Kleine jeukende bultjes op armen/polsen/enkels/buik/rug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Kleine jeukende bultjes op armen/polsen/enkels/buik/rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:35

:wave: Hallo allemaal.

Ik heb sinds begin van de zomer erg last van kleine jeukende bultjes.
Allereerst dacht ik aan warmte-allergie, daar heb ik wel vaker last van aan het begin van de zomer. Zodoende wat Calendulan(?) erop gesmeerd wat wel aardig hielp.
Maar naarmate de zomer langzaam afloopt wordt het maar niet minder. Een warmte allergie is dus bijna uitgesloten -O-. Ik heb verder geen idee mee wat het anders kan zijn.

Dus lieve bokkers, is dit echt een allergische reactie op iets? Of kan het ook wat anders zijn?
Ik heb overigens nog elke dag last van bultjes, ze zijn nooit helemaal weg. Door het onbewust krabben ben ik helaas ook al wat littekentjes rijker, dus ik wil er snel vanaf!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:38

Droogte-exceem hoogstwaarschijnlijk. Begint het vaak in je knieholtes? Daar heb ik het meestal. En jeukende bultjes op m'n handen. Daarnaast heb ik een chronische huidaandoening (urticaria/netelroos).

Bij twijfel even je huisarts en/of dermatoloog contacteren, die kunnen echt wat voor je betekenen.

Jeuk wordt je namelijk écht gek van. En ja, het klinkt cliché, maar als ik mijn medicijnen niet slik verga ik letterlijk van de jeuk. Dan heb ik nog liever pijn dan die jeuk ;)

Edit: is het nu weer terug gekomen of is het nog steeds continue aanwezig? Zéker in dat laatste geval even naar je huisarts.

Iejoorr

Re: Kleine jeukende bultjes op armen/polsen/enkels/buik/rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:22

Het is inderdaad continue aanwezig. Waar of hoe het is begonnen weet ik niet precies. Het zat op een gegeven moment overal (schenen, bovenbenen zelfs op mijn wangen en nek) nu alleen nog maar op de aangegeven plaatsen.
Bedankt, ik ga zeker eens contact opnemen met de HA!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:54

Wellicht is het dan iets anders dan droogte-exceem/uitslag.

Naar de HA is dan toch echt stap 1. Komt die er niet uit (meestal helpen zalfjes niet zomaar, en zomaar medicijnen voorschrijven doen ze ook niet) dan is de kans groot dat je even naar de dermatoloog moet.
Werkt echt verlichtend hoor, als er iets aan je jeuk wordt gedaan. En er zijn zo ontzettend veel huidaandoeningen, dat het soms lastig te diagnosticeren is.

Je hebt zeker geen foto's? Wie weet is het ook wel een tijdelijke vorm van netelroos/urticaria. 90% van de mensen krijgt daar vroeg of laat mee te maken, bij de meesten is het slechts tijdelijk en komt het plotseling opzetten en zal het plotseling weer verdwijnen. Helaas zijn mijn klachten op mijn 16e begonnen en 11 jaar later nog steeds aanwezig, dus chronisch.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:08

Draag je een horloge of armband? Ik herken dit als een nikkel allergie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:17

phormicola schreef:
Draag je een horloge of armband? Ik herken dit als een nikkel allergie.

ik reageer zelf vrij snel en heftig op nikkel, vooral zomers..
mijn ervaring is, dat als het nikkel betreft, je daar geen twijfel over hebt.
het begint direct op de plaats waar nikkel contact maakt met de huid en er leidt bijna geen twijfel over de oorzaak. vurige droge plek met blaasjes.. een horloge kan uitgroeien tot duidelijk het bandje en het horloge op je vel, vele malen groter dan het voorwerp zelf.. waar je knoop van je broek rust vormt zich een vlek die zich uitbreid waar je broekrand drukt (warmte kan niet weg), bandjes om je vingers van ringen en ringen onder de borsten van beugels.. blaasje op de plekken van oorbellen etc.

het is eigenlijk geen alergie die overspringt naar andere delen van het lichaam. het breidt echt uit vanuit het contactpunt met nikkel (daarom weet je ook vrij snel dat je een nikkelallergie hebt).. nikkel allergie uitingen op de schenen en dergelijken lijkt mij vreemd.. dan had iemand al bij de dokter gezeten wegens een 'ontsteking' waar de nikkel aanraking plaatsvind (want dan ziet dat er helemaal niet meer uit)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-10-14 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:20

Ik las nergens dat haar bultjes overspringen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:24

phormicola schreef:
Ik las nergens dat haar bultjes overspringen :)

het zat bijna overal, inclusief bijvoorbeeld schenen.,. TS weet ook niet waar het begonnen is..

lollll ohhhhh met nikkel weet je heeeeeeeeel goed waar het begint.. geef mij een uur met nikkelknoop en ik wijs het je zo aan lol.. heb een keurig litteken in de vorm van een knoop ongeveer zitten, doordat ik een paar keer de deur uit ben geweest met een broek waarvan ik niet wist dat er nikkel in de knoop zat lol.

als knoop reactie zover zakt, of schoenen met nikkelbeslag zover stijgt dat het de schenen bereikt, dan had ze bij de HA gezeten lol.. want dan hadden de schoenen denk ik niet meer gepast of een fikse wond al op de buik ;)

gelukkig ben ik er tegenwoordig iets beter tegen dan vroeger.. maar kan mij de keren dat ik half razend gek werd nog zeer goed herinneren

---

ok, ts kan natuurlijk een spirituele knopen knuffelaar zijn ;) waardoor het op haar wangen zit.. of piercings in haar bovenbenen hebben.. maar gaat daar voor het gemak even niet van uit
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-10-14 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:26

Zou het misschien irritatie kunnen zijn van je wasmiddel?(of wasverzachter) of op shampoo/douchegel?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:26

Sorry, compleet overheen gelezen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:31

phormicola schreef:
Sorry, compleet overheen gelezen!

kan gebeuren

ik had gisteren mijn dag niet hier. las overal overheen ongeveer ;)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:34

Ik zou even langs de huisarts gaan (die je evt kan doorverwijzen naar dermatoloog).
Klinkt namelijk wel als een allergie!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:07

Nikkelallergie herken ik ook, dat heb ik nl. ook. In mijn oren met oude oorbellen (maar ook nikkel-vrije sieraden verdraag ik niet meer tegenwoordig) maar ook met van die goedkope 'nep'zilveren ringen. dat worden uiteindelijk blaasjes ja.

Van TS klinkt toch anders.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 18:54

Ik moest even grinniken bij de knopen knuffelaar, nee dat ben ik niet!
Nikkel denk ik haast niet. Ik heb wel altijd een elastiekje om mijn pols, maar denk niet dat dat overloopt naar bovenarmen/buik/enkels etc.
Ik ga nu zelf ook even bijhouden wanneer ik er het meeste last van heb (lijkt op dit moment bij fijn stof, hooinetten vullen en na metaal vijlen bijvoorbeeld) en even contact leggen met de HA of eventueel de assistent vragen wat zij er van denkt.
Ik heb hier een foto van de bultjes, niet een erg duidelijke foto maar geloof dat de rode puntjes wel duidelijk zijn. Overigens zijn de bultjes niet altijd rood, meestal kleurloos (huidskleur dus) en vooral na (onbewust) krabben rood.

Afbeelding
Dit zijn dus bultjes op mijn bovenarm.