Enorme jeuk aan benen in de winter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Enorme jeuk aan benen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:20

De afgelopen paar winters werd ik gek van de jeuk aan mijn benen. Het rare is dat het alleen mijn onderbenen zijn, bovenbenen doen "normaal" elke winter.

Het valt op dat zodra het richting de winter gaat de jeuk weer begint. Kou lijkt er niet direct iets mee te maken hebben aangezien vorige winter nou niet bepaald koud te noemen was. Toch bleef de jeuk net zo aanwezig als bij koudere winters.

Soms heb ik er dagen geen last van en dan ineens dagen achter elkaar. De jeuk lijkt van binnen uit te komen, beetje raar uitgelegd, maar het lijkt alsof ik nooit bij de jeuk kan komen met krabben. Op het moment dat ik begin te krabben lijkt de jeuk zelfs te exploderen en alleen maar erger te worden. En zie dan maar eens te stoppen met krabben :')

Smeren met bodylotion geeft geen verschil, huisarts gooit het op droge huid door de winter.
Nou zou je denken "dan krab je toch niet", en eerlijk ik heb het geprobeerd maar het lukt niet. Als ik niet krab overdag dan lukt het wel in mn slaap en word ik smorgens weer wakker met benen die tot bloedens toe kapot zijn gekrabd.

Met als gevolg dat ik dan weer weken kijk naar korstjes en uiteindelijk littekens -O-

Vanochtend ben ik weer enthousiast aan de gang gegaan met de bodylotion in de hoop dat het dit jaar wel gaat helpen, maar ondertussen word ik al weer moedeloos door de gedachte dat het dit jaar waarschijnlijk ook wel weer enorm zal gaan jeuken.

Meer mensen die hier last van hebben, of misschien een oplossing (of in ieder geval vermindering van de jeuk) weten?

anoukie88

Re: Enorme jeuk aan benen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:23

Als je het idee hebt dat het van binnenuit komt dan zit ik te denken aan de bloedsomloop. Draag je veel laarzen in de winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:26

Ik herken het wel en gewoon bodylotion helpt bij mij niet. Een bodybutter zonder al teveel geur en kleurstoffen dan weer wel. Of heel simpel cocos vet.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:26

Nee, meestal korte laarsjes. Wel draag ik in de winter ook rustig rokjes met daaronder themoleggings, maar ook spijkerbroeken.

Qua bloedsomloop, misschien handig om te vermelden dat ik bijna elke winter wel wintertenen heb.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:28

herkenbaar!
Ik had hele goede resultaten met de Vaseline intense rescue, maar deze is er niet meer :P
Cocus vet al wel gehaald, maar nog niet geprobeerd. Dus kan nog niet zeggen of dat ook werkt :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:28

Judith_ schreef:
Ik herken het wel en gewoon bodylotion helpt bij mij niet. Een bodybutter zonder al teveel geur en kleurstoffen dan weer wel. Of heel simpel cocos vet.

Mag ik vragen waar je dat haalt?
Want iets wat helpt klinkt als muziek in mn oren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:30

Tuinen of ecoplaza bijvoorbeeld. Veel supermarkten hebben het tegenwoordig ook wel. Staat bij de superfoods omdat het eigen voor bakken ed is, maar ook prima om als body butter te gebruiken. En af en toe benen luchten door een lekker losse broek en in mijn geval juist scrubben helpt ook

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:32

Koud naspoelen onder de douche, en idd geen chemicaliën smeren. Kokosolie koop je tegenwoordig bij iedere supermarkt, toko en xenos. Olijfoliezeep met laurierolie is ook erg fijn voor een gevoelige huid maar omdat het probleem van binnenuit lijkt te komen zou ik toch eens een koude douche proberen :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:32

In de weekenden draag ik idd vaak een slobberbroek, vooral als ik toch een dagje in huis rommel :j

Ga daar morgen eens naar kijken, de tuinen hebben wij hier wel.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:33

Scheer je je benen in de winter? :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:34

Miryamk schreef:
Koud naspoelen onder de douche, en idd geen chemicaliën smeren. Kokosolie koop je tegenwoordig bij iedere supermarkt, toko en xenos. Olijfoliezeep met laurierolie is ook erg fijn voor een gevoelige huid maar omdat het probleem van binnenuit lijkt te komen zou ik toch eens een koude douche proberen :D

*slik* dat is een opgave voor deze koukleum :') Maar ga dat ook proberen :j

Fijn om te lezen dat ik toch niet de enige ben :)

@Knudd: Ja maar minder dan in de rest van het jaar (lees: als ik er aan denk :') )

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:38

Dat lijkt me een droge huid, in de winter drogere lucht door oa de verwarming etc.

Geen lotions smeren met parfum, niet te lang en te heet douchen en niet te ruwe handdoeken gebruiken bij afdrogen dan wordt het snel beter. Vaseline Cetamacrogol werkt goed, kost haast niks en koop je bij de apotheek. Het beste (veel) smeren voor het slapen gaan.

Sterkte

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:39

Je krijgt het daar juist warm van, door een betere doorbloeding! :D (daarna dan wel afdrogen en smeren!)

DGL

Ik heb het altijd snel koud in de winter, en als je dan kippenvel krijgt met net geschoren beentjes: ie, dat kriebelt! Zou het daar aan kunnen liggen? Als je huid voor de rest niet droog is lijkt het me eerder een geval van verminderde doorbloeding of iets dergelijks.

ilaan

Ik heb altijd heel erg last van eczeem en smeer nu voor jeuk gewoon koelzalf. Verlicht de jeuk.
Ook doe ik als ik weer van die extreme periodes heb (dan heeft mams met ander middel gewassen oid) dan doe ik washandjes om mijn handen. Elastiek om de pols en klaar.

Je kunt hiernaast proberen de huid iets vetter te maken.
Scheer je trouwens alleen je onderbenen met scheerschuim? Dan kan het ook liggen aan het scheerschuim wat je gebruikt. Heb ik ook een tijdje last van gehad, dat ik daar jeuk van kreeg. Scheer tegenwoordig met conditioner haha. Kan natuurlijk ook liggen aan het scheren zelf, dan even goed verzorgen erna.

En verder tja, kan nog wel 1000'en tips geven over jeuk aangezien mijn huid bij het minste of geringste problemen geeft maar de vraag is of je er iets aan hebt :')

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:41

Heb je ook jeuk als je benen geschoren zijn of alleen met haartjes?
Ik krijg namelijk jeuk als mijn haartjes wat gegroeid zijn, maar als ik mijn benen geschoren houd heb ik er eigenlijk geen last van :) Wel goed gesmeerd (vet) houden uiteraard.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:41

DGL schreef:
Ik heb het altijd snel koud in de winter, en als je dan kippenvel krijgt met net geschoren beentjes: ie, dat kriebelt! Zou het daar aan kunnen liggen? Als je huid voor de rest niet droog is lijkt het me eerder een geval van verminderde doorbloeding of iets dergelijks.

Bij een verminderde doorbloeding is er meestal sprake van hele andere klachten.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:42

Tis even wennen maar idd daarna heb je het heerlijk warm :D
Ik was na 3 dagen van mijn eeuwig droge ellebogen af, ik zou niet meer zonder koude spoelbeurt willen.
(alleen een beetje banketstaaf als je je daarna insmeert met douchegel ipv bodylotion en je dus weer de kou in moet :+ )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:42

Als eens gedacht om naar een infrarood-sauna te gaan?
Een infraroodcabine of infraroodsauna is een houten cabine waar op een zo comfortabel mogelijke manier zoveel mogelijk warmte op het lichaam wordt overgebracht. Dit gebeurt op twee manieren: 1) De infraroodsstraling verwarmt direct de huid zonder dat daar warme lucht voor nodig is. 2) De warme lucht in de cabine zorgt voor overdracht van warmte door geleiding.
Het effect is dat bij een beperkte en niet benauwende luchttemperatuur (40 tot 60 graden) toch veel warmte op het lichaam wordt overgebracht.
Het lichaam reageert hierop door o.a. toename van de bloedcirculatie in het hele lichaam.
De effecten waar het uiteindelijk om gaat:
•Betere doorbloeding van spieren en gewrichten.
•Versnelde afvoer van afvalstoffen, met name na een sportieve inspanning.
•Transpiratie

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:42

Nee, ondanks dat ik een koukleum ben eigenlijk nooit kippenvel op mn benen. Daarnaast komt de jeuk echt van binnenuit lijkt wel.

Als ik ergens jeuk heb en ik krab is het weg, het krabben geeft verlichting. Bij mijn benen verergert het krabben eigenlijk alleen maar de jeuk, maar ja zie maar eens 24/7 van jeukende benen af te blijven :')

@ilaan: scheren doe ik onder de douche met water en scherp scheermesje, maar dat doe ik al jaren, en de jeuk is pas van de laatste jaar of 3.

Verder geen andere wasmiddelen ofzo, geen andere douchegel, niks wat ik niet al jaren gebruik.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:44

Knudd schreef:
Heb je ook jeuk als je benen geschoren zijn of alleen met haartjes?
Ik krijg namelijk jeuk als mijn haartjes wat gegroeid zijn, maar als ik mijn benen geschoren houd heb ik er eigenlijk geen last van :) Wel goed gesmeerd (vet) houden uiteraard.

nee, geen verschil. Jeuk is er gewoon rond de winterperiode. ongeacht de lengte van mn beenhaar (van niks tot invlechtlengte zeg maar)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:45

Winged schreef:
Als eens gedacht om naar een infrarood-sauna te gaan?
Een infraroodcabine of infraroodsauna is een houten cabine waar op een zo comfortabel mogelijke manier zoveel mogelijk warmte op het lichaam wordt overgebracht. Dit gebeurt op twee manieren: 1) De infraroodsstraling verwarmt direct de huid zonder dat daar warme lucht voor nodig is. 2) De warme lucht in de cabine zorgt voor overdracht van warmte door geleiding.
Het effect is dat bij een beperkte en niet benauwende luchttemperatuur (40 tot 60 graden) toch veel warmte op het lichaam wordt overgebracht.
Het lichaam reageert hierop door o.a. toename van de bloedcirculatie in het hele lichaam.
De effecten waar het uiteindelijk om gaat:
•Betere doorbloeding van spieren en gewrichten.
•Versnelde afvoer van afvalstoffen, met name na een sportieve inspanning.
•Transpiratie

Hmm, nee niet aan gedacht. Eens kijken waar dat hier in de buurt mogelijk is.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:46

Bolzak23 schreef:
DGL schreef:

Bij een verminderde doorbloeding is er meestal sprake van hele andere klachten.

Nou, als je been slaapt jeukt dat toch ook als een gek. Is toch ook verstoring van de doorbloeding... En zeker met kouder weer veranderd daar wel het een en ander in.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:46

Capsicum créme gaan kopen bij de apotheek. Capsicum is rode peper en deze créme overprikkelt de zenuwen waardoor deze de jeuksignalen niet meer doorgeven.
Eigenlijk is het een zalf voor pijnlijke spieren, wordt in het begin ook heel, heel warm maar als je het langer gebruikt wordt dat effect minder maar de jeuk gaat wel weg.

Lekker ruiken doet het niet maar daar wen je ook aan.

Heb het zelf aan mijn armen gehad, werd echt gek van de jeuk, kon er niet meer van slapen. Huisarts wist het ook niet. Histamine hielp niet en alle andere zalfjes, bodylotions etc. etc. ook niet. Ben toen gaan zoeken op internet en kwam die capsicum créme tegen.
Het schijnt dat er een relatie is met in de zomer veel in de zon zitten.

Eerst haalde ik het heel goedkoop in Nederland maar die tube's zijn uit de handel. Nu haal ik het bij de apotheek bij ons in het dorp. Kleinere tube en veel duurder maar dat heb ik er heel graag voor over. Ik heb het overigens ook steeds minder nodig dan een paar jaar geleden.

Overigens hadden wij in die tijd een infra rood sauna maar dat hielp ook niets, had ook niets met een droge huid te maken. Het is een of andere vreemde reactie. Er zijn meer mensen die er last van hebben maar niet enorm veel volgens mij.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:47

Percy schreef:
Capsicum créme gaan kopen bij de apotheek. Capsicum is rode peper en deze créme overprikkelt de zenuwen waardoor deze de jeuksignalen niet meer doorgeven.
Eigenlijk is het een zalf voor pijnlijke spieren, wordt in het begin ook heel, heel warm maar als je het langer gebruikt wordt dat effect minder maar de jeuk gaat wel weg.

Lekker ruiken doet het niet maar daar wen je ook aan.

Heb het zelf aan mijn armen gehad, werd echt gek van de jeuk, kon er niet meer van slapen. Huisarts wist het ook niet. Histamine hielp niet en alle andere zalfjes, bodylotions etc. etc. ook niet. Ben toen gaan zoeken op internet en kwam die capsicum créme tegen.
Het schijnt dat er een relatie is met in de zomer veel in de zon zitten.

Eerst haalde ik het heel goedkoop in Nederland maar die tube's zijn uit de handel. Nu haal ik het bij de apotheek bij ons in het dorp. Kleinere tube en veel duurder maar dat heb ik er heel graag voor over. Ik heb het overigens ook steeds minder nodig dan een paar jaar geleden.

Overigens hadden wij in die tijd een infra rood sauna maar dat hielp ook niets, had ook niets met een droge huid te maken. Het is een of andere vreemde reactie. Er zijn meer mensen die er last van hebben maar niet enorm veel volgens mij.

Als dat waar is dan zou ik er deze winter zo goed als geen last van moeten hebben. Heb zoveel gewerkt binnen dat ik de zomer volledig gemist heb.