Allergie voor huisstofmijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Allergie voor huisstofmijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 08:14

Na tijden met klachten te hebben gelopen heb ik vorig jaar mijn bloed laten prikken. Klachten zijn erge niesbuien, jeukende en ontstoken ogen, keelpijn, hoofdpijn, vermoeidheid en een continue dicht zittende neus.

Inmiddels heb ik een neusspray, oogdruppels en pillen gekregen van de huisarts. Hebben jullie nog tips voor wat ik in huis kan doen/aanpassen? Ik heb geen vloerbedekking en gordijnen.

Undefined

Re: Allergie voor huisstofmijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:20

Ik weet niet of je het al hebt, maar sowieso speciaal anti-allergie dekbed (kussensloop!).
Voor een dag dat het wat erger is kun je ook van die anti hooikoorts pilletjes halen, zijn ook tegen allergische reacties. Ik heb er vroeger erg veel last van gehad maar ben er wel een beetje overheen gegroeid! Ik weet niet of je bij de paarden veel met hooi/stro bezig bent maar dan zou ik (zeker in de zomer) iets van een mondkapje voor doen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 08:33

We hebben vlas opstal en ik hoef zelf niet te voeren of mesten. Als ik stofzuig merk ik wel dat ik niesbuien krijg. Ik heb nog geen speciaal dekbed. Daar ga ik even voor kijken. Ik slaap alleen vaak onder een laken, dus ik hoop dat dat er ook is. Ik slik nu levocetrizine of iets, 5mg. Ik hoop zo dat het werkt. Heb vanacht tot half 6 wakker geleden door benauwdheid en niesbuien

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:38

Hallo lotgenoot!

Dat je er nu veel last van hebt is logisch: http://red.mgl.nl/dossiers/Huisstofmijt ... GO0062.pdf

Wat ik hier doe behalve braaf pilletjes nemen is: beddengoed elke week op 95 graden, uithangen en uit kloppen van dekbed en kussens, elke dag stofzuigen ( moet ook i.v.m. allergie voor katten waar ik er dan drie van heb) veel ramen en deuren open zetten.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:44

Ik ben zelf allergisch voor huisstofmijt en bepaalde bomen (binnen en buiten dus genaaid). Het speciale dekbedovertrek is echt aan te raden. Kun je via je huisarts bestellen. Ik heb zo'n hoes om de matras (onder de overtrek), het dekbed en om beide kussens.
Tijdig je beddengoed wassen en goed stofzuigen in huis. Stofzuigen moet bij mij sowieso vaak ivm de katten, gelukkig ben ik daar niet allergisch voor :)
Ik gebruik zelf bijna het hele jaar door anti-allergie/hooikoortstabletten. Het is anders echt niet te doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:49

Mite-care hoezen zijn voor mij echt een uitkomst. Tip: neem ook altijd i.i.g. zo'n kussensloop mee als je ergens anders logeert of bijv. een week in een hotel slaapt.

En verder, ehm, even denken..

Beddengoed dagelijks goed luchten en regelmatig heet uitwassen. Je huis goed ventileren.

Stofzuigen vlak voor je weggaat. Door stofzuigen waait er ook een hoop stof op en dat kan dan mooi weer even gaan liggen in de tijd dat je niet thuis bent.

Heb je een stoffen of leren bank?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:22

Dank voor alle tips. Ik heb ook een verkoudheid te pakken, dus het is allemaal dubbelop nu.
We hebben een stoffen bank. Niet zo handig dus.
Ik ga even kijken voor die hoezen!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:44

Romeo2007 schreef:
Dank voor alle tips. Ik heb ook een verkoudheid te pakken, dus het is allemaal dubbelop nu.
We hebben een stoffen bank. Niet zo handig dus.
Ik ga even kijken voor die hoezen!

Die verkoudheid kan waarschijnlijk gerelateerd zijn aan je allergie of het kan zelfs een uiting zijn van je allergie ipv een normale verkoudheid. Zo ben ik er achter gekomen dat ik allergisch was, ik was super vaak verkouden en had op een gegeven echt koorts. Toch eens naar de huisarts geweest en de koorts bleek dus echt van mijn allergie af te komen (HA zei ook dat door het woord hooiKOORTS vanaf komt). Mijn lichaam probeerde de allergie zelf te verwerken en daardoor bleef ik verkouden en uiteindelijk dus paar dagen koorts gehad.
Ik bleek bij de 'prik-test' allergisch voor de controle vloeistof (reageerde dus overal op, hele arm onder de bultjes) en heb mijn bloed toen laten testen in het ziekenhuis.

Heb je met je huisarts overlegd voor eventueel medicijnen? Volgens mij heb je behoorlijk veel last ervan? Dan zou ik persoonlijk echt verlichting zoeken in neussprays of tabletten.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:45

Ik ben ook al maanden verkouden, heb er het ergst last van als ik thuis ben. Gebruik alleen neusspray voor het slapen gaan, omdat ik anders echt niet in slaap kan vallen en wel m'n rust nodig heb.
Misschien toch ook maar eens richting de huisarts :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:47

Volgens mij is op 60 graden je beddengoed wassen al voldoende voor huisstofmijt. Inderdaad goed luchten en vaak stofzuigen.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:06

Hier thuis hebben we voor de allergische mensen een stofzuiger op ’waterbasis’ gekocht. Het stof wat je opzuigt wordt dan door het water opgevangen en je stofzuiger blaast dan schonere lucht.
Wanneer er dingen als kussens of slaapzakken huisstofmijt vrij gemaakt moeten worden stoppen we dat in een zak en zuigen we die vacuum. Als je die een minuutje of 5 vacuum houdt zou het schoon moeten zijn.
Verder is genoeg frisse lucht belangrijk maar dat noem je zelf ook al.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:03

Valt me net in, een goede stofzuiger is ook aan te raden!
Ik heb zelf een Dyson (zitten van die HEPA-filters in of iets dergelijks, apparaat veroorzaakt in ieder geval minder stof opwaaien. De wetenschappelijke onderbouwing heb ik even niet bij de hand :D )
Toevallig gekocht bij een goede aanbieding, de Dysons zijn wat duurder (kwalitatief wel super). Maar daar zullen ook nog alternatieven in zijn, eens googlen/vergelijksites kijken mocht je een nieuwe stofzuiger willen.