nog altijd last van spalkje, 6 jaar na beugel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

nog altijd last van spalkje, 6 jaar na beugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:22

Hallo bokkers,

Ik zit met n probleem. Ik ben nooit gewend geraakt aan het spalkje dat achter mijn tanden is geplaatst na dat mijn beugel eruit ging. Het is net of ik te weinig ruimte in mijn mond heb voor mijn tong... Dat gevoel wat je krijgt als je dronken bent en 'met een dikke tong gaat praten'.. Dat heb ik dus altijd. Al 6 jaar.

What to do? Kan een spalkje er echt nooit uit, zonder dat je tanden scheef gaan staan? (Mijn tanden stonden overigens nooit extreem scheef, maar iig niet zo kaarsrecht als nu.)

Help!

Ohana_91

Re: nog altijd last van spalkje, 6 jaar na beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:24

Ze zeggen altijd toch dat je het spalkje net zo lang moet dragen als dat je je beugel hebt gehad?
En dat hij er dan veilig uit kan, zonder dat je tanden weer gaan verschuiven.
Nu moet ik wel zeggen dat ik het zelf een beetje eng vind en mijn spalkje mooi laat zitten, maar ja, ik heb er ook geen last van.... Kun je niet de ortho bellen wat om erachter te komen wat zij er van zeggen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:29

Het ligt eraan hoeveel ruimte je inmiddels hebt. Ik heb nog steeds weinig ruimte en ik weet ook 100% zeker dat mijn tanden zouden gaan schuiven.
Vragen of je een nachtbeugel mag aan laten meten?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:37

Inderdaad je zou een nachtbeugel kunnen laten aanmeten.
Schijnt ontzettend vervelend te zijn als je verkouden bent of last hebt van hooikoorts!

Ik heb het draadje nu ongeveer 12 jaar.
Ik heb er weinig last van behalve als er eten achter gaat zitten.
2x een gebroken draadje en 2x lijm los/afgesleten.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:40

Sammylover schreef:
Ze zeggen altijd toch dat je het spalkje net zo lang moet dragen als dat je je beugel hebt gehad?
En dat hij er dan veilig uit kan, zonder dat je tanden weer gaan verschuiven.
Nu moet ik wel zeggen dat ik het zelf een beetje eng vind en mijn spalkje mooi laat zitten, maar ja, ik heb er ook geen last van.... Kun je niet de ortho bellen wat om erachter te komen wat zij er van zeggen?

Dit is niet waar hier zijn ze echt van terug gekomen. Het spalkje laten ze nu levenslang zitten.

TS ik denk dat je het beste even contact kunt opnemen met je orthodontist en dan even het probleem voorleggen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:44

Dankjulliewel voor de reacties! En Tulandro, wat bedoel je met ruimte? Kan er ruimte tussen je tanden komen als je n spalkje hebt dan? Of bedoel je iets anders.
Ik ga idd ook contact opnemen met de ortho binnenkort, maar van tevoren wat andere meningen/ervaringen horen dan alleen die van de ortho vind ik ook wel prettig. Beetje research :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:46

Ik heb mijn onder spalkje eruit laten slopen door de tandarts. Werd gek van mijn rauwe tong, ik haalde mijn tong er elke keer langs. Ook irriteerde ik me mateloos aan etensrestjes eronder, en ik had duidelijk meer tandsteenvorming aan de binnenkant van mijn ondertanden. Ding is er nu uit en heb nergens last meer van!

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:47

Ik heb ook een draadje erachter..
En laatst was hij losgegaan, en heb toen wel zelf mogen kiezen of ik weer een draadje erachter wilde
Ik heb daar wel voor gekozen, omdat m'n tanden zo los aanvoelde en ik niet eens mijn nagels kon bijten..:)maar het kan dus wel gewoon lijkt me..
Alleen is de kans dat de stand wel weer wat veranderd.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:49

Bij mij doen ze nog altijd vaag over dat draadje.
Ik had onder en boven een draadje maar de bovenste ging bijna elke week los dus op een gegeven moment heb ik gezegd dat ze hem er maar uit moesten laten want hier had ik echt geen zin in. De onderste bleef wel mooi zitten steeds dus die zit er nog steeds in.
Mijn tanden zijn wel ietsje teruggeschoven maar niet heel veel, bijna niks eigenlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:51

Ik heb hem al bijna 20 jaar en helaas al wel 2 x een nieuwe spalk gehad. Ik beet hem door. Nu heb ik voor 's nachts zo'n beschermhoesje erover.
Toch blijft het altijd uitkijken met harde dingen eten want een bolletje is zo los. De problemen zitten hier altijd boven. Onder is nog nooit losgegaan in al die jaren niet.
Maar ik durf niet zonder spalk, bij mij gaat de boel binnen no-time weer schuiven. Dat merk ik al als een bolletje los voor een langere periode. Een keer is een bolletje 3 maanden los geweest omdat ik het niet doorhad. Tand is gewoon weer gaan schuiven.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:52

Ik heb zelf nooit een beugel/spalkje gehad. Maar als ik er last van had, zou ik hem direct er uit laten halen. En als mijn tanden dan een pietsie scheef zouden gaan staan... so what... beter dan 6 jaar lang last van zo'n ding in je mond :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:59

Bij mij is de bovenste 2 keer gebroken, de eerste keer ben ik terug gegaan, de 2e keer heb ik hem zelf afgeknipt en zit er dus 3/4 van wat er eigenlijk hoort tezitten, maar heb er geen last van dus vind het prima.

Onderste heb ik nooit wat mee gehad nog.

M'n tong heeft ook gewoon genoeg ruimte, maar met eten is het soms wel wat lastig.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:17

Ik zou kijken of de ortho misschien een goede oplossing heeft.

Mijn vriend had een nachtbeugel na zijn gewone beugel. Na een paar jaar dat ding dragen (langer dan dat hij zijn beugel gehad heeft) kwamen z'n verstandskiezen door en pastte die niet meer. Hij heeft nooit een nieuwe aan laten meten en nu, weer een paar jaar verder staan z'n tanden weer best wel scheef. Hartstikke zonde. Ik heb mijn spalkjes nu een jaar of 8 denk ik. Ze zijn nog nooit los gegaan en etensresten haal ik eronder uit door ff goed te poetsen of een tandenstokertje. Wat bedoel je met die bolletjes dan Suzanne F.?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:22

Jaimyliefje schreef:
Dankjulliewel voor de reacties! En Tulandro, wat bedoel je met ruimte? Kan er ruimte tussen je tanden komen als je n spalkje hebt dan? Of bedoel je iets anders.
Ik ga idd ook contact opnemen met de ortho binnenkort, maar van tevoren wat andere meningen/ervaringen horen dan alleen die van de ortho vind ik ook wel prettig. Beetje research :)

Ik bedoel de ruimte in je kaak. Bij mij past het net. Als het draadje los gaat verschuiven mijn hoektanden onmiddellijk.

Dat heb ik spijtig genoeg zelf moeten onder vinden en heb o.a daardoor voor een tweede x een beugel gehad.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:23

Wellicht kunnen ze de lijm iets dunner maken/wegslijpen zodat je er minder last van heb. Spalkjes zouden eigenlijk altijd moeten blijven zitten na de beugel, tanden en kiezen gaan anders weer aan de wandel als je het eraf haalt, hoelang deze ook gezeten heeft..

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:18

Ik heb ook een ijzerdraadje aan de boven en onderkant maar bij mij blijft het zitten. Heb een keer meegemaakt dat een ijzerdraadje kapot was en ik opnieuw een slotjesbeugel in moest omdat ze scheef begonnen te staan. En dat wil ik nooit meer.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:26

Jaren geleden had ik ook een spalkje. Deze heeft de tandarts er toen uitgehaald omdat hij los zat. Er is toen geen nieuwe geplaatst. Het was niet nodig. Als ik had geweten dat mijn tanden weer 'scheef' zouden gaan staan, had ik onmiddelijk een nieuwe gewild......Nu is het 'te laat' en staan mijn tanden helaas niet meer recht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:41

Daarom durf ik ook niet zonder...
Maar ja, hoe lang houd ik dat ding nog? Tot 50 jaar? 60? Of heb ik in het bejaardenhuis nog steeds een spalk? Als ik geen kunstgebit heb inmiddels. :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:58

Ik heb ook al 7 jaar draadjes achter mn tanden... Laatst brak er een af en was binnen 48 uur al verschil te zien aan mn tanden...

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:23

Ook ik heb één keer heel even één plakselbolletje los gehad zonder dat ik het wist en die tand stond gelijk scheef en ik heb die spalkjes al 20 jaar! Ik scheur dus altijd gelijk naar de tandarts als er weer iets los zit, het zal mij niet gebeuren dat 5 beugels en 2 kaakoperaties voor jan noppes is geweest. :D

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:56

Ik heb zelf een nachtbeugel ongeveer 7 jaar maar als ik dat ding 1 nacht niet in heb gehad merk ik al verschil :P

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:12

Zo'n soort gevoel had ik ook toen een andere ortho mijn nieuwe spalkje (want ik sloop deze een aantal keer per jaar, oeps) vast had gelijmd en vreselijk veel lijm had gebruikt. Mijn spalkje was opeens twee keer zo dik en ging alleen maar sneller kapot, omdat het zo'n groot oppervlak was. Misschien gebeurd dit bij jou ook, zo veel lijm? Als je het ijzerdraadje zelf niet/nauwelijks meer voelt is dat een ja. :P

Nachtbeugel/bitje is ook een oplossing zoals eerder genoemd, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je deze netjes iedere nacht draagt. Ik zou dat persoonlijk zelf niet doen, dus ik blijf bij het spalkje.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:14

Ik had eerst een nachtbeugel maar die droeg ik nooit. Mijn tanden gingen hierdoor
super snel weer scheef. Ik moest dus nog een keer brackets en daarna een spalk.
Ik voel hem ook altijd maar ik wil nooit meer scheve tanden :o

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:18

Geloof dat ik de enige ben die geen draadje meer heeft zonder dat ik dat zelf gezegd heb haha. Tandarts heeft hem er bij mij uit gehaald en mijn tanden staan nog steeds goed. Ma misschien komt dat ook wel omdat ik geen beugel heb gehad voor scheve tanden, maar doordat ik een tand mis ze mijn tanden iets dichter bij elkaar wouden hebben.

Ik zou hem er uit laten halen als je er zoveel last van hebt.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:08

Is het niet mogelijk om een nieuwe aan te laten meten TS? Misschien met een dunner draadje?

Mijn spalkje zit er nu 12 jaar in, nooit last van gehad eigenlijk.. Er is ooit wel een bolletje losgegaan, en heb ik boven nu 3/4 spalk zitten zoals een andere bokker hierboven.

Hoe zit hij bij jullie eigenlijk? Nog steeds strak/spanning erop? Want die van mij zit gewoon vastgeplakt met bolletjes (hoewel dat al lang geen bolletjes meer zijn maar platte stukjes lijm) maar er staat naar mijn weten geen spanning op zoals met een beugel wel is :+