‘sudden death’ ofwel sportdood, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

‘sudden death’ ofwel sportdood, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 13:34

Ik word als sporter hier met te grote regelmaat mee geconfronteerd: mensen die overlijden tijdens het sporten! Het gaat dan niet om ongelukken, maar over zaken als hartstilstand, oververhitting of vocht tekort. Dit heet ‘sudden death’, ook wel sportdood genoemd.

2 voorbeelden van de afgelopen 1.5 week:
Afgelopen weekend overleed een 24jarige geneeskunde student net over de finishlijn van de Dam tot Damloop:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2310 ... jdt__.html

Vorig weekend overleed er een triatleet op het NK cross in Ameland:
http://www.lc.nl/friesland/deelnemer-tr ... 60883.html

Ik vraag me af of verenigingen, sportbonden, trainers en artsen hier voldoende aan doen.
Graag wil ik met de sporters onder ons eens brainstormen over wat wij zelf hieraan kunnen doen; Hoe kunnen we preventief te werk gaan? Is een SMA voldoende, of is er meer educatie en voorlichting nodig bij zowel sporters als hun trainers?! Graag jullie kennis/ervaring/ideeen hierover :D Ik wil dit graag meenemen naar de triatlonbond, de organisatie van verschillende sportevenementen en mijn eigen vereniging, wie weet kunnen jullie dat ook!

Dus brand los

Wellicht nog interessant als achtergrond info, een mooi artikel van NLcoach.
Citaat:
Plotse door op het sportveld
Het is een zeer dramatische gebeurtenis: sporters die tijdens het sporten ineens dood neervallen. Het heet ‘sudden death’, ofwel plotse dood. Pas sinds kort is er meer aandacht voor preventie. Terecht, want plotse dood is vaak niet zo ‘plots’ als je zou denken. “Sporters moeten nog beter luisteren naar hun lichaam. Hoe kan het dat ogenschijnlijk gezonde mensen die een goede conditie hebben overlijden terwijl ze sporten? Dat is verbazingwekkend”, aldus Jan Hoogsteen, sportcardioloog en voormalig begeleider van de wielrenners van PDM en TVM.

Bijna iedereen heeft wel eens van sudden death gehoord. In Nederland kwam het eind jaren tachtig voor het eerst in het nieuws. Toen overleden kort na elkaar de wielrenners Bert Oosterbosch, Johannes Draaijer en Connie Meijer terwijl ze op de fiets zaten. Sindsdien halen ‘plotse doden’ regelmatig het nieuws. In respectievelijk 2003 en 2004 zakten de Kameroense international Marc-Vivien Foe en zijn Hongaarse collega Miklos Feher op het voetbalveld in elkaar. En begin maart 2007 overleden twee zestigers uit Zweden en een dertigjarige Noor tijdens ‘s werelds grootste langlaufwedstrijd, de Vasaloppet in Zweden. Al deze sporters overleden aan een hartstilstand terwijl ze hun sport beoefenden.

Hartstilstand

Een opsomming van plotse doden die het nieuws haalden, zegt natuurlijk nog niets over de mate waarin het verschijnsel ‘plotse dood’ in het algemeen voorkomt. Daarom eerst maar eens de feiten. In Nederland overlijden elk jaar naar schatting 100 à 150 sporters aan plotse dood. Deze schatting komt overeen met de cijfers die internationaal bekend zijn. Plotse dood komt bij sporters vaker voor dan bij niet-sporters. Dat heeft te maken met de belangrijkste oorzaak: een aangeboren hartafwijking. Deze afwijkingen komen bij niet-sporters weliswaar in gelijke mate voor als bij sporters, “maar de inspanning van het sporten kan ertoe leiden dat de bestaande hartproblemen, die niet gesignaleerd zijn, zodanig verergeren dat een hartstilstand optreedt,” aldus Jan Hoogsteen.

Dat aangeboren hartafwijkingen de belangrijkste oorzaak zijn van sudden death verklaart ook waarom sporters in de leeftijd van 35 tot 50 jaar relatief het vaakst slachtoffer worden. “Wie de vijftig heeft gehaald, heeft eventuele aangeboren aandoeningen overleefd,” zegt Willemien van Teeffelen, sportarts. “Op jonge leeftijd spelen aangeboren hartaandoeningen een belangrijke rol. Na de leeftijd van 35 jaar is aderverkalking van de kransslagaders de belangrijkste oorzaak. Daarnaast speelt een ontsteking van de hartspier een rol.”

Nog enkele feiten: professionele sporters worden net zo vaak getroffen als recreanten, sudden death komt in alle sporten voor, en mannelijke sporters overlijden twee keer zo vaak aan sudden death als vrouwen. “Dat laatste is heel opvallend,” zegt Jan Hoogsteen, “maar we weten niet hoe het komt. Misschien heeft het ermee te maken dat mannen op een hogere intensiteit sporten dan vrouwen. Maar het is vreemd, want ook bij niet-sporters zijn meer mannen het slachtoffer. Of onderlinge rivaliteit een rol speelt? Daarvoor zijn nooit bewijzen gevonden.”

Gebagatelliseerd

Het is inmiddels ruim vijftien jaar geleden dat Nederland werd opgeschrikt door de eerste gevallen van sudden death bij bekende sporters. Zowel Jan Hoogsteen als Willemien van Teeffelen vindt dat het onderwerp sindsdien niet de aandacht heeft gekregen die het verdient. Natuurlijk, het plotseling overlijden van bekende sporters trok steeds weer de aandacht van de media, maar vaak bleef het daarbij. Waarom is er de afgelopen jaren niet meer onderzoek gedaan naar dit verschijnsel en naar mogelijke preventie? “Dat komt mede doordat bestuurders van sportbonden en politici het probleem enigszins gebagatelliseerd hebben,” vindt Jan Hoogsteen. “Ze vonden het niet belangrijk genoeg.” Willemien van Teeffelen denkt dat dat te maken heeft met de frequentie waarin sudden death voorkomt. “Cijfermatig gezien is het geen omvangrijk volksgezondheidsprobleem,” zegt zij. “Maar het zijn wel gebeurtenissen die zoveel impact hebben dat meer aandacht gerechtvaardigd is.”

Jan Hoogsteen denkt bovendien dat het werkelijke probleem groter is dan men vermoedt. “Volgens de officiële getallen moet je zo’n 200.000 mensen nakijken om er tien te vinden met een risico op plotse dood. En van die tien zal er uiteindelijk één overlijden. Dus zeggen mensen: waar hebben we het over? Maar het cijfer dat in de literatuur wordt genoemd, is naar mijn mening te laag. Ik denk zelf dat er regelmatig mensen overlijden op het sportveld en dat dat niet altijd goed geregistreerd wordt. Ik vermoed dat het probleem tot nu toe nooit goed bekeken is.”

Knik

Behalve impact en omvang is er nóg een belangrijke reden om sudden death meer aandacht te geven, vinden Van Teeffelen en Hoogsteen. Plotse dood komt – in tegenstelling tot wat de benaming suggereert – zelden echt uit de lucht vallen. Willemien van Teeffelen: “Uit mijn onderzoek bleek dat slachtoffers van sudden death in de vier weken voor hun overlijden meer gezondheidsklachten hadden gehad dan normaal. Maar die klachten waren meestal vaag, zoals moeheid.”

Die bevinding wordt bevestigd door Jan Hoogsteen: “Vaak is het zo dat mensen voor hun dood klachten hadden die gebagatelliseerd zijn door de sporter zelf, door de coach of door zijn familie. En soms heeft zelfs de dokter ze onderschat. Veel sporters hadden een a-typische klacht waarvan je achteraf zegt: ‘Potverdorie, als we dat geweten hadden…’ De kunst is om het meteen te weten.” En volgens Jan Hoogsteen is dat vaak minder moeilijk dan het lijkt. Hij geeft enkele voorbeelden: “Sporters die tijdens het sporten ineens even bewusteloos raken, sporters die klagen over hartkloppingen en duizeligheid, en sporters die ineens veel kortademiger worden dan je op grond van de inspanning mag verwachten.” Dergelijke klachten worden nogal eens onderschat, weet de sportcardioloog: “Sporters zeggen dan al snel: ‘Toen ik even rustig aan deed, ging het over. Het zal wel door die verkoudheid komen. Ik zal wel te weinig gedronken hebben of moe zijn geweest.’ Maar juist deze kleine klachten kunnen de voorloper zijn van grote problemen. Dan is nader cardiologisch onderzoek noodzakelijk.”

Aan de andere kant: soms hoort pijn bij sport. Wanneer weet je of je een klacht moet laten onderzoeken? “Natuurlijk moet je een beetje kunnen afzien. Sommigen zeggen zelfs: ‘Pijn is fijn’. Maar rare fenomenen als kortademigheid en overmatig zweten moet je zeer serieus nemen. Als je goed luistert naar overlevenden van een hartstilstand of naar de nabestaanden van een slachtoffer, dan is er altijd iets raars geweest, iets wat niet past. Er zit altijd een knik in het verhaal.”

Goed nieuws

Gelukkig is er goed nieuws. Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft namelijk de alarmbel geluid en is al sinds 2004 bezig om sporters ertoe te bewegen zich te onderzoeken. En wat is de rol van de coach in dit verhaal? Willemien van Teeffelen zou het een goede zaak vinden als coaches zich bekwamen in het reanimeren. Daarnaast ziet zij voor coaches een belangrijke taak weggelegd in de voorlichting. “Ze kunnen klachten oppikken en op waarde schatten.” Jan Hoogsteen heeft nog een ander advies aan coaches én sporters: “Wie aan sport doet, moet goed naar zijn lijf luisteren. Dat gebeurt tot nu toe onvoldoende. En de coach moet goed luisteren naar de sporter. Als je het niet vertrouwt: ingrijpen.” Van Teeffelen: “Denk nooit dat je als sporter onschendbaar bent.”

Dit is een aangepaste versie van een artikel dat in maart 2007 werd gepubliceerd in het blad ‘Coachen’.
\
Bron: nlcoach.nl

Loeky01

Re: ‘sudden death’ ofwel sportdood, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:47

Ik heb niet je hele citaat gelezen, maar in mijn omgeving heb ik het er ook geregeld over.

Persoonlijk denk ik dat het combinaties zijn van dingen waardoor een sudden death voorkomt. Mensen kunnen toch al lichamelijk niet OK zijn, maar dat er nog geen symptomen zijn geweest. Denk hierbij aan hart&vaatziekten of problemen in de stofwisseling.
Ook denk ik dat -sorry als ik iemand op zijn/haar tenen trap- er vaak een onderschatting gemaakt wordt van de voorbereiding en wat het van je lichaam vraagt. Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die wel netjes trainen, niet over de grenzen van hun lichaam gaan, noem maar op, maar het gaat nog te vaak mis imo...

Hier in de omgeving wordt er ook veel gekeken naar ouderen en hun gezondheid. Wat zij doen is een keer per jaar een heleboel mensen oproepen voor een fitheidstest, dus gewoon kijken naar wat het lichaam aan kan. Bloeddruk, hartslag, longfunctie, conditie en nog veel meer. Ik denk dat als zoiets vaker georganiseerd wordt (zeker voorafgaande aan zo'n triatlon), dat mensen zich veel bewuster worden van hun lichamelijke conditie. Ook mag er meer voorlichting gegeven worden over sporten buiten sportscholen/dansscholen/enz enz... om over het correct opbouwen van spieren en het trainen van je lichaam.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:24

mee eens!! Wij hadden een paar maanden terug een hardloopwedstrijdje in zand (over het strand en door de duinen). 2 afstanden: de 5 en 10km. Wat opviel was dat er gigantisch veel mensen op de 5 onwel werden en EHBO nodig hadden; dit waren mensen die dachten dat als je 5km rondje asfalt kan huppelen je ook wel zn cross trekt door het mulle zand met steile heuveltjes en weinig herstelmomenten :=

Wat mij juist opvalt is dat het de jonge mensen zijn die ik langs de kant zie liggen, meestal 20ers! (Maak mezelf er ook schuldig aan om flink te pushen hoor, dus daarom intrigeert deze discussie mij zo).

Hier even een paar reacties van mijn clubgenoten, wij voeren op FB met elkaar dezelfde discussie namelijk:
Citaat:
"Helaas zijn nog veel lopers (en trainers!) onbewust onbekwaam. Mijn schoonzus (67 jaar en 4 maanden in training) kreeg van haar trainster de opdracht om tijdens de Damloop alleen wat water te pakken. Als je ruim 2 uur over de Damloop doet, is dat NIET verstandig (met de Nijmeegse 4daagse gaan er ook wel eens mensen dood aan alleen en teveel water drinken). Water geef je aan een plant. Maar de exacte persoonsomstandigheden van de overledene weet ik niet.... (Aart Stigter, 2u20 op de marathon, kan bijv. niet eten en drinken tijdens het lopen. Maar als het te warm is, dan start hij niet)"

Citaat:
"Ik denk dat de basis sportmedische keuring (de variant die verzekeraars vaak vergoeden) hier weinig invloed heeft. Onderdelen als een ECG hartonderzoek en een inspanningstest zitten hier niet in. Daardoor lijkt me deze keuring een redelijke wassen neus en is meer gericht op blessurepreventie. Ga je naar een SMA voor een keuring om te weten waar je grenzen liggen dan heb je een groter sportmedisch onderzoek nodig. "

Citaat:
"Er is een aantal jaren geleden een uitgebreid onderzoek gedaan naar de “plotselinge dood” van goedgetrainde sporters. Uit dit onderzoek bleek dat er vaak een relatie was met het oppakken van de lichamelijke inspanningen na een periode van een griep of een zware verkoudheid. De meeste sporters doen rustig aan na een periode van griep, maar vaak is dit “rustig aan doen” voor het hart zwaarder dan een PR poging doen in volle gezondheid.

Neem voldoende tijd voor herstel en houd je hartslag in de gaten als je na een periode van ziekte weer aan de slag gaat. De hartslag mag bij een gebruikelijke inspanning niet hoger zijn dan normaal."

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:58

Grappig dat er ook griep benoemd wordt. Griep is gevaarlijker dan dat mensen denken --> als je niet goed uitrust dan kan je er ontstekingen aan het hartzakje van krijgen. Dan ben je wat verder van huis dan een griepje..

Water en lopen is inderdaad ook een groot probleem gok ik zo hoor... Leuk dat je het warm hebt, maar het doet denk ik niet veel goeds tijdens het lopen. Je lichaam moet het verteren terwijl al je energie eigenlijk naar je spieren gaat die al meer dan genoeg vragen.

Vind het een interessante discussie die je op facebook hebt lopen, goeie punten! Vind dit sowieso wel een interessant onderwerp. Want wat je zegt, mensen van (vaak 20) die even denken 10km op mul zand te kunnen lopen omdat ze dat ook op het asfalt lopen. Ik vraag me dan ook wel af hoe het dan met die generatie (mijn generatie dus) gaat rondom voeding en sporten op scholen of buiten scholen om. Ik denk echt dat daar een groot probleem zit, onwetendheid van het lichaam.

Collega van me die wil de landmacht in, hij had het over een middeltje dat er voor zorgde dat je tot 20% over de max van je lichaam kan gaan. Nou m'n broek zakte er vanaf dat hij daar zo'n voorstander van was. Ik denk als je de onwetendheid aanpakt, dat je al een groot deel te pakken hebt. In ieder geval bij de hobbylopers...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:05

dat is no-explode, bekent goedje hier onder de militairen (werk bij defensie, zie nog wel eens wat langs komen)... Ja, is heel eng! Je lichaam gaat er volledig van tintelingen en je krijgt het er super warm van: bewijs dat het dus niet alleen een mentaal goedje is!

Ik heb hier op bokt al zeker 10x een uitgelegd wat Supercompensatie is, ofwel: rust nemen om te verbeteren. Ik weet als geen ander hoe verleidelijk het is om meer en meer te trainen omdat je dan denkt sneller beter te worden maar feitelijk sloop je je lijf.

Ik zat een tijdje terug tegen 'overtrained' aan, soort burn out op sportgebied. Het heeft bijna 3 maanden geduurd tot ik weer op mn eigen niveau kon trainen en was er vroeg bij. Dit merk je pas wanneer iemand dit tegen je zegt, bizar dat je dit zelf niet door hebt!!!!

Kortom, hoe gaan we om met sporters die zonder begeleiding lekker zelf aanmodderen? Die zich laten beïnvloeden door stoere verhalen op internet over rare goedjes die je uit Amerika kan halen voor een klein prijsje. Hoe gaan we om met ambitieuze mensen die werkelijk geen idee hebben maar wel tallent en dus mach4 overal doorheen knallen zonder iets te voelen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:09

Topsport is roofbouw..

medische keuringen en sportartsen bewaken sporters ook echt wel.. Voedingsleer, voorlichting alles hoort erbij..

heel vaak treft het sporters die tegen het topsportniveau aanleunen.. waarbij hun ster dus nog rijzende is, er meer geëist van het lichaam dan voorheen..ook al voer je dat langzaam op, het lichaam wordt verder gepushed dan ooit om aansluiting te krijgen bij de toppers.

Bij het pushen naar grotere hoogten, komen dus kleine gebreken die misschien nooit opgemerkt werden, vergroot ineens naar voren.

wat een onschuldig ding lijkt, kan ineens de dood tot gevolg hebben..

ook heb je te maken met externe factoren en met weerstand en gezondheid..
zoals in het artikel over die student van 24.. zo te lezen kreeg hij ineens te maken met warmtestuwing.. dit kan eigenlijk iedereen gebeuren. Vooral als het bijvoorbeeld je eerste marathon is en je lijf dat misschien nog nooit heeft meegemaakt.

ik kan zelf niet of nauwelijks hardlopen, kan mijn warmte niet echt goed kwijt.. toen het ook nog eens warm was en ik voor het eerst een 10km recreatief rende, kon ik daarna ook direct de ehbo in met warmtestuwing. Dit met een goede gezondheid, goede conditie, voldoende rust en geen weerstandverlagende zaken.. het kan gewoon zomaar gebeuren..

Sudden Death komt ook bij 'normale' mensen voor natuurlijk, alleen tijdens een groot evenement of sportwedstrijd komt het extra onder de aandacht. als je al 'kandidaat' bent voor een sudden death, kan de inspanning net dat laatste zetje zijn..

een studiegenoot van mij, net A marathon schaatser is (alweer een tijdje geleden), na de finish van een cup ook op het ijs in elkaar gezakt en overleden.. Terwijl hij daarvoor de elfstedentocht met goed gevolg als 9e volbracht had.

-------

vaak denkt men er ook niet aan bij evenementen waarbij 1000-en meedoen dat je lichaam zomaar ermee kan stoppen, zelfs zonder eerdere signalen..

maar dat 1000-en iets doen wil nog niet zeggen dat het geen aanslag is op je lichaam..
of dat nu gaat om 4x40 km willen lopen tijdens een hittegolf (was een van de wandelaars in 2006 zelf)
of een kennedymars bij perfect normaal goed wandelweer
of 40 kilometer willen rennen
200+ willen fietsen of schaatsen

je lichaam doet dit niet alle dagen en het kan zomaar vanuit het niets zeggen 'dit was het dan'.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 23-09-14 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:11

Ja precies dat! Vond het heel erg naar om te horen, nu na jouw toevoegingen helemaal...

Jup, dat rust nemen wordt vaak ook over het hoofd gezien terwijl dat juist zo belangrijk is..

Ik denk dat die sporters via zo'n zelfde manier als SIRE met vuurwerkstunters enzo omging, moeten benaderen. Heel simpel, maar heel duidelijk.. Maarja, zie dat maar eens voor elkaar te krijgen :roll:
Het talent zit er vaak inderdaad, maar dat weten ze. Het geduld is een probleem, al vind ik na horen zeggen dat dit in de sportschool ook vaak het geval is van de trainers. Eerst hogerop beginnen met informeren, dus trainingen/scholingen geven voor trainers. Ze bekend maken met de gevaren enzovoorts, en dan pas lager gaan aanpakken. Je kan wel lager beginnen, maar als de trainers van kennissen toch wat anders roepen gaan ze daar van uit. Want ja, die zijn daarvoor geschoold.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:13

Ik lees hier op Bokt bijvoorbeeld ook dat er mensen zijn die zo stuk gaan doordat ze over hun grenzen gaan dat de kotsend in de sportschool gaan. En dan nog doorgaan, dan vraag je er imo ook wel om. Luisteren naar je lijf, doe je dat niet sport je jezelf gewoon tot je einde :=

Sowieso vind ik de laatste tijd dat er steeds meer nadruk op pushen tot the limit komt, dingen als mud-runs, zware bootcamps (militair aandoend) en grit worden steeds populairder. Maar dat moet je opbouwen en niet in ene keer volluit willen doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:14

Jikkeee schreef:
Ja precies dat! Vond het heel erg naar om te horen, nu na jouw toevoegingen helemaal...

Jup, dat rust nemen wordt vaak ook over het hoofd gezien terwijl dat juist zo belangrijk is..

Ik denk dat die sporters via zo'n zelfde manier als SIRE met vuurwerkstunters enzo omging, moeten benaderen. Heel simpel, maar heel duidelijk.. Maarja, zie dat maar eens voor elkaar te krijgen :roll:
Het talent zit er vaak inderdaad, maar dat weten ze. Het geduld is een probleem, al vind ik na horen zeggen dat dit in de sportschool ook vaak het geval is van de trainers. Eerst hogerop beginnen met informeren, dus trainingen/scholingen geven voor trainers. Ze bekend maken met de gevaren enzovoorts, en dan pas lager gaan aanpakken. Je kan wel lager beginnen, maar als de trainers van kennissen toch wat anders roepen gaan ze daar van uit. Want ja, die zijn daarvoor geschoold.

soms is geduld alleen ook niet voldoende hoor..

je zult nooit weten of je lichaam iets aan kan, ooit doe je het de eerste keer..

mijn studiegenoot is zijn hele leven serieus bezig geweest met zijn sport en was ook al jaren bezig om zijn A-status voor te bereiden.. volgens mij was zijn 9e plaats bij de elfsteden zijn ticket naar de A rijders uiteindelijk. zijn sport ging gewoon voor alles, hij was ook gemiddeld 2 jaar ouder dan ons omdat hij zijn studie in een langzamer tempo deed.. Niemand had het dan ook verwacht.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:18

Ik vraag me toch af hoe vaak zoiets als onverwacht mag worden genoemd. Simpel voorbeeld, ik heb afgelopen weekend meegedaan met de dam tot dam loop. Wat je daar al ziet gebeuren is het voor mij zelfs bijzonder dat er niet meer dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Wel zijn er incl deze jongen, drie mensen gereanimeerd. Wat zie je daar zoal voorbij komen : mensen met kleding die verreweg geschikt is voor zulke afstanden zoals bijv allstars gewone korte broeken enz, merendeel daarvan is niet tot nauwelijks getraind. Ook zie je de meest bonte creaties voorbij komen zoals bijvoorbeeld die pakken waarin je helemaal verstopt zit (hoe heten die dingen). Nu zal niet iedereen daar moeite mee hebben maar het grote deel houdt geen rekening met de beperkingen die je ervan hebt. Dan zie je nog de mensen die onderweg "even" een pilsje of wat mee pakken om vervolgens verder te gaan. Of wat er precies voor mn neus gebeurde, een moeder met dochter. De dochter moest wandelen ivm pijn, moeder dramt door en hup ze komen me weer voorbij gesjeesd. Om vijf min later weer door mij ingehaald te worden omdat de dochter wil lopen ivm pijn. Dit zo'n vijf keer achter elkaar. Oftewel het niet luisteren naar je eigen lichaam of dat van een ander.

Er zijn zo veel factoren waardoor dit kan gebeuren en helaas zal er weinig gedaan kunnen worden aan de factoren die je niet weet ( last hebben van een verborgen gebrek bij je hart oid) maar des te meer kun je rekening houden met je eigen input. Ik denk dat de organisatie van zulke wedstrijden strenger moet gaan optreden met dit soort dingen. Iemand die strompeld of om de haverklap wandeld eruit halen. Iemand die bier drinkt..eruit halen cq een boete..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:20

Bij mijn schoonvader werken ze met verplichte medische keuringen, omdat er oa voor duurlopen wordt getraind. Zo kun je wel een stuk risico analyse doen.

Maar men moet gewoon eens leren niet zo eigenwijs te zijn; ik zie vooral met hardlopen ongeoefende sporters aan de start verschijnen en hopelijk als enige schade spierpijn overhouden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:25

vuurneon schreef:
Bij mijn schoonvader werken ze met verplichte medische keuringen, omdat er oa voor duurlopen wordt getraind. Zo kun je wel een stuk risico analyse doen.

Maar men moet gewoon eens leren niet zo eigenwijs te zijn; ik zie vooral met hardlopen ongeoefende sporters aan de start verschijnen en hopelijk als enige schade spierpijn overhouden.

bij verplicht medische keuringen haal je het grootste deel (de risicogroep) er inderdaad uit..
daarnaast zul je helaas altijd een groep mensen over houden die zonder enige waarschuwing, signaal of onderliggende aandoening te maken krijgen met het sudden death syndrome

verplicht medische keuring voor grote evenementen en duursport evenementen ben ik zeer zeker voor.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:27

elenaMM77 schreef:
soms is geduld alleen ook niet voldoende hoor..

je zult nooit weten of je lichaam iets aan kan, ooit doe je het de eerste keer..

mijn studiegenoot is zijn hele leven serieus bezig geweest met zijn sport en was ook al jaren bezig om zijn A-status voor te bereiden.. volgens mij was zijn 9e plaats bij de elfsteden zijn ticket naar de A rijders uiteindelijk. zijn sport ging gewoon voor alles, hij was ook gemiddeld 2 jaar ouder dan ons omdat hij zijn studie in een langzamer tempo deed.. Niemand had het dan ook verwacht.

Nee dat is helemaal waar... Je zal het nooit weten. Er was toch ook ooit (langere tijd terug) een voetballer op het veld overleden aan een hartaanval?
Een sudden death is absoluut niet te voorkomen, maar voor de mensen die minder met sport bezig zijn of wat dan ook, dus wat Mondy zegt... Het is wel mogelijk om het proberen te beperken. In mijn ogen..

En inderdaad, verplichte medische keuringen ben ik ook een voorstander van!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:29

Maar hoe wil je dat doen ? Een evenement als de dam tot dam loop heeft meer dan 44000 deelnemers. En dan reken ik nog niet eens de night variant erbij.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:29

Ik heb ook al eens gekotst na het trainen of tijdens het trainen.. Lucht doorslikken met rennen en ik was ervan, of elkaar in de fitness maximaal pushen want zoals de militairen zeggen: zonder pijn geen verbetering of pijn is fijn en bloed is goed.. Dus je omgeving is zeker een belangrijke factor hierin!!!

Wat jij ook mooi benoemd Elena "maar dat 1000-en iets doen wil nog niet zeggen dat het geen aanslag is op je lichaam", het voorbeeld van die moeder en dochter is daar ook schrijnend in!

Wat betreft zn SMA, dat is wel 200 euro..... Wat doet dat met de sport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:32

Is gewoon risico wat je loopt wanneer je grens opzoekt wat je lichaam maximaal kan.
Maar ja, dat is top sport die grenzen opzoeken.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:35

Fjorj schreef:
Is gewoon risico wat je loopt wanneer je grens opzoekt wat je lichaam maximaal kan.
Maar ja, dat is top sport die grenzen opzoeken.

Ik denk niet dat een sudden death een grens opzoeken is, maar hem al (bij de meesten) te vaak overschreden hebben... Of gewoon pech en hoe goed je ook getrained hebt, je lichaam het gewoon niet trekt qua hart...

Het kotsen zie je vaak ook bij een van de eerste keren bij die afvalshows.. Ook daar trek ik mijn twijfels omdat die mensen vaak richting een bepaalde soort shock gaan.. Lastig iets is dit onderwerp, want waar trek je een gemiddelde? Als iedereen een 5 kan halen, is dat dan bij de een de max of kan het bij een ander nog verdubbeld worden..

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:37

Bij ons op school heb je in de brugklassen een 6 minuten loop, in de tweede wordt dat 9 minuten en in de derde zelfs 12. Maar eigenlijk als je daar overna denkt is dat ook idioot bezig zijn. Sommige kinderen zijn in 5 minuten op school en sporten daarnaast niet, dan krijg ook ineens best een volle mep. Ik was in de brugklas na 6 minuten al echt aan het eind van mijn latijn, de derde klassers die op het veld naast ons lopen hadden ook ineens iemand die onwel werd en naar het ziekenhuis doorgebracht kon worden. Vraag je dan nog meer eens af of die voldoende dat waard is, en of je tieners uberhaupt zoiets mag laten doen met een goed cijfer als motivatie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:38

heb het artikel van toen nog even opgezocht.. naast de medische keuring ondergaan sporters vaak ook inderdaad een medische conditietest op reguliere basis.. als daar niets uitkomt, dan is er verder ook geen aanleiding om de hele malle molen weer door te gaan..

de vraag is alleen hoe vaak doen ze de hele malle molen (en is dat effectief).. en hoe vaak doen ze de medische conditie test (waar ze feitelijk wel alles checken, temp, hartslag, bloeddruk etc onder inspanning en in rust, maar geen echoes, hartfilmpjes etc, alleen als er een verdenking uit de medische conditietest komt)..

Poelstra onderging begin deze maand nog een medische conditietest. Niets wees op een afwijking. De keuring werd gedaan door dokter Jaap Westbroek, de arts van Rintje Ritsma. ,,Er waren absoluut geen fysieke problemen. Dat wees de fietstest uit. Hij scoorde heel hoog. Er was geen reden om zijn hart te onderzoeken. Een hartstilstand kun je niet voor zijn. De oorzaak kan een hartspieronsteking zijn, maar ook een afwijking aan de hartklep behoort tot de mogelijkheden.''

ik weet niet meer of en wat er toen uitgekomen is.. maar wel dus dat hij gewoon controles had gehad en daar met vlag en wimpel doorheen kwam.

Mondy..

men kan om een doktersattest vragen van maximaal zoveel oud. dus dat betekent dat je een bewijs van de dokter zou moeten hebben voor je je in mag schrijven (meesturen met ischrijving).. meestal mogen die tot 6 maanden oud zijn.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:38

het gaat niet natuurlijk niet alleen over topsport! Ik heb 2 maanden terug een wedstrijdje van 5km hardlopen gehad waarbij tientallen mensen op de EHBO lagen, waren vooral recreanten die maximaal zichzelf overschatte....

Ook een bizar verhaal, maar kan nergens het persbericht van vinden, was vorig jaar in Oostenrijk. Cross triatlon wedstrijd waarbij een man is overleden aan zn astma. Hij kreeg het benauwd, ging out en de hulpverleners wisten niets van medisch verleden. Ze hebben hem dus niet de benodigde medicatie toegediend waardoor hij uiteindelijk is gestikt. Als die EHBO's wisten van zn astma, hadden ze zeker anders gehandeld!!!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:42

Finliox schreef:
Bij ons op school heb je in de brugklassen een 6 minuten loop, in de tweede wordt dat 9 minuten en in de derde zelfs 12. Maar eigenlijk als je daar overna denkt is dat ook idioot bezig zijn. Sommige kinderen zijn in 5 minuten op school en sporten daarnaast niet, dan krijg ook ineens best een volle mep. Ik was in de brugklas na 6 minuten al echt aan het eind van mijn latijn, de derde klassers die op het veld naast ons lopen hadden ook ineens iemand die onwel werd en naar het ziekenhuis doorgebracht kon worden. Vraag je dan nog meer eens af of die voldoende dat waard is, en of je tieners uberhaupt zoiets mag laten doen met een goed cijfer als motivatie.

ik vind dat op zich nog niet zo bijzonder hoor..

een tiener moet in staat zijn te kunnen bewegen.. dit is dus ook wat je docent ermee test..

zou je zwaar falen, dan gaat hij hoogstwaarschijnlijk ook ergens aan de bel trekken.

je hebt sowieso dan 2x per week sport en je bepaald zelf onder toezicht van een deskundige tot hoever je jezelf pushed.. ik ben ooit uit zo'n loop geplukt door mijn docent omdat ik te rood aanliep lol (ik begin pas te zweten bij een rustmoment haha.. daarna kan ik ook weer verder.. maar mocht niet meer).

dat een tiener onwel wordt van een paar minuutjes hollen is zeer onwaarschijnlijk en je moet dan bij jezelf eigenlijk denken: gelukkig dat het hier dan gebeurt en nu kunnen ze gelijk uitzoeken waarom diegene bij normale inspanning zo jong al issues heeft. Er komen dus dingen aan het licht.

12 minuten hardlopen komt ongeveer overeen met 3-4 kilometer.. dat moet een tiener op zich aan kunnen, tenzij ze een medisch probleem hebben, met doktersverklaring hoef jij echt niet hard te lopen.. en als het dan blijkt op het veld, dan hebben ze de volgende keer er wel een en zijn ze op de hoogte dat ze een medisch prolbeem hebben..

nee dat men coopertests, rondjes rent en dergelijken op school doet vind ik geen echt probleem.. het brengt eventuele issues aan het licht die blijkbaar verborgen waren.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:56

Romyv schreef:
Ik heb ook al eens gekotst na het trainen of tijdens het trainen.. Lucht doorslikken met rennen en ik was ervan, of elkaar in de fitness maximaal pushen want zoals de militairen zeggen: zonder pijn geen verbetering of pijn is fijn en bloed is goed.. Dus je omgeving is zeker een belangrijke factor hierin!!!

Wat jij ook mooi benoemd Elena "maar dat 1000-en iets doen wil nog niet zeggen dat het geen aanslag is op je lichaam", het voorbeeld van die moeder en dochter is daar ook schrijnend in!

Wat betreft zn SMA, dat is wel 200 euro..... Wat doet dat met de sport?

''No Pain No Gain'' is echt zo'n onzin. Totaal geen aanval of specifieke reactie op jou hoor, maar vind het altijd zo apart als mensen dit als motto hebben. Zware spierpijn is geen bewezen indicatie dat het een goede workout is geweest. Vooral als beginners dit zeggen en eigenlijk de kans op een blessure vergroten, dan denk ik echt van: >;) Een goede houding tijdens een oefening is zo belangrijk en een prettig gevoel van spierpijn (dat gevoel waarvan je weet dat je wat gedaan hebt, maar dat het niet hinderlijk is) is prima en een teken dat wat je aan het doen bent, goed is. Maar dat je zo hard hebt getraind dat je daarna amper wat kan? :n Maar ieder zo zijn eigen ding laat ik maar zeggen.

Wat me ook opvalt is dat het gezonde leven als in; mega gezond eten en sapdagen plus keihard trainen alleen maar in populariteit toeneemt. En dus ook een hoop onkunde kweekt en onwetende mensen oplevert die niet weten waar ze aan beginnen. Ik ken zoveel jonge meiden die zichzelf strikte diëten opleggen en dan 2,5 uur per dag gaan sporten en zich later afvragen waarom ze zo vaak moe en ziek zijn.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:14

In ver weg de meeste gevallen is er vooraf weinig of niets aan te doen.
Er is statistisch altijd een kans dat zoiets kan gebeuren. (dacht in de orde van een op de honderd duizend)

een sportkeuring, de huisarts, zelfs een topsportkeuring kan geen 100% garantie geven, er blijft altijd een kleine kans op dit soort hartfalen.

Als sporter is het zaak je goed voor te bereiden, met hitte rekening houden met meer drinken maar voor mij zijn dat zaken als eigen verantwoordelijkheid. Als je niet goed voelt, rustig aan of stoppen.
Maar vaak hebben deze mensen niets voelen aankomen.

Als organisatie, zorg dat je een goed EHBO team hebt, geef tips over de omstandigheden en waar de medische verzorging te vinden is. Ik weet niet wat de kans op reanimatie is, misschien dat daar nog iets te verdienen is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:19

Ludieke outfits zou je als organisatie wel kunnen verbieden. Lijkt mij niet gezond in een warm kippenpak of zo'n morph suit te hardlopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:25

BMHP schreef:
In ver weg de meeste gevallen is er vooraf weinig of niets aan te doen.
Er is statistisch altijd een kans dat zoiets kan gebeuren. (dacht in de orde van een op de honderd duizend)

een sportkeuring, de huisarts, zelfs een topsportkeuring kan geen 100% garantie geven, er blijft altijd een kleine kans op dit soort hartfalen.

Als sporter is het zaak je goed voor te bereiden, met hitte rekening houden met meer drinken maar voor mij zijn dat zaken als eigen verantwoordelijkheid. Als je niet goed voelt, rustig aan of stoppen.
Maar vaak hebben deze mensen niets voelen aankomen.

Als organisatie, zorg dat je een goed EHBO team hebt, geef tips over de omstandigheden en waar de medische verzorging te vinden is. Ik weet niet wat de kans op reanimatie is, misschien dat daar nog iets te verdienen is.

dat is het inderdaad BMHP.

het nadeel is vooral dat je je die andere 99.999 die een finish bereiken niet zult onthouden.. als er dan 1 of twee sporters ineens het leven laten, dan lijkt het een nieuw iets, omdat het gewoon hard doorkomt. Het is echter iets van alle tijden..

het enige dat je kunt doen is zorgen dat je zelf zo gezond mogelijk bent voor je een prestatie wilt leveren, eventueel met keuring als daar reden toe is.

Zolang men zo goed mogelijke voorzieningen treft waardoor zo min mogelijk risico's genomen hoeven worden, dan is het laatste woord aan de natuur.. 99.999 zullen niets overkomen en af en toe wordt ons 1 ontnomen.