Emoties weg eten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Emoties weg eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 10:35

Zo, even wat van me af schrijven hoor! Ik heb nu al een poosje dat ik dingen weg eet, en wat ik dus niet moet doen. Stomme is, je weet dat je je er uiteindelijk alleen maar ellendiger van gaat voelen, maar toch hou ik er niet mee op. Ik weet waarom ik veel eet de laatste maanden, en nu op het moment liggen zowel mijn opa als oma slecht (oma met hartfalen en long + blaasontsteking in het ziekenhuis, en opa is stervende, ligt thuis op bed) Het rotte is dat ik me zo enorm schaam ervoor en voor mijn lijf op het moment (heb nu dus echt overgewicht) dat ik amper nog buiten kom, alleen voor het nodige. (zit ook zonder werk thuis, dat werkt ook niet erg mee) Elke dag probeer ik weer normaal te eten, af te vallen, heb afgelopen week netjes 3x gesport, (sport 3/4x p/w, dus ben echt geen lui typje) praat mezelf moed in en probeer positief te blijven kijken en denken naar mezelf (dan maar iets steviger, komt wel weer goed, niemand kijkt je raar aan omdat je wat dikker word, het is tijdelijk, gaat over, ze houden ook van je met een maat meer etc..) maar feit is dat ik er zo ongelukkig van word op het moment, vooral als ik me s'ochtends aan wil kleden, maar gewoon echt niks meer normaal pas.. heb 1 broek die nog aan kan, maar die eigenlijk ook niet meer lekker zit, heb al nieuwe kleding besteld een maat groter tegen mijn zin in. (van maat m naar xl in 6 weken) en heb al een paar keer naar mijn hoofd gekregen dat ik flink breder ben geworden.. En dit is niet dat ik mezelf zielig vind of zo, want trap mezelf al genoeg voor mijn kont, maar op dit moment lukt het me niet uit die cirkel te komen en baal ervan, dus nou ja, ik wou het gewoon even kwijt denk ik. Frustratie!

jumerenik

Re: Emoties weg eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:40

een lange wandeling gaan maken als je de dang voelt om te gaan eten. maar dan ook echt lang. lekker nadenken en rusig aan doen. maar een route niet langs winkels en neem geen eten mee. als je wandelt indenken dat je nu ook aan het afallen bent. dit blijven doen. tenminste een maand lang. iedere keer opnieuw. je zal je er echt beter door gaan voelen!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:13

Heb je geen hobby waarmee je met je handen bezig bent? Breien, haken, borduren, kleuren, puzzelboekje of gewoon puzzelen, zoiets?
Ik at weleens uit verveling savonds, dan helpt het om iets met je handen te doen want dan heb je geen handen over om te eten ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:49

Heb je geen sportieve vriend of vriendin? Kijk het mag duidelijk zijn dat je in een negatieve spiraal zit waar je niet uit gaat komen als je je leven radicaal omkeert.
Kortom, je moet zorgen dat je van je overgewicht afkomt (nu kan het nog, straks als je 52 bent, neit meer zo makkelijk).. zodat je zelfvertrouwen krijgt en weet dat je deze emoties de baas bent.
en dat je ze ook kunt uiten op een andere manier.
Ik zou adviseren om iemand te vragen of hij/zij je een beetje wil motiveren/stimuleren om mee te gaan sporten.
Ik zou denk ik een vriend van mij vragen dat ie geen tegenspraak van mij mag dulden en me letterlijk mee moet slepen omdat ik dat zelf niet kan ivm gebrek aan motivatie maar dat ie zich daar niks van aan moet trekken en desnoods me aan mn haren mee moet nemen :}XD

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 12:00

Sporten doe ik dus al elke week geregeld, 3 jaar lang nu, en dan ga ik ook flink aan de bak, dus daar hoeft geen verandering in te komen. Het zijn echt de eetbuien. Ik kom er ook wel weer uit, maar op het moment is het gewoon erg lastig en heb ik gewoon even weer motivatie nodig om te doen wat moet.. gezond eten.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 12:47

Dit klinkt mij in de oren als een (beginnende) eetstoornis. Een beetje meer eten omdat je door een moeilijke periode gaat is dit niet meer, van maat M naar XL in slechts 6 weken vind ik behoorlijk heftig. Ik zou prof. hulp gaan zoeken, hoe vroeger je er bij bent met zoiets hoe beter je er weer vanaf kan komen.
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 20-09-14 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 12:53

Eerst een knuffel.
Je zo ellendig voelen is niet tof.

Lijkt mij handig om naar de huisarts te gaan.
Die kan je doorverwijzen naar psycholoog en of dietist.
Afvallen hoef je niet alleen te doen hoor.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 13:40

Ik heb al jaren een eetprobleem, en als er veel gebeurd in mijn leven komt dit naar boven inderdaad.. Hulp heb ik genoeg gehad, weet hoe of wat, alleen dat cirkeltje doorbreken is nu dus lastig. Wou het gewoon van me af typen. ;) Lief bedoeld hoor, maar door dat circus ben ik dus al geweest (psychologen etc.) Bedankt voor de reacties! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:42

Oh, dit heb ik ook gedaan, echt troosteten en dan jaren lang. Uiteindelijk woog ik bijna 160 kilo :o
Het is echt een comfort food situatie. Heel moeilijk. Bij mij zaten er meerdere trauma's in de weg en had ik ook straatvrees, dus beweging krijg je dan ook niet.

Maar TS, ik snap dat je het niet wilt horen, maar je zult jezelf toch een skup onder de kont moeten geven of hulp zoeken. De ene hulpverlener is de ander niet. Geloof me, je wilt niet zo dik worden als ik was :n Dan kom je helemaal in een vicieuze cirkel terecht. Ik zou alsnog met een dieetiste of voedingsconsulente gaan praten, en dat in samenspraak met een psycholoog. Maar dan moet je wel echt willen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:40

Ten eerste: heel veel sterkte met alle stress! !

Twee dingen hebben mij geholpen: ik heb alle 'denk positief' dingen eruit gegooid. Het werkte niet, dus wat zou ik moeite doen?
"Ik ben nu niet verstandig bezig" - en dan er bijv achteraan " ...maar ik BEN ook boos!"
Dat luchtte op!
(En idealiter daarna iets doen met je boosheid, dat lucht nog veel meer op.)

En er zijn veel dingen die helpen tegen stress. Steun zoeken. Ontspanningsoefeningen. Ik ben erg blij met de cursus 'touch for health' die ik ooit volgde (en uit dezelfde stal: 'stress release'). Cd's met wat heet een bin.aural effect: je hersenen gaan de kalme alfagolven produceren (bijv brainsync). Yoga doen. Je favoriete geur uit zo'n geurlampje. Kruidenthee van berk en zoethout, of vrouwenmantel met valeriaanwortel en guldenroede (of waar je maar trek in hebt!!).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:02

Ik kan je de hand schudden TS, ik doe precies hetzelfde bij stress; eten.

En wanneer je kleren dan niet meer passen, wanneer je je eigen goedbedoelde peptalk doorziet... ja dat is ontzettend k*ut.

Graag zou ik je tips geven, maar ik ben er zelf ook nog niet achter wat werkt. Omdat de stress-oorzaken bij mij iets minder zijn geworden zijn de grootste binge-buien ook over. Maar goed is het nog steeds niet.
Wat me wel helpt en waar ik motivatie en steun uit haal is dat ik door een personal trainer begeleid word.
Dat is niet alleen samen sporten, maar ook is het echt mijn vertrouwenspersoon waarmee ik het over alles kan en mag hebben.

Heel veel sterkte in elk geval!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:54

Nou, idd: peptalk die niet helpt, dat is de juiste uitdrukking!

Erkennen, jezelf erkenning geven voor de emoties "die er onder liggen" - en veel (ook preventief) antistress dingen doen werkt voor mij het beste.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 00:32

Heel erg bedankt voor jullie berichten, Janneke, die bin aural heb ik opgezocht, en ga ik zeker proberen, baat het niet dan schaad het niet toch? Ook kan het geen kwaad om iets te gaan zoeken qua hobby dat zodra ik weer die drang krijg om te gaan lopen eten, ik dat erbij pak. Dus ook een goede tip!

Super bedankt voor de oppeppers, morgen (nou ja, nu eigenlijk dus al) nieuwe dag en mede dankzij jullie heb ik weer net even wat meer spirit om de draad weer op te kunnen pakken merk ik. Ik ga maandag even shoppen naar kleding voor tijdelijk (ik kan namelijk moeilijk in mijn blote kont lopen komende tijd) waar ik me lekker in voel en wat niet te strak zit en ook een beetje leuk staat, ook sporten en weer even voor mezelf heel duidelijk mijn ritme op proberen te pakken zodat ik over een aantal weken weer wat beter in mijn vel zit. Soms helpt het uiten op een forum me heb ik gemerkt, waarvoor dank. :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:41

Is de situatie al verbeterd TS? :(:)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:55

Ja, gelukkig wel, val al weer wat af ook. Opa is helaas in tussentijd overleden en donderdag de begrafenis. Geeft wel wat rust weer, en er komen gelukkig leuke dingen op mijn pad. (volgende week beginnen bij een nieuwe baan en volgende maand ga ik beginnen met klussen in mijn nieuwe huis!) Dus gelukkig kan ik er weer een beetje uitklimmen, dank je wel. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:03

Je zegt dat je veel thuis zit. Als je dat doet ga je ook veel piekeren.
Toen ik werkeloos werd ben ik vrijwilligers werk gaan doen en werk nu zo'n 2 jaar bij de dierenambulance en sinds 3 maanden ook nog bij een opvangcentrum voor alleen katten.
Erg leuk, nieuwe mensen, vriendschappen, je nuttig voelen en dingen leren. Daarbij krijg je ook een beetje stabieler leven.