verstandskiezen moeten eruit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isaboy

verstandskiezen moeten eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:49

Moest vandaag naar de tandarts voor controle,
Niets aan de hand doe ook netjes stokeren op advies,

Maar nu kreeg ik ineens de mededeling dat mijn verstandskiezen eruit moeten alle 4 :(

Ze zijn al alle vier netjes door en heb er (nog) geen last van...
Maar de tandarts zeg dat ze met de tijd wel problemen gaan geven.. doordat de plak vasthouden ik er met poetsen moeilijk bij kom en ze al een beetje aan het irriteren zijn

Mijn vraag ... doet het veel pijn? En heb je er lang last van?
Ook vervelend is dat het niet in 1x kan gebeuren
En dus 2x moet
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 22-09-14 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Re: verstandskiezen moeten eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:50

De behandeling zelf valt reuze meer. Maar daarna heb je een pijnlijke mond en kwijl je en wordt het paar dagen lastig eten. Vond alles erna erger dan die spuiten + behandeling. Maargoed, het moet nu eenmaal en voordeel is dat ik nu 4 kiezen minder heb om gaatjes in te krijgen :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:52

Ik zal je mijn ervaring besparen. Maar om kort te zijn; ik vond het een hel.
Dacht dat het wel mee zou vallen en dus geen vrij gevraagd maar het ging echt
niet ik moest naar huis, alles bleef bloeden en ik was
helemaal van de wereld dus ik zou wel een middag vrij nemen van werk/school gewoon
uit voorzorg :j

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:54

-O- ben al zo bang om wat aan mijn gebit te laten doen, pijnstillers nog genoeg in huis :') zal denk/hoop ik minder pijn doen als amandelen verwijderen

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:57

:wow: is het echt zo erg ? En hoelang blijft de pijn aanhouden? Ik moet natuurlijk 2 x maar als de 1ste x vervelend gaat verlopen denk ik niet dat ik nog een x durf ,

Waarom doen ze dat nou niet in 1x verwijderen -O-

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:00

1x is veel erger, heb je geen kant vrij om te eten.

Ik had 2 dagen pijn. Maar constant ibruprofen genomen (in poeder, in glas ranja gedaan met rietje, kon namelijk niet drinken door de verdoving) en dan valt het mee. Je moet de verdoving voor zijn.

Ik heb in 3x mijn verstandskiezen laten trekken. Eentje bij de tandarts.
Zijn ze er niet makkelijk uit te halen? Eentje wipte mijn tandarts er zo uit. De andere 3 waren nog nauwelijks door en moesten eruitgesneden worden.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:01

Bij mij zijn ze allemaal al door ik weet niet of dat scheelt ?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:03

Ik moet zeggen, degene die eruitgesneden werden, duurde niet extra lang en had ook niet extra pijn of bloedingen enzo. Dacht echt, dat wordt een bloedblad, maar viel mee.
Weet je, gewoon afspraak maken, erheen gaan. Neem een vriend/ouder/zus/broer ofzo mee. Neem sowieso de dag vrij. En ga gewoon daarna series kijken op de bank.
Succes!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:05

Ik ga moed verzamelen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:05

Ik zou nasr de KC gaan om ze te laten trekken, die hebben veel meer ervaring daarmee.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:09

Isaboy schreef:
Bij mij zijn ze allemaal al door ik weet niet of dat scheelt ?

Volgens mij scheelt dat wel hoor.

Bij mij zijn ze er bij de kaakchirurg uitgehaald. Tenminste de onderste. Die lagen overdwars in mijn kaakbot en duwden de rest van mijn gebit opzij. De bovenste waren al door en die gingen er erg makkelijk uit en daar heb ik weinig last van gehad. Zijn er overigens ook door de kaakchirurg uitgehaald, maar dat ging erg snel.

De onderste waren erg pijnlijk, maar daar hebben ze dan ook moeten snijden, wat kaakbot moeten verwijderen en de erg vastliggende kiezen eruit moeten wrikken. Je wil niet weten hoe ik er na de "operatie" uitzag :') _/-\o_ . Leek wel of ik een tennisbal in mijn wang had en alles was paars :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:11

Ik vind de tandarts echt vreselijk. Dat gepruts in je mond en dar geboor en gekraak. En vaak doet het nog zeer ondanks verdoving.
Mijn verstandkiezen heb ik eruit laten halen bij de kaakchirurg. Was ook heel erg zenuwachtig en vond het doodeng.
Achteraf gezien ga ik veel liever naar de kaakchirurg. Heb echt helemaal niks gevoeld. En het kraken viel ook echt reuze mee. Vanuit het ziekenhuis meteen door naar de apotheek voor mondwater en pijnstillers. Pijnstillers moet je al nemen voor dat de verdoving is uitgewerkt. Bij mij viel het echt reuze mee.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:14

Er zijn al heel veel topics over dit onderwerp.

Het valt bij verreweg de meeste mensen altijd heel erg mee, maar helaas hoor je op internet alleen de vervelende verhalen.

Het trekken zelf mag geen pijn doen (pijn? onvoldoende verdoofd).
Napijn kan je wel verwachten, maar is te beperken door pijnstillers te gebruiken en de tips die je van tandarts/kaakchirurg krijgt in acht te nemen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:14

Om je even moed in te spreken, bij mijn zijn ze er een maand of 2 terug boven uitgehaald en onder moeten ze ook (had er ook 4) en ik heb er geen moment wat van gevoeld. tijdens de ingreep niet maar daarna net zo min. behandeling was om half 3 en heb in de avond gewoon lekker pizza gegeten. geen probleem.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:16

Bij mij zei de tandarts ook dat ze eruit moeten, alleen heb ik nog geen tijd gehad hiervoor. Ook nog nergens last van :). Maar volgnsmij verschilt het heel erg per persoon. De ene heeft nergens last van en de ander zit eennweek thuis met een gekneusde kaak en een tennisbal wang. Maar gewoon doen! Die pijn overleef je ook wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:17

muntdrop schreef:
Bij mij zei de tandarts ook dat ze eruit moeten, alleen heb ik nog geen tijd gehad hiervoor. Ook nog nergens last van :). Maar volgnsmij verschilt het heel erg per persoon. De ene heeft nergens last van en de ander zit eennweek thuis met een gekneusde kaak en een tennisbal wang. Maar gewoon doen! Die pijn overleef je ook wel :)

Helemaal mee eens!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:18

Ahh :') hebben ze geen foto's van je gemaakt toen haha grappie :=

Ben iik blij dat ze bij mij allemaal al Door zijn, ze wil binnenkort een foto maken en vanuit daar gaat ze kijken of ze het zelf kan maar een kc is dus beter.

Boren bij de tandarts kan bij mij tegenwoordig zonder verdoving deze tandarts is heel geduldig en heel voorzichtig Gelukkige en doet alles hrel zachtjes,

Pijnstilers heb ik nog zat.liggen van mijn amandel operatie,
Zetpillen paracetamol, en diclofinac, +maagbeschermer, en ibibrufem zakjes miet je oplossrn in water.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:19

Als ze niet te dicht op de zenuwen liggen kunnen ze wel gedaan worden door je tandarts. Als je je daar fijn bij voelt. Maar je tandarts zal nav die foto's vanzelf wel een advies geven.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:21

Ik heb gezocht op dit onderwerp maar er wat een topic waar ik wat in wou vragen maar daar was al heel lang niet meer in gereageerd :Y)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:25

Bij mij moesten ze er een aantal jaren geleden ook al uit.
De eerste heeft mijn tandarts gedaan en dat was geen succes, dus ook niet meer teruggegaan voor de rest.

Twee maanden geleden zoveel pijn in m'n bakkes, dat ik eerst aan de AB moest en doorverwezen werd naar de Kaakchirurg. Ik had dus een ontstoken kaak van de verrotte verstandskiezen.
Beiden zijn verwijderd bij de KC en ik moet zeggen dat het voor 200% meeviel. Ook daarna heb ik er geen last van gehad.

Wachten doe ik dus nooit meer, want liever een kies laten trekken dan wachten totdat je kaakbot ontstoken is :D

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:27

Ik had alleen onder verstandskiezen. Deze zijn er in twee keer uitgehaald door de kaakchirurg. Ik zag er echt heel erg tegen op, had ook nog nooit spuiten in m'n mond gehad. Het is me enorm mee gevallen, ondanks dat.mijn kiezen overdwars lagen en in stukken gezaagd moesten worden.
De tweede keer ging ik naderhand met mijn vader naar een horecabeurs. Dat was misschien niet zo handig want ik wilde alle lekkere hapjes proeven en mijn verdoving was nog niet uitgewerkt. Ik had hierdoor het gevoel dat ik heel mijn gezicht onder knoeide, wat dus niet zo was.. :-D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:27

Wees blij, ik moet 4x :D

Eerste keer viel mij tegen, verdovingen deden erg pijn.. Daarna niks meer gevoeld. Toen was het gehecht, ik kon echt bijna een maand langer amper normaal mijn mond opendoen. Ook had ik de eerste dag super veel pijn met slikken.. :l

De 2e keer viel weer heel erg mee, hij was voorzichtiger met verdoven, niks gevoeld. En hij had het gelijmd. Kon de volgende dag alles weer. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:28

Bij mijn man moesten ze er ook uit, hij liet ze zitten en nooit geen last van gehad. Vroeger bleven ze gewoon zitten vind wel dat ze er tegenwoordig vaak uit gaan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:31

Tegenwoordig mag een tandarts alleen nog maar doorverwijzen naar een kaakchirurg als het echt moeilijk liggende verstandskiezen zijn. Anders moet je als patiënt alle kosten zelf betalen (terwijl het normaal onder de basisverzekering -en ook eigen risico- valt).

marleen_usar: vroeger waren de tandartsen veel minder gericht op preventie. 'Geen gaatjes? Dan gaat het goed!'
Nu worden problemen liever voorkomen en verstandskiezen geven verhoudingsgewijs nu eenmaal veel problemen (geloof mij: er zijn maar weinig mensen die ze echt goed schoon kunnen houden).

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:35

Dat is ook het probleem bij mij ik kan er met poetsen en stokeren moeilijk bij daardoor komt er plak en tandsteen