Mijn doelen zijn dus:
* 15 kg afvallen
* Géén voedingsstoffen schrappen, dus niet koolhydraatarm o.i.d.
* Gezond, gevarieerd, maar wel regelmaat
* Veel vezels ivm niet (goed) werkende darmen
* 6 maaltijden per dag (ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, tussendoortje)
Daarnaast willen we 1 keer in de week gaan zwemmen, 2 keer in de week krachttraining en 2/3 keer in de week wandelen (wandelen wil ik zelf uit gaan bouwen naar hardlopen, maar voor nu met trombosebeen is dat nog even niet mogelijk). Ook wordt er 5 keer in de week een uur gefietst (half uur naar station en weer half uur terug naar huis).
Verder slik ik nu een kleine week nieuwe medicatie, waardoor mijn eetlust totaal verdwenen is (makkelijk afvallen, niet gezond...). Dus voor mij even extra belangrijk om een goed eet patroon aan te houden.
Ook wil ik vanaf nu gezond gaan koken, pakte nogal makkelijk eens een "pakje van knorr", omdat dat zo makkelijk is of een kant en klaar stoommaaltijd van de AH. Daar moet verandering in komen!
Maar goed, nu even to the point. De vragen die ik nu heb:
1. Bereken je de kcal en voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten, vetten, etc.) op je huidige gewicht óf op het streefgewicht?
2. Hoe ga je om met sporten, eet je dan meer of het zelfde? Wanneer meer, welke voedingsstoffen dan meer en hoeveel meer? Kan me voorstellen voor spieropbouw heb je eiwitten nodig, dus meer eiwitten bij krachttraining?
3. Hoe kan je de (6) maaltijden het beste indelen? Hoeveel kcal voor elk tussendoortje (in procenten eventueel)?
En dan dit (volgens voedingscentrum):
40 % van alle kcal moeten koolhydraten zijn (2000 kcal zou dat dan 800 kcal aan koolhydraten zijn)
52 gram moet eiwit zijn (of 9% van alle kcal, bij 2000 kcal zou dat dan 180 kcal aan eiwitten)
20 tot 35 % van alle kcal moeten vetten zijn (2000 kcal zou dat dan 400 tot 700 kcal aan vetten)
Nu ben ik geen enorm rekenwonder, maar nu kom ik dus niet uit op 2000 kcal... Waar wordt dat mee aangevuld?
Pff, lang verhaal. Hopelijk kunnen mensen mij weer even een eindje verder op weg helpen.