Zoontje van vriend wil niet eten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Zoontje van vriend wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 17:18

Ik heb een beetje een dilemma waar ik en mijn vriend niet goed uit komen.
Mijn vriend heeft uit een vorige relatie een (ongepland) zoontje van 3 jaar. De relatie is uitgegaan toen zijn zoontje een paar maanden oud was en hij heeft daarna vrij vlot een relatie met mij gekregen (wij kennen elkaar ook al 9 jaar), iets wat zijn ex natuurlijk niet erg kon waarderen. De omgang is vanaf het begin al een drama geweest en na een paar rechtszaken, mediation en veel ruzie is eindelijk vooruitgang gekomen.
Mijn vriend mocht vorig jaar september zijn zoontje 4 uurtjes per week op een zaterdag ochtend zien. Dit is na veel gedoe een paar maanden geleden uitgebreid naar een hele dag (en volgende week komt hij voor het eerst een heel weekend).

Om dit te vieren dachten we gezellig met zijn 3e bij een pannenkoeken huis te gaan eten. Dit werd echter een regelrechte ramp..
We hadden een kinderpannenkoek besteld en zijn zoontje mocht spelen op het terras. Toen het eten er was koste het wat moeite om hem aan tafel te krijgen en toen hij eenmaal zat weigerde hij om een hap te eten. Mijn vriend heeft met veel moeite 2 happen naar binnen gekregen en heeft het daarna opgegeven, aangezien heel het terras ons aankeek en het duidelijk was dat het gewoon niet ging lukken. Zoontje liet ook verschillende vormen van manipulatie zien, boos worden, huilen, lachen, schattig doen, om mamma roepen enz

Vanaf toen is het eigenlijk niet veel beter geworden. Mijn vriend wilde in eerste instantie niet met zijn ex hierover praten, maar na aandringen van mij heeft hij het toch gedaan. Hij krijgt verschillende verhalen van haar te horen, namelijk dat ze er mee bezig is en bij het consultatiebureau loopt, dat ze hem dwingt en hij boos op de trap gaat zitten, dat hij gewoon goed eet en dat er niets aan de hand is en dat hij gewoon bijna niets lust.

Wij hebben geprobeerd om het leuk te maken, om hem te dwingen, om het te negeren/te laten, om hem de hele dag niets te geven zodat hij veel honger heeft enz
Als we hem iets geven dan neemt hij er vaak een 'nep' hapje van en legt het dan letterlijk ergens op de grond neer. Met het avondeten weigert hij om een hap te nemen, hij zegt ook overal 'nee' op (rot fase!).

Het is voor ons erg moeilijk om er goed mee om te gaan omdat hij elke zaterdag van 9 tot 6 bij ons is en om kwart over 5 weggebracht moet worden, aangezien we 3 kwartier van haar af wonen. Hij eet dus meestal al rond half 5 en wij eten een klein iets met hem mee.

Het begint de laatste tijd wel op te vallen dat hij ongezonde dingen wel beter eet (friet, koekjes, chips), maar of dit komt door zijn moeder, of omdat kinderen dat gewoon makkelijker eten weten we niet.
Daarbij komt ook nog dat hij regelmatig echt ziek is (gebrek aan vitamines?) en dat zijn moeder bij de voedselbank loopt (tekort aan verse groentes en fruit op het moment).

Vanaf volgend weekend is hij van zaterdagochtend tot zondagmiddag (kwart over 5) bij ons en kunnen we op zaterdag eindelijk normaal eten, zondag helaas niet.

Iemand een tip zodat we hem aan het eten krijgen, ook al is het maar een paar happen?

Oh ter verduidelijking, mijn vriend en ik bespreken alles qua opvoeding (ook vanuit mijn zorgopleiding) zodat we op een lijn zitten, maar hij voert dit uit, omdat hij de vader is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:22

Bij mij is het: Niet willen eten? Goed. Spijtig voor jou. Je zal wel honger krijgen.
Wil je eten? Fijn! Kan er daarna misschien nog een ijsje vanaf ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:23

Het is ook een beetje de leeftijd, mijn dochter van bijna 3 eet ook niet geweldig op dit moment. Wij maken er geen gevecht van (en stellen er ook geen beloning tegenover). In het weekend zetten we regelmatig een Monkey Platter op tafel en ongemerkt eet ze dan toch wat meer mee.

http://kiind.nl/articles/552/MonkeyPlat ... iezen.html
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 04-10-14 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:24

Ik ben daar vrij simpel in. Wil je niet eten? Eet je niet. Eten staat net zolang op tafel tot ik mijn eten op heb en haal het daarna weg.

Eten is iets wat het kind echt alleen zelf kan beslissen.
Mijn ouders hanteerde deze regel altijd voor mij aangezien ik ook nooit at en dat is uiteindelijk goed gekomen omdat ik toch honger kreeg. Dus vanzelf ging weten dat je alleen eten kreeg aan tafel en dus moest eten want anders ging je met honger naar bed.
Ik kreeg alleen wel altijd een toetje, dit omdat dit bij mijn ouders een onderdeel van het avond eten is en niet een ' beloning' .

Elise_0o

Re: Zoontje van vriend wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 17:25

Het lastige is dat als hij bij ons niet eet, we niet weten of zijn moeder hem wel iets geeft als hij thuis komt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:28

Dat soort fases met slecht eten hebben veel kinderen. Veel moeders zullen dit herkennen.
Hoe meer aandacht je er aan besteedt, hoe moeilijker het wordt.
Gewoon aan tafel zitten, eten voor zijn neus en zelf lekker eten en laat hem zelf eten. En als je klaar bent, haal je het weer weg. Geen aandacht aan schenken. Gaat vanzelf over vaak.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 17:28

Anoeska27 schreef:

Dit doen wij ook altijd, omdat we geen idee hebben van wat hij wel of niet lust (hij zegt overal toch nee op) en omdat zijn moeder elke keer andere verhalen heeft.
Helaas eet hij dan geen vlees, geen groentes, geen fruit, geen pasta, geen rijst enz enz
Alleen iets waar veel suiker in zit of van de friettent komt en het lijkt me niet de bedoeling om dat te stimuleren (of is dat wel goed omdat hij dan iets binnen krijgt?).

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:28

Dat is idd lastig, maar straks is hij er 2 dagen dus als hij zaterdag niet eet zal hij zondag gerust honger krijgen.
Afleveren bij moeder met de mededeling dat hij zondag niet heeft gegeten en hopen dat hij daar wat krijgt.

Probeer er niet een te grote issue van te maken hoe moeilijk ook, dwingen gaat echt niet werken.
Probeer het eten leuk te maken, samen boodschappen doen, samen ' koken' en dingen proeven.. Ga een koekjes bakken ofzo. Bezig zijn met eten maar op een leuke manier!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:29

Ik was/ ben daar altijd makkelijk in :) van mij hoef je t niet te eten hoor alleen je krijgt niks anders.. en dan ook echt niks. Hebben ze snel in de gaten hoor! En eet ie niets geen paniek gaat ie niet dood van. Mocht het echt de spuigaten uitlopen als in dagen niet eten is t uiteraard wat anders maar hier nog nooit gebeurd ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:30

Samen pizza maken is ook altijd een succes. Alles mag erop. Vaak eten ze van alles tijdens het opmaken. Gezichtje erop.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:31

Misschien helpt 'meehelpen' met het koken van wat hij te eten krijgt. Dat hij bijvoorbeeld de kontjes van de boontjes mag knakken of het groen van de worteltjes halen, samen pannenkoekenmix maken en lekker mixen (en dus lekker vies knoeien met het meel :D *\o/* )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:32

Neem de kleine eens mee naar de winkel en laat hem zelf wat uitzoeken waarvan hij denkt dat het lekker is en ga het dan samen klaar maken in de keuken.

Vooral het samen klaar maken maar ook het zelf mogen kiezen maakt dat ze vaak wel eten.

En het kan best zijn dat hij juist een vlees eter is, of warme groentjes of juist salade of veeeel liever brood eet met iets warms er op of tosties.

Neem desnoods een leuk kookboek met plaatjes en ga samen eens kijken wat hij nu lekker zou vinden.

Maak van eten geen strijd, gewoon niks lekkers geven als hij niet eet en beloon met een lekker toetje als hij een paar happen gegeten heeft.
Laat hem ook zelf aangeven hoeveel hij op zijn bord wil, al is dat maar 1 schep, als hij die dan opeet is hij een kanjer en heeft hij zijn toetje verdient.
Eenmaal aan het eten zonder strijd zal het vanzelf makkelijker worden. :j

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 17:33

Wij proberen het nu ook zo, maar de vorige keer heeft hij een hapje van een appel op en voor de rest, de hele dag! niets.
Vandaag heeft hij 1 boterham met pasta (en een gejat koekje bij de koffie) op en voor de rest weer niets.
Waar ik mij druk om maak is dat het mannetje elke keer flink ziek is als hij naar ons toe komt en ik denk dat dit komt omdat hij te weinig goede voedingsstoffen en vitamines binnen krijgt.

Volgende week gaan we het mee maken, als hij dan op zondag ook niet eet dan moeten we toch echt op zoek naar een oplossing..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:33

als hij alleen maar suiker dingen wil zeggen dat als hij de groentes op heeft dat hij dan iets krijgt wat hij wel wilt eten (in dit geval iets waar veel suiker in zit dus)
ik weet niet of het helpt hoor

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:34

Kinderen weten meestal wel dat ze via bepaald gedrag macht over gedragingen van andere mensen hebben.
Een tip die bij ons vroeger nog wel eens werkte, ik nam ze mee naar de winkel en ze mochten zelf groente en fruit uitkiezen. Vlees deden we samen en ik probeerde ze te betrekken in het eten maken. Tafel dekken(er sneuvelde nog wel eens een bord).
Kostte veel tijd maar zo maakte ik er wel een gezamenlijk iets van, soms hielp het want wat ze zelf uitzochten aten ze wel, wilden ze niet dan kregen ze ook echt niets anders en moesten gewoon netjes aan tafel blijven tot iedereen klaar was. Kregen ze alleen water van me.
Eén stijfkop heeft eens twee dagen totaal niets gehad, alleen water maar dat doen ze maar één keer, vooral geen aandacht op vestigen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 04-10-14 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:35

Laat hem gewoon. Hij is maar een paar uur per week bij jullie. Laat het dan gezellig zijn. Ga hem niet dwingen om te eten. Dat is ook niet jullie taak. Hij wordt opgevoed door zijn moeder en daar woont hij. Ga dan niet zelf proberen om opvoedregels te hanteren in die paar uur dat hij bij jullie is. Houd het leuk, dan blijft hij ook later met plezier naar jullie gaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:36

Er worden heel veel goede adviezen gegeven hier dus dat sla ik even over.
Maar onthou wel dat hij van een dag niets eten echt niet doodgaat dus maak er voor jezelf geen groot probleem van, dat doet hij namelijk ook niet.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:36

Zolang hij bij jullie is kunnen jullie je eigen regels hanteren ,wat zijn moeder doet weet je niet.
Maar probeer er geen druk op te leggen met zijn allen aan tafel eten en als hij niks wil eten dan niet.
Toetje is ook een onderdeel van de maaltijd dus die niet weigeren,komt echt goed.
Had er 3 met moeilijk eten rond die leeftijd en ze zijn ook groot geworden.
Gewoon geen aandacht aan besteden. En zorgen voor gezonde tussendoortjes.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:37

Anders toch eens een bezoekje huisarts doen met je vriend en zoontje? Steeds ziek zijn kan natuurlijk ook te maken hebben dat hij niet wilt eten. Als ik ziek ben wil ik oo niks eten.

Suzanne, haar vriend is zijn vader dus deze mag zich zeker met de opvoed regels bemoeien! Zou een beetje gek zijn dat hij maar alles door de vingers moet zien omdat hij er maar een paar uur per week is.

Edit: Hebben jullie wel eens knijpfruitjes geprobeerd? Ik ken een kindje welke vertikt fruit te eten maar knijp fluitjes gaan er met liefde in!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:39

Ts, jouw vriend heeft het recht om zijn medische dossier in te zien, maak daar zeker gebruik van.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:40

Nou hij zal er niet direct aan doodgaan, maar ik snap wel wat ts bedoelt. Als hij bij zijn moeder zo slecht eet dat hij daardoor steeds ziek wordt dan zou het fijn zijn als hij bij zijn vader en stiefmoeder vitamines binnenkrijgt.
Ik weet niet of hij pasta zou lusten, maar je kan veel groenten in de saus verwerken, dan pureren, kan hij het ook niet weerherkennen als groente.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:43

Ik heb niet alles gelezen, maar hier werkt het goed als hij mee mag koken, groente snijden en dan eigen pizzas maken bv, alles smaakt lekkerder wat hij zelf gemaakt heeft. Zo hebben we ook een moestuin en appelbomen, en krijgt hij dus alles vanaf het zaaien groeien en oogsten mee, en dan natuurlijk zijn eigen groente en fruit eten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:46

Mijn vraag aan jullie is, vraagt ie om lekkers tussendoor?? Zo ja hoe vaak? Krijgt hij dat of iets kleins? Hoe oud is hij nu? Wat geven jullie (eerlijk graag) tussendoor??
Ik ben best streng. Ben redelijk tegen snoep enzo. Mijn kids krijgen (ja, tijd erbij ) om half 4 wat lekkers. Een koekje of een snoepje. Tussendoor mogen ze gevraagd, een stuk fruit. Als het weekend is kan het gebeuren dat als ze (uitzonderlijk, dus beloonbaar) lief spelen iets smorgens krijgen Er word hier niets zomaar gepakt. Ga niet weg rond etenstijd (maar dat heb je al gemerkt) Als ik goed gelezen heb is het knulletje 9 of 10. Spreek af dat hij mag kiezen (zet bv 3/5 dingen op een papier) en hij beslist. Doe dan bv rijst, puree en aardappelen met groente. of macaronie rode saus, met kaas of met witte saus. Spreek ook af dat hij zelf mag opscheppen... maar minimaal 1 of 1,5 grote lepels. en spreek een tijd af waarin het opgegeten moet worden. 20 minuten is meestal voldoende. Maar ook met een broodmaaltijd, de ene is bv zoet en de ander hartig. Speel met de mogelijkheden.
Hier eten ze alles, uiteraard heeft de ene voorkeur voor dit of dat, maar niet dooreten is geen vlees en dus geen toetje. Ze krijgen , doen we zelf ook.. vlees niet bij maar na het eten. en niet op tijd klaar is pech. Maar wij eten ook dus de dingen die we niet lekker vinden. Klein schepje, maar wel even iets eten.. dat is voor de volgende stap. Duidelijk zijn in je regels, niet vanaf wijken. Ook niet omdat t zielig is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:51

Mijn moeder had altijd de kookwekker op tafel staan. We hadden 20 minuten om te eten. Niet op? Dan ging het bord gewoon van tafel. Werkte als een trein.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:51

Smoothies en shakes maken met vers fruit vinden kinderen ook leuk en lekker.