gewoon in de familie.

sterkere buikspieren kunnen het leed wel iets tegengaan, maar als ergens een lichte afwijking hebt in je skelet uit dat zich vrij snel in rugklachten.. in mijn geval, mijn benen verschillen heel licht in lengte (minder dan een cm dus geen issues of behandelingen of aanpassingen).

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:00

elenaMM77 schreef:

ik heb juist erg sterke buikspieren van kinds af aan al (lag letterlijk in de wieg voor mijn plezier mijn buikspieren te rollen lol.. heeft wel wat vraagtekens opgeroepen bij visite, mijn ouders waren inmiddels via de dokter er al achter dat ik dus blijkbaar mijn buikspieren kon rollen en dat leuk vond (niet in/uit, wat velen doen, maar ze ook echt doorrollen)..

momenteel doe ik helemaal niets met buikspieren al jaren niet.. en wilde gisteren in verband met mijn plannen om weer te gaan zwemmen even testen hoe het er mee stond.. minuutje planken was geen enkel probleem (terwijl om te beginnen 10 seconden wordt aangeraden) had wel wat langer gekund, maar wilde het ook niet te ver drijven gelijk.. en 3x30 situps was ook geen enkel issue..

toch komt het met regelmaat voor dat ik niet kan bewegen door lage rugpijn. zit hier gewoon in de familie.

sterkere buikspieren kunnen het leed wel iets tegengaan, maar als ergens een lichte afwijking hebt in je skelet uit dat zich vrij snel in rugklachten.. in mijn geval, mijn benen verschillen heel licht in lengte (minder dan een cm dus geen issues of behandelingen of aanpassingen).

Je romp (/core) zijn niet enkel je buikspieren, maar zowel buikspieren als rugspieren als de spieren in je bekken. Als je buikspieren en je rugspieren niet in evenwicht zijn, kan je daar ook serieus last van krijgen...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:09

Oke, heel herkenbaar, dus wat is planken? (hoef ik niet te googlen, dan zal ik vast iets van hout tegenkomen vermoed ik }:0 )

Maar ik heb dus ook vaker last van lage rugpijn. Merk wel dat wanneer ik intensief bezig ben met rijden, dat het dan veel minder is. Maar nu heb ik een tijd niet gereden en ben ik het weer aan het opstarten: weet me gewoon geen houding te geven.. Volgens mij zit het dus allemaal te los, en wanneer ik dus actief train, dan vormen de spieren een corset. Nu dus nog/weer een beetje te weinig spiertjes..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:42

Florenc schreef:
elenaMM77 schreef:

Je romp (/core) zijn niet enkel je buikspieren, maar zowel buikspieren als rugspieren als de spieren in je bekken. Als je buikspieren en je rugspieren niet in evenwicht zijn, kan je daar ook serieus last van krijgen...

dat klopt zeer zeker.. ik ging alleen in op buikspieren omdat dit ook eerder werd aangehaald.
mijn spieren zijn daar in balans (heb vroeger fanatiek op wedstrijdzwemmen gezeten en die spieropbouw is correct.. ik hoef ze ook maar licht te onderhouden om ze 'sterk' te laten zijn).

bij ons zitten rugproblemen simpelweg in de familie.. ik heb mijn issues met rugpijn al vanaf mijn tienertijd. het wel of niet 'getraind' zijn heeft hier helaas weinig tot geen invloed op de hevigheid van de klachten als ze optreden.. sterker nog.. wanneer ik 'getrainder' ben lijk ik er zelfs meer last van te hebben als de zooi verkrampt. neemt niet weg dat getrainde spieren wel weer zorgen voor vlotter herstel.. en getrainde armspieren zijn handig om mijzelf 2x per jaar door het huis heen te klauwen en mijzelf het bed in en uit te drukken, of om mijzelf om te draaien lol.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:43

elenaMM77 schreef:
C_estmoi schreef:

Heb je helemaal gelijk in hoor, mijn rugklachten kwamen ook m.n. voort uit scheve verhouding buik/rug. Hoewel planken natuurlijk ook de buikspieren sterker maakt merk ik wel dat ik echt meer last heb als ik t thuis niet goed bijhoudt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 18:47

Iedereen bedankt voor de tips
Pijn is n stuk minder geworden :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:48

Te korte hamstrings kan ook lage rugpijn veroorzaken, als je voorover bukt en met je handen naar je tenen reikt en het gaat flink trekken in je billen dan zijn ze te kort(of strak) .Zijn specifieke oefeningen voor, aandoening komt vaak voor bij mensen die een zittend beroep hebben.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:55

Ik heb ook tijden last gehad van lage rugklachten. Met uitstralingspijn jaar mijn bil. Als ik een bepaalde houding aannam had ik geen pijn. Een paar keer naar de fysio geweest maar met onvoldoendr resultaat. Toen het er weer een keer in min rug was geschoten (voelde dan echt een soort wegschieten van een spier oid) ben ik naar een chiropractor gegaan. Bleek ik een scheef bekken te hebben en wat wervels in mijn onderrug, tussen mijn schoudebladen en in mijn nek die goed zaten. Na 5 behandelingen heb ik geen pijn meer. Wel ben ik af en toe stijf maar die pijn is glukkig weg. Achteraf spijt dat ik niet eerder naar een chiropractor ben gegaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:09

bigone schreef:
Te korte hamstrings kan ook lage rugpijn veroorzaken, als je voorover bukt en met je handen naar je tenen reikt en het gaat flink trekken in je billen dan zijn ze te kort(of strak) .Zijn specifieke oefeningen voor, aandoening komt vaak voor bij mensen die een zittend beroep hebben.

bingo, dat is hier dus het issue, dat in combinatie met een licht verschil in lengte van de benen (minder dan een cm)..

althans, de hemstrings zijn hier onderdeel van het probleem... altijd lachen tijdens het paardrijden .. Hakken uitdrukken!!! ja, maar ze kunnen dus echt niet verder lol, op het moment dat ik dan mijn kuitspier aanspan om aan te sporen of stelling te vragen staat mijn voet dus gewoon horizontaal, maar mijn hak wel 'uitgedrukt' zucht..

ik doe hier standaard een aantal oefeningen om ze zo lang mogelijk te houden en soepel.. momenteel helaas weer eens een hemstringblessure omdat ik tijdens het inpakken voor de verhuizing de traptree met mijn hak miste en dus volledig overstrekte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:02

elenaMM77 schreef:
bigone schreef:

bingo, dat is hier dus het issue, dat in combinatie met een licht verschil in lengte van de benen (minder dan een cm)..

althans, de hemstrings zijn hier onderdeel van het probleem... altijd lachen tijdens het paardrijden .. Hakken uitdrukken!!! ja, maar ze kunnen dus echt niet verder lol, op het moment dat ik dan mijn kuitspier aanspan om aan te sporen of stelling te vragen staat mijn voet dus gewoon horizontaal, maar mijn hak wel 'uitgedrukt' zucht..

ik doe hier standaard een aantal oefeningen om ze zo lang mogelijk te houden en soepel.. momenteel helaas weer eens een hemstringblessure omdat ik tijdens het inpakken voor de verhuizing de traptree met mijn hak miste en dus volledig overstrekte.

Mijn zoon had op jonge leeftijd ook met dit probleem te maken, hij is doorgestuurd naar een Mensendieck therapeute, ook twee vellen met oefeningen gekregen en hij is er al jaren vanaf.