Schouderklacht - wat was dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Schouderklacht - wat was dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:12

Even vooraf: mijn vraag is uit nieuwsgierigheid, niet omdat ik een diagnose verwacht. Maar misschien herkent iemand het toevallig.

Gister wilde ik iets optillen. Net toen ik het vast had hoorde en voelde ik een harde knak in mijn schouder en ging er een flinke pijnscheut doorheen. Het voelde ook of alle kracht er even uit was. De pijn zwakte vrij snel af tot een soort doffe, zeurende pijn vanaf de voorkant van mijn schouder tot halverwege mijn bovenarm, aan de voor- en zijkant. Bij bepaalde bewegingen (arm omhoog met name) deed het meer pijn, maar ik kon wel alle bewegingen blijven maken. Alleen mijn arm recht omhoog ging niet, of lastig. Niet vanwege de pijn maar het lukte gewoon niet helemaal. Er was niks te zien trouwens, geen gekke bulten of kuilen, ook niet blauw of gezwollen.

Afijn. Slecht geslapen van de pijn en ik had de hele tijd het gevoel dat er iets niet goed zat. Er was niks vreemds te zien, maar het voelde...raar. Bij mijn vingers heb ik dat wel eens en als ik ze dan knak is het over - zo voelde die schouder ook. Alsof hij moest knakken. Dat is dus net gebeurd, ging gepaard met hele korte felle pijn en toen voelde ik direct verbetering. Alsof 't weer op zijn plek zit. Arm omhoog of opzij doet nog wel zeer in mijn bovenarm, maar niet meer in mijn schouder zelf.

Heeft iemand toevallig een idee?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:15

Zou een slijmbeurs ontsteking kunnen zijn heb ik een paar keer gehad.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:22

Heb ik ook een keer gehad.
Heel erg lang last van gehad, uiteindelijk met fysio afgekomen :j
Maar die schouder blijft een zwakke plek. Overigens ook door m'n eigen houding hoor. Ik zak erg naar voren met die schouder en daardoor komt die slijmbeurs een beetje in de knel. Je zou er even mee naar de fysio kunnen gaan als je last houdt.

Gefeliciteerd trouwens! :)

DewiRox

Re: Schouderklacht - wat was dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:29

Ik heb dit ook, is inderdaad een (soort van) slijmbeurs ontsteking. Ik heb het sinds dat ik mijn elleboog verbrijzeld heb en dus een andere houding aanneem wanneer ik mijn arm gebruik.

Erg vervelend, maar vaak wordt het na 2 dagen al wel weer wat beter en blijft het een tijdje weg tot de volgende keer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:26

Klinkt idd als slijmbeurs..

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:34

Een ontsteking is iets dat langzaam erger wordt. Dit is een acute situatie en dus geen ontsteking. Omdat je beschrijft dat je met je arm naar voren de meeste last hebt lijkt het mij dat de voorste pees van de biceps misschien net even verkeerd heeft gezeten of bekneld.

Je kunt het voelen als je met je handpalm omhoog de arm gestrekt omhoog brengt en met je andere hand aan de voorkant van de schouder naar een soort van groef op zoek gaat. Als je deze gevoeld hebt dan kun je daar de pees op en neer voelen gaan als je je arm omhoog en omlaag brengt. Grote kans dat dat ook de plek is waar je last van had. Blijft de pijn, dan ga even bij een fysio langs. Heb je geen pijn meer dan mag je je gelukkig prijzen. Maar komt de pijn over een tijdje weer terug dan alsnog naar de fysio. Die kan je een paar simpele oefeningen geven die je zo nu en dan kan doen om de pees iets sterker te maken waardoor ie niet meer van zijn plek schiet.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:31

Klinkt als je slijmbeurs/pezen in je schouders. Je slijmbeurs gaat pijn doen als waarschuwing voor overbelasting, misschien heb je dus verkeerd getild

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:06

Zoals ik het lees zou het ook een subluxatie kunnen zijn, daar heb ik zelf ook wel eens last van. Je schouder gaat dan niet volledig uit de kom maar net op het randje en dat geeft ook het gevoel dat er iets niet goed zit. En inderdaad, als hij dan weer terugplopt geeft dat een korte, felle pijnscheut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:27

Inderdaad een subluxatie. Dan zit je schouder net niet helemaal goed, zie je aan de buitenkant niet maar je voelt het wel. Waarschijnlijk heb je hem door die beweging terug goed gezet. Nu even wat rust geven en geen gekke bewegingen maken. Een slijmbeursontsteking is niet acuut.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 13:10

Dát is waar ik ook voor vreesde. Ik wist alleen niet zeker of dat ook kon zonder dat je het van buitenaf kunt zien. Een ontsteking leek mij ook niet logisch, ik weet dat die snel kunnen opkomen maar toch niet direct na een verkeerde beweging, en binnen enkele seconden weer over zijn kan daarbij ook niet, lijkt me. Ik had het bewust niet neergezet omdat ik jullie geen kant uit wilde sturen, maar ik heb (zo goed als zeker) hypermobiliteitssyndroom. Een subluxatie zou dus een logische verklaring zijn - maar geen goed nieuws aangezien ik niet eerder last heb gehad van mijn linkerschouder, alleen rechts.

Ik weet dat jullie geen dokters zijn hoor, maar mijn eigen vermoeden van een subluxatie was dus niet ongefundeerd, dat zou het best geweest kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:50

Zou me er niet teveel zorgen om maken hoor. Hypermobiliteit icm een verkeerde beweging kan nou eenmaal zo uitpakken, hoe vervelend het ook is. Zou gewoon even een tijdje rust nemen met die schouder en opletten dat je geen gekke dingen doet.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:28

Ahhh kijk weer wat geleerd. Wist niet dat een klein beetje uit de kom ook mogelijk was met een schouder. Bij mij gaat ie er uit en er weer in, maar geen half werk :Y)
Nou dan rest maar 1 ding als je er straks geen pijn meer aan hebt; veel stevige korte spieren kweken die zorgen dat de banden die nu hun werk niet goed doen ondersteund worden! Succes in de sportschool! En als je weet wat voor oefeningen je kan doen dan is het het beste om ze dagelijks te herhalen.

PS. Ik sta elke ochtend op mijn werk eerst 5 minuten met een elastiek, om maar te zorgen dat mijn schouderspieren kort en stevig blijven. Veel lachers in het begin, maar nu al een paar volgers +:)+