Het perfectionisten topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Het perfectionisten topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:33

Heyhoi bokkers,

De laatste tijd merk ik dat ik zo geirrïteerd raak als er ook maar iets niet goed gaat, dat ik alle mooie dingen eromheen die wel goed gaan niet eens meer kan zien... Als ik er dan later aan terug denk sla ik mezelf voor mn kop dat ik toen zo chagrijnig was.

Voorbeeld:
Ik rijd sinds 5 maanden een paard bij, nu is zij nooit de makkelijkste geweest en zijn we begonnen met letterlijk drie stappen naar voren, twee stappen terug, en al super trots zijn als ze een heel rondje liep zonder te protesteren. Nu dacht ik eindelijk daar vanaf te zijn en alles goed te doen (dom dom dom). Na 2 jaar heb ik deze week weer een les genomen en bleek ik haar scheef te rijden, waardoor zij ook scheef liep. Dit probeer ik dus nu te corrigeren maar dat lukt niet altijd, en als zij dan weer eens niet snapt wat ik bedoel met mijn "nieuwe" goede hulpen zou ik het liefst gaan zitten gillen en huilen, hoe stom het ook klinkt. Ik was daar vandaag zo boos over dat ik haar eigenlijk onnodig hard aangepakt heb (lees: heel chagrijnig was, zij reageert heel erg op emotie en voelt zich dan ook duidelijk ongelukkig) en daar voel ik me nu ontzettend schuldig over. Vooral omdat ik ook niet zag dat ze eigenlijk niks bewust verkeerd deed... -O- Dan ben ik zo gefocust op dat perfecte beeld dat ik niet eens meer oog heb voor haar pogingen het goed te doen...

Dus, heeeel lang verhaal kort, zijn er meer perfectionisten hier op bokt?

Priscilla_90

Re: Het perfectionisten topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:36

jup dat ben ik ook maar hou wel altijd in me achterhoofd dat die wel altijd ze stinkende best voor me doet . Ook al neemt die me soms in de maling of wordt die heel erg heet zet ik hem even stil tellen tot 10 zodat we beide rustig worden en proberen dan op Ie uw of doen een andere oefening en later keer weer een poging wagen waar we ervoor mee bezig waren

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:39

Oohh zo herkenbaar.
In mijn hoofd kan het altijd beter.
Ookal zegt iedereen dan het zag er super uit ik kan dan nogsteeds zeggen dit en dit had meer zo gemoeten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:43

Het is ook alsof het rijden nu meteen minder leuk is. Ik kan mezelf er dan ook echt op betrappen dat als zij tegendraads gaat doen ik gedachtes krijg als "had ik nu maar een zweep dan zou ik het haar wel ff leren", maar gelukkig gooi ik die gedachted meteen erna weer uit mijn hoofd.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:43

Ik leg voor mezelf de lat altijd veel te hoog. Als dan iets niet lukt, trek ik me dat dan enorm aan. Kleine stapjes zou beter zijn maar ja.........dat lukt dus niet altijd.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:46

Dat hb ik ook ik leg mijn lat zo hoog dat ik het eigenlijk niet meer kan :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:48

Ik ben een erge perfectionist. Soms is het wel vervelend, heb er nu ook last van met auto rijlessen....

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:49

Ja hier ook zo eentje. Als ik dan iets vind wat beter kan wil ik ook dat het dan meteen beter gaat.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:53

Alleen mijn nadeel is dat ik altijd vind dat dingen beter moeten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:18

Ik had dat vroeger ook altijd.
En dan huilend van mijn paard af komen dat het niet ging zoals ik wilde.

Ik bedenk nu voor het rijden wat ik wil bereiken. Dus haalbare doelen. Zoals ontspanning en goed voor het been. En daar ga ik dan naar toe werken.
Elke kleine stap in de goede richting beloon ik ook.
Dat werkt voor mij en mijn paard heel goed.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:24

Tja het is voor ons eigenlijk iets heel simpels wat we willen bereiken, namelijk de goede kant uit kijken in de bocht... Maar als ik haar hoofd dan naar binnen corrigeer en ze dan van de hoefslag af komt ondanks dat ik binnenbeen blijf geven dan _-:( -:(- _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:55

Pff heel herkenbaar. Ik wil álles goed doen en dan het liefst gelijk voor een tien, een acht is leuk maar niet goed genoeg.
Ben ook zo erg dat ik mij voorheen zelfs liever ziek melde of afhaakte dan dat er een mogelijkheid was dat ik iets niet 100% perfect zou doen.

Ik eis trouwens alleen van mijzelf perfectie, niet van een ander en ik kan andere mensen een peptalk geven van hier tot aan tokio... maar zelf feedback krijgen staat garant voor een 'ik doe niks goed, kan er beter mee stoppen' gevoel.

Omdat ik weet dat ik mijzelf te weinig krediet geef heb ik moeite met zelf reflectie, in mijn ogen doe ik iets niet perfect wat gelijk staat aan volledig fout. Reflecteren wat ik kan en wat mijn verbeterpunten zijn kan ik niet...

Sommige situaties kan ik dit trouwens wel van mij afzetten. Ik heb totaal geen wedstrijdspanning, kan redelijk schakelen als mijn paard een andere bui heeft dan mijn planning en voor volle zalen presenteren vind ik geen probleem. (mits ik 200% zeker weet dat mijn voordracht correct is...)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:09

Ja, hier nog eentje, vreselijk irritant... :(

Kan een superles hebben gehad, als er 1 ding niet goed gaat blijft dat juist hangen. Op het werk moet alles ook perfect gaan, en verwacht ik dat ook van anderen. Erg vermoeiend, want niemand is volmaakt. ;)

Als iemand nog tips heeft makkelijker te worden hou ik me aanbevolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:49

:wave:

Met rijden heb ik het gelukkig niet heel erg, maar ik heb een uurtje per week les. Dus als er dan iets fout gaat denk ik altijd maar: ik heb niet voor niets les.

Maar op andere gebieden heb ik het dan weer wel. Als ik een verslag moet schrijven bijvoorbeeld, of als ik een tekening/schilderij wil maken. Dan moet alles perfect. Met het tekenen/schilderen ben ik overigens al een tijdje gestopt omdat ik daar niet zoveel geduld meer voor heb, omdat het dan niet 'perfect' wordt (hier liggen dan ook veel half afgemaakte werken). Gitaar spelen 'lukt' ook maar niet, en dan zet ik 'm weer terug op zijn plek (staat nu te verstoffen). Het moet in één keer perfect klinken (alsof ik een natuurtalent bent, pff _O- ). Ik vergelijk mezelf daarnaast ook altijd met andere mensen die in mijn ogen 'beter' zijn (maar 'beter zijn' is vaak erg subjectief ;)).

Maar; ik denk dat perfectionisme het ook een hele mooie kant heeft. Het zorgt er voor mij persoonlijk namelijk voor dat ik me uitgedaagd voel en dat ik een doel heb om naar toe te werken. Want wat nou als het ons allemaal niets uit maakte? "Ach, weer een onvoldoende voor dat tentamen. Geen probleem hoor, doen we volgend jaar wel." Dan kom je geen steek verder :D.
De laatste jaren heb ik er een stuk minder last van. Soms moet je ook een beetje lief zijn voor jezelf en er niet zo zwaar aan tillen. Als er iets niet helemaal goed gaat kun je altijd bij jezelf na gaan of je er iets aan had kunnen doen, want soms is het ook gewoon onmacht en ligt het buiten je eigen controle: je haar zit niet zoals het hoort, want je hebt net door de regen gefietst --> niets aan te doen (tenzij je een föhn en een complete voorraad toiletspullen in je tas hebt zitten). En bovendien, kijk eens om je heen: niemands haar zit zoals het hoort :D. Maar kijk ook naar wat je er vanaf nu aan gaat veranderen (volgende keer een capuchon op doen als het regent, zodat je haar niet nat wordt?). Ik dacht vaak in termen van 'wat nou als ik ... had gedaan?' of 'wat nou als ... gebeurt?', maar daardoor ga je alleen maar piekeren dus dat heb ik geprobeerd om mezelf een beetje af te leren. Want je kunt de tijd niet meer terugdraaien of vooruit spoelen. Gebeurd is gebeurd denk ik altijd maar. Het is verstandiger om te kijken naar het heden.

Daarnaast denk ik ook dat het ook een hoop zal schelen door je niet te vergelijken met anderen die -in jouw ogen- 'beter' zijn. Jij een 9 en die ene andere persoon een 10? Who cares? Een 9 halen is ontzettend goed. Ik probeer het altijd zoveel mogelijk persoonlijk te houden. Ik had nooit van mezelf verwacht dat ik zou staan waar ik nu sta, dus stiekem ben ik dan toch een beetje trots op mezelf. Plus: oefening baart kunst!

Maar ja, zo nu en dan komt het perfectionisme toch weer even de hoek om kijken en dan vind ik het toch net niet goed genoeg. Op dat moment heb ik ook niet echt de motivatie om door te zetten en haak ik af. En dan probeer ik het op de bovengenoemde manier toch maar weer een beetje uit mijn hoofd te praten, al is het makkelijker om het dan maar gewoon helemaal op te geven.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:00

Ongelooflijke perfectionist hier! Maar bij paardrijden heb ik er juist geen last van! Dat is een van de dingen waar ik juist rustig en ontspannen van word.
Gelukkig kan ik er ieder jaar wel telkens beter mee omgaan. En daarnaast zit ik ook goed met mijn werk! Want voor mijn werk moet ik erg precies werken, dus ik kom wel aan mijn trekken! :')