Nare wond op knie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nare wond op knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:01

Hallo Bokkers.

Ik kamp al een aantal jaar met rugklachten en een beklemde zenuw waardoor ik "verlammingsverschijnselen" in mijn rechterbeen krijg. Af en toe krijg ik een doof gevoel, en af en toe (zoals gister) voel ik mijn hele been ineens niet meer en zak ik er doorheen. Gisteravond dus een lelijke val gemaakt, met als resultaat een flinke, lelijke wond op mijn rechterknie, een gekneusde linkerpols en een gekneusde linker enkel. Hier ben ik vanmorgen voor naar de huisarts geweest. Vanmorgen zag de wond er zo uit (doe hem voor de zekerheid even in een linkje)
http://nl.tinypic.com/r/2s64nwy/8

Ik heb op aanraden van de huisarts de wond vandaag zo veel mogelijk open gelaten om de vorming van een korstje te stimuleren, maar ik moest gewoon werken en heb er dus ondertussen ongeveer 5 uur een panty overheen gehad. Ik had het idee dat de wond droog was, maar toen ik mijn panty net uit trok zag het er zo uit:

http://nl.tinypic.com/r/1623eht/8

Ik snap best dat er een stukje van het net gevormde korstje kan zijn meegetrokken met mijn panty, maar het is vooral de kleur die me een beetje tegenstaat. Ook is het geen bloed wat eruit komt, maar iets wat er imo meer uit ziet als pus.

Ik heb Dettol desinfectiespray liggen hier, maar wil dat liever niet gebruiken zonder een second opinion (van Bokt weliswaar) omdat dat spul echt belachelijk idioot veel pijn doet.

Verder kan ik er amper druk op zetten, het voelt alsof mijn hele gewricht verbrijzeld is als ik er wel druk op te zetten, heb daar vanaf morgen ook krukken voor.

Iemand enig idee hoe ik deze wond op dit moment het beste kan aanpakken? Gewoon open laten en op hoop van zege gaan slapen of toch even schoonmaken? Het is heel erg dik geworden en wil liever geen infecties...

Essxan

Re: Nare wond op knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:08

Heb je betadinezalf in huis? Zo ja zou ik voor vannacht er een lekkere klodder op doen en dat afdekken met een gaasje. Ik weet uit eigen ervaring dat dat erg goed werkt bij beginnende ontstekingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:09

Nope, geen betadinezalf... Stond vanmiddag nog bij de supermarkt en bedacht me wat ik het best mee kon nemen maar heb de zalf laten staan. Heb dus echt alleen de dettol spray maar dat voelt behoorlijk agressief aan, kan gerust zeggen dat het echt takke veel pijn doet

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:23

en de dettol verdunnen met water. dan prikt het niet meer zo veel.
En dan toch vandaag maar de betadine halen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:28

Heb je de wond zelf niet ontsmet dan? Dat in ieder geval meteen doen.
Verder zou ik even geen panty meer aan doen voordat er een nette korst op zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:35

Een volgende keer kun je tea tree olie op zo'n wond doen.
Het ontsmet fantastisch maar doet verder geen pijn en 'etst' ook niet. (Als je jodium op een wond hebt gedaan, is het daarna lastiger om te hechten. )

Wat wel blijft staan is dat de wond soms zo pijnlijk is dat iedere aanraking zeer doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:39

Even een suggere vraag, is dit binnen gebeurt of ben je op straat gevallen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:39

Morganlefay schreef:
Even een suggere vraag, is dit binnen gebeurt of ben je op straat gevallen??

Ik ben op straat gevallen, ook op een stuk waar grind lag.

Ik heb de wond ook gelijk gedesinfecteerd, en doe het nu elke keer als ik de kans krijg weer. Ik vind het op dit moment te koud om met blote benen te gaan, en een broek doet nog 10000 keer zo veel pijn

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:43

Wat een vreemd advies van je huisarts?!? Iets wat je niet moet willen, is een korst erop!! Allerlei soorten 'vuiligheid' gaan daar onder zitten!
Ben zelf een voorstander van honingzalf. Zou er dan een vet gaasje op doen (dat niet aan de wond blijft plakken) en een verbandje om doen.
Sterkte in het ieder geval!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:26

Zolang je de wond goed schoon hebt gemaakt lijkt het mijn geen probleem dat er een korst op komt. Zolang er geen vuil onder zit gaat het ook niet ontsteken en komt er ook geen vuil meer in.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:30

Kinderzeer?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:34

Door een korst is het voor een wond ook veel moeilijker om te herstellen en daardoor ook grotere kans op littekens.
Zonder korst blijft de huid ook soepelder en dus minder pijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:37

Zou een tetanusprik regelen tenzij je deze minder dan 10jr geleden al een keer heb laten zetten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:36

Ik zou met zoiets onder de douche gaan staan, en voorzichtig de wond wat scrubben. Eventueel met isobetadine zeep, is het gelijk ontsmet.

Daarna een laag isobetadinezalf, honingzalf of flammazine erop en afdekken, of van die vette gasjes voor brandwonden.
Vooral lekker vet houden, vaseline kan ook werken ( met scheut isobetadine erdoor)

Als je niet durft uit te wassen, of denkt dat het ontsteekt,of je hebt niks in huis, meng in een potje wat poedersuiker met iso betadine. Wel afdekken.
Dat trekt het kwaad eruit en ontsmet. Werkt super!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:07

Of een badje elke paar uur met soda of als je dat niet hebt Himalaya zout of desnoods gewoon zout.
Daarna de wond soepel houden met honing of uierzalf.

Beterschap!