Positieve vibe creëren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Positieve vibe creëren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 09:08

Tsjah, waar begin je in een onderwerp als deze? Met de deur in huis dan maar.

Vorig jaar op vrijdag 13 september is er bij mijn vader kanker geconstateerd. Een tumor in de longen, een uitzaaiing in het hoofd een 'plekje' in de arm en sinds kort een 'plekje' op de 12e wervel.
Dit is er naar een zware epileptische aanval uitgekomen aangezien hij nooit last heeft gehad van dergelijke aanvallen en voor kort voor die aanval eigenlijk kerngezond was.

En is het hoofd twee keer bestraald, de long eenmaal en hij heeft een chemokuur gehad. Zo zijn we nu een jaar verder. Maar nu houd het op, we hebben 'het hoofd is uitbehandeld' meegekregen. Dit hebben we afgelopen week te horen gekregen. Er valt niks meer te doen voor het hoofd. Voor de rest kan er nog zo veel, maar het hoofd is cruciaal. Praten gaat slechter, motoriek beroerder, hij is erg moe maar vooral hij wil niks meer.

Dat is eigenlijk waar ik het topic om open. Hij wil niks meer. Mijn moeder zit er volledig doorheen, die probeert hem te motiveren om stukjes te gaan fietsen of wandelen wat hij tot voor kort zo graag deed. Of er gewoon uit te gaan. Ik had het er met haar over, dat we niet willen dat de laatste weken/maanden zó gaan verlopen. Maar hij komt 's morgens uit bed, gaat op de bank zitten en zit daar de rest van de dag (afgezien van een middagdutje). Ontzettend triest om te zien.

Misschien bereik ik niks met m'n topic :') maar zijn er mensen die weten hoe je een positieve 'vibe' weet te creëren waardoor pap weer een klein beetje de zin van iets doen inziet?
Een kaartenactie leek me ook hartstikke leuk, maar misschien zijn het kleine dingen die we in het gezin kunnen doen waardoor hij het iets zonniger inziet.

Laat alsjeblieft helder zijn, dat wij ook erg goed snappen (voor zover we dat kunnen) dat hij er volledig doorheen zit en tijd nodig heeft om dit te verwerken. En hij niet alleen, mijn moeder is er ook kapot van. Maar we moeten juist zijn laatste 'tijd' zo geweldig maken als het kan.

Mocht je inhoudelijk meer willen weten, pb!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:34

Wat sneu zeg. Ook heel naar voor de mensen om hem heen. Maar het vergt heel veel moed om toch positief in het leven te staan als je de dood voor ogen hebt.
Meestal geeft het geloof veel houvast maar ik begrijp dat hij niet gelooft?

Het moet denk ik toch uit hemzelf komen want waar je hem ook mee naar toeneemt, de problemen gaan met je mee.

Meraki

Re: Positieve vibe creëren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 12:01

Hij gelooft inderdaad niet. Daar heb je inderdaad ook een punt, het zal uit hem moeten komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:12

Hoi Meraki,
Wat verschrikkelijk allemaal. Met recht vrijdag de 13e.

Maar wat nu te doen...
Misschien toch een soort splitsing aanbrengen. Natuurlijk heeft iedereen behoefte aan positieve vibez - maar jullie staan er toch anders in dan je vader.
Kort en bot en grof: hij is heftig ziek en is vrij steil richting dood aan het aftakelen - jullie niet.

Dat hij niet naar buiten wil, is wellicht een kwestie van 'willen en verwerken' - misschien ook uitputting. Te veel prikkels, te onoverzichtelijk, noem maar op.

En wellicht is er voor hem binnenshuis nog wel van alles te doen dat bijdraagt aan positiiviteit. Iemand laten komen voor massage. Of voor een goed gesprek.
Zijn lievelingsmuziek spelen.
Bepaalde fotoboeken kijken.... dat soort dingen, afhankelijk van wat er vandaag maar mogelijk blijkt.

En in het kader van de splitsing: zorgen jullie als rest van het gezin ook alsjeblieft goed voor jezelf, want het is *niet niets* (klein understatement).
Als je jezelf toestaat om 'een middag uit te gaan en pret te maken', geef je die positieve energie ook weer door.

En het allerbelangrijkste: VEEL STERKTE!!!