Hoe lang na start gebruik medicijn bijwerkingen merkbaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Hoe lang na start gebruik medicijn bijwerkingen merkbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:50

Hallo bokkers!

ik heb een vraag en ik kan er nergens antwoord op vinden dus wellicht dat iemand van het forum het weet :)!

Mijn vraag gaat namelijk over de bijwerkingen van de anticonceptie pil, voorheen had ik bij het gebruik van stediril 30 snel hoofdpijn en was ik snel geprikkeld. Na een half jaar niets te hebben gebruikt ben ik twee weken geleden begonnen met Marvelon. Tot nu toe geen hoofdpijn of stemmingswisselingen gehad, nu vraag ik me af hoe lang na het starten van een medicijnen de bijwerkingen merkbaar kunnen worden? Is dit verschillend per persoon?

Ik heb trouwens getwijfeld deze vraag in het anticonceptietopic te stellen maar ik ben erg benieuwd of hier een vaste tijd aan zit voor de bijwerkingen komen, niet alleen van de anticonceptiepil maar ook bij andere medicijnen :)

Brand los..

nathalie_v

Re: Hoe lang na start gebruik medicijn bijwerkingen merkbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:52

Is verschillend per medicijn, dus je gaat geen algemeen antwoord op je vraag kunnen krijgen ;-)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:53

Zou er ook niet een soort richtlijn zijn? Een gemiddelde tijd waarna mensen last ondervinden van de bijwerkingen? :)
Gezien er eigenlijk altijd wordt aangegeven na welke tijd een medicijn gaat werken, wellicht dat er een verband is tussen deze tijd en de bijwerkingen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:55

Kan variëren van direct tot heel veel later, afhankelijk van heel veel factoren

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:37

Of helemaal niet... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:38

dokter?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:09

Een pil "doet iets" in je lichaam, om die reden koop je het ding (via arts en verzekering).

Wat precies een echte uitwerking is en wat een bijwerking,
"dat weet die pil niet".

Er zijn nogal wat pillen hun carrière begonnen als middel tegen kwaal 1 en vanwege een heftige, doch gunstige 'bijwerking' wordt het nu voorgeschreven voor/tegen ziekte 2.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:16

Ik was van de Nuvaring binnen drie uur dus echt duister depressief!
Die dag was ik dus echt supervrolijk, maar dat was echt in drie uur weg.
Na 5 dagen zag ik het hele leven niet meer zitten en ben ik er dus mee gestopt. :+
Dus hoe snel kan het gaan? Snel..

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 05:47

Ik denk niet dat er een algemeen antwoord op te geven is want het verschilt per pil, per persoon. En dan ook nog de stof waar je lichaam op reageert van de pil.
Ik heb nog niet zolang geleden aan een zware pijnstiller gezeten en ik werd vrij snel erna heel duf en had ik hoofdpijn. Dit heeft de dokter ook gezegd maar dat gebeurde dus vrij snel. De anticonceptie is een minder zware pil maar als jou lichaam op de hormonen reageert zal je vrij snel last van bijwerkingen kunnen hebben lijkt me maar als het een ander stofje in de pil is duurt het misschien even. En je hoeft uiteraard zeker niet altijd bijwerkingen te hebben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 05:57

Ik heb van de gynaecoloog begrepen dat je lichaam 2 - 3 maanden nodig heeft om helemaal goed aan de pil te wennen en dat je daarna pas een volledig beeld kan vormen of je de pil prettig vind of niet. Bijwerkingen die direct komen, kunnen dus na 2 - 3 maanden gebruik ook weer verdwijnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:23