Dag bokkers,
Ik heb even jullie medische kennis nodig! Het gaat een lang verhaal worden. Mocht je geen zin in hebben om helemaal te lezen, lees dan de onderste alinea, daar gaat het voornamelijk om. Rest is voorgeschiedenis en extra informatie!
Een paar weken geleden heb ik op mijn werk een glij partij gemaakt, waardoor mijn buitenste meniscus een flinke tik heeft gekregen. Er zijn foto's gemaakt, daar was niks geks op te zien. Van de 1e dokter moest ik een week verplicht rust houden, koelen en met krukken lopen,, mocht mijn knie niet belasten. Ze kon niet vertellen wat het was, ze dacht iets met mijn knieband. de pijn zat aan de buitenkant van mijn knie, dat botje wat net onder je knie aan de zijkant zit.
Rust houden heb ik welgeteld 1 dag volgehouden, toen kreeg ik zoveel pijn dat ik rust geen goede optie meer vond. Ik ben het langzaam voorzichtig gaan belasten. Nam krukken buitenshuis mee, maar binnenshuis probeerde ik mijn knie gewoon te gebruiken. Teruggebeld naar de dokter dat met rust ik meer pijn kreeg, en zodra ik een beetje ging belasten en mijn knie in beweging bleef houden, ik minder pijn had. Maar de assistent van de dokter die ik aan de telefoon had vond het geen goed plan, moest met krukken blijven lopen, rust houden, koelen "en niet zo eigenwijs zijn". Bij pijn moest ik maar extra paracetamol nemen.
Intussen fysio gesproken, die zei ook dat ik rustig moest blijven belasten, omdat het anders stijf en zwak zou worden en de pijn dan inderdaad ook op zou lopen. Maar oppassen met overbelasting, want dat geeft natuurlijk ook weer pijn. Had oefeningen mee gekregen en een kniebandage voor extra steun.
Week later weer terug naar dokter, kreeg een andere dokter. Intussen was pijn met de bandage om redelijk weg en kon ik redelijk goed lopen (al mocht dat dus nog niet). Maar de dokter deed een aantal bewegingen waardoor ik weer tegen het plafond zat van de pijn! Hij vertelde toch dat ik alles weer mocht gaan doen, en dat mijn knie weer volledig gebruikt mocht worden, wel gedoseerd opbouwen en voorzichtig blijven. Hij dacht dat mijn meniscus "een zware tik" had gekregen. Als ik 2 weken na dit doktersgesprek nog steeds pijn zou hebben, zou ik een kijkoperatie moeten. Nieuwe oefeningen mee gekregen en ik mocht naar huis.
Okee, een dag later weer voorzichtig gaan werken (want dat mocht van de dokter). Heb een lopend beroep. 2 halve avonddiensten achter elkaar gewerkt. Ging redelijk goed, maar thuis wel een dikke en kloppende warme knie. Weer rustig aan gedaan hele dag dan ging het weer goed. Nu een weekje vakantie, dus kan het verder herstellen.
Nu is de pijn in mijn knie wel redelijk onder controle. Lopen gaat goed, ik loop niet meer met zo'n korte pas, maar gewoon redelijk normaal. Alleen bepaalde dingen lukt echt niet! Zo kan ik niet met mijn slechte been over mijn andere been zitten, dat doet pijn en dan lijkt het of mijn knie op slot schiet. Ook kan ik niet op mijn rug liggen en mijn knieen optrekken, dat doet pijn. Op mijn buik liggen en mijn been helemaal strekken lukt ook niet. Doet ook pijn, en dan knakt het. Traplopen gaat wel, maar voel ik behoorlijk. Bukken lukt me ook niet helemaal. Ik moet ook zittend mijn schoenen aandoen.
Nu het gekste gedeelte. Ik kan met mijn handen/voet aan de zijkant van mijn been een spier (denk ik? of een band?) opzij schuiven waardoor het gaat knakken bij dat botje waar de pijn vandaan kwam, aan de buitenkant net onder mn knie. Dat is voornamelijk liggend op mijn zij. Maar ook zittend lukt het. Dan lijkt het net of de hele spier/of een band los zit en ik hem kan bewegen. Dat knakken doet dan best pijn. Mijn andere been lukt dat niet, daar zitten de spieren of banden gewoon vast. Tijdens het lopen zonder knieband knakt mijn knie nog regelmatig, met knieband om knakt het niet..
Nu mijn vraag, weten jullie wat dit precies is? Klopt het dan nog wel binnenin mijn knie? Jullie zijn geen dokters dat weet ik. Als het over 2 weken nog pijn doet, ga ik braaf volgens afspraak naar de dokter. Maar ik was gewoon benieuwd of jullie hier een verklaring voor hebben. Het is toch best gek... Maar dat ik iets "weg kan duwen" in mijn knie en dat het dan knakt dat baart me wel zorgen...