Meer mensen aan de aquafitness?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Meer mensen aan de aquafitness?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 00:19

Bij deze dan de vraag zoals in de titel staat, zijn er meer mensen die aquafitness doen?
Ik ben jaren ziek geweest en nog steeds, en ben aan het sporten begonnen.
Heel dapper mezelf eens gewaagd tussen de 40 plussers als 22 jarige en tot mijn grote verbazing is het wel heel fijn!
Waar ik de apparaten als best zwaar ervaar, terwijl ik niet lang train en ook gerichte spierpijn heb op plekken, kan ik met aquafitness gewoon een uur gewoon meedoen.
Achteraf voel ik me eigenlijk niet eens moe, en het is zo zwaar te maken als je zelf wil.
Na de eerste keer wel fors spierpijn gehad, maar de tweede keer al bijna niet meer.
En dan echt overal spierpijn, niet gerichte spiergroepen maar je merkt gewoon dat je hele lijf in alles meegenomen word en dat is wel super.
Ik ben nu pas drie keer geweest en ik kan nu al de dumbells een maat zwaarder nemen.
Eigenlijk ben ik dus heel snel echt sterker geworden en dat heb ik nog nooit zo gehad terwijl ik er weinig voor heb hoeven lijden.

Helaas heb ik ook scheenbeenvlies onsteking die gewoon slecht weg wil zelfs na heel lang rust.
Ik hoop dus dat het lopen in 1.20 diep water mijn onderbenen sterker gaat maken, maar zonder de grote klappen die die ontsteking triggeren. En tot nu toe gaat dat goed, dus ik hoop ontzettend dat ik dan straks weer rustig kan gaan hardlopen.

Wie doet dit nog meer? En wat merk jij aan je conditie?
Ik dacht altijd dat het een suffe sport was voor 40 plussers, maar ik denk dat er een hele hoop mensen baat bij zouden hebben. Voorlopig schuif ik dus de apparaten aan de kant en ga ik lekker hier mee door.

Een uur les is ook heel afwisselend, het zijn oefeningen met dumbells in het water, maar we moeten ook elke keer wel een paar banen zwemmen zo snel dat kan.
De meesten zijn ook wel behoorlijk fanatiek dus er zit ook een soort wedstrijdverband in.
Vanavond zijn we knap op de proef gesteld: knap verzurende oefeningen voor armen, en dan een wedstrijdje: 100 buikspieren gevolgd door direct 6 banen heen en terug, 65 push ups en weer 4 banen heen en terug.
Terwijl we daarvoor al minimaal 6 banen heen en terug door het zwembad hebben moeten hollen en andere oefeningen hebben moeten doen. :+
Klinkt simpel maar rennen door water vergt best moeite. :Y)

Bewegen in water schijnt wel behoorlijke voordelen te hebben!
http://sport.infonu.nl/watersport/16257 ... water.html

NoName126

Re: Meer mensen aan de aquafitness?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 06:03

Heb dat wel eens willen proberen, maar ook het vooroordeel van 50+ers hield me tegen...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 06:43

Ik heb een tijdje gedaan, maand of 8 nadat ik ook lang ziek ben geweest. Ben er nu mee gestopt omdat ik het niet uitdagend genoeg vind en omdat de winter eraan komt en ik het koude water verschrikkelijk vind ;)
Bij ons had je een grote leeftijdsspreiding van 25 tm 75 jaar denk ik :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 18:10

Ik snap dat wel van die kou hoor, dit is een bad van 31 graden dus dat is echt prima.
Er wordt ook fysiotherapie in gegeven namelijk, bad is ook onbewaakt en dan mag het ook niet dieper als 1.20 zijn maar dat is geen beperking vind ik.
Het zwembad een dorp verderop vind ik ook echt verschrikkelijk! Wat een koude bak!
Raakten jullie daar de bodem? Bij ons is het 1.20 diep en wij lopen dus ook door het bad.
Maar ik zie ook wel op internet dat je een drijver omkrijgt en dan in het water trappelt, daar lijkt mij ook niets aan eerlijk gezegd.

Hier ben ik echt wel de jongste, denk dat het begint vanaf een jaar of 40.
Scheelt wel dat dat dus echt niet als een probleem ervaren word en ze het alleen maar gezellig vinden.

Tot nu toe kan ik het echt zo zwaar maken als ik wil, dit is wel een variant gericht op kracht, er is ook nog aquafysio en normale aquafitness, die zijn milder. Ik kan gewoon een tandje bij zetten als ik dat wil, maar ook een tandje minder.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:13

Ik ga volgende week waarschijnlijk een les aqauarrobic( schrijf je dat zo:p) volgen ben 20

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 19:07

Je hebt trouwens ook meerdere varianten onder het kopje aquafitness.
aquarobics inderdaad, maar ook aquajogging, aquafysio, aquaspinning en weet ik wat meer.
Dus het is best breed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 21:04

Niemand verder? :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:28

Ik heb mij hier toevallig gisteren in verdiept :) wordt hier in het dorp ook gegeven, ga binnenkort een proefles doen!