Ingegroeide teennagel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YvonRondo

Ingegroeide teennagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:00

Hoi,

Ik heb last van een ingegroeide teennagel aan mijn rechtervoet. Ik wil er vanaf, maar van de methode hoe ze dat doen word ik niet zo blij... Ben vooral erg bang voor prikken en hij schijnt echt zeer te doen... Ik vind bloedprikken al pijn doen. -O- Dus nu is mijn vraag; Kun je hem ook laten behandelen zonder prikken of operatie met hetzelfde effect? Of is er iets waardoor je die prikken niet meer voelt ofzo? Ik las iets over Emla crème, werkt dat echt?

Groetjes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:03

Hoe erg is hij ingegroeid? Je kan hem ook zelf loshalen? Is het bovenaan of bij de aanzet?
Ik heb er heel vaak last van maar maak het zelf weer los. Ik gebruik ook Nagelweker van Gehwol, dat helpt ook.
En anders naar een pedicure. Die gaat ook niet prikken en snijden. Die vijlt hem voorzichtig los.
Prikken en snijden gebeurt pas bij hele ernstige ontstoken gevallen die er diep zijn ingegroeid en niet meer te redden zijn.

Thats_Me

Re: Ingegroeide teennagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:05

Ga eerst eens naar een goede pedicure toe en laat die er eens naar kijken. Die kunnen vaak al veel oplossen zonder dat er direct gesneden moet worden.

Als het wel zo erg is tja, dan even tanden op elkaar. Het is maar een momentopname en je bent er daarna wel vanaf.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:05

Als er wildvlees gaat groeien zou ik je een zilvernitraatstift aanraden! Het duurt lang maar het resultaat is echt top. Ik heb ooit in een ouder topic (moet je even zoeken) ook gereageerd met mijn verhaal en ben ook al een keer geopereerd geweest maar die stift is echt de uitvinding! Voor nu zou ik gewoon een sodabad nemen om het vuil eruit te weken en zo min mogelijk krappe schoenen dragen.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:07

Suzanne F. schreef:
Hoe erg is hij ingegroeid? Je kan hem ook zelf loshalen? Is het bovenaan of bij de aanzet?
Ik heb er heel vaak last van maar maak het zelf weer los. Ik gebruik ook Nagelweker van Gehwol, dat helpt ook.
En anders naar een pedicure. Die gaat ook niet prikken en snijden. Die vijlt hem voorzichtig los.
Prikken en snijden gebeurt pas bij hele ernstige ontstoken gevallen die er diep zijn ingegroeid en niet meer te redden zijn.

Ik heb geen idee hoe ver het al is, het is in elk geval niet zo lang terug begonnen... Ik had namelijk daar een schimmelnagel, en daar brak een stukje vanaf. Toen ik hem laatst knipte is het begonnen, dus zo lang loop ik er nog niet mee. Wat is de aanzet?
Er zat wel pus bij maar dat heb ik weggehaald. Nu zit er een wondje.
Doet die behandeling van de pedicure zeer?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:09

Zit het aan de bovenkant (het gedeelte wat je knipt zeg maar) of zit het onderaan (waar je nagel vastzit in je teen)?

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:10

Oh, bovenaan.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:12

xNathaliee schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar mocht je nou wildvlees hebben (wat moet worden weggesneden). Koop dan online een zilvernitraat stift! Op verzoek van een bokker heb ik dit ook gedaan en na een lange (paar maanden) weg van stiften is me wildvlees uiteindelijk weg gegaan. Ik heb ooit bij mijn andere grote teen ook wildvlees gehad en dat is chirurgisch weggesneden. Uiteindelijk heeft dat geleid tot een stuk nagel wat nu schuin groeit dus toen ik voor mijn andere teen door de HA weer naar het ziekenhuis werd doorverwezen ben ik naar een andere oplossing gaan zoeken. Overigens was de pijn die periode echt ondragelijk dus al met al ben ik 100% beter geholpen door die stift. Alleen duurt het gewoon erg lang (een maand of 5 denk ik) maar het is het waard!

Heb het gevonden.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:12

xNathaliee schreef:
xNathaliee schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar mocht je nou wildvlees hebben (wat moet worden weggesneden). Koop dan online een zilvernitraat stift! Op verzoek van een bokker heb ik dit ook gedaan en na een lange (paar maanden) weg van stiften is me wildvlees uiteindelijk weg gegaan. Ik heb ooit bij mijn andere grote teen ook wildvlees gehad en dat is chirurgisch weggesneden. Uiteindelijk heeft dat geleid tot een stuk nagel wat nu schuin groeit dus toen ik voor mijn andere teen door de HA weer naar het ziekenhuis werd doorverwezen ben ik naar een andere oplossing gaan zoeken. Overigens was de pijn die periode echt ondragelijk dus al met al ben ik 100% beter geholpen door die stift. Alleen duurt het gewoon erg lang (een maand of 5 denk ik) maar het is het waard!

Heb het gevonden.

Heb nu geen last van wildvlees, maar ik hou deze tip even in mijn achterhoofd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:18

IJslander14 schreef:
Oh, bovenaan.

Dan is het relatief makkelijk te verwijderen. Omdat je zegt dat er pus zit, zou ik in een badje Soda gaan. Dan weekt je huid ook los en soepel. Als je dan een dunne vijl hebt of een klein tangetje, dan kan je onder de nagel komen en deze loshalen.
Als je dit niet durft kan je ook naar een pedicure. Maar ik doe het liever zelf, dan kan ik het beter verdragen.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:22

Ik heb gisteren een badje Soda genomen, het hielp wel wat, doet minder pijn nu. Ga het vanavond nog eens doen. Groeit hij niet weer in als je hem hebt los gemaakt? En doet dat pijn? :o

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:26

ik zou idd eerst in de soda doen en dan losknippen

oh en een tip gebruik in de weken erna geen nagelak meer op je teen nagels , waarom ? nou dat kan het miss weer gaan ontsteken omdat het een wondje is laat eerst de nagel weer goed groeien en hou het daarna nog even in de gaten als je zeker weet dat ie weg is en dat de nagel goed terug gegroeid is dan pas weer nagelak op doen :)

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:27

maatje987 schreef:
ik zou idd eerst in de soda doen en dan losknippen

oh en een tip gebruik in de weken erna geen nagelak meer op je teen nagels , waarom ? nou dat kan het miss weer gaan ontsteken omdat het een wondje is laat eerst de nagel weer goed groeien en hou het daarna nog even in de gaten als je zeker weet dat ie weg is en dat de nagel goed terug gegroeid is dan pas weer nagelak op doen :)

Dan scheelt het dat ik niet van nagellak hou :D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:28

haha ja dan komt het idd goed uit

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:53

Iemand anders nog een (gouden) tip? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:54

IJslander14 schreef:
Ik heb gisteren een badje Soda genomen, het hielp wel wat, doet minder pijn nu. Ga het vanavond nog eens doen. Groeit hij niet weer in als je hem hebt los gemaakt? En doet dat pijn? :o

Ze groeien bij mij eigenlijk standaard in als ik er niks aan doe. Ik moet elke maand goed loshalen en ik gebruik nagelweker om ze zacht te houden.
Als je het bijhoudt doet het geen pijn. Als je te lang wacht wel.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:59

Suzanne F. schreef:
IJslander14 schreef:

Ze groeien bij mij eigenlijk standaard in als ik er niks aan doe. Ik moet elke maand goed loshalen en ik gebruik nagelweker om ze zacht te houden.
Als je het bijhoudt doet het geen pijn. Als je te lang wacht wel.

Hoe moet je de nagel dan losmaken? Wat gebruik je enz.?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:03

Één tip; ga nooit je teen in een badje soda weken!! Daardoor wordt de huid heel erg week en kan de nagelpunt (spica) nog makkelijker de huid indringen = meer pijn en nog meer kans op ontstekingen. (Geleerd toen ik een jaar de opleiding podotherapie deed)
Gewoon naar de pedicure of podotherapeut gaan, die verwijderen de nagelpunt en kunnen eventueel, om de kans op herhaling te voorkomen, een nagelbeugel aanbrengen.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:07

De pedicure zal waarschijnlijk een minuscuul klein propje watten onder de hoek van je nagel doen om hem iets op te drukken. Misschien kun je dat zelf al doen. Hij kan dan niet meer naar beneden groeien zeg maar .....

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 18:55

enny schreef:
Één tip; ga nooit je teen in een badje soda weken!! Daardoor wordt de huid heel erg week en kan de nagelpunt (spica) nog makkelijker de huid indringen = meer pijn en nog meer kans op ontstekingen. (Geleerd toen ik een jaar de opleiding podotherapie deed)
Gewoon naar de pedicure of podotherapeut gaan, die verwijderen de nagelpunt en kunnen eventueel, om de kans op herhaling te voorkomen, een nagelbeugel aanbrengen.

Dat is weer wat anders... Ik denken dat ik het goed deed... :')

Ik zag dat ze zo'n nagelbeugel onder je nagel klemden, zag er pijnlijk uit? :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:04

Haha jij lijkt op mij, jij zoekt ook teveel op google. Ik heb 2 keer gezeur gehad met mijn teennagels, was niet echt ingroei maar wel helemaal ontstoken omdat ik er aan had zitten klooien. Toen soda badjes niet meer hielpen en ik écht niet naar de huisarts wilde omdat ik dat net als jij niet zag zitten heb ik een medisch pedicure gebeld. En já het deed pijn, want ze gaat zitten zoeken en wroeten in een ontstoken gebied wat toch al pijn doet bij aanraken, maar dat had ik 100x liever dan dat een huisarts eraan ging zitten. Gelukkig heeft ze beide keren de oorzaak kunnen vinden en nu ga ik er regelmatig heen zodat ze het bij kan houden.
Indien nodig legt ze het bij mij drukvrij door een klein beetje colpoline (soort watten) eronder te schuiven.
Een nagelbeugel zetten ze niet zomaar hoor!! Dat is echt alleen als je nagel van zichzelf zo krom groeit dat dat nodig is om de groei weer in goede banen te lijden. Gezien jouw verhaal verwacht ik dat niet.

Ik zou er niet langer mee rond blijven lopen en morgen een goede pedicure bellen (ik ga zelf naar een medisch pedicure die is voor mijn gevoel net wat kundiger). Met een beetje mazzel kan ze je snel van de pijn afhelpen en je tips geven hoe je een volgende keer kan voorkomen. En als je bang bent voor pijn bij de behandeling kan je eventueel van te voren wat pijnstillers slikken, helpt in ieder geval iets :)

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:11

Gewoon naar de podotherapeut gaan. Die kan er (bijna) pijnloos wat aan doen. Die knip/snijd het hoekje van de nagel weg dat ingegroeid is en gaat de ontsteking tegen. Zou vooral niet zelf gaan knippen en doen, je kan het heel makkelijk erger maken.

Edit: De huisarts kan je eventueel doorverwijzen naar de podotherapeut

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:14

Ik had ook altijd last van ingegroeide teennagels omdat mijn nagels (vinger én teen) erg rond groeien. Hoe ouder ik word, hoe ronder ze groeien. Zou ik er niets aan doen dan ben ik bang dat zijkanten elkaar ooit raken !!! Ik heb echter recent op beide grote teennagels een nagelbeugel gekregen, in mijn geval lukte een metalen beugeltje niet en is een plakstrip geplaatst. Ik zie nu al verschil en geen ingegroeide teennagels meer !!! Had ik járen eerder moeten laten doen !!

Beterschap TS ! Laat er door een professionele Pedicure naar kijken, voorkomt een hoop ellende !!!

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:22

Ik moet as dinsdag naar de huisarts voor mijn teennagel ivm psoriasis nagels groeien ze al bij het nagelbed in. Helaas voor beide tenen al 2 keer geweest en steeds is de ingreep mislukt en groeit de nagel weer helemaal terug. Probeer het nog 1 keer en anders maar richting ziekenhuis want idd het is geen fijne ingreep.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:34

Hoe is het nu met je teen?

Ik heb afgelopen week eeeeeindelijk de stap gezet om er naar te laten kijken (Nouja de kapper drong erg aan, zij is ook pedicure). Ik zat zwetend met zo'n beetje al m'n spieren aangespannen in die stoel, en ik was bang dat als ze doorging ik flauw zou vallen. Ik kan er absoluut niet tegen als er iemand aan mijn voeten zit, en dan zat ze ook nog aan m'n zere teen.
Mijn teen was behoorlijk ontstoken, en ik had hier echt al heel lang last van.. Ik denk minimaal anderhalf jaar. Soms een periode geen last en dan weer wel. Nu heeft de pedicure dus met een wattenstaafje aan de zijkant van m'n nagel pus eruit gedrukt (ja, deed zeer, maar die teen doet al heul lang zeer) en daarna heeft ze een betadine gaasje aan de zijkant in m'n teen gestopt. Zo kan m'n huid herstellen en prikt m'n nagel tegen dat gaasje en niet tegen m'n vlees. En net keek ik dus even naar m'n teen, en het was ineens dunner en niet meer rood :D van de week moet ik weer terug :) maar man wat ben ik blij dat ik die stap heb genomen!