Welke workout met de kettlebell?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MD_Triumph

Welke workout met de kettlebell?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:32

Hallo allemaal,

na veel lezen wil ik gaan beginnen met de kettlebell workout
Ik wil graag 2 keer per week gaan trainen aangezien ik niet meer tijd dan dat heb
alleen wil ik geen losse oefeningen na doen via youtube maar een echte workout video

heeft iemand tips waar ik die kan vinden/downloaden?
En hebben jullie ervaring met de kettlebell?

Knoffer

Re: Welke workout met de kettlebell?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:11

Ik zou beginnen eerst eens een aantal weken dit te doen met begeleiding. Je houding bij dit soort oefeningen is erg belangrijk en het is toch echt wel fijn als je dat meteen goed aanleert. Als je het in de vingers hebt, kun je prima ook alleen thuis (of buiten natuurlijk) trainen en dan heb als het goed is al veel ideeën opgedaan voor een complete workout die je dan gewoon zelf kan samen stellen. Dan is het vooral handig om je benen en armen om en om aan te spreken.

Ik train nu al een tijdje met de kettlebell en vind het erg leuk!

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 17:48

Ik zou alleen niet weten waar ik begeleiding kan vinden.. ?

Welke workouts doe jij met de kettlebell? en merk je al veel verschil?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:52

zoek eens op fitnessblender.com

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:32

Ik vind Fitnessblender erg fijn, en op dagen dat ik niet zo actief ben Shred it with weights van Jillian Micheals. Beide op youtube te vinden.
Wil je een dvd zou je die van Jesse v/d Velde kunnen kopen.
Houding is wel erg belangrijk, beetje ervaring met gewichten en een spiegel voor je neus is wel handig.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 18:44

Miryamk schreef:
Ik vind Fitnessblender erg fijn, en op dagen dat ik niet zo actief ben Shred it with weights van Jillian Micheals. Beide op youtube te vinden.
Wil je een dvd zou je die van Jesse v/d Velde kunnen kopen.
Houding is wel erg belangrijk, beetje ervaring met gewichten en een spiegel voor je neus is wel handig.

Ja jesse vd velde had ik ook op gezocht, maar is niet te downloaden en reteduur haha!

bedankt voor de tips

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:41

Of is er misschien iemand die de dvd's van jesse van der velde heeft? krijg je die op echte dvd's of via mail?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:37

MD_Triumph schreef:
Ik zou alleen niet weten waar ik begeleiding kan vinden.. ?

Welke workouts doe jij met de kettlebell? en merk je al veel verschil?

Waar je begeleiding kan vinden zou ik eig ook niet weten :+ Ik ben er bij toeval mee begonnen met een klein groepje met een personal trainer. Als je op kettlebell trainer en je stad zoekt, zal er toch wel wat te vinden zijn? Of anders bij de sportschool?

Ik merk zeker verschil. Ben sterker geworden en doe het maar 1x pw. Ook duidelijk goed voor je 'core'.

De oefeningen die ik doe (willekeurige volgorde): swing, clean and press, squat and press, lunges and press, snatch, high pull, twist, around (the body), side swing catch, renegade rows, uh, was 'm wel denk ik. Van sommige oefeningen moest ik even de naam opzoeken :+

Swings, squats, lunges en arounds/side swing zijn wel mooie oefeningen om mee te beginnen denk ik.
Met welk gewicht ga je beginnen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:57

Ik zou je trouwens ook willen aanraden meerdere kettlebells te kopen. Sommige oefeningen zijn erg zwaar, als je dan gelijk met een zwaar gewicht zit leer je hem niet netjes uit te voeren. Ik heb zelf 4 kilo (inmiddels gebruik ik die niet meer) 6 en 8. Voor de swings moet ik weer een zwaardere kopen, je bouwt best snel kracht op. Ik train zo'n 4 keer per week.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 09:35

Bedankt voor de tips Knoffer en Miryamk!

Ik ben nu begonnen met 4 kg, maar heb ook 6 kg besteld omdat ik sommige oefeningen wel met de 6 zou kunnen doen zoals de swings

Dus jullie combineren zelf gewoon aantal oefeningen? volgen geen speciaal programma als dat van jesse van der velde of zo?

Ja ik geloof goed dat je snel sterker word alleen zie je echt al snel verschil? Naar mijn idee zou de kettlebell alleen goed werken voor je buik en armen, maar toch niet voor je benen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:55

Juist je benen worden getraind, je maakt de bewegingen voor de swings bv vanuit je heupen/benen. Je moet bij veel armoefeningen ook dmv een squat de kettlebell omhoog brengen (de snatches)
Ik doe vooral complete workouts van Fitnessblender en wissel die onderling af. Hun beginner is een mooie om mee te starten. Net als Shred it with weights, op die manier leer je de kettlebell 'aan te voelen'. Neem vooral de tijd om een oefening goed uit te voeren en ga niet te snel. Eerst de vorm onder de knie krijgen om blessures te voorkomen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:35

Squats en lunges zijn enorm goede oefeningen voor je benen en billen! Je hoeft niet de press varianten ervan te doen, die meer van je armen vragen.
Je kunt de kettlebell ook voor je borst met twee handen vasthouden. Op deze manier:

Afbeelding
Zou zelf smaller gaan staan.

Als ik het zelf thuis doe, volg ik idd geen speciaal programma. Ik haal dan gewoon mijn inspiratie uit de lessen en stel zelf wat samen waar ik zin in heb. Dan verzin ik bijv. vijf oefeningen, met het aantal reps (herhalingen) erbij en doe dat dan 20 minuten. Of als ik niet zoveel tijd kwijt wil zijn, doe ik een tabata, alleen dan met twee oefeningen. (Je hebt op youtube tabata muziekjes, dan hoef je niet te klote met een timer.)

Om je een idee te geven van een mogelijke 20 minuten training, bijv:
- 30 swings
- 20 squats (and press if you like)
- 20 slingshot (andere benaming voor around the body/world zie ik nu)
- 20 lunges (and press if you like)
- 20 twists (of een variant)

Of als je snel kapot wil gaan:
- 100 swings
- 50 squats
- 50 slingshots (om uit te rusten :P)
- 50 lunges

Er staan op youtube trouwens ook wel totale routines: https://www.youtube.com/watch?v=-8JbTKR50rk Heb 'm zelf nooit gedaan, maar ziet er wel leuk uit.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het belangrijk is de oefeningen juist uit te voeren en daarom niet meteen een te zwaar gewicht te nemen, maar ik vind een 4 kilo wel erg licht. Wat Miryamk ook zegt, werk in het begin niet op snelheid, maar zorg eerst voor een goede techniek en neem daar de tijd voor. Maar een normale gezonde vrouw, kan prima starten met 8 kilo. Dat lijkt in het begin zwaar, maar je merkt super snel progressie en dan lijkt die 8 kilo na maar een paar keer al een stuk lichter. Anders moet je heel snel nieuwe kopen. Ik ben zelf begonnen met een 12 kilo en voor oefeningen zoals swings, rows en around the body, zou ik nu liever een 16 kilo gebruiken, maar ik ben nog opzoek naar een 16 die niet zo'n dik handvat heeft.

Wat betreft verschil zien: waar ben je precies naar opzoek? Ik ben zelf namelijk niet begonnen met een duidelijk doel voor ogen wat betreft het uiterlijk van mijn lichaam, dus ik heb er niet specifiek op gelet. Ik ben iig zeker strakker geworden.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 18:27

Super bedankt voor de tips en uitleg!

Ja ik vind 4 ook wel weinig maar wilde mijn lichaam niet meteen overbelasten met 8 kilo of meer
Heb nu 6 kilo gekocht en dat ga ik ook aantal keer doen en daarna koop ik 8

Mijn doel is ook om wat strakker te worden, vooral mijn buik en bovenbenen zijn zoals bij vele het grote probleem... Het zou ook zeker leuk zijn als mijn armen gespierder worden en mijn rug sterker!

Hoelang raden jullie aan voordat je overstapt op zwaarder gewicht? of is dat maar net per persoon hoe sneller je sterker word?

En hoe vaak max. in de week?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:56

Zodra je merkt dat de oefening gedaan kan worden met minder moeite kan je de weerstand verhogen.
Wordt bij de meeste filmpjes ook wel uitgelegd. Ik zou het niet dagelijks doen omdat je toch je hele lichaam traint en niet maar 1 bepaalde spiergroep, je spieren moeten ook tijd hebben te herstellen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:39

Elke dag lijkt me idd teveel van het goede. Zou altijd een rustdag ertussen doen. Maar voel je lichaam ook vooral aan. Als jij knallende spierpijn hebt, kan het goed zijn even een extra rustdagje te pakken. Al is blijven bewegen bij spierpijn zeker ook juist goed, maar dan misschien kiezen voor iets dat minder belastend is. Als je toch elke dag iets wil doen, zou ik kijken naar meer een cardio training voor tussendoor, bijv. interval hardlopen oid.

Maak je niet teveel zorgen over het gewicht, je kunt meer hebben dan je denkt. Wees niet bescheiden! Het mag best zwaar zijn. Krijg je lekker spierpijn van :D Je kan het wel aanvoelen als het niet goed gaat. Als jij je buikspieren, rug en de kettlebell niet onder controle kan houden tijdens de oefeningen, dan is het mss wat te zwaar. Schrik niet direct van rugpijn, rugspierpijn is niet erg! Als je rugpijn echter voortkomt uit dat de spieren om je wervelkolom niet genoeg ondersteuning bieden/boden, is het niet goed natuurlijk. Let ook op je schouders, pas op bij het boven je hoofd houden van de kettlebell dat je 'm mooi recht vast hebt en het gewicht niet je schouder naar buiten trekt.

Ik train nu denk ik circa een jaar met de kettlebell en heb er nog nooit een blessure van gehad. Zelfs van mijn oude schouderblessure die af en toe de kop op steekt, heb ik tijdens en na het trainen nog nooit last gehad.

Wil daarop volgend nog even toevoegen dat je eigenlijk alle oefeningen heel erg vanuit je core haalt en zoals Miryamk ook zegt: je je hele lichaam traint. Stabiliteit haal je vanuit je buik en rug en het is dan ook goed om tijdens de oefeningen je bewust te zijn van het aantrekken van je buikspieren. En bijv. juist ook bij de press oefeningen, is het de truc om het niet alleen uit je armen te halen, maar juist ook vanuit je benen, door licht door je knieën te zakken en op die manier vaart omhoog kan creëren. Op die manier is het ook minder belastend voor je schouders.

Edit: oh, en overstrek niet. Zet nooit je ellebogen of knieën op slot.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:32

Ik doe nu sinds een aantal weken kettlebell in de sportschool. Als je de mogelijkheid hebt, een aanrader. Ik vond zelf de techniek iets wat je echt even door moet hebben en daarbij is een goede uitvoering best belangrijk. In de les is er dan iemand die je even kan uitleggen waar het eventueel niet goed gaat. Ik vind het erg leuk. Ik kan je niet echt helpen aan oefeningen maar had wel al gezien dat op YouTube heel wat te vinden is. :)

En zoals al gezegd, wees niet te bescheiden met gewicht! Ik begon met 8kg en merk nu, na vier keer, dat ik eigenlijk wel naar de 12kg kan. Ik sportte al jaren niet meer, totaal geen conditie en zeker geen spieren (en ben maar een kleintje met mijn 55kg). Maar nu na een paar keer, in combinatie met de techniek enigszins onder de knie te hebben, ging de training me al vrij gemakkelijk af. 8-) Spieropbouw gaat echt heel snel heb ik het idee.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 11:33

Hmm heb gister met de 6 voor het eerst getraind en heb echt totaal geen spierpijn

komt dat nog of zou ik dan zwaarder aan kunnen?
heb hiervoor al veel gesport met de programma's van jillian michaels met dumbells

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 11:34

@Knoffer: bedoel je met op slot zetten dat je je knieën helemaal strekt? dat je altijd beetje door je knieën moet zakken dus? en ook je ellebogen niet helemaal strekken dan?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:42

Dat bedoel ik idd :)

Als je al een beetje getraind bent, zou ik lekker meteen overgaan naar een 12 kilo. In het begin kun je ook nog niet zo hard gaan, omdat je de techniek nog eigen moet maken, maar daarna kun je het tempo opvoeren.