Het ging dus fantastisch met afvallen in de weken voordat ik ging rijden, bijna 9 kilo (op 0,2 kg na) in ruim 14 weken.
Echter kom ik sinds ik weer ben gaan rijden voornamelijk aan. Ik ben niet meer gaan eten, wel een paar lastige weken gehad. Maar niet overgegeten zoals ik in het verleden wel eens heb gedaan. Andere moeilijke weken hebben nooit zo'n impact gehad op mijn gewicht. Ik ben momenteel meer dan een halve kilo zwaarder dan mijn laagste gewicht is geweest en het schommelt telkens rond dat gewicht. De dag na het rijden wat zwaarder dan de dag na een dag rust. Maar er zit geen dalende tendens in, terwijl andere schommelingen wel altijd een dalende tendens hielden.
(ik weeg dagelijks, dit beïnvloed mijn gemoedsrust niet hoor, ik kijk er gewoon relatief naar en begrijp wat de oorzaak is, ben ook niet van plan om dit te veranderen)
Duidelijk is voor mij wel dat het komt door het paardrijden. En hoewel ik heel erg fanatiek ben en wel leuk kan meerijden. Maar ik geloof er allang niet meer in dat dit een kwestie is van spieren opbouwen. Ja, paardrijden is een intensieve manier van bewegen. Maar echt spieren kweken doe je er niet mee...
Daarnaast merk ik de volgende dag altijd dat ik wat stijf ben. Dat is tien minuten na het opstaan ook helemaal weg, dus het is niet iets in de zin van spierpijn.
Waar ik dan aan denk is het verhogen van mijn kcal-inname, omdat het kennelijk voor stress (= vocht vasthouden) zorgt dat ik probeer af te vallen en ineens meer ben gaan bewegen.
Ik ben daarom wel benieuwd of er hier nog wat mensen zijn die tips hebben. Ik zit zelf te denken aan iets van een shake, maar ik geloof dat de serieuze proteïneshakes echt bullshit zijn als je alleen maar paard rijdt
Tips zijn dus van harte welkom!

Daarvoor was het ook niet nodig om te sporten
Niet veel, maar wel een te hoog BMI.