Wat eten met/na een darmbacterie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Wat eten met/na een darmbacterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 14:59

Hoi allemaal,

Helaas ben ik al meer dan een week ziek.
Blijk een darmbacterie te hebben.
Waarschijnlijk opgelopen door kip wat niet goed gaar was.

De eerste 5 dagen erg aan de diarree :+
Helemaal niets qua eten bleef binnen.
Water redelijk.
Daarna kon ik een klein beetje eten, maar bleef ook niet echt goed zitten.

Er zit wel vooruitgang in.
Ze verwachten dat het vanaf nu beter gaat.

Ondertussen wel dik 5 kilo afgevallen.
Dat is op zich niet zo erg :o

Wie heeft er tips? Wat voor eten is goed te verdragen?

Voor nu eet ik af en toe een broodje. En drink water of lichte aanmaak.
Op aanraden van de arts een klein glaasje cola voor de suikers.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Murthul

Re: Wat eten met/na een darmbacterie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:01

VT >> MWS

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:14

Een klassieker die wij voorgezet kregen tijden buikgriep en andere darmbezwaren waar diaree bij kwam kijken was Nasi Tim, althans, onder die naam heb ik het recept doorgekregen van mijn moeder ooit. Licht verteerbaar en langzaam uit te breiden. Is het nu misschien te laat voor, hoewel je nu misschien een minder doorgekookte variant kunt maken met wat gewokte groente erbij ofzo.

Nasi Tim

1 kop witte rijst (mag ook gebroken rijst, dessert- of risottorijst zijn)
4 koppen water
vlees/vis: 1 kipfilet, kalfsgehakt of -poelet, een stukje witvis
evt. 1 ui
groenten: wortel, bloemkool, koolrabi, venkel
laurier- of salamblad
evt. citroenblad
1/2 thl. djinten, 1/2 thl ketoember
bouillontablet of -poeder

Zet de rijst op met al het water, met de kipfilet of tot balletjes gedraaid gehakt, gesnipperde ui, in blokjes gesneden groenten en de kruiderijen. Breng aan de kook in een open pan, zet dan de deksel erop en het vuur heel laag (kleinste pitje).
Laat zachtjes koken tot een dikke 'soep', voeg op dat moment het verpulverde bouillontablet toe en eventueel de in stukjes gesneden vis. Goed omroeren.
Opdienen als de rijst zachtgekookt is.

NB: deze versie is geschikt voor bij diarree, griep etc.
Als de buik wat meer tot rust is gekomen, kunnen ook b.v. doperwtjes of stukjes courgette worden meegekookt. Bij andere klachten dan buikpijn kan een mespunt gember (djahé) en zelfs wat sambal.
Bij gebruik vis is het lekker om een zakje venkelthee te laten meetrekken: adas in het Maleis.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:22

Ik lees mee, heb dankzij mijn vakantie een darminfectie opgelopen, ik heb er al meer dan een maand last van, soms is het een dag of 2 rustig en dan komt het weer in alle heftigheid terug. Ligt er ook aan wat ik eet vermoed ik.

Heb nu ook een antibiotica kuur en hopelijk is het daarna over.

Enige voordeel is dat ik ook behoorlijk ben afgevallen, :)) eet nauwelijks iets, probeer wel wat te eten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:33

Bedankt voor de tip.

Het afvallen is voor mij ook niet erg :)
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je je goed voelt.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:38

Ik hebxdit niet gehad maar ik heb wel prikkelbare darm syndroom dus ik moet ook heel erg op me eten letten

Wat ik eet als ik niks binnen kan houden volkoren koekjes of kwark of yoghert met een klein beetje suiker dat suiker is ook meer omdat mijn dokter dta adviseerde voor als ik ziek was

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:47

Wij kregen trouwens ook wel yoghurt met een verkruimelde beschuit en kaneel. Ook ligt verteerbaar. Klinkt vies, maar door de kaneel best eetbaar, meen ik.

In elk geval dus dingen die niet zo belastbaar zijn voor je darmen. Witte rijst, mager vlees en vissoorten, groenten iets gaarder dan normaal, als het wat beter gaat pasta of aardappel proberen in kleine hoeveelheden en rustig opbouwen.

De nasi Tim kregen wij rustig elke paar uur een klein kommetje. Door de bouillon werd ik dan ook wat minder flauw en vaatdoekerig.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:48

De nasi Tim ga ik zeker proberen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:50

Lastig TS, ik loop nu een maand met maag/darmklachten (oorzaak nog onbekend).
In mijn topic staan wel een hoop tips qua eten ook (ook een heel handig linkje met een eetlijst!).
Ik eet voornamelijk waar ik zin in heb in kleine porties (6 tot 7 per dag kleine beetje eten).

Beterschap en hopelijk ben je snel beter! :(:)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:53

Yoghurt is heel fijn, heb ik voornamelijk gegeten op vakantie, brood kon ik niet binnen houden. Dat geldt ook voor rijst, maar als de keuze pasta's of rijst is, is de keuze snel gemaakt.

Heb je last van een hongergevoel of is dat ook helemaal weg?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:55

Ik heb gewoon trek.
Maar als ik wat gegeten heb moet ik binnen 20 minuten rennen naar het toilet.

Kleine porties ga ik zeker doen.
Yoghurt is een goed idee.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:58

Gewoon rustig aan blijven eten en vooral genoeg drinken. Het naar de wc rennen is herkenbaar, maar dat maak in principe niet uit. Gewoon rustig aan kleine porties eten.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:05

Ik meld mij even. Ik heb jaar geleden darmprobleem ontwikkeld, oorzaak onbekend en niemand kon wat vinden. Ondertussen ik wel geen eten meer binnenhouden etc. Ben ruim 15kg lichter nu...
Gelukkig is het (na een jaar) gebeterd. Ik ben heel hard op mijn voeding gaan letten, en let ook heel hard op mijn stresslevel, dat helpt ook..

Wat mij altijd helpt is rijst, gekookte groenten, kip (maar zal jij nu wel even niet graag horen als je daar ziek van bent geworden), verschillende soepen (groenten of kip, kippensoep heeft mijn voorkeur als ik ziek ben, uiteraard mits groentesoep zonder balletjes en zonder vermicelli in), sojaproducten (echt waar, deze doen wonderen!). Lactose uit je voeding schrappen hielp mij ook in die periodes (maar wel nog zien dat je genoeg calcium binnen krijgt via vb sojamelk waar calcium aan toegevoegd is!).
Niet te veel brood eten en als je al brood eet, zeker meergranen of andere gezonde varianten pakken. En kleine dosissen nemen.
Geen vettige dingen, geen zware dingen.
Opletten met suikers!

Ik geloof zelf heel hard in soja producten. Ik heb mij zo ziek gevoeld vorig jaar en het is echt pas beginnen stabiliseren toen ik overgeschakeld ben op sojaproducten (sojamelk, veggiburgers, ..). Sindsdien kan ik mijn klachten min of meer onder controle houden en kon ik na 2 maand volledig op veggi zelfs terug zonder problemen vlees eten. Wel opbouwend, maar steeds beter en beter ging het! Nu ondertussen lukken wat zwaardere dingen ook soms!

Ook een erg goede tip is: eet nooit veel in 1 keer. Je kan beter bij wijze van spreken 20 keer op een dag iets kleins eten in het begin, dan 4x dag een grote maaltijd. Dat laatste valt te zwaar op je maag-darmen omdat het veel in eens is. En kan je weer afbouwen naar normale maaltijden, maar mij helpt het echt enorm om meermaals kleine hoeveelheden te eten ipv meteen alles.

Qua drinken: kamille thee helpt ook heel goed voor je darmen - maag te kalmeren.
Cola is goed voor snelle suikers maar niet mee overdrijven want te veel suiker ..

Veel beterschap.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:08

Bedankt weer voor de tips!

Cola inderdaad niet te veel. Drink ik normaal ook eigenlijk nooit.
Sojaproducten heb ik nooit gegeten. Maar ga ik proberen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:43

En na nare darminfecties en antibiotica kuren is er nog iets wat je hard nodig hebt: goede darmflora.
De definitie van een darminfectie is zo ongeveer dat je eigen flora eerst tekort schoot ("dat is menselijk" en niet het eind van de wereld) en daarna om zeep werd geholpen door de ongewenste binnendringer...
Een ABkuur kan zeer beslist zinnig zijn - maar heeft wel als nadeel dat je darmflora nog verder om zeep gaat. (Ik gebruik hier "princpieel" ;) niet het woord bijwerking - bacteriën doden is de gewenste uitwerking van AB.)

Aanvullen / herstellen is dus het parool.
De minste optie zijn de flesjes etc uit de supermarkt.
Middenmoot: de drogist vragen om darmflora preparaten van een serieus merk (aov, bonusan, solgar, ortica, vitals en misschien ben ik er nog een of twee vergeten. )
De beste optie: vraag een arts/ natuurgeneeskundige om advies nav een ontlastingsonderzoek.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 20:49

Bedankt weer voor de info!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:57

Lichtverteerbaar eten.
Dus beschuitje/crackertje met jam of kipfilet ofzo.
Wat slappe thee of bouillon.
Warm indd. iets van nasi of kleine portie met weinig aardappels em vlees.
En dat rustig uitbouwen naar wat zwaarder eten.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:47

Janneke2 schreef:
En na nare darminfecties en antibiotica kuren is er nog iets wat je hard nodig hebt: goede darmflora.
De definitie van een darminfectie is zo ongeveer dat je eigen flora eerst tekort schoot ("dat is menselijk" en niet het eind van de wereld) en daarna om zeep werd geholpen door de ongewenste binnendringer...
Een ABkuur kan zeer beslist zinnig zijn - maar heeft wel als nadeel dat je darmflora nog verder om zeep gaat. (Ik gebruik hier "princpieel" ;) niet het woord bijwerking - bacteriën doden is de gewenste uitwerking van AB.)

Aanvullen / herstellen is dus het parool.
De minste optie zijn de flesjes etc uit de supermarkt.
Middenmoot: de drogist vragen om darmflora preparaten van een serieus merk (aov, bonusan, solgar, ortica, vitals en misschien ben ik er nog een of twee vergeten. )
De beste optie: vraag een arts/ natuurgeneeskundige om advies nav een ontlastingsonderzoek.

Dank je wel voor de informatie. Moet zeggen, de ABkuur doet erg zijn best, maar moet na de kuur natuurlijk niet terug vallen.