elenaMM77 schreef:dat is niet altijd het geval.
ik heb juist erg sterke buikspieren van kinds af aan al (lag letterlijk in de wieg voor mijn plezier mijn buikspieren te rollen lol.. heeft wel wat vraagtekens opgeroepen bij visite, mijn ouders waren inmiddels via de dokter er al achter dat ik dus blijkbaar mijn buikspieren kon rollen en dat leuk vond (niet in/uit, wat velen doen, maar ze ook echt doorrollen)..
momenteel doe ik helemaal niets met buikspieren al jaren niet.. en wilde gisteren in verband met mijn plannen om weer te gaan zwemmen even testen hoe het er mee stond.. minuutje planken was geen enkel probleem (terwijl om te beginnen 10 seconden wordt aangeraden) had wel wat langer gekund, maar wilde het ook niet te ver drijven gelijk.. en 3x30 situps was ook geen enkel issue..
toch komt het met regelmaat voor dat ik niet kan bewegen door lage rugpijn. zit hier gewoon in de familie.
sterkere buikspieren kunnen het leed wel iets tegengaan, maar als ergens een lichte afwijking hebt in je skelet uit dat zich vrij snel in rugklachten.. in mijn geval, mijn benen verschillen heel licht in lengte (minder dan een cm dus geen issues of behandelingen of aanpassingen).
Je romp (/core) zijn niet enkel je buikspieren, maar zowel buikspieren als rugspieren als de spieren in je bekken. Als je buikspieren en je rugspieren niet in evenwicht zijn, kan je daar ook serieus last van krijgen...