'Grotere' benen van paardrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

'Grotere' benen van paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:58

Hoi allemaal,
sinds een paar jaar rijd ik weer intensief paard. Zo'n 3/4 keer per week en dan span ik me zelf ook flink in.
Lessen nemen en trainen. Dus je zou haast van 'sporten ' kunnen spreken denk ik. :P

Wat mij nu is opgevallen is dat sinds ik weer rijd mijn boven benen aan de buitenkanten wat breder zijn geworden en mijn kuiten aan de achterkant breder en harder vooral. Het voelt niet als vet maar het ziet er wel gewoon uit alsof ik ben aangekomen... -O-
Soms passen mijn rijlaarzen zelfs niet meer dicht. ;(

Ik heb het idee dat het gewoon spieren zijn, maar herkennen jullie dit ook? Of is dit gewoon
in alle eerlijkheid een teken dat ik wel ben aangekomen.

Groetjes

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: 'Grotere' benen van paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:23

Nee hoor, dat kunnen zomaar spieren zijn :) Wat dacht je, dat paardrijden alleen maar zitten was? ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:29

Ruiters hebben enorm sterke kuiten en bovenbenen, dit zijn gewoon spieren en is dus heel normaal dat die spieren groeien naarmate je het meer doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:33

Ik merk ook wel dat ik 'meer spieren' krijg door het paardrijden. Maar dat is normaal, paardrijden is niet alleen maar zitten ;) Wat sommige mensen dus wel denken 8)7

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:13

Paardrijden is ook gewoon een sport. :Y)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:25

Een vriendin van mij is model en rijd paard, ze krijgt speciale oefeningen om haar benen op de juiste maten te houden en ze mag niet te vaak rijden. Dus ja stevigere benen krijg je er van.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:27

Nooit last van gehad.. heb nog steeds kuitmaat 35,5...
Heb wel sterke kuiten en benen maar er is aan de buitenkant niets te zien :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:32

Ik rij 7 a 8 paarden per dag en ook ik heb kuiten alsof ik proffesioneel wielrenner ben _O-

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:33

Tuurlijk krijg je er gespierde benen van. :j Je traint ze de gehele tijd je op een paard zit.

Moet zeggen dat ik voor mezelf geen verschil meer merk. Rijd al vanaf kleins af aan dus weet niet anders dan dat benen en kuiten gespierder zijn dan bij iemand die niet rijdt (of doet voetballen ofzo). Een jongen uit mijn klas zei laatst nog tegen mij: ''Jij hebt ook wel echt zwaar gespierde kuiten of niet dan? Keek er net nog naar en dacht; sodeju!'' :') Ennn bedankt. En ze zijn echt allesbehalve opgepompt.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:37

Britt_Sisi schreef:
Een vriendin van mij is model en rijd paard, ze krijgt speciale oefeningen om haar benen op de juiste maten te houden en ze mag niet te vaak rijden. Dus ja stevigere benen krijg je er van.

Ben wel benieuwd naar die oefeningen dan. Weet je er een paar toevallig? :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:48

Nee haha geen idee die krijgt ze van haar bureau!

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:22

Beenspieren en daarmee stevigere benen horen er voor mij ook bij.. Voordeeltje: stoeien met mn vriend is een stuk makkelijker, die komt echt niet uit mn houdgreep.

Ik ben wel heel benieuwd hoe anderen zorgen dat de kuiten hetzelfde blijven, zou dat met aanleg te maken kunnen hebben ook?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:03

Eh, stevige kuiten van het rijden??
(Sta je dan op je tenen in je stijgbeugels ofzo?)

Uiteraard 'gebruik je je kuiten' als je drijft maar de spieren daarvoor zitten boven je knie.

(Van werken op stal kan ik het me nog voorstellen. )

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:05

Janneke2 schreef:
Eh, stevige kuiten van het rijden??
(Sta je dan op je tenen in je stijgbeugels ofzo?)

Uiteraard 'gebruik je je kuiten' als je drijft maar de spieren daarvoor zitten boven je knie.

(Van werken op stal kan ik het me nog voorstellen. )

het hakken naar beneden voel ik in mijn kuiten hoor..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:25

Hm, ja, dat kan.

Wat ik heb geleerd mbt 'hakken laag' is dat het een trucje is. Je laat je been ontspannen hangen, ook als je drijft, en als je beugels op maat zijn, hangt je hak lager dan je tenen - rijd je zonder zadel (of beugels) dan hangen gewoon je tenen omlaag.

Wel geloof ik grif, dat als je te paard doet, wat je ook in een stoel kunt doen: "hielen wegstrekken, omdat dat de oefening is" dat je dan aan het body builden bent. (En voel even aan de binnenkant van je kuit: daar blijft het zacht als je je hielen wegstrekt.)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:24

Janneke2 schreef:
Hm, ja, dat kan.

Wat ik heb geleerd mbt 'hakken laag' is dat het een trucje is. Je laat je been ontspannen hangen, ook als je drijft, en als je beugels op maat zijn, hangt je hak lager dan je tenen - rijd je zonder zadel (of beugels) dan hangen gewoon je tenen omlaag.

Wel geloof ik grif, dat als je te paard doet, wat je ook in een stoel kunt doen: "hielen wegstrekken, omdat dat de oefening is" dat je dan aan het body builden bent. (En voel even aan de binnenkant van je kuit: daar blijft het zacht als je je hielen wegstrekt.)

nou ik ben zo gebouwd dat als mijn benen gewoon hangen in mijn beugels zit mijn hak niet lager hoor.. kan ook echt niet bij de grond bijvoorbeeld met mijn handen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:27

Ik heb het ook al sinds ik paardrijd. Op het oog stevige maar echt gespierde benen :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:34

Nou als jij druk zet op de beugels om bijvoorbeeld licht te rijden gebruik je je kuiten wel degelijk. Of probeer eens in verlichte zit te zitten zonder je kuit te gebruiken, dan voel je het wel.
En idd paardrijden, het lijkt wel een sport :').

Ik heb het zelf ook, stevigere bovenbenen, maar het is vooral spier en dat verschil tussen spieren en vet zie je echt wel bij mensen. Dikke vette benen zijn geen gezicht maar als het steviger is door de spieren ziet het er al veel beter uit.
Ik vind het wel mooi hoor, stevige boven benen, beter dan van die anorexiapootjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:48

unihorses schreef:
Janneke2 schreef:
Hm, ja, dat kan.

nou ik ben zo gebouwd dat als mijn benen gewoon hangen in mijn beugels zit mijn hak niet lager hoor.. kan ook echt niet bij de grond bijvoorbeeld met mijn handen.

Dat heeft waarschijnlijk niets met je bouw van doen maar met spanning. (Tenzij je achillespezen zo vreselijk kort zijn dat je je enkel niet kunt buigen. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:53

Poiuytrewq schreef:
Nou als jij druk zet op de beugels om bijvoorbeeld licht te rijden gebruik je je kuiten wel degelijk. Of probeer eens in verlichte zit te zitten zonder je kuit te gebruiken, dan voel je het wel.
En idd paardrijden, het lijkt wel een sport :').

Bij het lichtrijden laat ik me opgooien, dus mijn beenspieren doen niet zo veel. (Ga je bewust op je tenen staan wordt het idd anders. )
En verlichte zit zelf is idd actief, maar het enige wat ik dan in mijn kuiten voel is rek. Bij het meegaan in de sprong gebruik je qua scharnier vooral je knieën en heupen, qua spieren dus je dijbenen.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:57

Spreek me een keer aan op school en ik kan je direct laten zien dat dat typische ruiterbenen zijn ;) geen zorgen dus het zijn pure spieren

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:31

Melisding schreef:
Spreek me een keer aan op school en ik kan je direct laten zien dat dat typische ruiterbenen zijn ;) geen zorgen dus het zijn pure spieren

houd ik je aan! :))

Dankjewel iedereen , dan is mijn omvangvermeerdering van goede aard :+