ziekte van Lyme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:36

Hallo bokkers

De enige topics die ik vind over Lyme, gaan over Lyme bij paarden. Als iemand een topic weet over lyme bij mensen, hoor ik het graag :)

Ik ben een week geleden door een rode teek gebeten, die langer dan 48 uur op mijn been heeft gezeten. Nu is de kans op besmetting niet groot zo blijkt, maar toch, ik vroeg me af hoe en wanneer je dit te weten komt?

Die rode typerende cirkel treedt blijkbaar in 25 % van de gevallen niet eens op, en dan weet je het nooit. Ook bloedonderzoek blijkt weinig zinvol te zijn. Klopt dit?

Wie heeft ervaring met de vaststelling, eerste verschijnselen, enzovoort...?

Vero

Re: ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:38

een vriendin had een teek die een half uurtje op haar heeft gezeten en ze heeft het nu ook. ze moet nu 2 liter water per dag drinken volgens de doktor of ziekenhuis maar dat weet ik niet precies

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:40

Robin ik heb het zelf ook gehad en na een tijdje een rode cirkel. Preventief heb ik een aantal weken antibiotica moeten slikken. Mijn advies is, ga eventjes naar de dokter om te overleggen wat je het beste kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:58

En hoelang duurde het bij jou voordat de rode cirkel verscheen? Heb gelezen dat het enkele dagen tot 3 weken kan duren. Ik kijk nu dagelijks wel eens of het al zover is...

En heeft het preventief slikken van antibiotica niet geholpen dan?

En is die ziekte nu echt zo erg als blijkt...?

Sowieso wil ik naar de HA gaan, maar ik vraag me dus af of dat nu al zin heeft.

Sorry voor alle vragen maar ben een beetje bang, vond het echt eng dat dat beest zolang op mijn huid heeft gezeten :(

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:00

de ziekte kan erg zijn als je te lang wacht, dan kan het zelfs dodelijk zijn.
maar in de meeste gevallen gaat het weer weg door veel water en antibiotica

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:06

ik had er twee maanden geleden ook een. de huid er om heen begon toen te irriteren en te jeuken. ik ben toen naar de dokter gegeaan en die jeuk kwam doordat mijn huid geirriteerd was omdat het een klein wondje was.

de dokter vertelde mij toen ook dat de kringen niet perse om de beet kunnen komen maar ook op de rest van je lichaam. en dit kan nog tot 3 maanden na de beet komen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:16

Nee heb de teek niet bewaard, jammer! :n
als ik dat had geweten.

@maudW, heeft hij ook iets gezegd over bloedonderzoek laten doen?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:20

TS: hoe heeft de teek meer dan 48 uur op je kunnen zitten zonder dat je het merkte?

En op dit moment zou ik het wel melden aan je huisarts (eventueel telefonisch), zodat het in je dossier komt. Ze zullen nog niet uitgebreid gaan testen denk ik, testen zijn duur en in niet alle gevallen betrouwbaar, zolang je nog geen extra signalen (rode kringen) of symptomen hebt zullen ze daar nog even mee wachten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:24

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:26

Ik zou naar de dokter gaan en gewoon voor de zekerheid vast de begin behandeling voor Lyme vragen (maand AB) de kans dat je het krijgt is niet heel groot maar dan kun je niet achteraf zeggen 'had ik dat maar gedaan' :)

Ik heb chronische Lyme ondertussen, zou willen dat iemand mij toen naar de dokter had gestuurd..
Bij mij kwam de kring trouwens pas na +/- een half jaar.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 27-09-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:26

ik teken altijd om de teek heen een cirkel daarna haal ik de teek er uit en teken ik 5 weken lang elke dag die cirkel opnieuw. zo kan je zien of er een rode cirkel komt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:09

turtlelito schreef:
TS: hoe heeft de teek meer dan 48 uur op je kunnen zitten zonder dat je het merkte?

En op dit moment zou ik het wel melden aan je huisarts (eventueel telefonisch), zodat het in je dossier komt. Ze zullen nog niet uitgebreid gaan testen denk ik, testen zijn duur en in niet alle gevallen betrouwbaar, zolang je nog geen extra signalen (rode kringen) of symptomen hebt zullen ze daar nog even mee wachten.

Ik heb nog nooit in mijn leven een teek gehad, terwijl ik wel heel vaak in de natuur ben en in gras etc., dus ik verwachtte zoiets gewoon niet. Toen ik op de zijkant van mijn rechterbeen vanuit mijn ooghoek een zwart puntje zag dacht ik dat dat gewoon een wondje was, heb er verder geen aandacht aan geschonken. Pas toen ik 2 dagen later 's ochtends ging plassen zag ik dat het een teek was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:11

melody7 schreef:
Ik zou naar de dokter gaan en gewoon voor de zekerheid vast de begin behandeling voor Lyme vragen (maand AB) de kans dat je het krijgt is niet heel groot maar dan kun je niet achteraf zeggen 'had ik dat maar gedaan' :)

Ik heb chronische Lyme ondertussen, zou willen dat iemand mij toen naar de dokter had gestuurd..
Bij mij kwam de kring trouwens pas na +/- een half jaar.

Ik ga inderdaad een keer langs bij de dokter, lijkt me niet onverstandig.
Over preventief antibiotica slikken heb ik een alleen klein beetje mijn twijfels...? Ik bedoel, zou dat echt helpen?

Mag ik vragen wat chronische lyme voor jou inhoudt dan?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:13

Ik pb je wel even :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:15

Ik zou ook zeker naar de HA gaan, prefentief AB kan dan nooit geen kwaad.
vriendin van mij heeft het ook gehad en heeft er een behoorlijke tijd voor in het ziekenhuis gelegen.
Heeft soms nog last van vermoeidheid en rare plekken op haar lijf..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:15

ik zou sowieso langs de huisarts gaan, je weet nooit...
Heel veel succes!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:21

Ik ken via via iemand die ooit een teken beet heeft gehad en niet gemerkt en nu jaren later zo ziek is en pijn heeft etc....zelfs dood wilde van ellende om dat ze zo beroerd was...

Nu aan zware antibiotika voor geloof een half jaar en kosten in de tienduizenden euro's heb ik begrepen, en
dan word het ook nog niet eens vergoed omdat in Nederland word gezegd dat het geen zekerheid geeft op genezing en nu halen ze het in Belgie....zelf betalen maar een pluspunt het gaat nu wel beter met haar na vier maanden.

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:38

Robin_S schreef:
Nee heb de teek niet bewaard, jammer! :n
als ik dat had geweten.

@maudW, heeft hij ook iets gezegd over bloedonderzoek laten doen?

Ze zag bij meteen dat de irritatie door het wondje kwam en vond het op dat moment niet nodig omdat ik ook geen andere symptomen had van Lyme (was ongeveer anderhalve week nadat ik hem er uit gehaald had) dus ze vond het niet nodig. Maar ik moest het wel in de gate blijven houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:42

Robin_S schreef:
.
Ik ga inderdaad een keer langs bij de dokter, lijkt me niet onverstandig.
Over preventief antibiotica slikken heb ik een alleen klein beetje mijn twijfels...? Ik bedoel, zou dat echt helpen?
?

Bespreek het met je dokter. Ik ben heel blij (ben anti antibiotica en heb het dan ook zelden geslikt in mijn leven) dat mijn HA gelijk de antibiotica kuur voorschreef. Ik was daar nu wel heel gemotiveerd over vanwege het risico op Lyme en ik hou het zelfs nu nog in de gaten of ik toch wel of niet LYME heb, maar ik denk dat ik goed ben weg gekomen.

LYME wil je echt niet. HOe eerder je gaat behandelen hoe beter. Maar bespreek het met je dokter. Je praat over drie in NL vier weken antibiotica slikken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:17