Bedankt alvast voor het lezen.
Vanaf ongeveer mijn 18e ben ik bij verschillende fysiotherapeuten in behandeling geweest voor klachten aan mijn SI-gewricht (pijn, uitstraling naar mijn been, uitval, en minder mobiliteit vanuit het gewricht. Spieren die hypertoon zijn en triggerpoints). In overleg met de fysiotherapeut 3 jaar geleden gestopt met voetbal en paardrijden. Voor mijn gevoel kwam ik elke week bij de fysio, niet om het beter te maken, maar om het niet erger te laten worden.
Ondertussen ben ik 25 en ben begin dit jaar bij een fysio terecht gekomen. Met haar ben ik bij 0 begonnen, eerst alles losmaken d.m.v. rekken (en bij de eerste behandeling een stevige massage) en eventueel een paar gewrichten "kraken"/manipuleren. Daarna begonnen met trainen in de zaal en oefeningen voor thuis om de spierkracht beter te maken zodat mijn spieren het gewricht zelf op zijn plaats houden. Ik kwam vaak 2 keer per week voor een behandeling.
Eind mei waren we dan klaar met het behandelplan en ik heb nog nooit zo'n lange tijd pijnvrij bewogen. Ondertussen wel netjes mijn oefeningen blijven doen en ook het hardlopen weer opgepakt.
Zaterdag 2 weken geleden heb ik meegedaan met een voetbal en volleybal toernooi. Met voetbal lag ik binnen 2 minuten op te grond, omver gelopen door 2 kerels van 2 meter
. Helaas precies verkeerd terecht gekomen en voelde meteen dat het scheef zat.Meteen lopen rekken en doen, maar helaas het was te ver heen om het zelf te kunnen oplossen.
De fysiotherapeut proberen te bellen, maar continu in gesprek. Daarop maandag gebeld en afspraak gemaakt voor woensdag, bij "mijn eigen" fysio.
Woensdag kom ik daar aanwezig en wordt mij medegedeeld dat ik de volgende dag een afspraak heb bij een andere fysiotherapeut. Op dat moment was ik er niet zo blij mee, vooral ook de manier waarop het gecommuniceerd werd. Daarop heeft een andere fysiotherapeut/manueel therapeut besloten om mij alsnog "snel" te behandelen. SI gewricht gemanipuleerd, maar ook cervicaal en lumbaal omdat dit ook niet recht zat. Was heel fijn, maar ik heb 500 meter op mijn fiets gefietst en ik voel hem weer scheef schieten.
Gelukkig voor de vrijdag meteen een nieuwe afspraak gemaakt, bij een fysiotherapeut waar ik voor "de goede" ook al een aantal keren geweest ben.
Daar aanwezig wordt er aangegeven dat de nieuwe collega (zijn dag 2) die dag de afspraken overneemt. Prima, ik leg hem uit hoe mijn klachten zijn, dat ik graag zie dat mijn spieren gerekt ook gerekt worden, omdat ze hypertoon zijn en voor mijn gevoel verkort en dat dit ook de reden is geweest dat het woensdag allemaal weer teruggeschoten is.
Hij heeft wat op mijn SI gewricht gedrukt, en 2 triggerpoints in mijn bil behandeld.
Bij het einde ook aangegeven dat het nog steeds scheef zit en dat ik niet het gevoel heb gehad dat het heeft geholpen. Toen werden de schouders opgehaald onder het mom van vervelend.
Bijna een week moeten wachten tot er een vervolgafspraak mogelijk was, dit weer bij een ander, waar ik die vrijdag origineel de afspraak had staan. Ik uitgelegd wat ik verwachte van de behandeling gezien dit voor mij het meest heeft geholpen. Daarbij wordt mij verteld dat hij voor dry needling is opgeleid en ook hiernaar als eerste behandelmiddel grijpt (ipv rekken).
Hierdoor komt het dat ik eergisteren weer naar huis ben gegaan, het SI gewricht zelf is niet gemanipuleerd, maar wel 2 naalden in mijn rug gehad (lumbaal). Nu nog steeds een bewegingsbeperking, onwijs veel pijn en lijk wel een oude oma als ik loop.
Voor volgende week weer een afspraak staan, bij dezelfde fysiotherapeut. Maar ik heb er geen vertrouwen in. Alle moeite die ik er begin dit jaar in heb gestoken, gaan zo verloren, want met scheve gewrichten kan ik niet trainen. Ondertussen zit ik wel bijna door mijn behandelingen dit jaar heen en heb het gevoel dat ik al lang en breed weer huppelend door het leven had kunnen gaan, als ze maar niet zo eigenwijs zijn en hun eigen behandelplan trekken.
In hoeverre kan ik mijn fysiotherapeut verplichten een bepaalde behandeling/behandelplan te volgen?
En anders; hoe vind ik een fysiotherapeut die wel een passend behandelplan wil uitvoeren?