Dry needling wat is het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Dry needling wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 09:44

Ik moet vanaf donderdag wat ondergaan wat niet fyn klinkt. Dry needling wat is het eigenlijk precies en hoe voelt het aan. Het gaat om een verrotte knie waarvan de orthopeed me doorstuurd naar deze behandelaar ivm pijnbestrijding en uittesten of daarmee het precieze probleem gebied vastgelegd kan worden aan de hand van mijn reacties erop. Daarnaast gaat de beste man nog meer uitproberen, ik verheug me er nu al op -O- .

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:47

Ik zweer erbij!!
De behandeling doet bij mij altijd wel een beetje pijn ( spieren verkalkt ) maar ik knap er zo van op.
Zonder deze behandeling krijg ik weer last van PFPS omdat mijn spieren dusdanig verkorten.

Niet iedereen is er positief over, maar voor mij is dit echt dé uitkomst.
Ik zou het gewoon proberen en na de behandeling voel je vanzelf of het wat is of niet.

Tipje : de eerste behandeling kan je lichaam vrij heftig reageren dus zorg dat je daarna geen afspraken meer heb staan. De allereerste keer kon ik zeker 2 uur niet lopen van de pijn, maar dat was echt alleen de allereerste keer. Nu loop ik de praktijk uit en klim ik gelijk op mn paard en voel ik er niets meer van.
Laatst bijgewerkt door Oliebollie op 30-09-14 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 09:48

Wat is het precies en wat moet ik me erbij voorstellen? Houd namelijk niet echt van naalden. :o

En hoeveel last is last, die dag houd ik vrij zoals altijd na therapie alleen de twee dagen erna een vol programma, en vrijdag avond wil ik wel fit zijn zonder extra pijn.

Oliebollie

Re: Dry needling wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:50

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:53

Ik heb het ook een tijdje gehad! Ik had veel last van mijn rug. Dry needling zelf doet verschrikkelijk veel pijn maar het is het zeker waard. Na afloop zijn al je spieren weer los.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:55

Ik heb er super veel baat bij gehad!

Spieren in mijn nek en schouder waren niet los te krijgen, ook niet met manuele therapie. Wel voor een dag of 2 bv maar niet voor langere tijd. Na 3 behandelingen ben ik van mijn hoofdpijn en nekpijn af.

Het is een hele dunne lange naald de ze met een tikje in je spier 'slaan'.
Eerst zoeken ze het 'triggerpoint' op waarop je het heftigst reageert en daar gaat dan de naald in en ook weer uit. Komt geen vloeistof oid aan te pas.

Ik vond het niet pijnlijk of naar. Voelde een groot deel van de naalden niet eens.
Alleen als ze een zenuwtje of bloedvat raken heb je een korte pijn die snel weer weg trekt.

Reactie na de behandeling verschilt. 1e keer had ik zelf nog wel met de auto naar huis durven rijden, 2e keer leek ik wel stoned en dronken en heb ik een paar uur moeten slapen om bij te komen.
3e keer even kalm aan gedaan en na een uur al weer aan het werk.
Nu had ik ook behandeling aan en onder de schedelrand dus die reactie zal heel anders zijn dan een knie die wordt behandeld.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:58

Een soort accepentuur alleen dan in de spieren zoals ik het begrepen heb.
De naaldjes zijn zo dun dat het niet voelt als een naald. Het prikje voel je echt vrijwel niks van. Alleen de plek in de spier waar hij terecht komt wel.

Ik had het op een totaal andere plek (rug), deze zat enorm vast. Door het naaldje, trekt de spier even helemaal samen, maar zal na verloop van tijd juist losser gaan laten.
Ik zelf vond de behandeling goed te doen, had wel vaak de uren erna een beetje een zwaar gevoel op deze plekken, soms zelfs wat verkramp, maar de dagen erna voelde je het gewoon lossen worden en daarmee ook de pijn wegtrekken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 10:26

Mmm klinkt dus meer als iets voor vaste spieren en zenuwen.geen idee hoe ze dat bij iets bottigs en pezigs als een knie willen toepassen waarvan de knieschijf een eigen leven leidt op dit moment. En die doet al gruwelijk zeer zonder dat er iemand in gaat zitten prikken. :x nu verheug ik me er nog veel minder op. Hopelijk gaat hij vooral andere dingen testen. Scheelt dat ik al automaat rijd vanwege die knie en hem niet hoef te gebruiken. Moet er wel een eindje voor rijden.

Eigenlijk een soort accupunctuur alleen dan met een naald in de spier ipv meer in de huid. Help %) .

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:28

T zijn volgens mij wel iets andere naalden dan met acupunctuur. Ik heb t een aantal jaar geleden in m'n rug gehad, altijd dezelfde spier verkrampte. Paar keer geprikt en sindsdien nooit meer last van!
Ik denk dat t je heel erg mee gaat vallen, ik heb t ook niet zo op naalden maar dit was geen enkel probleem. T zijn ook geen holle naalden zoals in t ziekenhuis.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:34

De naald voel je echt niks van. Alleen je spier gaat gekke bewegingen maken, na de behandeling kun je wel wat spierpijn krijgen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:57

De naald zelf voel je niks van, alleen het aanprikken en manipuleren word heel verschillend ervaren. Het gevoel kun je vergelijken met aanraken van schrikdraad, alleen dan recht op de spier. Bij mij hebben ze het ook geprobeerd i.v.m. een knieblessure, ze pakken vooral je bovenbeen en eventueel scheenbeenspieren aan.

Bij mij was de behandeling erg zwaar, zwetend op de tafel en vrij veel pijn, welke de rest van de dag aanhield. Daarna was de behandelpijn wel weg, maar de behandeling zelf heeft nooit aangeslagen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:28

Ik heb het zelf ook al een keer gehad. Voor mijn schouder en nek en arm.
De naaldjes zijn hetzelfde als acupunctuur naaldjes, alleen de werking is anders. Met hand voelen ze naar zogenaamde triggerpoints in de spieren. Dit zijn harde, pijnlijke verdikkingen. Daar wordt een naaldje in getikt. Als dat intikken scherp voelt, dam wordt er een bloedvat of een zenuw geraakt en halen ze de naald er uit. Daarna gaan ze met de naald op zoek naar het triggerpoint. Wanneer hij op de juiste plek zit, trekt de spier één keer flink samen (twitch, voelt als een elektrisch schokje) en dan ontspant hij. Die schokjes kunnen heel licht of soms wat zwaarder zijn. Kan onprettig voelen, maar is maar kort.
Je lijf kan heftig reageren op de behandeling, zweten, hartkloppingen, duizelig, etc. Ik heb dit nagenoeg niet gehad. Ben na de behandeling vaak erg moe en slaap dan een poosje.
De plek kan na de behandeling beurs aanvoelen en je mag de plek de eerste 24 uur niet zwaar belasten.