Tandartsreizen naar buitenland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Tandartsreizen naar buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:22

Hoi :)

Op internet is er wel wat over te vinden: Mensen die voor grote ingrepen naar de tandarts gaan in Hongarije, Turkije en Thailand. Het schijnt ongeveer de helft goedkoper te zijn en kwalitatief goed.
Er is zelfs een organisatie die de reis aanbiedt inclusief nazorg in Nederland.

Aangezien er voor mij een grote ingreep zit aan te komen en ik superslecht ben verzekerd, denk ik erover om naar het buitenland te gaan voor de ingreep.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met ervaring.

Groeten, [***]

Pluttersput

Re: Tandartsreizen naar buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:03

Ik heb meerdere slechte verhalen gehoord. Tandartsen die hier de rommel op konden ruimen van wat er in het buitenland slecht gedaan is.
Ik zou ook zeer zeker even bij je eigen tandarts vragen of die je nog wel wil helpen als jij je ingrepen ergens anders laat doen ;)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:10

De tandartsen hier in nederland kunnen 9 van de 10 keer de troep opruimen die in het buitenland wordt veroorzaakt. Daarbij geven de (meeste) Nederlandse tandartsen een bepaalde garantie (dat jouw kroon bijvoorbeeld minimaal 5 jaar moet overleven) en dat gebeurt in het buitenland natuurlijk niet. Wanneer jij dit met mij in de praktijk zou bespreken en ik jou niet op andere gedachten zou kunnen brengen, laat ik je een formulier tekenen waarmee je aangeeft ons advies als professionals 'af te slaan' en daarmee dus op geheel op eigen verantwoordelijkheid dit risico (want dat is het) aangaat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:13

Ik zou eerder, als het geen haast heeft, de laatste 3 maanden even doorbijten en in januari een nieuwe verzekering afsluiten. Zo'n reis is ook niet snel geregeld.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:16

De kwaliteit is vaak veel minder en het opleidingsniveau ook. Ik zou het je zeker niet aanraden. Heb veel horror gezien, van het buitenland. Als je meer info nodig hebt of advies wilt, kan je een PB sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:23

Utixo schreef:
Ik zou eerder, als het geen haast heeft, de laatste 3 maanden even doorbijten en in januari een nieuwe verzekering afsluiten. Zo'n reis is ook niet snel geregeld.

Lijkt mij ook het slimst :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:24

Zou eerder kijken naar de buurlanden of het daar goedkoper is; Duitsland of belgie.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:11

Utixo schreef:

Het heeft geen haast ofzo hoor, in principe kan ik nog wel een paar jaar zo door.

Maar ik denk niet dat er een verzekering is die me wil hebben. Zij zien natuurlijk wel je
dossier in voordat ze je aannemen als klant.

Op eigen risico zou het natuurlijk altijd zijn. Op wiens risico anders? Ik kan me voorstellen dat tandartsen hier in Nederland niet positief zullen zijn over buitenlandse tandartsen, dan lopen zij namelijk inkomsten mis.

Sowieso is het gewoon een beslissing die ik overwogen wil nemen. Ik hoopte daarom dat jullie ook persoonlijke ervaringen konden delen.. Want nu hoor ik wel dat het geen goed idee is, maar waar hebben jullie dat dan vandaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:13

Ehm nee? Ik heb een verzekering zonder medische keuring, accepteerden mij gelijk. Wel kan er een wachttijd zitten op bepaalde behandelingen bij de aanvullende verzekering (dat je bv minimaal een jaar die verzekering moet hebben om een kroon te kunnen plaatsen)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:16

Oh? Ik had gister wat anders gelezen op de site van CZ. Ben er dan misschien te snel van uit gegaan dat ze allemaal die procedure hadden.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:21

Wat moet er bij jou allemaal gebeuren dan TS? :) Het gaat absoluut niet om het mislopen van inkomsten, ze hebben liever dat je naar de concurrent gaat dan naar Turkije.

Ik heb het in de praktijk voorbij zien komen, de mooiste (misplaatste) kunstwerken, niet passende kronen, scheef gezette implantaten ..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:45

Ik weet niet precìes wat er moet gebeuren, moet volgende keer even een gesprekje hebben met TA.
Hij had het over het ophogen van mijn kiezen. Mijn tanden zijn dun en versleten.
Hij zei dat het een vrij grote en dure ingreep was, vandaar.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:02

Een second opinion kan je natuurlijk altijd vragen! Kijken wat iemand anders zegt :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:15

Ik heb al jaren dezelfde verzekering, IZZ. Maar ik heb nog nooit gehoord dat verzekeringen medische dossiers doornemen. Dat is ook niet te doen, aangezien er maar 1 maand is waarin je je kan overschrijven. Een wachttermijn is logischer.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:17

Ik weet wel dat als je je extra bij wil verzekeren voor de tandarts, dat je tandarts dan moet aangeven dat hij niet verwacht dat er binnen 2 jaar grote ingrepen gedaan moeten worden. Maar dat is ook eigenlijk het enige waarvan ik weet dat ze die gegevens aan je tandarts navragen :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:11

dressagelady schreef:
De tandartsen hier in nederland kunnen 9 van de 10 keer de troep opruimen die in het buitenland wordt veroorzaakt. Daarbij geven de (meeste) Nederlandse tandartsen een bepaalde garantie (dat jouw kroon bijvoorbeeld minimaal 5 jaar moet overleven) en dat gebeurt in het buitenland natuurlijk niet. Wanneer jij dit met mij in de praktijk zou bespreken en ik jou niet op andere gedachten zou kunnen brengen, laat ik je een formulier tekenen waarmee je aangeeft ons advies als professionals 'af te slaan' en daarmee dus op geheel op eigen verantwoordelijkheid dit risico (want dat is het) aangaat.
Je kunt iemand niet dwingen om dat te tekenen :)

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:42

Kiwipitje schreef:
dressagelady schreef:
Je kunt iemand niet dwingen om dat te tekenen :)

Nee dat kun je inderdaad niet, maar ik zou wel in de behandelkaart zetten dat de patient ons advies niet opvolgt ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:50

Als je je hoger wil laten verzekeren dan wil de friesland iig foto's en een verklaring van de tandarts dat hij op korte termijn geen grote ingrepen verwacht.
Ik heb ook een slecht gebit en dit enkele jaren geleden laten verhogen.

Ik zou als ik jou was eerst maar eens willen weten wat het jou na aftrek ziektekosten verz zelf nog gaat kosten. En dat vervolgens ook middels een second opinion doen bij een andere tandarts. Even naar het buitenland kost ook geld. En de kwaliteit van zorg in Nederland is hoger dan het buitenland.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:19

Zoals je het uitlegd zou ik eerst eens een begroting bij je eigen ta vragen.

Dan kan je ervoor sparen of je verzekering ophogen.

Als je een begroting hebt staan er codes op die beginnen met een letter. Kijk dan of die in het pakket zitten.

Ophogen doen ze vaak doormidden van het gebruik met vulling. Bij ingrijpend dacht ik meer aan implantaten of kroon en brugwerk.

Zou het eerst beter uitzoeken hier.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:32

Martine_R schreef:
Ik weet niet precìes wat er moet gebeuren, moet volgende keer even een gesprekje hebben met TA.
Hij had het over het ophogen van mijn kiezen. Mijn tanden zijn dun en versleten.
Hij zei dat het een vrij grote en dure ingreep was, vandaar.

Duur is natuurlijk een ruim begrip,
ik zou eerst overleggen wat er precies nodig is en wat de kosten daarvoor zijn

Dan kan je pas vergelijken of het jou waard is om het op eigen risico bij een buitenlandse tandarts uit te laten voeren

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:49

Ik ben een aantal jaren geleden naar voormalig Oostblok geëmigreerd.
Ik heb nu een tandarts in Hongarije (Budapest). Ben er erg tevreden over en naar mijn mening doen ze zeker niet onder voor NL tandartsen qua kennis/apparatuur e.d. Prijzen liggen inderdaad aanzienlijk lager.
Als je meer info wilt, mag je me altijd pb-en.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 14:04

Ik ga eerst inderdaad maar eens een begroting vragen bij tandarts, dan zie ik wel verder.
Ik sluit niets uit nog.