Scheef zitten op paard door...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Scheef zitten op paard door...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 13:51

Heyy! Ik hoop dat het hier goed staat, hihi.

Sinds Februari ong weet ik dat ik scoliose heb. Hoeveel graden ik heb, of een S-vorm/ C-vorm heb, weet ik allemaal niet. Is me niet verteld..
Ben in behandeling geweest voor rugpijn etc, maar al tijdje niet meer.
Sta ook scheef etc, en dat weet ik.
Nu hoor ik elke keer dat ik scheef zit. Naar rechts.. Als ik op het paard zit..

Heeft iemand enig idee wat ik daar aan kan doen? Ik let er wel op, maar soms blijf k naar rechts vallen... Help? :(

AnimalFriend

Re: Scheef zitten op paard door...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:56

ik heb ook scoliose maar ik heb er gelukkig geen last van. ik zou gewoon tijdens het rijden, om de 5 a 10 minuten, even checken of je recht zit :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:57

Ik zit ook makkelijk scheef door vergroeiing in me rug, dus draag tegenwoordig soort corset met rijden.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 13:58

AnimalFriend schreef:
ik heb ook scoliose maar ik heb er gelukkig geen last van. ik zou gewoon tijdens het rijden, om de 5 a 10 minuten, even checken of je recht zit :)

Is er geen makkelijkere manier? Hahaa

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:59

Scheefzitten komt voort uit ongelijke ontwikkeling van je lichaam en gebrek aan corset spieren.
Pilatus helpt daar goed voor.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:00

Sizzle schreef:
Scheefzitten komt voort uit ongelijke ontwikkeling van je lichaam en gebrek aan corset spieren.
Pilatus helpt daar goed voor.

En dat is...?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:02

Probeer je spieren te trainen, een fysiotherapeut kan je hier prima bij helpen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:05

Je kan wat dingen doen zonder paard om dit te voelen. Ga eens op een stoel zitten met een harde zitting en voel dan of je recht op beide zitbeenknobbels zit. Het is nog beter als je er een spiegel bij kan zetten, zodat je ook kan zien of je schouders op gelijke hoogte zijn als je op beide zitbeenknobbels evenveel druk hebt. En zodat je kan zien of je rug recht is vanaf de zijkant bekeken. Zoek op wanneer je recht bent en onthou dat gevoel, daarna zoek je dat op in het zadel, eerst tijdens het halthouden. Als je al een tijd scheef op je paard zit dan voelt dat als recht en recht zitten voelt dan scheef. Het is moeilijk om dat in je eentje op te lossen zonder te kunnen zien hoe je zit. Verder kan een oefentherapeut (cesar of mensendieck) je helpen om je scheefheid te verbeteren in je dagelijkse bezigheden.

Neem eens een zitles bij bijvoorbeeld een Centered Riding instructeur. Meer tips over recht zitten op oa http://www.ruiterinevenwicht.nl/algemee ... ef-zitten/

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:05

Ineke2 schreef:
Probeer je spieren te trainen, een fysiotherapeut kan je hier prima bij helpen.

Ben een beetje klaar met df fysio.. Daar een tijdje gelopen maar kreeg een hele andere behandeling dan dat de bedoeling was.
En we hebben maar 1 fysio in de buurt..

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:06

xPearl schreef:
AnimalFriend schreef:

Is er geen makkelijkere manier? Hahaa

haha, ja er is vast wel een makkelijkere manier, maar die weet ik niet :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:06

Pilatus is een vorm van sport waar je leert je lichaam onafhankelijk te gebruiken en een goede houding kunt aannemen door de juiste spierontwikkeling.
Naar de sportschool dus :D
Fysio kan ook, maar als dat niet verzekerd is wordt dat snel duur.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:09

Imre schreef:
Je kan wat dingen doen zonder paard om dit te voelen. Ga eens op een stoel zitten met een harde zitting en voel dan of je recht op beide zitbeenknobbels zit. Het is nog beter als je er een spiegel bij kan zetten, zodat je ook kan zien of je schouders op gelijke hoogte zijn als je op beide zitbeenknobbels evenveel druk hebt. En zodat je kan zien of je rug recht is vanaf de zijkant bekeken. Zoek op wanneer je recht bent en onthou dat gevoel, daarna zoek je dat op in het zadel, eerst tijdens het halthouden. Als je al een tijd scheef op je paard zit dan voelt dat als recht en recht zitten voelt dan scheef. Het is moeilijk om dat in je eentje op te lossen zonder te kunnen zien hoe je zit. Verder kan een oefentherapeut (cesar of mensendieck) je helpen om je scheefheid te verbeteren in je dagelijkse bezigheden.

Neem eens een zitles bij bijvoorbeeld een Centered Riding instructeur. Meer tips over recht zitten op oa http://www.ruiterinevenwicht.nl/algemee ... ef-zitten/

Dankje! Dat met die stoel en spiegel een tijdje gedaan bij Oefenteraphie. Mn schouders en bekken(toch?) staan ook niet recht tegenover elkaar.. Handig dus, haha.

Zal t thuis gaan doorlezen etc :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:12

Bij mij staat ook door scoliose mijn linkerheup wat verder naar voren. Daar kun je niet vreselijk veel aan doen, maar je moet wel zorgen dat het je paard niet stoort.
Dat kan eigenlijk alleen door meer lichaamsbeheersing en bewustwording van je eigen scheefheid. Dus de hele dag erop letten dat je netjes rechtop loopt en zit, niet alleen op je paard.
Daarnaast dus spieren trainen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:13

Ik heb ook scoliose, dit is ontwikkeld door ongelijke benen en daardoor een scheefstand in mijn bekken. Ben je al eens bij een Manueel Therapeut geweest om te kijken wat die kan betekenen? Ik loop daar nu en na 3 behandelingen zit ik al een stuk beter in elkaar, rechter vooral :+

Je kunt best wel wat behandelen aan scoliose, veel meer dan ik in eerste instantie ook dacht :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:13

Precies, Sizzle. :j :j Ook als je op de bank zit, zit te eten, staat te praten, op je fiets zit... Het kost tijd en energie.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:04

Hmm. Dus het word gewoon de hele dag netjes op mn houding letten? Pfoe..

En jaa, Oefentherapie & Manueel therapie/Fysio . Alleen ben ik gewoon niet blij hoe het daar is gedaan. Bij Manueel. Andere behandeling dat moest van dokter etc. En dat is het enige gebouw in de buurt met manueel, fysio etc in de buurt.. En ik heb weinig zin om daar weer heen te gaan.

Maargoed. Hoe weet ik dan dat ik recht zit, sta, looo etc?

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:11

Ik weet niet waar je woont in drente, maar kijk eens op de site van equidact, van paulette zorn.
Misschien kan je daar een keer heen gaan met je paard, ik heb veel aan haar clinics en lessen gehad.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:32

Imre schreef:

Wat Imre er niet bij verteld heeft is dat degene die de Centered Riding methode ontwikkeld heeft, Sally Swift, zelf ook scoliose had. Zij is heel erg bezig met lichaamsbewustzijn.
Centered Riding is o.a. gebaseerd op Alexandertechniek en feldenkrais en tai chi.

Dus een Centered Riding instructrice is een hele goede tip.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:52

Bijna iedere ruiter zit scheef :j Ook mensen zonder rugproblemen

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 20:49

Zo. Ik zit ook weer op de laptop, haha. Zal wat uitgebreider reageren!

Ik heb een tijdje bij oefentherapie/mensendieck gelopen. Dit hielp in het begin niet. Daar heb ik ook gezeten op een harde stoel, met spiegels er bij. Alleen ik kan zelf slecht zien of ik recht zit of niet. Daar heb ik écht iemand bij nodig die dat ziet. Ook staan mijn schouders/schouderbladen en bekken niet recht tegen over elkaar.
Zelf heb ik ook niet het gevoel dat ik scheef loop, sta of zit. Echt alleen met het rijden krijg ik dat te horen.
Met fysio/manueel therapeut ben ik helemaal niet blij, en wil daar ook zeker niet naar terug..

Woon zelf onderin Drenthe. Dichtbij de Overijsselse grens. Dichtbij Hoogeveen :).
De paarden die ik rij zijn niet van mij, en ik weet niet of ik ze dan mee mag nemen.

Dus wat ik vooral lees, is dat ik er op moet letten?

En ik ga de sites doorlezen! :)