Lichaamsherstel na paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Lichaamsherstel na paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:10

Sinds drie weken ben ik weer fanatiek aan het rijden. Daarnaast probeer ik wat op mijn eten te letten, waardoor ik sinds half mei bijna 9 kilo was afgevallen. Dit door ongeveer 1600-1700 kcal per dag te nemen. Ik ben 1.86m lang en heb er bewust voor gekozen om het ongeveer zo in te schalen. En dat leek goed te gaan. Ik kan er gezond en ruim voldoende bij eten. Daarnaast zorg ik elke dag voor een extraatje in de vorm van twee blokjes chocola. En ik hoepelde elke dag ongeveer een kwartier/20 minuten.
Het ging dus fantastisch met afvallen in de weken voordat ik ging rijden, bijna 9 kilo (op 0,2 kg na) in ruim 14 weken.

Echter kom ik sinds ik weer ben gaan rijden voornamelijk aan. Ik ben niet meer gaan eten, wel een paar lastige weken gehad. Maar niet overgegeten zoals ik in het verleden wel eens heb gedaan. Andere moeilijke weken hebben nooit zo'n impact gehad op mijn gewicht. Ik ben momenteel meer dan een halve kilo zwaarder dan mijn laagste gewicht is geweest en het schommelt telkens rond dat gewicht. De dag na het rijden wat zwaarder dan de dag na een dag rust. Maar er zit geen dalende tendens in, terwijl andere schommelingen wel altijd een dalende tendens hielden.

(ik weeg dagelijks, dit beïnvloed mijn gemoedsrust niet hoor, ik kijk er gewoon relatief naar en begrijp wat de oorzaak is, ben ook niet van plan om dit te veranderen)

Duidelijk is voor mij wel dat het komt door het paardrijden. En hoewel ik heel erg fanatiek ben en wel leuk kan meerijden. Maar ik geloof er allang niet meer in dat dit een kwestie is van spieren opbouwen. Ja, paardrijden is een intensieve manier van bewegen. Maar echt spieren kweken doe je er niet mee...
Daarnaast merk ik de volgende dag altijd dat ik wat stijf ben. Dat is tien minuten na het opstaan ook helemaal weg, dus het is niet iets in de zin van spierpijn.

Waar ik dan aan denk is het verhogen van mijn kcal-inname, omdat het kennelijk voor stress (= vocht vasthouden) zorgt dat ik probeer af te vallen en ineens meer ben gaan bewegen.

Ik ben daarom wel benieuwd of er hier nog wat mensen zijn die tips hebben. Ik zit zelf te denken aan iets van een shake, maar ik geloof dat de serieuze proteïneshakes echt bullshit zijn als je alleen maar paard rijdt :')

Tips zijn dus van harte welkom!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:18

Paardrijden is nou ook niet echt een sport om af te vallen.
Maar het lijkt me sterk dat je ervan aan komt :D
Als je echt gewicht wil verliezen zou ik gerichte lessen in de sportschool gaan volgen en het paardrijden ernaast houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:25

Aranel schreef:
Paardrijden is nou ook niet echt een sport om af te vallen.
Maar het lijkt me sterk dat je ervan aan komt :D
Als je echt gewicht wil verliezen zou ik gerichte lessen in de sportschool gaan volgen en het paardrijden ernaast houden.

Ik ga sowieso niet naar de sportschool hoor :P Daarvoor was het ook niet nodig om te sporten :P Sportschool heb ik een broertje dood aan, hardlopen kan niet in verband met mijn knieën en andere gewrichten. Zwemmen heb ik geen tijd voor. Nee, maak ik geen tijd voor.

Het enige dat ik wil is een manier om mijn lichaam te laten herstellen van deze inspanning, omdat het een duidelijk effect lijkt te hebben.

Ik rij ook geen paard om af te vallen, ik denk dat je het verkeerd leest... Ik rij gewoon paard omdat ik het leuk vind.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:28

Wat versta je onder fanatieker?

Spieren zijn zwaarder dan vet, dus je bent vet afgevallen, maar door fanatieker te gaan rijden bouw je spieren op, dus wordt je zwaarder.

Door stress ga je meer voeding opslaan in vet, dus wordt je ook zwaarder.

Voor de spierpijn kun je evt een magnesium supplement bij nemen. Dit helpt je spieren beter herstellen.

Stel voor jezelf dat je 1 keer per week mag wegen en niet vaker. Zorg dat je altijd op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip weegt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:38

brighteyes85 schreef:
Wat versta je onder fanatieker?

Spieren zijn zwaarder dan vet, dus je bent vet afgevallen, maar door fanatieker te gaan rijden bouw je spieren op, dus wordt je zwaarder.

Door stress ga je meer voeding opslaan in vet, dus wordt je ook zwaarder.

Voor de spierpijn kun je evt een magnesium supplement bij nemen. Dit helpt je spieren beter herstellen.

Stel voor jezelf dat je 1 keer per week mag wegen en niet vaker. Zorg dat je altijd op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip weegt.

Tsjah, ik rij nu gewoon 4 keer in de week echt loeifanatiek. Wil het paard gewoon wedstrijdklaar maken en daar is nog wel het een en ander aan te doen. Ik zweette in het begin meer dan het paard. :P Maar dat was omdat die ook echt te dik was. Daarvoor heb ik een goede maand niet gereden en daarvoor reed ik drie maanden maximaal 2 keer per week en hoefde ik er niets voor te doen. En dáárvoor reed ik twee keer per week iets fanatieker (flegmatiek paard).

Dat spieren een kleinere massa hebben dan vet ben ik mee bekend. Daarom meet ik ook regelmatig, maar mijn maten stellen ook niet echt bij (ik meet alleen taille en bovenbenen, daar zit het meeste vet :P )

Zelf heb ik geen stress, maar ik heb wel begrepen dat het lichaam afvallen ook ervaart als stress. Maar volgens mij heb ik nog genoeg reserves (BMI tussen 24 en 24,9), dus de enige vorm van stress die ik me kan bedenken is dat het lichaam nu weer gaat opslaan omdat ik nu dus meer beweeg.

Wegen blijf ik wel elke dag doen, gewoon omdat ik het interessant vindt om te zien wat bepaalde dingen met je gewicht doen. Zo neem je per gram koolhydraten ook behoorlijk wat vocht op. Dus eet je minder koolhydraten, val je ook snel af omdat je minder vocht in je lichaam hebt.

Maar magnesium vind ik wel een goede tip! Dat hebben we nog wel, denk dat ik er meteen aan ga beginnen, eerst nog ff inlezen! Dankjewel!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:19

Ik snap niet precies waar dit over gaat.
Herstellen na een sportprestatie? Nuttig onderwerp. Ik ben van de school die stelt dat spierpijn betekent dat je te fanatiek gewerkt hebt. Behalve je eigen spieren moet je ook je eigen pezen sterken en dat duurt langer - en voor de edele viervoeter geldt precies hetzelfde.
Ook hij/ de merrie heeft herstel tijd nodig! !

Ondertussen heb je jezelf ook nog eens op een dieet gezet waarbij je naar mijn smaak te snel bent afgevallen: stress!!
Van vocht vasthouden "kom je aan", dat klopt maar heeft er niets mee van doen.

Persoonlijk ben ik er niet tegen om elke dag te wegen: het geeft betere informatie dan een maal per week of maand.
De informatie die het normaliter geeft, is dat schommelingen van een halve kilo volstrekt normaal zijn - en dat zie je 7 maal sneller als je elke dag meet.

Verder gaat een lichaam geen extra gewicht opslaan omdat je meer beweegt. Of je maakt meer spieren - dat valt gewoon te meten, daar heb je geen bokt voor nodig, daar zijn apparaatjes voor - en dan mag je jezelf feliciteren.
Of je bent in de valkuil van het snel willen afvallen getuimeld en bent nu aan het jojo-en. (Je benen en heupen opmeten geeft die informatie niet, dat is hooguit bij het kleren kopen van belang.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:30

Janneke2 schreef:
Ik snap niet precies waar dit over gaat.
Herstellen na een sportprestatie? Nuttig onderwerp. Ik ben van de school die stelt dat spierpijn betekent dat je te fanatiek gewerkt hebt. Behalve je eigen spieren moet je ook je eigen pezen sterken en dat duurt langer - en voor de edele viervoeter geldt precies hetzelfde.
Ook hij/ de merrie heeft herstel tijd nodig! !

Ondertussen heb je jezelf ook nog eens op een dieet gezet waarbij je naar mijn smaak te snel bent afgevallen: stress!!
Van vocht vasthouden "kom je aan", dat klopt maar heeft er niets mee van doen.

Persoonlijk ben ik er niet tegen om elke dag te wegen: het geeft betere informatie dan een maal per week of maand.
De informatie die het normaliter geeft, is dat schommelingen van een halve kilo volstrekt normaal zijn - en dat zie je 7 maal sneller als je elke dag meet.

Verder gaat een lichaam geen extra gewicht opslaan omdat je meer beweegt. Of je maakt meer spieren - dat valt gewoon te meten, daar heb je geen bokt voor nodig, daar zijn apparaatjes voor - en dan mag je jezelf feliciteren.
Of je bent in de valkuil van het snel willen afvallen getuimeld en bent nu aan het jojo-en. (Je benen en heupen opmeten geeft die informatie niet, dat is hooguit bij het kleren kopen van belang.)

Ik heb niet gezegd dat ik spierpijn heb, slecht dat ik wat last heb van stijve spieren.
Ik heb ook niet gezegd dat ik het paard te hard aan het werk zet, ik geloof dat ik redelijk vertrouwd ben met het opbouwen van een training bij een paard :D

Ik heb het ook nergens gehad over een dieet.... Hoe kom je erbij? :D Diëten is niets voor mij... Ik let gewoon op wat ik eet.

Te snel afgevallen? Ach, als je 8,8 kilo in 14 weken te snel vindt (perfect binnen de richtlijn van 0,5-1 kg per week)... Wat is dan wel goed? Ik had overgewicht... :+ Niet veel, maar wel een te hoog BMI.

Jojo'en doe je niet als je jezelf een normaal voedingspatroon aanmeet... Nogmaals, ik ben niet gaan diëten, dat heb ik niet nodig.

Al met al geloof ik niet dat ik iets aan deze reactie heb, naar mijn idee ook behoorlijk negatief ingestoken, maar dat kan aan mij liggen. Het geeft in ieder geval geen antwoord op mijn vraag...

En alsof de duvel er mee speelde, vandaag een nieuw laagste gewicht. Ik ga wel magnesium opzoeken, heb er het een en ander over gelezen en geloof dat ik er wel baat bij zou kunnen hebben.

Raponsje

Re: Lichaamsherstel na paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:03

Van paardrijden kom je natuurlijk niet aan in gewicht, maar je komt er ook geen halve of hele kilo van aan in spieren in zo'n korte tijd. :+

Rijd je fanatiek wanneer je op je paard zit, dus bezweet, rood hoofd etc?
Dan kan het namelijk gewoon zijn dat je lichaam weer aan het paardrijden moet wennen.
Je spieren houden altijd meer vocht vast na inspanning, vooral na inspanning die het lichaam niet gewend is.

Stel dat ik morgen een berg ga beklimmen dan verbrand ik duizende calorieen, maar zal ik de dag erna meer wegen dan voor ik de berg op klom omdat mijn spieren zich moeten herstellen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:14

Wat zou kunnen is dat je door de ineens fanatieke inspanning wat vocht vast houdt. Dat is vrij normaal na een tijd weinig beweging en dan fanatiek aan de gang. Dit zou zich moeten stabiliseren. Gewicht door spieropbouw kan het niet zijn (was dat maar waar haha..) Sinds hoe lang ben je nu weer fanatiek begonnen? Ik denk echt aan wat vocht. En om hoeveel kilo gaat het?

Voorkomen van stijfheid raad ik je een magnesiumtablet aan voor het slapen gaan en misschien wat visolie bij slikken?

Calorie inname in de vorm van koolhydraten verhogen hoeft niet perse, maar misschien wat schuiven in je voeding?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 11:15

Raponsje schreef:
Van paardrijden kom je natuurlijk niet aan in gewicht, maar je komt er ook geen halve of hele kilo van aan in spieren in zo'n korte tijd. :+

Rijd je fanatiek wanneer je op je paard zit, dus bezweet, rood hoofd etc?
Dan kan het namelijk gewoon zijn dat je lichaam weer aan het paardrijden moet wennen.
Je spieren houden altijd meer vocht vast na inspanning, vooral na inspanning die het lichaam niet gewend is.

Stel dat ik morgen een berg ga beklimmen dan verbrand ik duizende calorieen, maar zal ik de dag erna meer wegen dan voor ik de berg op klom omdat mijn spieren zich moeten herstellen.

Whahaha nou precies, en ik betwijfel of ik er überhaupt een kilo spieren bij zou kweken van het rijden :')

Het paard is behoorlijk lui (en was veel te dik!). Ik moet zeggen dat hij in de afgelopen drie en halve week wel een heel stuk is verbeterd hoor! Hij is inmiddels behoorlijk afgevallen en heeft meer looplust gekregen omdat het ook allemaal makkelijker gaat natuurlijk. Dus de eerste twee weken (zeker met dat warme weer en een cap die niet veel ventilatie heeft) had ik wel echt een rood hoofd (voor mijn doen). Zweten doe ik eigenlijk altijd wel als ik ga rijden. Inmiddels gelukkig wat minder dan eerst. :)

Ik ging er dus inderdaad ook vanuit dat het een kwestie van gewenning zou zijn, daar heb ik geen problemen mee. Maar ik had wel verwacht dat de schommelingen wat minder zouden zijn (ik rij nu al drie weken, vier keer per week). Dus niet zoals van gisteren naar vandaag 1,2 kilo, terwijl ik gisteren (maandag gereden) niet eens zo heel erg veel last had en ik vandaag voor mijn gevoel niet optimaal hersteld ben. Ik slaap behoorlijk stijf en merk dat na het opstaan wel. Dus ik begin vandaag met magnesium en kijk of het ook effect gaat hebben :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 11:17

Matsje schreef:
Wat zou kunnen is dat je door de ineens fanatieke inspanning wat vocht vast houdt. Dat is vrij normaal na een tijd weinig beweging en dan fanatiek aan de gang. Dit zou zich moeten stabiliseren. Gewicht door spieropbouw kan het niet zijn (was dat maar waar haha..) Sinds hoe lang ben je nu weer fanatiek begonnen? Ik denk echt aan wat vocht. En om hoeveel kilo gaat het?

Voorkomen van stijfheid raad ik je een magnesiumtablet aan voor het slapen gaan en misschien wat visolie bij slikken?

Calorie inname in de vorm van koolhydraten verhogen hoeft niet perse, maar misschien wat schuiven in je voeding?

Ik ben nu drie en halve week weer fanatiek aan het rijden.
Daarvoor heb ik een maand niet gereden. En daarvoor twee maanden lang twee keer per week niet echt fanatiek (paard liep makkelijk en was er eentje met een verhaal die ik niet wilde overvragen). Daarvoor heb ik drie maanden twee keer per week fanatiek gereden. En als we nog verder terug gaan kom ik op drie tot vijf keer per week fanatiek rijden.

Wat bedoel je met schuiven in de voeding? Ik wilde ook niet meer koolhydraten nemen hoor, hooguit wat extra eiwitten. Ofwel gewoon de eiwitinname verhogen. :j

Visolie ga ik ook even naar kijken, bedankt voor de tip!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:01

Janine1990 schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik spierpijn heb, slecht dat ik wat last heb van stijve spieren.
Ik heb ook niet gezegd dat ik het paard te hard aan het werk zet, ik geloof dat ik redelijk vertrouwd ben met het opbouwen van een training bij een paard :D

Gelukkig maar!
De kop boven je posting gaat over het herstellen van een lichaam na prestatie en ik ben dus van de school: "voorkom spierpijn" - dat is een graadmeter mbt overbelasting en dus ook herstel.
Citaat:
k heb het ook nergens gehad over een dieet.... Hoe kom je erbij? :D Diëten is niets voor mij... Ik let gewoon op wat ik eet.

Hoe ik er op kom? "Nou gewoon": jij meldde dat je veel te weinig calorieën per dag binnen kreeg. Voor wie stevig sport is 1700 calorieën in mijn woordenboek geen "ik let op wat ik eet".

Citaat:
Te snel afgevallen? Ach, als je 8,8 kilo in 14 weken te snel vindt (perfect binnen de richtlijn van 0,5-1 kg per week)... Wat is dan wel goed? Ik had overgewicht... :+ Niet veel, maar wel een te hoog BMI.

....een kilo per maand is een prettiger tempo. Als je niet veel overgewicht had is er geen enkele reden om haast te maken met "het ideale gewicht willen bereiken". (Als iemand boven de 120 kilo zit is dat zo ongezond dat je het effect van snel afvallen maar voor lief moet nemen. )

Citaat:
Jojo'en doe je niet als je jezelf een normaal voedingspatroon aanmeet...

Daar ben ik het van harte mee eens!

Citaat:
Al met al geloof ik niet dat ik iets aan deze reactie heb, naar mijn idee ook behoorlijk negatief ingestoken, maar dat kan aan mij liggen. Het geeft in ieder geval geen antwoord op mijn vraag...

Jammer!
Maar ik begon eerlijk gezegd ook met de opmerking dat ik niet echt snapte waar je nu precies heen wilde.
Verder had ik het idee dat je vroeg om tips. Please correct me if i am wrong.
Uiteraard staat het je vrij om een mening van een andere bokker naast je neer te leggen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:38

Schuiven in voeding is wat anders in je macro's dus inderdaad meer eiwit en (goed) vet en minder of gelijk aantal khd. Hoop dat het over een tijdje weer in balans komt allemaal. Je hoort een dergelijke reactie wel vaker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 18:33

@ Janneke2: Ja, ik wist het niet echt goed te omschrijven, dacht dat herstellen er het beste bij past. Want spierpijn voelt wel iets anders dan wat ik nu telkens heb. Overigens sport ik beslist niet stevig, paardrijden (vier keer in de week) is niet te vergelijken met dagelijks anderhalf uur aan de gewichten hangen. Zou dat het geval zijn, zou ik zeker meer eten. Overigens tel ik niet alles, jus bij vlees en aardappels of sausen tel ik niet, anders moet ik alles afwegen. Ik heb ook geen haast om het ideale gewicht te bereiken, het gaat nu eenmaal zo... Dat het in jouw ogen te snel is, kan ik ook weinig aan doen... Ik val kennelijk zo 'snel' af ondanks dat ik nog zeer regelmatig een dag niet zo gezond en slank eet... Tsjah...
Ik heb in het verleden wel eens gehad dat ik in de spaarstand sprong, dat vergde lichamelijk én geestelijk zó veel van me, dat ik er aan onderdoor ging. Dat is duidelijk niet het geval nu, ik zit juist enorm goed in mijn vel. En dat toch al ruim vier maanden... Die keer die ik zojuist benoemde merkte ik al binnen twee weken. Dus ik geloof niet dat dat nog gaat komen.

Ik denk dat je het wat heftiger interpreteert dan het is hoor... Want het is niet zo dat ik na een uurtje paardrijden twee dagen nauwelijks kan lopen. Het enige probleem is dat ik de dag na het rijden wat stijver ben en vermoed dat deze inspanning langer dan nodig zorgt voor extra gewicht op de manier die Raponsje dus ook al uitlegt :)

@ Matsje: Oké, dan had ik je goed begrepen! Ik probeer inderdaad al wat meer eiwitten te nemen. :j Gisteren en vandaag (gisteren gereden) maar vier ons verschil :) Zou toch wel heel toevallig zijn als dat komt van de magnesium (en visolie) van gisteren :P