Vruchtbaarheids vraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Vruchtbaarheids vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 23:24

Okay :o
Ik zit wel eens na te denken over zwangerschap en alles daaromheen en ik las op internet dat je dus elke maand een paar dagen (alsgoedis3) hebt dat je ovuleert.... Dat zijn dan je meest vruchtbare dagen met het meeste kans op zwangerschap..
Maar hoe zit het met de dagen daarna ?

Meschien leuk voor de moeders hier op bokt
zijn jullie kinderen echt verwekt doordat je gemeenschap hebt gehad op de ovulatie dagen of daar dichtbij?

Ik vind het allemaal best interesant :)

Hoop dat er mensen zijn die durven te reageren op mijn vragen ! :D

lies_sparkle

Re: Vruchtbaarheids vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:27

Hoi! Tijdens je ovulatie komt er een eitje vrij. Een ander woord voor ovulatie is eisprong. Dit eitje blijft zo'n 48 uur in stand en dan is de vrouw dus vruchtbaar.

Als er een eitje vrijgekomen is en de man en vrouw hebben geslachtsgemeenschap dan komen er zaadcellen vrij. Als deze snel genoeg 'zwemmen' is er een kans dat een van hen de eicel bevrucht.

Dan is de vrouw dus zwanger :)
Hoop dat ik je vragen heb beantwoord :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:30

Bedoel je dat je naar die 3 dagen nog vruchtbaar bent?

Een cyclus duurt gemiddeld 28 dagen, dit kan per persoon wel verschillen. Rond de 14e dag ovuleer je, wil je zwanger worden dan is dit het moment waarop je gaat klussen. Vervolgens kan je niks doen dan 2 weken wachten en afwachten of je zwanger bent of dat de ovulatie weer opnieuw begint.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:31

Het is trouwens wel raadzaam om al paar dagen voor de ovulatie te beginnen met klussen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:32

babybytes daar vind je alle antwoorden hierop

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 23:39

Rudina
inderdaad vraag me of je na die 3 dagen inderdaad ook nog grote kans hebt op zwangerschap

ik geloof zelf niet dat bijna iedereen precies met die eisprong is bevrucht

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:39

Wanneer het eitje 'weg' is, ben je niet meer vruchtbaar.

Dus als jij exact weet wanneer je eisprong is, dan weet jij ook exact wanneer je 2 dagen vruchtbaar bent en dat is het probleem, de meeste mensen weten dat niet exact, zit soms wat variatie in, waardoor die 'vruchtbaarheidsperiode' langer duurt.

Neem nu zaadcellen, zij overleven ongeveer 72h in jouw lichaam voor ze sterven. Als je eisprong op Dag3 (fictief) is, dan ben je als vrouw in theorie, enkel maar dag 3 en 4 vruchtbaar. Maar als je op dag 1 seks hebt (in je niet vruchtbare periode) en die blijven 3 dagen leven, kan het zijn dat jij zwanger bent ook al had je seks in je niet -vruchtbare periode, want op dag 3 leven ze nog en is er dan die eisprong (1 + 1) dus.

Verder moet je nog een marge voor en na die vruchtbare dagen nemen, owv soms wat variatie. Maar als je eitje weg is, ben je niet meer vruchtbaar dus.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:44

Evi heeft het antwoord al gegeven. :) Je hebt dus maar enkele uren dat je eitje bevrucht kan raken, sperma overleeft langer, heb wel eens gelezen dat dit tot 5 dagen kan maar daar zal ik niet van uit gaan.

Ben je bezig met zwanger raken? Weet je dan al hoeveel dagen jouw cyclus is?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 23:50

Nee
maar ik denk er wellis over na hoe dat nou ongeveer in elkaar steekt
natuurlijk lees ik ook wel het een en ander aan info op internet en ja daar staat liefst voor de ovulatie en tijdens de ovulatie klussen.. maar dan vroeg ik me altijd af van ja en na de eisprong dan zijn er ook veel mensen nog na de eisprong zwanger geraakt.. zo dacht ik dan :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:55

Ik hou mijn cyclus bij en ik heb in de week rondom mijn ovulatie altijd veilige seks omdat een eitje soms wel eens denkt "yolo" en wat te vroeg springt. Maar sinds een paar maanden kan ik mijn eisprong voelen. Dan weet ik dat het ei na een paar dagen wel dood is.

Heb je dit niet op school gehad?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 00:01

Om eerlijk te zijn nee het is op school niet erg veel besproken ben toch het meeste wijs geworden van zelf op internet te lezen ...

Ik heb ook zoon cyclus app op mn tablet waarbij ik het bij kan houden ja :j

Maar ik vroeg me gewoon over het algemeen af of er dus ook zat mensen nog na die hele eisprong zwanger worden ookal staat op internet dat de kans dan heel erg is afgenomen...

Doe jij dan ook wellis onveilig als je denk van ja hij is toch wel dood? Lieveli?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:13

Rudina schreef:
Bedoel je dat je naar die 3 dagen nog vruchtbaar bent?

Een cyclus duurt gemiddeld 28 dagen, dit kan per persoon wel verschillen. Rond de 14e dag ovuleer je, wil je zwanger worden dan is dit het moment waarop je gaat klussen. Vervolgens kan je niks doen dan 2 weken wachten en afwachten of je zwanger bent of dat de ovulatie weer opnieuw begint.

als je goed werkt volgens mama natuur wel ;)

ik ovuleer al na 3 dagen :=

gelukkig weet ik het nu,maar daar ben ik wel op een aparte manier achter gekomen :+

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:18

Oh dat is wel heel kort Ojajoh!
Gaat dit geen problemen geven als je voor een kindje wil gaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:39

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 02:13

shilady schreef:
Om eerlijk te zijn nee het is op school niet erg veel besproken ben toch het meeste wijs geworden van zelf op internet te lezen ...

Ik heb ook zoon cyclus app op mn tablet waarbij ik het bij kan houden ja :j

Maar ik vroeg me gewoon over het algemeen af of er dus ook zat mensen nog na die hele eisprong zwanger worden ookal staat op internet dat de kans dan heel erg is afgenomen...

Doe jij dan ook wellis onveilig als je denk van ja hij is toch wel dood? Lieveli?

Met mijn ex was ik er wel makkelijk in. Nu heb ik een paar verschillende partners dus doe ik het sws veilig :=

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:42

Rudina schreef:
Oh dat is wel heel kort Ojajoh!
Gaat dit geen problemen geven als je voor een kindje wil gaan?

Nee hoor, ik dacht dat we nog ffies hadden en toen was het dus al raak :')
ik ben namelijk onwijs vruchtbaar, 2 x bewijs van! :=

ps. was welkom hoor, alleen iets eerder dan gepland, omdat we dachten dat het nog ff zou duren voordat het zou pakken :')
inmiddels word er al vrolijk rond gehuppeld :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:50

Ojajoh schreef:

Dat ja, of je hebt een vriend met extreem lang overlevend zaad. (Of jij bent een extreem goede omgeving om zaad lang in leven te houden).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:59

oomens schreef:
Ojajoh schreef:

Dat ja, of je hebt een vriend met extreem lang overlevend zaad. (Of jij bent een extreem goede omgeving om zaad lang in leven te houden).

nou dat klinkt misschien ff lachwekkend ,maar zodra mijn ongesteldheid afgelopen is ben ik altijd meteen van "jihaaa kom maar op mood" :+ En alleen de eerste week heel heftig
Dat is nu verklaarbaar :')

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:00

Ik heb 3 kinderen en zwanger van de 4e, alle 4 de kinderen zijn 'ontstaan' tijdens mijn menstruatie. Ben een uitzondering op de regel laten we maar zeggen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:04

DebGizmo schreef:
Ik heb 3 kinderen en zwanger van de 4e, alle 4 de kinderen zijn 'ontstaan' tijdens mijn menstruatie. Ben een uitzondering op de regel laten we maar zeggen :D

Een echte schipper bevaart ook de rode zee he? :D

Ik ken er inderdaad nog eentje die dacht het zonder condoom te kunnen doen omdat ze toch ongesteld was...... dus niet.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:14

Suzanne F. schreef:
DebGizmo schreef:

Een echte schipper bevaart ook de rode zee he? :D

Ik ken er inderdaad nog eentje die dacht het zonder condoom te kunnen doen omdat ze toch ongesteld was...... dus niet.

Nou ja, was meer de day before, en op de mindere dagen laat maar zeggen :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:49

NEE - je bent niet enkel en alleen pal rond dat ovulatie moment midden in je cyclus vruchtbaar! !

In de 1970er jaren was dat bij mij op school de strikvraag bij biologie.

Ons werd ingedramd
1) doe geen coïtus interruptus, van het voorvocht kun je zwanger worden
En:
2) bij een heftige emotionele/ sexuele ervaring kun je spontaan een eisprong krijgen.

Dus als wanneer dan ook in je cyclus er een " wauw" spetter opduikt
en het lukt je ook nog om hem ;) in bed te krijgen:
van die ene keer kun je zwanger raken.

Meiden/vrouwen van 16 makkelijker dan als je al rond de 35 bent. Vandaar dat ik de goede man volledig snapte om het ons in te drammen. (Ja meneer, u wilt geen vondelingetjes op de stoep! )

Dus hoe goed het ook is om je cyclus te kennen: weet dat "Moeder Natuur" ;) nog een extra mogelijkheid heeft ingebouwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:14

Ik heb ook wel gelezen dat het voorvocht alleen zaad kan bevatten als de man nog niet geplast heeft in de tussentijd.
Maar dat van de spontane eisprong wist ik niet. Apart!

Je eisprong kun je oa herkennen aan het eiwitachtige slijm waar je draden van kan trekken, dat schijnt te zijn zodat de zaadcellen makkelijker omhoog kunnen zwemmen, dus dat zou het perfecte moment moeten zijn als je een kindje wil. Dat moment duurt dan ook maar een korte tijd. Daarna kan de eicel nog wel een tijdje bevrucht worden, maar hoe eerder na de eisprong hoe meer kans.

Er zijn handige apps die je cyclus bijhouden en ook ongeveer uitrekenen wanneer je volgende eisprong is, zoals P tracker.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:18

Wanneer je benieuwd bent wanneer jij precies je eisprong hebt kan je bij de action voor 2.50 ovulatietesten kopen.
Dit heb ik ook wel eens gebruikt, maar mijn lichaam laat het zelf ook wel goed merken aan het slijm, buikpijn soort van ongi gevoel. En wanneer hij geweest is beginnen mijn borsten voller en pijnlijker te worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:24

Janneke2 schreef:
NEE - je bent niet enkel en alleen pal rond dat ovulatie moment midden in je cyclus vruchtbaar! !

In de 1970er jaren was dat bij mij op school de strikvraag bij biologie.

Ons werd ingedramd
1) doe geen coïtus interruptus, van het voorvocht kun je zwanger worden
En:
2) bij een heftige emotionele/ sexuele ervaring kun je spontaan een eisprong krijgen.

Dus als wanneer dan ook in je cyclus er een " wauw" spetter opduikt
en het lukt je ook nog om hem ;) in bed te krijgen:
van die ene keer kun je zwanger raken.

Meiden/vrouwen van 16 makkelijker dan als je al rond de 35 bent. Vandaar dat ik de goede man volledig snapte om het ons in te drammen. (Ja meneer, u wilt geen vondelingetjes op de stoep! )

Dus hoe goed het ook is om je cyclus te kennen: weet dat "Moeder Natuur" ;) nog een extra mogelijkheid heeft ingebouwd.

Dat wordt aangehaald in het boek 'De spermaoorlog'. http://www.bol.com/nl/p/spermaoorlog/666749365/

Daarin wordt verteld dat een vrouw bij een verkrachting bijvoorbeeld een spontane eisprong kan krijgen. Onwijs interessant boek overigens.