Medicijnen ophalen voor iemand anders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Medicijnen ophalen voor iemand anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 15:12

Omdat google mij berichten laat zien van 2010 en 2012 (wat imo redelijk verouderd is) stel ik hier mijn vraag.

Mag ik voor iemand anders zijn of haar medicijnen ophalen?
Het gaat hierbij om eerste uitgifte en het gaat niet om mijn directe familie (dus andere naam).

Uiteraard heb ik wel de gegevens van deze persoon.

Groetjes Nancy

karuna
Drukke kabouter

Re: Medicijnen ophalen voor iemand anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:14

Ja hoor dat mag, thuiszorg medewerkers bv doen dat vaker. Hier heeft een buurvrouw wel eens wat voor me opgehaald en ik voor haar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:14

Ik haal regelmatig medicijnen voor een ander.
Nooit hebben ze gevraagd naar legitimatie of mijn naam.

En ze vragen ook gerust: weet u of meneer allergisch is voor...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:15

edit:
Ze vragen wel eens naar adres en geboortedatum van degene voor wie de medicijnen zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:16

Ja hoor, mijn man krijgt mijn medicijnen zonder meer mee en laatst ook eerste uitgifte van een ander soort morfine, dus niet gewoon een hoestdrankje ofzo. :P Ze vragen hem nooit zijn naam en/of relatie met mij. Hij geeft mijn naam en geboortedatum en als laatste het adres en dat is het dan.

NB. je kan medicijnen ook laten bezorgen, kost, volgens mij, niets extra voor jezelf.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:17

Ik haal ook regelmatig medicijnen voor andere mensen!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 15:18

Adres en geboortedatum heb ik allemaal.

Dreamybol, goh wat apart.. Met zulk sterk medicijn zou je denken dat ze voorzichtiger zijn met het uitgeven aan iemand anders..
Enerzijds is het goed dat ze het je meegeven, omdat de patient het misschien niet zelf kan.. Anderzijds kan er ook misbruik van worden gemaakt.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:20

Ik geef altijd mijn zorgpas even mee aan mijn man. mochten ze dan info nodig hebben dan hebben ze alles bij de hand. Ze hebben er overigens nog nooit naar gevraagd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:21

Mijn moeder haalt eigenlijk altijd mijn medicijnen, ik kom nooit aan die kant van ommen. :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:27

_Nancy schreef:

Dreamybol, goh wat apart.. Met zulk sterk medicijn zou je denken dat ze voorzichtiger zijn met het uitgeven aan iemand anders..
Enerzijds is het goed dat ze het je meegeven, omdat de patient het misschien niet zelf kan.. Anderzijds kan er ook misbruik van worden gemaakt.

Klopt, ben er ook wel verbaasd over geweest hoor.. Maar goed, herhaalrecepten gaan hier ook al zo makkelijk, zelfs voor morfine. :oo Maar dat vind ik ook wel weer fijn, heb zonder dat al wel gedoe genoeg met mijn gezondheid.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:30

Medicijnen heb ik ook wel eens voor iemand anders gehaald, geen probleem, maar als ze telefonisch iets over de medicatie voor m'n vriend door willen geven, doen ze dat alleen aan hem persoonlijk :+ }:0

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:35

Bij mijn apotheek vragen ze naar geboortedatum, naam en straat, dan krijg je het gewoon mee. :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:38

Dreamybol schreef:
_Nancy schreef:

Klopt, ben er ook wel verbaasd over geweest hoor.. Maar goed, herhaalrecepten gaan hier ook al zo makkelijk, zelfs voor morfine. :oo Maar dat vind ik ook wel weer fijn, heb zonder dat al wel gedoe genoeg met mijn gezondheid.

Laten er nou heel veel morfine-patiënten doodziek op bed liggen, die kunt je toch niet zelf naar de apotheek laten komen :)*

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:43

Bij ons kun je zelf aangeven dat iemand anders het op komt halen , met naam enzo , dat is voor een volgende keer ook wel makkelijk !

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:56

manie schreef:
Laten er nou heel veel morfine-patiënten doodziek op bed liggen, die kunt je toch niet zelf naar de apotheek laten komen :)*

Duh, ik laat het ook niet voor niets halen. Heb zo mijn dagen, maar de energie die ik heb besteed ik liever niet aan de eeuwige wachtrijen bij de apotheek. Maar er is best wat voor te zeggen dat sommige medicijnen wél persoonlijk of anders alleen met bezorging afgegeven zouden mogen worden.
Maar goed, de zorgkosten rijzen zo de pan al uit.
Of zoals ze het bij Faunty doen, dat vind ik toch al 'veiliger'.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:00

Mijn ervaring is erg verschillend.
Ik moest eens voor mijn moeder antibiotica ophalen omdat zij een verschrikkelijke blaasontsteking had en deze dus niet zelf of kon halen. Ik kreeg het gewoon niet mee, mevrouw moest het zelf komen halen... Uiteindelijk heb ik in de apotheek mijn moeder moeten opbellen en mijn telefoon aan de vrouw achter de balie moeten geven zodat mijn moeder haar kon overtuigen dat ik toch echt die antibiotica op moest halen.

Maar toen ben ik verhuist en zit nu bij een andere apotheek en daar kreeg ik zonder problemen zware medicatie voor een kennis van mij mee, waar ik niet eens de geboortedatum van wist.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:36

Dreamybol schreef:
manie schreef:

Duh, ik laat het ook niet voor niets halen. Heb zo mijn dagen, maar de energie die ik heb besteed ik liever niet aan de eeuwige wachtrijen bij de apotheek. Maar er is best wat voor te zeggen dat sommige medicijnen wél persoonlijk of anders alleen met bezorging afgegeven zouden mogen worden.
Maar goed, de zorgkosten rijzen zo de pan al uit.
Of zoals ze het bij Faunty doen, dat vind ik toch al 'veiliger'.

Ik zeg toch precies hetzelfde? :o

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:47

Ja Manie, maar ik vond je toon en vooral het denigrerende lampje erbij nog cru overkomen op hetgeen wat je quote en waar je op reageert.
En ondanks dat ik het fijn vind dat een ander het kan halen, vind ik het ergens ook gevaarlijk. Hoe vaak ik al niet de vraag heb gehad of zo'n pilletje of pleister van mij bij een gezond mens niet wat leuks zou doen is niet meer op 2 handen te tellen. Dus een systeem met een bekende 'afhaler' of anders maar bezorgen lijkt mij, ondanks het gemak dat ik zelf heb van de minimale controle erop, eigenlijk beter.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:16

Een bezorger levert overigens ook niet altijd rechtstreeks aan de patiënt zelf af.
Zoals genoemd zal bij een doodziekte patiënt een mantelzorger het 'spul' ook in ontvangst nemen.
Waterdicht is het dus niet te krijgen....

Verder kan ik mn post teruglezend niks denigrerends vinden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:00

Hier haalt mijn vriend ook regelmatig mijn medicijnen op, ook morfine en dat soort dingen. Geen problemen...

In Zweden krijg je niet zomaar medicijnen voor iemand anders mee. Degene moet dan een formulier invullen dat ... gemachtigd is de medicatie van ... op te halen. Op zich vind ik dat wel beter.

Andere kant, daar heb je herhaal recepten en krijg je per maand de medicatie mee (bij minder gangbare of gevaarlijkere medicatie bijvoorbeeld). Echter rekenen ze 30... erg handig als een maand 31 dagen heeft, je krijgt ze ook echt niet eerder mee. Tot de arts extra voorgeschreven heeft om te kunnen overbruggen.