Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 01:19

Heel mijn leven ben ik bang geweest voor de meest stomme dingen en dit is steeds een beetje erger geworden totdat het beestje nu een naam heeft gekregen: een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis.

Veel mensen zijn wel eens bang zenuwachtig of nerveus voor de veroordeling van anderen, vinden het spannend om aan een nieuwe baan te beginnen, voelen druk als ze een belangrijke taak uit moeten voeren. Ik heb die gevoelens ook maar zo heftig dat ik het niet aan durf om die dingen aan te gaan.

Ik zit nu bijna twee jaar werkeloos thuis en dit heeft mijn 'probleem' geen goed gedaan. Iedere dag weer maak ik me druk of ik het wel goed doe. Bij alles wat ik doe heb ik twijfel, doe ik het goed genoeg, vind ik het goed genoeg, vinden anderen het goed genoeg?
Het thuis zitten heeft mij ook de mogelijkheid gegeven om alles te ontwijken. Ik heb ondertussen minimaal sociaal contact, ga geen nieuwe dingen aan en verstop me merendeel van de tijd thuis. Waar eerst nog een veilige plek was bij mijn paardje zie ik nu ook hier spoken en ben doods bang om 1 van mijn stalgenoten tegen te komen.
Eigenlijk kan ik moeilijk omschrijven waar ik bang voor ben, wat gisteren nog goed ging kan morgen een onmogelijke taak zijn.

Mijn wereldje word klein, steeds kleiner en het word er bepaald niet leuker op. Alles wat ik zo graag deed doe ik nu maar voor de zekerheid niet meer.
En dan kom je tot de realisatie dat het zo niet meer kan maar hoe vecht ik tegen mijn eigen hoofd?

Binnenkort is het de bedoeling om met een nieuwe therapie te starten, het idee is dat ik de enge dingen op ga zoeken en er doorheen ga in plaats van er voor weg te lopen. Maar dit is dood en dood eng maar als ik het niet wil gaat het niet gebeuren.

Heeft er iemand tips hoe ik me in hemels naam kan motiveren om dit te doen, vol te houden en mijn leven weer terug te krijgen?
Graag tips of ervaringen, als je denkt dat ik er baad bij heb hoor ik het graag.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 01:56

Ja hier ook nog 1. Geen officiele diagnose maar ik vermoed het. Ik ben met mijn opleiding gestopt erdoor (ik blokkeerde en durfde geen opdrachten meer af te maken uit angst dat ze afkeurd werden, dus maakte ik ze niet en kreeg lage cijfers), heb daarna 6 maanden thuisgezeten, niet gewerkt, niet met vriendinnen afgesproken. 6 maanden lang elke dag achter mn computertje de tijd te verdoen. Werken durf ik totaal niet, ik ben te bang snel ontslagen te worden omdat ik het niet goed doe. Ik ben ook vooral bang om stomme dingen te doen, te struikelen over mn woorden, dingen niet goed te doen en durf geen opdrachten uit te voeren als anderen meekijken, bang om beoordeeld te worden. De stad ingaan wordt m ook niet want was als ik oude klasgenoten tegenkom? Als huidige klasgenoten me mee vragen de stad in te gaan zeg ik standaard nee. Want wat als ze gaan shoppen en ik dan net die verkeerde kleren uitkies? En uberhaupt, ik durf niet eens te betalen als klasgenoten erbij staan, dus ff naar de mac en wat bestellen wordt m ook niet. Dat laatste durf ik alleen met hele goede vrienden, waar ik er slechts 2 van heb en deze zie ik helaas niet vaak, gezien ze niet dichtbij wonen. En dan nog gebeurt het niet zonder angst. Ook als ik op straat loop, voel ik me bekeken en voelt het als er op me gejaagd wordt. Alsof iedereen naar me kijkt en beoordeelt hoe raar ik wel niet loop, of wat een vage tas ik heb. (bijvoorbeeld) Ik kan me eigenlijk nooit 100% ontspannen buiten mijn veilige kamer.

Ik zit momenteel bij een psycholoog die dezelfde aanpak wil gaan doen als bij jou, TS. Echter geeft zij mij helaas geen tips en kan ik deze ook niet aan je doorgeven. Mijn motivatie zelf is vooral dat ik ook bang ben voor de toekomst. Hoe moet ik in hemelsnaam zometeen wel gaan werken zodra ik school af heb? Hoe moet ik huisje onderhouden als er geen geld binnenkomt? Hoe moet ik de dingen gaan regelen die ik nu totaal niet durf maar wel gaan moeten? Om later niet nog meer in de problemen te komen, wil ik het nú oplossen. Echter wil het nog niet erg vlotten omdat er ook een deel van mij is die nogal lui is :+ Maar ik ga nu weer naar school en dat MOET, dus daar ga ik dan meteen maar nieuwe uitdagingen aan.

Over dat vechten tegen je eigen hoofd, is zeker erg moeilijk. Op een van de faalangst curssusen heb ik geleerd een gesprekje met je hoofd aan te gaan. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? En is dat "erge" nou echt zo erg? En als je hoofd alle rampen door loopt die zouden kunnen gebeuren, denk dan "hoevaak gebeuren die nou echt?" realistisch blijven werkt (soms :') )

Wat mij ook helpt in nieuwe situaties is een plan maken. De situatie waarin ik dit gedaan heb gaat als volgt: Ik moest naar school voor een intro dag, ik wist hoelaat, maar er werd niet gemeld wáár precies in het gebouw. Mijn plan was om eerst te kijken of er bordjes staan die de weg wijzen. Staan die er niet, dan vraag ik bij de administratie het. En desnoods vraag ik het aan iedereen die rondloopt, want dan weeg ik op: "Is iets vragen aan iemand erger dan de introdag missen en je rooster en andere belangrijke info niet krijgen?" Dat laatste vond ik erger, dus dan zou ik voor de eerste optie gaan.
In werkelijkheid werkte mijn plan A niet, er stonden geen bordjes. En dus liep ik naar de administratie en vroeg waar ik moest wezen voor de intro dag. Ze zei welk lokaal en een beetje de weg, helaas onthoud ik dat in al mijn nerveusiteit niet natuurlijk en moest ik alsnog vragen waar het lokaal zich bevond. Ik heb het aan 6 mensen gevraagd voor ik er was :+ Uiteindelijk vond ik het toch goed gegaan, ik ben niet verschrikkelijk af gegaan en het beste: ik heb de intro dag niet gemist en heb mn rooster en belangrijke dingen ontvangen.

Tijdens het hele gedoe en ook de rest van de intro ben ik wel gespannen gebleven, de angst ging niet weg totdat ik weer op weg naar huis was. Ik denk dat dat altijd wel zal blijven, maar zal zeker minderen na oefening. (de trein vind ik bijvoorbeeld ook niet meer zo heel eng, maar meer omdat ik nu weet hoe het werkt!) Alles weten en bedacht zijn op "rampen" (zoals dat als de bordjes er niet stonden bij de intro dag) en dan te weten wat je moet doen helpt mij wel.

Zo, heb een hele lap tekst geschreven zie ik := Ik hoop heel erg dat je er iets aan hebt!

Awarance

Re: Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 02:51

Dit klinkt nogal herkenbaar voor mij. Gelukkig niet zo erg als het voor jullie lijkt te zijn, maar ik kan me er zeker wel in vinden! Alleen heb ik het vaak omgedraaid: ik doe iets fout (iets niet doen wat ik gezegd heb te doen, iets te laat sturen/inleveren, ergens niet heen gaan waar ik wel had moeten zijn) of heb een 'issue' met iemand (discussie over een of ander topic, ruzie met ouders, iemand die ooit iets stoms tegen me gezegd heeft, etc.) en dan wil ik het liefst.. ver bij die situatie uit de buurt blijven, in plaats van het op te lossen. Niet reageren op mailtjes of berichtjes, telefoon niet opnemen, bewust ergens niet heen gaan waar je die persoon tegen kan komen, en zo wordt het probleem alleen maar erger. Door dat 'gesprekje met je hoofd' wat Emma zei heb ik uiteindelijk besloten dat ik het toch belangrijker vond om de meeste van die dingen wel op te lossen.. en daar dan ook mijn best voor gedaan, hoe spannend dat soms ook was. Af en toe heb ik dagen dat ik me wel zo voel als jullie beschrijven, waarbij ik liever met helemaal niemand (en hun ideeën) te maken heb, maar echt angst is het niet en het blijft bij dagen. Ik kan me voorstellen hoe moeilijk het is om eruit te komen als dat 'normaal' is..

Probeer om.. niet te vechten, maar met je eigen hoofd een oplossing te vinden ;) Compromissen sluiten dus. Stel een doel voor jezelf wat je graag wilt bereiken. Zet dan elke dag een stapje in die richting. Al is het maar een klein stapje. Gaat het niet goed, morgen nog een poging. Gaat het wel goed, probeer dan door te zetten en er nog een stapje bij te doen. En ja, soms val je even terug, en dat geeft niet. Geef jezelf dan even een 'rustdag', maar blijf proberen op je doel af te gaan. Als je zo lang genoeg doorgaat.. wordt dat uiteindelijk normaal voor jou.

En denk er vooral aan dat mensen die je beoordelen niet jouw schuld zijn. Dat is hun fout, zij hebben niks met jou te maken. Mensen die het durven om hun (negatieve) beoordeling uit te spreken zonder dat je daarom vraagt heb ik 0 respect voor. En als je ergens geen respect voor hebt, wordt het ook een heel stuk makkelijker om er niks om te geven. Ik ging bijv. steevast met slobberige trainingsbroek naar mijn paard. Ziet er niet uit, en daar was ik me soms heel erg bewust van. Toch bleef ik het doen, als een soort middelvinger naar de meningen van anderen. Doe maar eens gek lopen, of niet heel erg flatteuze kleren aan te trekken, of iets raars doen of zeggen. Iets meer respect voor jezelf dus, en minder voor de rest van de wereld. Jij moet leven met jou.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 03:56

EmmaVZ schreef:
Ja hier ook nog 1. Geen officiele diagnose maar ik vermoed het. Ik ben met mijn opleiding gestopt erdoor (ik blokkeerde en durfde geen opdrachten meer af te maken uit angst dat ze afkeurd werden, dus maakte ik ze niet en kreeg lage cijfers), heb daarna 6 maanden thuisgezeten, niet gewerkt, niet met vriendinnen afgesproken. 6 maanden lang elke dag achter mn computertje de tijd te verdoen. Werken durf ik totaal niet, ik ben te bang snel ontslagen te worden omdat ik het niet goed doe. Ik ben ook vooral bang om stomme dingen te doen, te struikelen over mn woorden, dingen niet goed te doen en durf geen opdrachten uit te voeren als anderen meekijken, bang om beoordeeld te worden. De stad ingaan wordt m ook niet want was als ik oude klasgenoten tegenkom? Als huidige klasgenoten me mee vragen de stad in te gaan zeg ik standaard nee. Want wat als ze gaan shoppen en ik dan net die verkeerde kleren uitkies? En uberhaupt, ik durf niet eens te betalen als klasgenoten erbij staan, dus ff naar de mac en wat bestellen wordt m ook niet. Dat laatste durf ik alleen met hele goede vrienden, waar ik er slechts 2 van heb en deze zie ik helaas niet vaak, gezien ze niet dichtbij wonen. En dan nog gebeurt het niet zonder angst. Ook als ik op straat loop, voel ik me bekeken en voelt het als er op me gejaagd wordt. Alsof iedereen naar me kijkt en beoordeelt hoe raar ik wel niet loop, of wat een vage tas ik heb. (bijvoorbeeld) Ik kan me eigenlijk nooit 100% ontspannen buiten mijn veilige kamer.

Ik zit momenteel bij een psycholoog die dezelfde aanpak wil gaan doen als bij jou, TS. Echter geeft zij mij helaas geen tips en kan ik deze ook niet aan je doorgeven. Mijn motivatie zelf is vooral dat ik ook bang ben voor de toekomst. Hoe moet ik in hemelsnaam zometeen wel gaan werken zodra ik school af heb? Hoe moet ik huisje onderhouden als er geen geld binnenkomt? Hoe moet ik de dingen gaan regelen die ik nu totaal niet durf maar wel gaan moeten? Om later niet nog meer in de problemen te komen, wil ik het nú oplossen. Echter wil het nog niet erg vlotten omdat er ook een deel van mij is die nogal lui is :+ Maar ik ga nu weer naar school en dat MOET, dus daar ga ik dan meteen maar nieuwe uitdagingen aan.

Over dat vechten tegen je eigen hoofd, is zeker erg moeilijk. Op een van de faalangst curssusen heb ik geleerd een gesprekje met je hoofd aan te gaan. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? En is dat "erge" nou echt zo erg? En als je hoofd alle rampen door loopt die zouden kunnen gebeuren, denk dan "hoevaak gebeuren die nou echt?" realistisch blijven werkt (soms :') )

Wat mij ook helpt in nieuwe situaties is een plan maken. De situatie waarin ik dit gedaan heb gaat als volgt: Ik moest naar school voor een intro dag, ik wist hoelaat, maar er werd niet gemeld wáár precies in het gebouw. Mijn plan was om eerst te kijken of er bordjes staan die de weg wijzen. Staan die er niet, dan vraag ik bij de administratie het. En desnoods vraag ik het aan iedereen die rondloopt, want dan weeg ik op: "Is iets vragen aan iemand erger dan de introdag missen en je rooster en andere belangrijke info niet krijgen?" Dat laatste vond ik erger, dus dan zou ik voor de eerste optie gaan.
In werkelijkheid werkte mijn plan A niet, er stonden geen bordjes. En dus liep ik naar de administratie en vroeg waar ik moest wezen voor de intro dag. Ze zei welk lokaal en een beetje de weg, helaas onthoud ik dat in al mijn nerveusiteit niet natuurlijk en moest ik alsnog vragen waar het lokaal zich bevond. Ik heb het aan 6 mensen gevraagd voor ik er was :+ Uiteindelijk vond ik het toch goed gegaan, ik ben niet verschrikkelijk af gegaan en het beste: ik heb de intro dag niet gemist en heb mn rooster en belangrijke dingen ontvangen.

Tijdens het hele gedoe en ook de rest van de intro ben ik wel gespannen gebleven, de angst ging niet weg totdat ik weer op weg naar huis was. Ik denk dat dat altijd wel zal blijven, maar zal zeker minderen na oefening. (de trein vind ik bijvoorbeeld ook niet meer zo heel eng, maar meer omdat ik nu weet hoe het werkt!) Alles weten en bedacht zijn op "rampen" (zoals dat als de bordjes er niet stonden bij de intro dag) en dan te weten wat je moet doen helpt mij wel.

Zo, heb een hele lap tekst geschreven zie ik := Ik hoop heel erg dat je er iets aan hebt!

Klinkt allemaal vreselijk herkenbaar, maar wel fijn om eens te horen dat ik niet de enige 'doemdenker ben'. Ik durf inderdaad ook niet meer te pinnen als er maar iemand kijkt in een winkel.. en aangezien een cassiere altijd mee kijkt werkt dat erg lastig :')
Ben je al bezig met de therapie? Mocht dit het geval zijn dan uhm, hoe bevalt het? Mijn psychologe heeft het allemaal over kleine stapjes maar ik ben als de doods dat ze over de schreef gaat :7

Een plan opstellen is nog helemaal niet zo een slecht idee, misschien moet ik toch maar eens aan mijn psychologe vragen wat ze nu precies wil gaan doen ipv. vage omschrijvingen.

Veel succes gewenst met de therapie in ieder geval en bedankt voor je berichtje.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 04:07

Jierda schreef:
Dit klinkt nogal herkenbaar voor mij. Gelukkig niet zo erg als het voor jullie lijkt te zijn, maar ik kan me er zeker wel in vinden! Alleen heb ik het vaak omgedraaid: ik doe iets fout (iets niet doen wat ik gezegd heb te doen, iets te laat sturen/inleveren, ergens niet heen gaan waar ik wel had moeten zijn) of heb een 'issue' met iemand (discussie over een of ander topic, ruzie met ouders, iemand die ooit iets stoms tegen me gezegd heeft, etc.) en dan wil ik het liefst.. ver bij die situatie uit de buurt blijven, in plaats van het op te lossen. Niet reageren op mailtjes of berichtjes, telefoon niet opnemen, bewust ergens niet heen gaan waar je die persoon tegen kan komen, en zo wordt het probleem alleen maar erger. Door dat 'gesprekje met je hoofd' wat Emma zei heb ik uiteindelijk besloten dat ik het toch belangrijker vond om de meeste van die dingen wel op te lossen.. en daar dan ook mijn best voor gedaan, hoe spannend dat soms ook was. Af en toe heb ik dagen dat ik me wel zo voel als jullie beschrijven, waarbij ik liever met helemaal niemand (en hun ideeën) te maken heb, maar echt angst is het niet en het blijft bij dagen. Ik kan me voorstellen hoe moeilijk het is om eruit te komen als dat 'normaal' is..

Probeer om.. niet te vechten, maar met je eigen hoofd een oplossing te vinden ;) Compromissen sluiten dus. Stel een doel voor jezelf wat je graag wilt bereiken. Zet dan elke dag een stapje in die richting. Al is het maar een klein stapje. Gaat het niet goed, morgen nog een poging. Gaat het wel goed, probeer dan door te zetten en er nog een stapje bij te doen. En ja, soms val je even terug, en dat geeft niet. Geef jezelf dan even een 'rustdag', maar blijf proberen op je doel af te gaan. Als je zo lang genoeg doorgaat.. wordt dat uiteindelijk normaal voor jou.

En denk er vooral aan dat mensen die je beoordelen niet jouw schuld zijn. Dat is hun fout, zij hebben niks met jou te maken. Mensen die het durven om hun (negatieve) beoordeling uit te spreken zonder dat je daarom vraagt heb ik 0 respect voor. En als je ergens geen respect voor hebt, wordt het ook een heel stuk makkelijker om er niks om te geven. Ik ging bijv. steevast met slobberige trainingsbroek naar mijn paard. Ziet er niet uit, en daar was ik me soms heel erg bewust van. Toch bleef ik het doen, als een soort middelvinger naar de meningen van anderen. Doe maar eens gek lopen, of niet heel erg flatteuze kleren aan te trekken, of iets raars doen of zeggen. Iets meer respect voor jezelf dus, en minder voor de rest van de wereld. Jij moet leven met jou.

Wat jij in je eerste alinea zegt klink ook weer zo herkenbaar... Als ik een opdracht heb of gewoon iets moet doen zie daar zo tegenop dat ik besluit het niet te doen of uit te stellen. 1+1=2 en dan lever ik dus iets niet in/doe het niet op tijd en dan inderdaad eigenlijk niks met de hele discussie of verantwoording te maken willen hebben. Kortom, ik doe iets stoms maar ben dan weer te bang om de verantwoordelijkheid ook te willen dragen.

De laatste twee alinea`s zijn een fijn steuntje in de rug, bedankt hier voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:22

Ik herken er wel dingen in.
Het lijkt voort te komen uit onzekerheid, een negatief zelfbeeld. De angst om te falen, om afgekeurd te worden.
Iets is moeilijk dus dan kan ik er maar beter niet aan beginnen want stel dat het niet lukt?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:54

Wispeltuur schreef:
Kortom, ik doe iets stoms maar ben dan weer te bang om de verantwoordelijkheid ook te willen dragen.

Ai, wat komt dit me bekend voor...En dan gewoon maar wegrennen want dat is het veiligst, toch? Om precies die reden heb ik destijds 10 jaar over de HAVO gedaan :o . Simpelweg omdat, telkens als het spannend werd, ik héél hard weg rende voor de dingen die ik moest doen. Bij mij was het een heel stevig gevalletje van faalangst, gecombineerd met nog wat andere dingen. Dat eerste gaat tegenwoordig wel een heel stuk beter omdat ik heb geleerd te denken dat ik ook alleen maar mijn best doe en als dat voor een ander niet goed genoeg is dan doen ze het maar lekker zelf. Ging niet vanzelf hoor, dat omswitchen, dat gaat met vallen en opstaan, paniekaanvallen, jezelf tegenhouden om weg te rennen maar dapper je Lot te ondergaan (wat dan ineens reuze mee bleek te vallen, mensen zijn soms zo snel tevreden).

Maar goed, waarom ik eigenlijk reageerde was om je een beetje een hart onder de riem te steken voor die therapie. Dat blootstellen aan je angsten doen ze echt wel heel geleidelijk en met begeleiding hoor. Het is niet dat je direct in het diepe wordt gegooid. Ik heb vanwege straatvrees zo'n therapie gehad (ben toch helemaal de naam kwijt, iets met con en zo :o ) en dat ging met hele kleine stapjes, echt niet gelijk met de trein naar Maastricht maar eerst maar eens zien wat er gebeurd als je voor de deur buiten staat. Nu is dat wel een andere angst en dus een iets andere aanpak maar het idee is hetzelfde, je gaat totdat het oncomfortabel wordt, dat hou je even vast en dan mag je weer terug. Natuurlijk wordt het best eng, je gaat namelijk jezelf met je angst confronteren, maar je krijgt er handvatten bij zodat het enge handelbaar blijft (waar je op kunt focussen, hoe je je gedachten onder controle kunt houden) en eigenlijk is het voornamelijk ontzettend vermoeiend omdat je van binnen enorm hard aan het werk bent. Maar elk stapje vooruit is een overwinning en dat voelt dan ook zo en dat maakt je steeds iets dapperder zodat je grotere stappen kunt zetten. En inderdaad, soms zul je een terugval hebben, dat hoort er ook bij. Dan gewoon even rustig aan doen, jezelf herpakken en weer rustig verder gaan.

In ieder geval sterkte en vooral heel veel succes met de therapie! Ik vind het alvast heel dapper dat je het gaat proberen. +:)+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:17

Ik denk dat het voor iedereen wel enigszins herkenbaar is, alleen heeft de een er meer last van dan de ander.
Naast alle zinnige adviezen hier, heb ik ook nog een paar dingetjes. Probeer 'over de dingen heen te kijken', een techniek die ikzelf vaak toepas. Als ik iets moet waar ik tegen op zie, of nauwelijks durf dan denk ik bijvoorbeeld: 'maar vanavond zit ik weer lekker met een kop koffie en een boek daar op de bank', of 'slaap ik weer in mijn eigen bed'. Nog fijner is het als er iets leuks na komt, iets om je op te verheugen, of iets waar je binnen je veilige omgeving heel druk mee gaat zijn.

Iets anders wat ik wel tegen mezelf zeg: 'Kom op, anderen kunnen het ook!' In praktijk vallen allerlei 'enge dingen' eigenlijk heel erg mee.

Het belangrijkste is, zoals hiervoor door iedereen is gezegd 'gewenning'. Toen de kinderen klein waren, hadden we een auto en mijn man had die altijd mee. Dus ik reed nooit meer. Ik weet nog hoe spannend ik het vond om naar mijn oma te rijden, zo'n 200 km verderop. Ik sliep de nacht ervoor gewoon niet. Nu rijd ik in mijn eentje probleemloos overal heen, zonder nadenken zelfs, bijvoorbeeld 1500 km achter elkaar naar Stockholm.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:00

Hoi Wispeltuur,
Persoonlijk kan ik nooit zo erg goed tegen de therapie die jou is voorgesteld: "het idee is dat ik de enge dingen op ga zoeken en er doorheen ga in plaats van er voor weg te lopen."

Ik vraag me altijd af of dit soort therapeuten weten wat angst is....
Op zich kan een kleine hoeveelheid confrontatie wel bij therapie horen, maar de kans op schade is bij dit soort gedoe aanzienlijk.

Ten eerste: angst is niet iets dat je moet overwinnen of tegen vechten. Angst is deel van je overlevingsinstinct - en is nuttig.
Accoord, bij jou staat de boel te gevoelig afgesteld - daar is erg veel tegen te doen.
Om te beginnen op het reguliere erf van de psycholoog met emdr.
Verder zijn er zeer nuttige dingen zoals touch for health (en de vervolgcursus 'stress release')
Yoga
Goede voedingssupplementen zoals L-Glutamine en Salvia officinalis.

En wat ook nog wel eens belangrijk kan zijn: je schreef in je OP dat je voor "de meest stomme dingen bang bent geweest".
Hm - gosh, tjonge: vaak is er een goede reden waarom mensen dat doen. Soms vindt een heel gezin het prachtig, als het jongste meisje 'klein en bang' blijft.
En krijg je ook botweg als kind niet wat je nodig hebt: allerlei manieren om te onderzoeken hoe gevaarlijk iets echt is, zodat je weet of je het risico wel kunt lopen, extra maatregelen moet nemen of het deze keer maar moet laten.
Dit laatste hoort ook een wezenlijk deel van goede therapie tegen ontwijkend gedrag te zijn (ipv bot "ga het maar doen en "leren dat het geen kwaad doet", want wie deze opvoeding gemist heeft loopt wel degelijk schade op!)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:13

Wispeltuur schreef:
Als ik een opdracht heb of gewoon iets moet doen zie daar zo tegenop dat ik besluit het niet te doen of uit te stellen. 1+1=2 en dan lever ik dus iets niet in/doe het niet op tijd en dan inderdaad eigenlijk niks met de hele discussie of verantwoording te maken willen hebben. Kortom, ik doe iets stoms maar ben dan weer te bang om de verantwoordelijkheid ook te willen dragen.

Goede therapie begint met respect. Punt.
Het is niet altijd handig om weg te lopen - maar je HEBT er een goede reden voor: een overmaat aan angst.
Als gezegd: daar is veel tegen te doen: zoals emdr, yoga, TfH en nog het een en ander.
En nadat zowel de angst als al die veroordeling van jezelf weg zijn, kan je gaan nadenken over hoe je een bepaalde opdracht wel en niet wilt uitvoeren.

Sterker nog: pas wanneer de angst weg is, KUN je daar over nadenken.
De grote vier effecten van "vechten/vluchten" zijn:
* je spieren en je hart gaan zich klaar maken voor een topprestatie
* je spijsvertering stopt er tijdelijk mee
* je zintuigen gaan wagenwijd open
En: nummer vier: die hersenen waarmee je logisch moet nadenken worden nauwelijks meer doorbloed, overleven doe je op instinct - nadenken is niet aan de orde als je bang bent.

En dat is een van de redenen dat ik enthousiast ben over emdr: daar wordt jou niet gevraagd om tegen je natuur in toch "anders na te denken" terwijl dat nauwelijks gaat - emdr pakt dit hele verschijnsel aan.
Emdr is dan ook gebaseerd op kennis van wat angst wel is: een lichamelijk verschijnsel met psychische gevolgen - en dat je liever niet alleen maar met praten en oefenen moet willen aanpakken.
Na een goede, afgeronde emdr sessie levert het denken aan een opdracht gewoon geen stress meer op (tenzij de opdracht zelf oneerlijk is). Op basis van die rust kun je volop nadenken, gewoon met alles wat in je is over hoe je die opdracht wilt doen, zonder iedere keer jezelf moed in te moeten praten en wat al niet.
Gewenning is niet nodig, dwz tijdens een sessie wel, maar daarna niet meer.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:00

Wispeltuur schreef:
Klinkt allemaal vreselijk herkenbaar, maar wel fijn om eens te horen dat ik niet de enige 'doemdenker ben'. Ik durf inderdaad ook niet meer te pinnen als er maar iemand kijkt in een winkel.. en aangezien een cassiere altijd mee kijkt werkt dat erg lastig :')
Ben je al bezig met de therapie? Mocht dit het geval zijn dan uhm, hoe bevalt het? Mijn psychologe heeft het allemaal over kleine stapjes maar ik ben als de doods dat ze over de schreef gaat :7

Een plan opstellen is nog helemaal niet zo een slecht idee, misschien moet ik toch maar eens aan mijn psychologe vragen wat ze nu precies wil gaan doen ipv. vage omschrijvingen.

Veel succes gewenst met de therapie in ieder geval en bedankt voor je berichtje.

Haha precies, dat is ook de reden waarom ik niet durf te pinnen :=
Ja, ik ben al bezig met therapie, sinds kort. Mijn psycholoog had het ook over hele kleine stapjes, alleen t leukste is, als ze dus te snel gaat imo, durf ik dat niet aan te geven :') Gelukkig is dat nog niet geweest, maar er zijn wel wat andere dingetjes waarover ik anders denk. M'n eerste opdracht was trouwens om elke dag wat bij de winkel met contant geld te kopen. (wat ik voor de therapie wel al doe maar niet zonder angst) Ik heb dat idee overigens zelf geofferd, of nja, ik begon over het pinnen en toen bedacht zij eerst contant betalen, kleine stapjes again.

Jij ook erg veel succes met je therapie!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:28

Hier ook gediagnosticeerd met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (1 van de...). Ik heb er vooral last van in de omgang met mensen, om conflicten te voorkomen ga ik mensen uit de weg. Al jaren voor in therapie en ik moet helaas melden dat het mij niks geholpen heeft. Ook medicatie als antidepressiva, antipsychotica en stemmingsstabilisatoren hebben me niks positiefs opgeleverd, je lijkt rustiger en je voelt je soms ook wat rustiger, maar diep van binnen is de angst er nog steeds. Qua therapie denk ik dat je veel meer zou hebben aan uitzoeken waar je angst vandaan komt, waar het door wordt getriggerd en dan leren om er mee om te gaan.

Wat ik zelf deed en doe is klein beginnen, ga iets doen waarvan je zeker weet dat je het kan en haal daar vertrouwen uit. Dus bijvoorbeeld een paard uitgebreid poetsen en daar dan helemaal proberen in op te gaan, echt alleen maar borstelen en tegen je hoofd zeggen dat je nu geen tijd hebt om na te denken want je bent aan het borstelen en contact aan het maken met het paard.

Maar wat Janneke2 zegt klopt ook. In mijn geval was/is het een enrom tekort aan B6 en B12, waardoor onder andere je neurotransmitters van de leg gaan. Vaak zijn dat GABA en serotonine. Een tekort aan GABA zorgt ervoor dat je obsessief en vasthoudend wordt, dat je spanning langer vast houdt, maar bv ook dat je angstiger wordt en daar dan in rond blijft draaien. Glutamine heeft een rechtstreeks effect op GABA en ik merk veel verschil sinds ik het ben gaan gebruiken (naast B6 en B12).

Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen, het is een moeilijk probleem waarbij je tegen veel onbegrip aanloopt omdat mensen je niet begrijpen. Hou in gedachten dat je niet raar bent, dat er een reden is waarom je reageert zoals je reageert en laat de reactie van andere mensen geen reden zijn om jezelf nog meer terug te trekken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:00

Hier ook de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (naast nog wat andere). Heb medicijnen (vooral voor angst/paniekstoornis en lichte depressie) en zit thuis. Loop al maanden bij een psychiater, voor de medicijnen enzo en sindsdien is mijn leven al echt veel beter geworden.

Sinds kort is de gedragstherapie begonnen. Eigenlijk moet ik 4x per week bij een gespecialiseerde maar dat gaat gewoon niet dus nu gewoon om de week bij mijn eigen psych.
Vreselijk en ik word er zo depressief van. Die druk die er weer bij komt, verschrikkelijke dingen (voor ons dan) moeten doen..
Ik moet heel klein beginnen. Zou ook echt niet kunnen wat jij moet gaan doen, er gewoon doorheen. Ik denk ook niet dat het veel gaat helpen.. Als je je er echt niet goed bij voelt, niet doen hoor! Ik heb eerst mijn eigen psych gespeeld en vond dat ik alles maar gewoon moest doen en daarmee heb ik alles alleen maar erger gemaakt.

Voor mensen met een simpele angst is dat een goede manier, maar zit het echt 'in je' dan is dat imo helemaal fout om te doen.

Sterkte! Je bent niet alleen :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:36

Geryon schreef:
Sinds kort is de gedragstherapie begonnen. Eigenlijk moet ik 4x per week bij een gespecialiseerde maar dat gaat gewoon niet dus nu gewoon om de week bij mijn eigen psych.
Vreselijk en ik word er zo depressief van. Die druk die er weer bij komt, verschrikkelijke dingen (voor ons dan) moeten doen.

Naar hoor! Heb je al bakken problemen, komt er nog gedoe bij.
In lichte gevallen van angst geldt dat gedragstherapie kan helpen. Maar als er meer speelt en je er ook nog slecht op reageert - huuuu!
Terwijl we gewoon in 2014 leven en een beetje therapeut kan weten dat dingen zoals emdr vele malen beter en sneller werken.

En idd:

"Voor mensen met een simpele angst is dat een goede manier, maar zit het echt 'in je' dan is dat imo helemaal fout om te doen!"

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:26

Ik wil wel even inspringen op Janneke. Emdr hoeft in dit geval niet te werken, omdat men zichzelf vaak angstig praat en er soms helemaal geen trauma oid aan vooraf gegaan hoeft te zijn. Het niet meer ontwijken van beangstigende situaties en de ervaring dat de angst irreeel is, lijkt me in dit geval best een goed plan. Wat kan er volgens jou misgaan?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:41

En EMDR bij complexe trauma's is ook af te raden. Dan moet je een therapeut vinden die gespecialiseerd is en precies weet wat hij/zij doet en die zijn dun gezaaid. Elke therapie moet afgestemd worden op de persoon, niet andersom.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:43

liesje1986 schreef:
Ik wil wel even inspringen op Janneke. Emdr hoeft in dit geval niet te werken, omdat men zichzelf vaak angstig praat en er soms helemaal geen trauma oid aan vooraf gegaan hoeft te zijn. Het niet meer ontwijken van beangstigende situaties en de ervaring dat de angst irreeel is, lijkt me in dit geval best een goed plan. Wat kan er volgens jou misgaan?

Eh - ik zeg niet, dat emdr een wondermiddel zou zijn, maar dat het geconstrueerd is vanuit begrip voor het verschijnsel angst. (Angst is geen gedachte of emotie, je kunt het beter zien als een onderdeel van het overlevingssysteem - en dat systeem kan te gevoelig staan afgesteld.)
Emdr is beslist niet beperkt tot een therapie voor/tegen trauma.
Wat mij betreft is angst labelen als irreëel een soort paard achter de wagen spannen - het gaat er om, dat iemand ten eerste zich rot voelt en hopelijk dat iemand in staat is om een situatie correct te beoordelen. En hopelijk kan iemand (niet noodzakelijk in die volgorde) het rotgevoel kwijtraken en verstandig handelen.

Bang zijn voor een grote hond, als je werkelijk niets weet van hoe zo'n dier voelt en denkt, maar waarbij jij (terecht of onterecht) oppakt, dat het dier niet blij met jou is - ik geef iedereen die wegloopt uit die situatie alleen maar groot gelijk. OF op dat moment emdr de beste optie is, of goede informatie over honden staat dan nog te bezien.

En ZOU iemand zichzelf echt 'angst aanpraten' (wat volgens mij tamelijk zeldzaam is), dan heeft het zin om uit te zoeken waarom iemand zichzelf zo'n pijn doet. (In sommige "disfunctionele" gezinnen kun je als kind rare dingen aangeleerd krijgen! )

En wat er mis kan gaan?
Heel veel, als je als cliënt 'onderweg' bent met een therapeut die weinig weet van hoe angst werkt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-09-14 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:48

bromfiets schreef:
En EMDR bij complexe trauma's is ook af te raden. Dan moet je een therapeut vinden die gespecialiseerd is en precies weet wat hij/zij doet en die zijn dun gezaaid. Elke therapie moet afgestemd worden op de persoon, niet andersom.

....als iemand die hersteld is van een complexe serie trauma's: ik ben het vooral eens met 'individueel afstemmen' en een peut die verstand van zaken heeft.
(En ja, helaas - die zijn dun gezaaid....)

Als dat er is, kan emdr uitstekend.
(Ik vind het verhaal op de Wikipedia over emdr wel goed: wie een gelukkige jeugd etc heeft gehad kan met emdr in drie sessies door een enkel trauma heen - wie een veel complexere achtergrond heeft, heeft ook veel voorbereidend emdrwerk nodig.)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:59

Ben ik met je eens hoor Janneke :)

Wat ik vooral probeer te zeggen is dat je zelf kritisch moet blijven en jezelf niet in een proces moet laten trekken wat niet bij je past, ook al zeggen ze dat het beter is of voor iedereen zo werkt. Als het niet goed voelt gaat het alleen averechts werken. Dat is met emdr, maar gaat net zo goed op voor cognitieve of andere manieren en net zo goed voor de keuze voor groepstherapie of individuele of de keuze van therapeut.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:18

Janneke2 schreef:
Geryon schreef:
Vreselijk en ik word er zo depressief van. Die druk die er weer bij komt, verschrikkelijke dingen (voor ons dan) moeten doen.

Naar hoor! Heb je al bakken problemen, komt er nog gedoe bij.
In lichte gevallen van angst geldt dat gedragstherapie kan helpen. Maar als er meer speelt en je er ook nog slecht op reageert - huuuu!
Terwijl we gewoon in 2014 leven en een beetje therapeut kan weten dat dingen zoals emdr vele malen beter en sneller werken.

En idd:

"Voor mensen met een simpele angst is dat een goede manier, maar zit het echt 'in je' dan is dat imo helemaal fout om te doen!"

Ja, bleh :P Ik heb geen idee wat voor therapie ik zou krijgen als ik wel die intensievere ga doen bij een gespecialiseerde overigens. Mijn psychiater is meer van het problemen herkennen, eventueel starten met medicijnen, en dan een behandelplan maken waarbij hij bij gecompliceerde problemen niet zelf behandelt, maar een gespecialiseerde. Maarja, ikke.. :+

Hij is ervan overtuigd dat achter mijn angst en de sterke ongemakkelijkheid die ik constant voel, gedachtes zitten. En dat we met die gedachtes aan het werk gaan. Maar ik kan ze écht niet vinden!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:34

Geryon schreef:
Hij is ervan overtuigd dat achter mijn angst en de sterke ongemakkelijkheid die ik constant voel, gedachtes zitten. En dat we met die gedachtes aan het werk gaan. Maar ik kan ze écht niet vinden!

Het is de definitie van gedragstherapie.
De wetenschappelijke onderbouwing is flinterdun, maar er zijn in de loop van plm vijftig jaar wel mensen die er baat bij hadden.

De wetenschappelijke onderbouwing van technieken als emdr zijn veel steviger.

En wat de oorzaak of aanleiding van angst ook mag zijn: het is "de alarmbel van moeder natuur" - er is *iets* mis en je MOET NU iets DOEN. Dat is de kern van de zaak. (Dat daar te allen tijde een gedachte achter zou moeten zitten vind ik eerlijk gezegd niet logisch.)
De alarmbel uitzetten kan je vaak zelf: doe, wat je adrenaline je ingeeft. Hol een rondje, of stamp op de grond. Of stomp in het lege niets.
Daarna een keer wat zuchten, je schouders losdraaien, een hand zacht op je voorhoofd tot je terug in rust bent.

En dan nadenken wat er precies gebeurde en daar dan een emdrsessie op doen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:37

Met angst aanpraten bedoel ik dat angst een aangeleerd gedragspatroon kan zijn. De vergelijking met de hond vind ik in dit geval niet echt passend, omdat daar een werkelijk gevaar in zit. Het ontwijken van sociale situaties omdat je bang bent om te falen, kan m.i. goed met cognitieve gedragstherapie en exposure behandeld worden. Met emdr zou ik eerder oppassen, daar heb ik slechtere ervaringen mee.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:52

Ik heb ook een ontwijkende PS.

Inderdaad zo extreem zenuwachtig/nerveus zijn vooraf, bang dat andere je niet mogen etc... iets dom zegt of dom overkomt.
( wat vaak dan ook gebeurt dan uit zenuwen) en dan denk je natuurlijk dat ze je gaan uitlachen ofzo.

Ja het thuis zitten is ook niet bepaald goed inderdaad.. dan kom je helemaal in een isoloment.
Herken het ook wel dat je bang bent om mensen tegen te komen, dat heb ik vaak ook heel erg.(Pak sowiso nooit mijn telefoon op en maak de deur nooit open)
Daardoor loop je sowiso al gespannen buiten. Ik had het eerst ook dat ik niet meer naar de supermarkt durfde maar daar nu redelijk vanaf gelukkig ( dan moet het wel rustig zijn en geen rij
bij de kassa, en idd contant betalen, pinnen durf ik ook niet)

En tja sociale contacten zijn inderdaad een ramp.. vind maar eens iemand die het begrijpt/accepteerd dat je zo bent.
Vaak haken mensen toch wel weer af na een tijdje. Of ga ik het zelf (on)bewust weer ontwijken.

Bij mij is het nu een 'wonder' dat ik een relatie heb zeg maar, maar voor de rest is het lastig. Ik heb ook jarenlang alleen thuis binnen gezeten met de gordijnen dicht ;) ,
soms kwam ik een week niet buiten. Vriendschappen/ of welke vorm van contact aangaan kost gewoon enorm veel energie/stress.
En dat is ook weer frustrerend want dan zie je andere wel een leuk weekend hebben bv, en dan denk je kon ik dat ook maar.
Dan voel je je weer een mislukkeling zonder vrienden.

Vertrouwen in andere en in mezelf is sowiso ver te zoeken.

Verder hoe je er tegen vecht? tja lastig... Denk toch wel deels tegen je angst ingaan met idd kleine stappen, die te blijven uitdagen/oefenen.
en door er met iemand over te praten die je mss kan helpen ermee als het niet alleen lukt.
Gedachtes constant tegenspreken is best vermoeiend of iig iets ombuigen.
En inderdaad proberen te denken, nou en! dan gebeurt het maar ( waar je bang voor bent) het is niet het einde van de wereld.
Of dan doen ze dat maar.

Wel goed dat je in therapie gaat!

Als je wil kan je een pb sturen ofzo digene die dit ook hebben :) ik heb toevallig ook in helmond in therapie gezeten aantal jaar terug. ( tenminste neem aan dat je daar zit gezien je woonplaats )
Ik durf nu niet meer naar de huisarts enzo :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:59

Eigenlijk vind ik die focus op dat er altijd gedachten achter zitten wel wat eenzijdig. Angst is zoveel primairder: het zit dieper in je hersenen in een veel ouder deel dan het denken, en het zit ook veel dieper in je lichaam (hormonen, vecht/vluchtresponse.) En angst is ontzettend belangrijk voor je overleven, net als pijn. Het is nodig, het is een ontzettend sterk instinct. En als je echt bang bent, wordt het deel van je hersenen dat kan denken niet eens gebruikt (en het beinvloedt bv ook de opslag van herinneringen.)
Dus dat alleen maar gedachten zijn, dat is wat te makkelijk.

(Daarnaast, ook is het bekend dat er een aantal lichamelijke oorzaken zijn die ontzettend veel invloed kunnen hebben, zoals hormonen of vitaminen/mineralen.)

Wel kun je met je gedachten behoorlijk wat bereiken in het creeren van de omstandigheden waar je je angst weer los kunt laten.
Maar ik heb het idee dat de puur cognitieve benadering gewoon te simpel is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:10

Fijn dat jullie bevestigen dat er niet per se gedachten achter hoeven te zitten. Nu durf ik dat wat meer te uiten tegen de psych. :) Twijfelde ook aan mezelf omdat hij zo zei dat er wel gedachten moeten zitten.

Hebben jullie ook een soort van extreem ongemakkelijk gevoel bij dingen doen die je niet zo goed durft? Ik ben ervan overtuigd dat het net iets anders is/voelt dan angst (die ik dan ook heb), maar wat het wel is kan ik echt niet uitleggen. :+