Thuiszorg uit zoeken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Thuiszorg uit zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:17

Ik woon samen met mijn moeder die ik al jaren verzorg.
Alleen het douchen wordt 2x per week door de thuiszorg gedaan.
Ook brengen ze haar 1x per week naar bed zodat ik een avond voor mezelf heb.
Nu zit ze tijdelijk in een revalidatiehuis maar zodra het maar even kan dan komt ze weer lekker thuis.

Nu zit ik met de gedachte om over te stappen op een andere thuiszorg .
Waar me nu bij zitten hebben ons een geintje geflikt en de fijne vaste mensen die mijn moeder kwamen wassen zijn ontslagen.

Waar moet ik op letten?
Wie weet een goede organisatie in de Haarlemmermeer?
Kan ik zo overstappen?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:55

Heb je weleens gekeken naar Buurtzorg?
Wij zijn helaas blijven steken bij het intake gesprek, dus heb zelf verder geen ervaring, maar heb er goede verhalen over gehoord. Eerst indruk die ik kreeg was ook goed.

Volgens mij moet overstappen gewoon kunnen.

kohtje

Re: Thuiszorg uit zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 10:03

Heb buurtzorg een mail gestuurd .
Ben best huiverig voor overstappen want wie weet wordt het nog slechter.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:05

Of je zomaar kunt overstappen weet ik zo net nog niet.
Je kunt je vraag het beste bij de gemeente neerleggen omdat hun een contract hebben met de zorgaanbieder.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:23

Ik werk zelf sinds maart voor de thuiszorg. Daarvoor heb ik in het verpleeghuis gewerkt. Om te kijken heb ik eerst als inval kracht voor een best grote organisatie gewerkt. Nou was dat als inval kracht, dus ben je steeds de "vreemde", maar zo kon ik wel reacties van de cliënten peilen over wat zij er van vonden.
Ik merkte dat de cliënten van deze organisatie vaak aan het klagen waren ; Veel vreemde mensen over de vloer, steeds alles opnieuw moeten uitleggen enz.
Ik heb de overstap gemaakt naar een iets kleinere organisatie. (midden moot) Deze werken onder het principe van de buurtzorg.
Dat betekend dat het werk gebied is ingedeeld in stukken en daar zitten teams op van ongeveer 8 part time IG-ers en nog wat verzorgende collega's.
(Dat lijkt veel misschien maar je moet rekenen dat er ongeveer 5 mensen in de ochtend onderweg zijn en 3 in de avond.)

Omdat je met een kleiner team werkt, zie je als cliënt veelal dezelfde mensen.
Maar het kan dus wel degelijk wisselen.
Wij werken verplicht om het weekend en zijn dan door de weeks weer vrij.

Stel uw moeder wordt op dinsdag gedoucht, kan het zijn dat de ene week Marietje komt, die de week erop vrij heeft omdat ze dan het weekend werkt.
Ook moeten we de ochtenden en de avonden zoveel mogelijk eerlijk verdelen onder elkaar, zodat Marietje niet alle ochtenden heeft en Elsje alle avonden niet bij haar gezin kan zijn.
Dus ook daar wisselt het. (Dan heb je nog vakanties, ziekte dagen enz)

Maar... het positieve van buurtzorg is dus dat je wel met kleinere teams werkt en dus regelmatig dezelfde zusters ziet. Na een paar weken, heb je met (bijna) iedereen kennis gemaakt en zie je steeds vaker dezelfde. Onze cliënten zijn in ieder geval zeer tevreden met de geleverde zorg. (zeggen ze zelf :-) )
En vergeet niet, dat het voor ons als zusters, ook net zo min prettig is om steeds als een "vreemde" ergens binnen te moeten stappen. Het is veel prettiger als je tijdens het werk lekker, gezellig kan kletsen over hele andere dingen. :-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:24

Bedenk je wel dat je moeder altijd vreemde en andere mensen zal zien... Dit is nou eenmaal de realiteit en zal de komende jaren alleen nog meer voorkomen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:27

moyra schreef:
Of je zomaar kunt overstappen weet ik zo net nog niet.
Je kunt je vraag het beste bij de gemeente neerleggen omdat hun een contract hebben met de zorgaanbieder.

"Met thuiszorg kunt u zelfstandig blijven wonen.
Thuiszorg is hulp, aangepast aan uw persoonlijke situatie. Heeft u recht op zorg, dan kunt u zelf ervoor zorgen dat de door u gekozen zorgaanbieder ingeschakeld wordt."

Het is verstandig, met het oog op 2015, even aan de gemeente te vragen welke zorg aanbieders onder de gemeente vallen, maar dat is met het oog op 2015.
Het is wel JOUW Keuze.
Stel je voor dat je het echt niet kan vinden met je zusters..... dan zou je niks kunnen ! Nee hoor, jij bepaalt !! Gelukkig maar....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:29

kohtje schreef:
Ik woon samen met mijn moeder die ik al jaren verzorg.
Alleen het douchen wordt 2x per week door de thuiszorg gedaan.
Ook brengen ze haar 1x per week naar bed zodat ik een avond voor mezelf heb.
Nu zit ze tijdelijk in een revalidatiehuis maar zodra het maar even kan dan komt ze weer lekker thuis.

Nu zit ik met de gedachte om over te stappen op een andere thuiszorg .
Waar me nu bij zitten hebben ons een geintje geflikt en de fijne vaste mensen die mijn moeder kwamen wassen zijn ontslagen.

Waar moet ik op letten?
Wie weet een goede organisatie in de Haarlemmermeer?
Kan ik zo overstappen?

Welkom in de wondere wereld van de 10.000den onterechte ontslagen in de gezondheidszorg....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:31

Wij hebben toevallig laatst met thuiszorg te maken gehad en hadden mensen van Activite. Je krijgt inderdaad veel verschillende mensen, en met de een heb je net iets meer een klik dan met de ander, maar wij waren hier zeer over te spreken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:36

Particuliere zelfstandige zuster inhuren?

Maar ik hoor inderdaad ook positieve berichten over buurtzorg.

Bedenk wel dat die thuiszorg organisatie die mensen helaas heeft moeten laten gaan omdat het niet goed gaat met de zorg, dus t is niet mensen pesten maar ze staan ook met de rug tegen de muur en zijn afwachtend nu en in mijn organisatie is het nu al een jaar zo dat je hoe dan ook na je 3e contract eruit ligt omdat er geen vaste contracten mogen worden gegeven (en helaas kun je er ook al eerder uit worden gezet natuurlijk als je jaar contract afloopt).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 10:43

Buurtzorg zit niet hier in de buurt,jammer
Er zijn mensen ontslagen en er worden nieuwe aangenomen.

Particulier is niet te betalen.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:44

Je kan inderdaad desgewenst overstappen naar een andere thuiszorg. Wel even overleggen met de gemeente.

WendyLotte de grote van de thuiszorg zegt niet zo heel veel. De thuiszorg waar ik werk is een van de grotere in West Brabant. En door het opsplitsen van de grote teams naar kleinere en zelfstandig gaan werken zorgen wij ook voor continuïteit en aandacht voor de cliënt. Waarbij we er echt voor waken dat de cliënt centraal staat. Dus ook in grote organisaties is "kleinschalig" werken mogelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:46

kohtje schreef:
Buurtzorg zit niet hier in de buurt,jammer
Er zijn mensen ontslagen en er worden nieuwe aangenomen.

Particulier is niet te betalen.

Klopt, zo gaat het op mijn werk ook, maar ik snap het vanuit de organisatie. Losse kortere contracten zijn makkelijker nu het zo slecht met de zorg gaat. Ik heb er zelf ook mee te maken; ben mijn uren ook kwijt namelijk maar ik snap het wel (en natuurlijk is het jammer, ook voor de mensen...)

Buurtzorg anders vragen of zij nog een goede weten die wel in jouw regio komt?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-14 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:47

Het is diep triest hoe er met de mensen, zowel cliënt, als werknemer wordt omgegaan :

"De vakbonden van de CAO hebben een akkoord bereikt over het Sociaal Plan waardoor een dreigend faillissement is afgewend. Wel verliezen tussen de 300 en 400 medewerkers hun baan en worden de lonen van ongeveer 900 van de overgebleven 2000 werknemers met 20% gekort."

Dus hier mag je blijven werken, voor 20 % minder loon...... En dit was een paar maandjes geleden.

En de pest is, als je dit werk met liefde en plezier doet, wil je niemand in de steek laten of teleurstellen.
Het is soms zo moeilijk om "nee" te zeggen als je weet dat iemand (cliënt) het zo nodig heeft....

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:52

wortel 115 :
Dat snap ik, ik wilde alleen aan geven dat juist dat werken in kleinere teams en met zoveel mogelijk vast routes (cliënten) erg prettig werkt voor zowel cliënt als zorgverlener.
En vorig jaar werkte nog lang niet iedereen op die manier...
(nu weet ik het niet, maar het is gelukkig wel het "nieuwe" werken)
Is toch een vorm van buurt zorg.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:00

Je hebt gelijk WendyLotte vorig werd er inderdaad lang niet overal zo gewerkt. En inderdaad vaste routes en weinig verzorgenden over de vloer werkt heel prettig. Al blijft het voor ons ook puzzelen het is niet altijd makkelijk door het wisselen van cliënten en zorgvragen die daarbij horen.