en binnenkort is het werkelijkheid!
5 december heb ik een consult bij de chirurg,maar weet niet wat er daar zoal overlegt ga worden.
Ik heb een aangeboren scoliose die momenteel 32° is, ga elke week naar de kiné en elke 6 maand naar kliniek voor opvolging..
altijd is het beter gegaan tot 1 jaar geleden,dan is het weer verslechterd: 1 jaar geleden zat ik nog op 25°.
Vroeger was ik te jong voor een operatie en was nog volop in mijn groei,
had bijna ook een brace/korset moeten dragen maar kon niet meer omdat ik al menstrueerde(weet niet meer waarom dit belangrijk was).
Waarom ik zo graag hoopte op een zo'n ingrijplijke operatie?
Mijn scoliose zorgt ervoor dat ik zo moe ben, de trap opstappen en ik ben buiten adem..dat terwijl ik een sportief iemand ben met goede conditie.
Ben nooit uitgerust, het zorgt ervoor dat ik dingen niet meer kan doen en mijn bewegelijkheid is ook beperkt hierdoor.
Daarbij heb ik ook artrose in beide knieën en een slechte heup(links) door een ongeval die ik gehad heb,mijn kromming ga naar links en mijn linkerknie word meer belast waardoor die het ergst artrose heeft..ook is heel mijn lichaam volledig naar links, als ik probeer 'rechtop' te staan dan zie ik gewoon in de spiegel een deukje in men linkerzij door de kromming.
Zijn er hier meer mensen met scoliose/die een operatie hebben laten doen?
Hoe zagen jullie op tegen de operatie,hoelang hebben jullie moeten wachten tot ze gingen opereren(wachtlijst), hoe ging jullie revalidatie en de dagen net erna?
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!